ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löwenham  (läst 1173 gånger)

2000-10-19, 18:03
läst 1173 gånger

Utloggad Johan Löwenham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2013-03-07, 00:04
    • Visa profil
vet du något om efternamnet Löwenham så skriv till min email: johanlowenham@hotmail.com

2001-10-26, 13:56
Svar #1

Eva Löwenhamn

Hej!
Jag heter Eva Löwenhamn.

2002-03-15, 22:12
Svar #2

Lotte Jensen

Det finns personer på Gotland med namnet Löwenham

2003-01-12, 21:50
Svar #3

Utloggad Johan Löwenham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2013-03-07, 00:04
    • Visa profil
Jag skulle vilja veta betydelsen av mitt efternamn.
 
Mhv / Johan

2003-01-13, 14:09
Svar #4

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Johan!
 
Ditt efternamn är mycket ovanligt, måste jag medge. I Kroppa i Värmland finns (el. fanns) en släkt LöwenHAMN. Etymologin bakom detta släktnamn och ditt eget är obekant för mig, men man kan ju gissa. Första stavelsen Löwen kan ha att göra med tyskans Löwe (=Lejon), och det går igen i andra namn såsom Löwenadler, Löwenhielm o s v. Men det är bara en hypotes.  
 
Intressantare är nog slutstavelsen HAM. Orden HAM och HAMN har en viss släktskap. I forngermanska dialekter och i fornsvenskan betydde ham baklår, knäveck (enl. Wess?n, Våra ord), därav eng. ham (=skinka). Jfr hamstring (=hassenan baktill på benet). Men för att hålla oss närmare ämnet så kan ham - om det nu är en avledning från hamn - betyda skepnad, dräkt el. hölje. Ett annat släktnamn, BJURHAMN, kan översättas med Bäverdräkt, -skinn. Dra därav inte den snabba slutsatsen att Löwenham(n) betyder Lejonskinn el. något liknande. Det finns säkert någon som kan ge dig en bättre förklaring till ditt vackra efternamns historia.
 
MVH
Ulf

2003-01-14, 18:32
Svar #5

Utloggad Johan Löwenham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2013-03-07, 00:04
    • Visa profil
Tack så mycket! Jag har pratat med dem som heter LöwenhamN , men än så länge ser jag inget släktskap mellan oss. Vad jag har hört kommer efternamnet ifrån Danmark. innan det, vet jag inget om.  
 
Jag har sett att dem som heter LÖWEN Ibland har kombinerat det med den andra partnens efternamn.  
 
Det är intresanta saker du har skrivit... tack så länge. Hittar du nått mer så skriv.
 
MvH
Johan

2003-10-13, 13:10
Svar #6

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det finnas ett tyskt namn Löwenheim, som möjligen är grundformen för Löwenham i Sverige.

2003-11-23, 20:54
Svar #7

Utloggad Johan Löwenham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2013-03-07, 00:04
    • Visa profil
Hej HeikkI!
Skulle du vilja förklara vad du menar med grundformen?
Löwenheim är en släkt som lever än idag.
 
MvH
/ Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna