ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundgård / Lundgårdh / Lundgaard  (läst 801 gånger)

2007-09-25, 20:28
läst 801 gånger

Utloggad Margareta Hafdell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-10-04, 11:48
    • Visa profil
Hej !jag söker uppgifter om släkten Lundgaard ! Och anfäder till Olof Lundgaard f.1929 bosatt i Mönstrås, är det någon som vet något om den släkten så skulle det vara kul .MVH Maggan

2011-02-03, 22:11
Svar #1

Tobias Jeppsson

Jag har en ana som jag tror heter Elsa Greta Lundgårdh och som är född första halvan av 1700-talet antagligen i Gärdslöv. Har tyvärr pga läsproblem inte lyckats tyda så mycket om henne. Men det jag vet är att hon gifte sig 1757 med en Måns Göransson(osäker på efternamnet). Och Elsa Gretha får barnet Per Månsson 1755-04-10 i Gärdslöv.
 
När jag forskade om henne så gjorde jag några sidhänvisningar och noteringar där jag hittade Lundgård som namn, jag klistrar in dem här om de skulle vara till någon nytta eller glädje (allt är länkar till sidor i Arkiv Digital):
 
finns en Lundgårdh här på punkt 2:
v116021.b71.s243
klockare?
och punkt 9:
v116021.b77.s257
 
kolla även vigselboken (högra sidan):
v109588.b13
 
födelseboken:
v109580.b38.s16
v109580.b36.s15
v109580.b32.s13

2011-02-04, 19:33
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Tobias!
 
Jag har inte forskat på detta, men tror mig veta från några databasuppgifter att det rör sig om klockaren Rasmus Lundgård i Gärdslöv (bouppteckning efter honom finns 1756), och hans dotter Elsa Greta, som 1757 gifter sig med faderns efterträdare som klockare, en man vid namn Albrekt i efternamn (inte Måns Göransson).
 
Jag tror du har läst fel på föräldrarna till barnet Per 1755 10/4. Fadern är Per Hansson och Elsa Greta Lundgård är inte modern utan kvinnan som bar barnet till dopet (gudmodern). Mammans namn står inte, så var det ibland i de här gamla födelseböckerna. Risken är väl att detta inte är din, eftersom han borde heta Per Persson och inte Per Månsson!

2011-02-05, 22:25
Svar #3

Tobias Jeppsson

Tackar så mycket för svar Anders! ;)
Fast nu satte du myror i huvudet på mig, men jag var iofs väldigt osäker på den här personen.
 
Jag skriver bara hur jag tänkt nu, men jag hävdar absolut inte att jag har rätt eller att du har fel, men så här har jag tänkt:
Jag vet med 99% säkerhet att Per Månsson är född 10/4 1755 i Gerdslöv, pga denna husförhörslängd:
v111750.b40.s34
(det står iofs Gjerslöf, men det är inte Görslöv så jag antog det handlade om Gärdslöv)
 
Det finns två födelseböcker i Gärdslöv för den tiden och alltså två poster, den ena är här:
v109581.b27.s21
den andra är här:
v109580.b30.s12 (allra högst upp)
 
Jag tycker det ser ut som det står Måns på båda ställena, men däremot tycker jag nu också att efternamnet ser ut som Hansson. I övrigt har jag väldigt svårt att läsa, men vad står det framför Elsa Greta Lundgårdh i andra födelseboken? (v109580.b30.s12)
Står inte modern med där heller? Jag ser nu att det i en av födelseböckerna står att Elsa Greta var jungfru så det kan ju inte vara hon som är modern då. Men varför skulle det vara en annan kvinna som bär fram barnet till dopet? Gjorde man så? Kan modern ha dött när barnet föddes kanske?
 
För att krånga till det ännu mer så hittade jag detta inlägg med vad som ser ut att vara samma Elsa Greta:
 
Men hon är född 1758, bara 3 år efter Per Månsson föds, så jag antar att hon som treåring inte bar fram Per till dopet. Och det ser ut som att Elsa Greta Lundgårdh vigs med någon 1757 (Albrecht?). Men jag har inte kollat upp uppgifterna i det andra inlägget så de kanske inte stämmer, men det är ju märkligt om det vore ytterligare en Elsa Greta som gifte sig med en Albrecht typ 25 år senare. Jag är lite lost, men det verkar inte som att Elsa Greta Lundgårdh är Per Månssons mor.

2011-02-06, 09:08
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Tobias,
 
Jag måste fått lite hjärnsläpp ser jag och blandat ihop faderns namn med sonen, självfallet står det att Pers far 1755 är Måns Hansson och inget annat.  Då är du alltså på helt rätt spår här.  
 
Modern står inte i någon av notiserna. Elsa Greta Lundgård kallas jungfru i den ena och utan titel i den andra. Det var nästan alltid så att en utvald kvinna (inte modern) bar fram barnet till dopet. Ofta var det en nära släkting, eller så var det en kvinna i socknen av lite högre anseende. I det här fallet kan det vara det senare, eftersom jungfru Elsa Greta var klockarens dotter.
 
I Markus Gunshagas inlägg som du länkar till står att Erasmus Johan Albrecht föddes 1758, och föräldrarna var klockaren Carl Adam Albrecht och hans hustru Elsa Greta. Det var alltså Elsa Greta Lundgård som blev mor 1758. De gifte sig ju 1757.
 
Jag letade efter Måns Hanssons hustru i Arkiv Digitals vigselregister, men fann inget i Gärdslöv. I bouppteckningsregistret finns däremot en Måns Hansson 1772 i Gärdslöv, som kanske är din. Värt att undersöka! (men det har inget med Lundgård att göra så nu kanske diskussionen ska ske under Skåne och Gärdslöv)

2011-02-08, 22:48
Svar #5

Tobias Jeppsson

Tusen tack för info och klargörande Anders! Mycket intressant. Nej det stämmer nog helt det du säger om Elsa Greta, så jag överlämnar Lundgård-tråden till äkta Lundgårdare nu  
 
(Och tack för tipset om bouppteckningen!)
 
(Meddelandet ändrat av universum 2011-02-08 22:49)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna