ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Längstadius  (läst 999 gånger)

2003-02-20, 22:29
läst 999 gånger

Per Skjöldebrand

Sofia Carolina Längstadius g.Rydow f.1815 Karlskrona. Föräldrar ska ha varit Pehr Anders Längstadius och Gustafva Sofia Burman.
 
Då namnet finns i min släkt på morfars sida vore det intressant att veta hur denna släkt ser ut bakåt. Jag hittar namnet i Stockholm, Gotland, Blekinge. Enl. en släkttradition görs det gällande att hon var släkt med Anckarström (formodligen via Löwenström).
 
Per i Örebro

2003-08-31, 02:07
Svar #1

Per Skjöldebrand (Perskj)

Carl Georg Längstadius f.1773 och Pehr Anders Längstadius f.1769-06-03 befinner sig ung. samtidigt i Karlskrona Amt. Den senare dör omkr. 1830 där och C.G. flyttar 1831 till Gotland.
Vilken var deras ev. släktrelation? Bröder?
 
Per i Örebro

2003-09-17, 17:12
Svar #2

Per Skjöldebrand (Perskj)

Johan August Längstadius f. 1814 enl. husf. Karlskrona amt. - är det samma Johan August som gifter sig 1846 med Maria Elisa Löwenström och som dör 1854 på Gotland?
 
Jag har inte kunna följa honom hela vägen från Karlskrona till Gotland.
 
Per i Örebro

2004-04-19, 17:45
Svar #3

Per Skjöldebrand (Perskj)

Jag tror mig nu ha spårat Pehr Anders Längstadius till Söderåkra i Kalmar län. 1769-06-03 föds en Petter med fader Andreas Lengstadius och moder Rebecca Johanna Eller(S) enl. Födelsebok Söderåkra 1769-1827 s.9. Petter Andreasson Lengstadius tycks senare ha blivit Per Anders Längstadius. 1790 då husf. börjar finns familjen inte kvar i födelsebyn Eker. Vet någon mer om Lengstadius i Söderåkra?

2006-12-14, 13:22
Svar #4

Per Skjöldebrand

Genom lusläsning av bl.a. dopböcker har jag nu kopplat ihop tre syskon Längstadius:
Per A. f.1769 i Söderåkra gift 1809 i Karlskrona amt. med Gustava Sofia Buhrman.
Carl Georg Längstadius f. 1773 (var?) gift före 1801 med Ulrika Lovisa Berg första säkra förekomst 1801 i Karlskrona amt.
Johanna Maria Längstadius f. omkr. 1778 gift 1800 i Karlskrona sfs. med Gustaf Forssman förekommer 1806 och därefter i Karlskrona amt.
 
Föräldrar till dessa är Andreas Längstadius styrman och Johanna Rebecka Ellers. Eftersom Johanna Rebecka 1801 står som änka dör Andreas alltså före 1801. Senaste förekomst för henne är 1811 som dopvittne. Var och när dessa båda dör har jag inte lyckats få fram. Jag har läst igenom nästan alla dödböcker i hela Karlskrona.
Någon som vet? Undrar också var familjen visstas mellan 1769 Söderåkra och 1800 i Karlskrona?
 
Per i Örebro

2006-12-14, 21:30
Svar #5

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, Per!
 
Änkan Johanna Rebecka Längstadius, f Elers, död 19/3 1822 i Karlskrona stadsförsamling, 78 år. Styrmannen kan ha omkommit till sjöss och finns i så fall inte i någon dödbok.

2006-12-15, 08:10
Svar #6

Per Skjöldebrand

Tack det var värdefullt!
Underligt att ingen mer än jag verkar forska på denna släkts ursprung före 1800...
Per i Örebro

2006-12-21, 11:13
Svar #7

Per Skjöldebrand

Langstadius 1632
Kan någon hjälpa mig sätta in dessa latinska rader i ett sammanhang? I bästa fall finns en koppling till min Längstadius.
 
19. Adr: Petrus Turdinus - Aut: Jacobus Langstadius (cf. 18) SKB, [Tartu UB]
GRATULATIO
Anagrammatismum
Petrus Johannes Turdinus Bothnius
H duobus in I mutatis.
Sit in virtute bonus si in arte bonus.
Is bonus arte satis, quem concitat aemula virtus,
Enthea nam virtus perficit arte satis.
Instruit arte quidem, sed quos virtutis amantes
Artes et ingenuae quos pia Musa tenet,
Sed labor ac opus est, paucis, quos Phoebus amavit,
Contigit, ut vere sint in utraque boni.
Vere in utraque bonum te cum, TVRDINE, coronat
Virga Sophia poli, virgo Sophia soli.
IN VIRTVTE BONVS maneas et IN ARTE BONVS SIS
Sic tibi conveniet nomen et omen idem.
Honoris et amoris ergo adponebat
JACOBUS LANGSTADIUS Erff. Thuring.
 
Texten finns på:
www.ut.ee/klassik/neolatina/pdf/1632-1638.pdf
Per i Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna