ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lysander  (läst 1510 gånger)

2000-09-10, 11:06
läst 1510 gånger

Ulrica Green

Jag vet inte om Lysander är ett släktnamn eftersom jag inte vet vad släktnamn är men denna diskussion verkade vara den mest lämpliga för min fråga.
Det finns ca 40 nu levande personer i Sverige som heter Lysander i efternamn. Jag skulle vilja veta när detta efternamn först kom till Sverige och hur. Är det ett invandrat namn eller ett taget?

2000-09-11, 02:30
Svar #1

Robert Eckeryd

Ulrica! Lysander är helt klart ett släktnamn (dvs ett taget efternamn), jag har själv en ana som heter så. Troligen är det ett mycket gammalt namn, möjligen en prästsläkt (men det kan förstås finnas flera Lysander-släkter). Precis som du skulle jag dock vilja veta mer om namnets ursprung. Min ana Ingeborg Olofsdotter Lysander avled vid 88 års ålder 17830520 på Vaktmästargården i Utby, Partille socken. Hon är titulerad madam i dödboken. Hennes bouppteckning nämner fyra barn och en avliden make vid namn Gustaf Strömstedt. Hennes son Olof Gustaf Strömstedt (f. ca 1719) hade flera söner, av vilka den yngste fick heta Andreas Lysander Strömstedt, f.17780530 i Åkerström, Norra Intagan, Hjertum (P).
 
Jag såg din postning under förnamn i detta ämne, och vad gäller Andreas så vet jag inte om han fått Lysander som förnamn eller som ett extra efternamn. Vet någon om det förekom bland t.e.x. borgerskapet att ett barn fick ett extra släktnamn - t.e.x. sin morfars?
 
Jag undrar också om någon känner till Ingeborgs ursprung, samt om släktnamnet Lysander fanns i Västsverige redan på 1600-talet.

2002-07-30, 15:19
Svar #2

Dagny Mellgren

Jag är född Dagny Lysander. Min far hette Ernst, Min farfar Karl Johan och hans far Olof Lysander. Han var född 1832 i Värmland och tog efternamnet senare. Hans far hette Magnus (Ernst ?)
Jag vet att på 30 talet fanns en prästsläkt i Skåne med vilka vi ej var anförvanter. En person tog namnet, troligen en regissör i Stockholm. Min far protesterade inte för vi har inga manliga arvingar. Har någon hört talas om Olof Lysander?

2002-07-30, 18:57
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Åtminstone i ditt fall, Dagny, bör namnet ha tagits efter Lysvik, där skolläraren Olof Lysander var född och bodde 1890 enligt folkräkningen:
http://www.foark.umu.se/folk/s/person.asp?lannr=17&forsnr=76&pnr=4116
(Olofs far hette Ernst - en syster till Olof, som bor hos honom, heter Maria Ernstdotter. Konstigt nog uppges Olofs son Karl Johan, f 1870, heta Nilsson.)
 
I Värmland fanns detta år även en arbetare Nils August Lysander, f 1868, i Östmark - han var också född i Lysvik.
 
Vidare fanns en bokhållare Edvard Bernadotte Lysander, f 1845, i Karlstad - men han var född i Tanum, Boshuslän.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-08-02, 17:52
Svar #4

Robert Eckeryd

Maud!
 
Har du möjligen koll på någon fler Lysander i Bohuslän? Jag är just nu i Göteborg och forskar på landsarkivet.

2002-08-03, 07:21
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej Robert,
nej tyvärr - jag vet just ingenting om Lysander i Bohuslän. Kan man kanske gissa att namnet härrör från Lysekil? Namnformen  
-ander (av grek. andros, ”man, människa”) var populär bland präster som tog sig nya namn. Och flera med varandra icke besläktade personer kan ha tagit sig namnet före namnlagen 1901.  
Albert Lysander, född 1822 i Göteborg, död 1890, var litteraturhistoriker, filololog och professor i latin i Lund (och farfar till Per Lysander, f 1944, författare och teaterman).
I FamilySearch finns en Elin Maria Lysander, f i Strömstad 29 januari 1871. Föräldrar: Edvard Lysander och Fredrika Nordström.
Erik G Lysander, f 3 februari 1883, hemort Göteborg, emigrerar till USA 1900, avlider i Florida 1963.
Det är allt jag för tillfället kan bidra med.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-08-03, 08:08
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej igen Robert,
upptäcker först nu ditt tidigare inlägg här, som visar att du är nere i 1700-talets Lysandrar. Om dessa vet jag komplett ingenting.  
Om du inte redan upptäckt det så fanns det enligt FamilySearch en släkt von Lysander i Lettland på 1700-talet. Lysander utan von förekom enligt samma källa även i Preussen detta århundrade.  
Personligen tror jag dock mer på Lysekil som ursprung för de svenska Lysandrarna.
Lysander är för övrigt även ett förnamn, både i Sverige och utomlands, som väl härrör från Lysandros, fältherre och politiker i Sparta, död 395 f Kr. Det finns enligt SCB nu två personer i Sverige med förnamnet Lysander, varav en har det som tilltalsnamn.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-08-04, 00:14
Svar #7

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Albert Lysander lät 1913 trycka ett litet häfte i 25 exemplar med titeln 'Ett besök på Lusseröd. Släkten Lysanders stamgård'. Där framgår att handelsbetjänten Sven Esbjörnsson *1776, som vid utflyttandet till Göteborg 1801 hade tagit namnet Lysander. Denna släkt Lysander skall enligt författaren, med största sannolikhet, tagit sitt namn efter gården Lusseröd (O).  
Tommy

2002-08-14, 19:25
Svar #8

Robert Eckeryd

Hej Maud,
 
Tack för informationen, det där om förnamnet och dess uppkomst är intressant - en ättling hette nämligen Lisander i förnamn. Var kan man kolla SCB:s namnstatistik - online?

2002-08-14, 19:39
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Adressen är www.scb.se
Statistik efter ämne: Befolkning: Namnstatistik
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2008-01-26, 22:26
Svar #10

Eweline Lysander

Ville bara meddela att Nils August Lysander är son till Olof Lysander... Nils August är min farfars far
 
 
MVH/Eweline Lysander

2008-01-26, 22:27
Svar #11

Eweline Lysander

Jag är för övrigt intresserad av allt som har med släkten Lysander i Värmland att göra...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna