ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loftander  (läst 2336 gånger)

2003-02-03, 21:19
läst 2336 gånger

Göran Johansson

1. Juvelerare Daniel Loftander, Norrköping, g1 med Helena Greta Kellberg d. 1764 och g2 med Anna Elisabeth Moman d. 1687. Finns det någon som vet något om Daniel Loftanders anor?
 
2. Tunnbindargesällen Hans Loftander som troligen flyttade från Västervik till Bohuslän år 1762. Finns det någon som känner till Hans Loftanders anor?

2003-12-28, 18:31
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
En Daniel Loftander omnämns 1760 som juvelerargesäll i bouppteckningen efter svärfadern. Den senare var vaktmästare Carl Kiellberg som dog 1760 8/4 och efterlämnade änkan Judit Hägg samt barnen Helena, som uppges vara gift med Daniel Loftander, och Isak 17 år.
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2004-01-06, 15:06
Svar #2

Göran Johansson

Tack Staffan.  
 
Ursäkta att jag inte kommenterat men jag har faktiskt inte lagt märke till ditt svar förrän idag.
 
Finns vigselregister för Stockholm olika församlingar. Kan i så fall giftermålet mellan Danaiel Loftander och Helena Kiellberg finnas med i något av dem?

2004-01-06, 16:25
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det finns vigselregister för flera av Stockholmsförsamlingarna på stadsarkivet.
Daniel Loftander finns dock på Familysearch med uppgiften att han gifte sig med Helena Margareta Kiellberg 1760 29/6 i Klara församling

2006-03-12, 17:06
Svar #4

Utloggad Inga Linde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-11-12, 13:23
    • Visa profil
Hej Göran  
 
Jag vet inte om den Loftander jag stött på har något med den du efterlyser att göra men här kommer kanske ett litet bidrag. Jag har i dag suttit och skrivit rent en gammal bouppteckning och där hittade jag  
afledne sonen ...(oläsligt) Daniel Jönsson Loftanders efterlämnade omyndiga son, hwars namn och hwistande är obekant.  
 
Bouppteckningen är efter Daniel Jönssons mamma Margareta Jacobsdotter i Skynnersta, Lofta. Hon dog 21 januari 1778. Den här Daniel Jönsson är född 6 oktober 1719 i Gursten, Lofta och son till Jöns Johansson (nämndeman) och Margareta Jacobsdotter som senare bodde i Vivelsjö. Jag har kört fast här och försökte komma vidare genom att lusläsa bouppteckningen. Gav mig tyvärr inte något nytt men kanske dig. Meddela mig om du vill ha en kopia på bouppteckningen.
 
Hälsningar Inga Linde

2011-08-15, 15:39
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Diskussioner om Johannes Loftander, kyrkoherde i Örtomta, och hans släktkrets har förts under många olika rubriker här på Anbytarforum. Här en liten komplettering.  
 
Kyrkoherden i Julita, Sörmland, Johannes Drossander, död 1701, uppges i tre olika herdaminnen vara gift med en Elisabet Pihl, dotter till komministern Samuel Pihl i Västervik. (I Strängnäs Hedaminne felaktigt placerad i Växjö.) Detta har tidigare konstaterats vara felaktigt. Samuel Pihls dotter Elisabet är gift med två helt andra personer.
 
1701-05-01 skriver Johannes Drossanders änka - nu plötsligen myndig - ett brev till Strängnäs domkapitel och meddelar att maken avlidit. Brevet är undertecknat Elisabet Loftander, en högt bedröfvad enkia. (SVAR  Bildid: C0002714_00083)
 
Madam Elisabet Loftandra är fadder i Julita tillsammans med dottersonen Olaus Sundelius 1720-04-16. (Julita C:1 sid. 42)
 
Johannes Loftander i Örtomta har en syster Elisabet, men hon dör i Hällestad 1698-07-04 och har inte varit i tillfälle att skriva brev tre år senare.  
 
Samuel Pihl får sitt första kända barn 1681 med hustrun Agneta Malmenius, kyrkoherdedotter från Floda , grannsocken till Julita. Johannes Drossander och Elisabet Loftander får sitt första barn 1678. Bägge äktenskapen tycks ha ingåtts några få år efter Johannes Loftanders död, men vigselnotiserna har inte påträffats.  
 
Om Elisabet var dotter till Johannes Loftander var hon alltså syster till Samuel Pihl och efter faderns död var han hennes naturlige giftoman. Detta kan ha vilselett Nils Aurelius som skrev det första herdaminnet över Strängnäs stift och som är urspunget till den felaktiga uppgiften om Drosssanders gifte med en dotter till Samuel Pihl.  
 
Jag vill alltså påstå att den Elisabet Loftander, som blev änka efter Johannes Drossander, var dotter till Johannes Loftander i hans första äktenskap med en ännu inte känd kvinna. Det är ju känt att Johannes Loftanders andra äktenskap, med Kerstin Trast, var barnlöst och att hans tredje, korta, med Susanna Tersera, endast resulterde i den postumt födde sonen Hans.
 
Mantalslängden för Lofta 1654 (1653 saknas) är underskriven av Johannes Loftander. Där finns Pastoris Enkia upptagen, jämte en son, men ingen sonhustru. Hustrun, mor till Samuel och Elisabet, bör alltså vara död senast 1653.  
 
Om nu allt detta stämmer, kan man undra vad som fick de två syskonen från Smålandskanten att söka sina äktenskapspartner mitt uppe i Sörmland. Var det moderns hemtrakter?  
 
Mycket tacksam för synpunkter, kommentarer och kompletteringar.
 
(Meddelandet ändrat av perth 2011-08-16 13:03)
 
(Meddelandet ändrat av perth 2011-08-16 13:05)

2013-11-13, 22:23
Svar #6

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej Per  
Om jag förstår det hela rätt så hamnar man på Johannes Andreas Loftander via Johannes Drossanders hustru i alla fall, man hoppar egentligen bara över Samuel Pihl.
 
 
 
Bryllingen

2013-11-14, 08:54
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ja, just så. Min hypotes är, att Nils Aurelius, som var den förste att publicera den felaktiga uppgiften om att Johannes Drossander var gift med Samuel Pihls dotter Elisabet, född 1684, har sett Samel Pihl som Elisabet Loftanders giftoman och därav dragit den felaktiga slutsatsen att han var hennes far, medan han i verkligheten var hennes bror. Aurelius hade själv anknytning till denna släkt, men levde hundra år senare.  
 
Du följer prästspåret, ser jag.

2015-06-16, 22:22
Svar #8

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Hej! En liten fundering. En anledning till att Loftanders barn söker sig till Södermanland och Julita skulle kunna vara att prästfamiljen Drossander från början kommer från Östergötland. Jag har för mig att jag har läst någonstans (men nu hittar jag det tyvärr inte) att Drossander kommer från Tjällmo, Östergötland från början. Namnet skulle då vara format utifrån byn Dråsa i Tjällmo.  
 
/Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna