ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljungqvist / Ljungkvist / Jungqvist  (läst 6438 gånger)

2010-03-01, 22:23
läst 6438 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag kanske inte har något att tillföra, men det råkar vara så, att jag idag på RA i Biographica-samlingen hittade en omfattande bouppteckning med arvskifte i volymen C1 under Calm [kort 4/8 om man använder mikrokorten]. Jag är intresserad av namnet Calm, så jag fastnade för dokumentet, som dock är alldeles för nytt (!) för mina frågeställningar. Så, jag noterade inte ens, vem som var den avlidne, men i volymen hänförs dokumentet till Sigrid Gabrielsdotter Calm. Boet var mycket rikt, med en omslutning om ca 20000 dlr, varav ca 12000 för en egendom, som jag nästan tror hette just Hälleby. Jag hann se att det fanns många guld- och silverföremål, varav flera med inskriptioner, samt en lång lista på skuldförbindelser. Jag tror bestämt, att arvingarna fanns med.  
 
Som sagt - take it or leave it !
 
(Meddelandet ändrat av loe 2010-03-01 22:26)
LOE

2010-03-01, 22:55
Svar #1

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
Lars-Olov
Jätteroligt att du funnit bouppteckningen efter Sigrid Gabrielsdotter Calm.
Har vetat om att den existerat men inte var. Den har funnits som avskrift, senast känd 1869, på Eneby gård i Ytterjärna. Det finns en förkortad version på ett par sidor som tar upp arvskifte och försäljning och byten av fastigheter mellan arvingarna. Jag har funnit denna avskrift i Örnbergs samlingar vilken finns tillgänglig hos SVAR. Verkligen intressant att kunna ta del av den kompletta bouppteckningen. Det är knappast någon tvekan om att det är den eftersökta och det stämmer att boet är mycket rikt.
 
Har du intresse av Calm skulle vi kunna öppna den dialogen på annan plats.
 
Tack för detta fina uppslag
Hälsningar
Runo

2010-03-02, 18:56
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jaha, vad bra då. Jag tänker ofta det här skulle säkert intressera den och den  och ibland slår jag bort tanken äsch, det vet de säkert redan.
 
Jag ska fundera på förslaget om Calm, vill rota lite mer först i ett färskt spår. Den jag söker skulle ha varit född på 1500-talet.
 
Åter till bouppteckningen. Denna Biographica-samling är ju högst anmärkningsvärd. Egentligen är det upprörande, att den skapats av klåfingriga arkivarier, som slitit intressanta dokument ur sitt sammanhang. Samtidigt är det som en sådan där kartong med diverse på loppis. Jag har gjort flera helt avgörande fynd där, i ett fall placerat under fel namn, vilket försenade mig med ett par år. Problemet är att man ofta inte vet det ursprungliga sammanhanget och ofta har datum gått förlorat, genom att själva handlingen antingen varit en bilaga eller överlämnats av en supplikand. Jag hajade ju till när jag såg t o m en stor bouppteckning i denna miljö - någon måste ha tyckt att den var maffig och lagt den i kartongen.
LOE

2010-03-02, 19:34
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag kan ju fortsätta, att meddela saker, som alla redan vet. Jag håller på med en mönster- och regementsskrivare och har kunnat glädja mig åt ett rikt material - då var detta ändå 1630-tal.
 
Förutom rullor finns inte så sällan följande material av intresse, att utforska:
- Krigskollegiets in- och utgående korrespondens. I denna hittade jag fullmakt för min man och ett respass, liksom instruktion för arbetsuppgiften. Det finns ett omfattande register till denna korrespondens, som en arkivarie Kr?ger gjort för länge sedan. Där kan  ju finnas biografiskt material också. Utgående skrivelser (registratur) finns på mikrokort.
- Krigskollegiets protokoll. Detta är intressant läsning, som ger närvarokänsla, men långt ifrån alla ärenden tas i plenum - rutinärenden handhas på expeditionen. Men det kan finnas journaler och diarier. Protokollen är lite krävande att läsa, för de är förda av sekreteraren i reell tid, dvs mycket moderna i stilen.
- Regementsräkenskaper. Åtminstone de fasta regementena finns med där (de värvade regementena, speciellt på 1600-talet, är överkurs, som jag inte ska utveckla här). Typiskt skickade en provincialskrivare in en bok varje år, byggd på regementsskrivarnas redovisningar. I denna kan det finnas en detaljerad jordebok, så hela finansieringen av verksamheten framgår.
- Fullmakter  bildar en egen samling. Den är långt ifrån heltäckande, men lättsökt. Den finns också på mikrokort.
- I länsräkenskaperna  kan det finnas mycket material gällande regementena, speciellt om det varit krig och regementen haft vinterviste eller durchtåg och ätit landshövdingen ur boet.
- I domböckerna  förekommer ofta resultat av regementenas framfart i form av ökad, oplanerad reproduktion och tvister
- I RA finns en s k Militariasamling, där mycket kan finnas. T ex finns avdelningar gällande regementschefer, meritförteckningar, fullmakter och avsked.
- I RA, i Kammararkivet finns s k likvidationer, som ofta rör officerare (ofta släpade betalningen efter i kanske 20-30 år, så det kunde bli tjocka akter för att utreda vad den klagande egentligen skulle ha i betalt). Det finns en lappkatalog till likvidationerna, förutom omfattande register.
- I Kammarkollegiets skrivelser och protokoll  avhandlas väldigt många egendomstransaktioner, ofta gällande adeln, men inte minst officerare förekommer här. Detta är välorganiserat och förhållandevis lättläst material men det är enormt (bara utgående skrivelser kan vara ca 4000 sidor per år).
 
Ja, det var vad jag erinrar mig just nu. Det finns ytterligare material i speciella fall.
LOE

2010-03-02, 21:58
Svar #4

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
Lars-Olov
Det är knappast troligt att det du kommit fram till är något som alla redan vet. Tvärtom är det just dessa vinklingar man som vanlig forskare behöver få kunskap om. Lovvärt att ge fler info om vad man skulle kunna finna var.
 
Om vi återgår till Sven Ljungqvist finns denne mönsterskivare i Livregementet till häst beskriven av Örnberg i Svensk Slägtkalender 1888 som den äldste kände stamfadern och dessutom benämns Ljungqvist kamrer i krigskollegium. (kallas ock krigskommissarie) Om man endast går till litteratur om Krigskollegium och inte har haft möjlighet att forska i allt det material Lars-Olof pekar på, då har jag förgäves sökt Sven Ljungqvist i Krigskollegii historia, Biografiska anteckningar 1630 - 1865 av Johan Kleberg , Stockholm 1930.
 
Ljungqvist benämns i andra sammanhang som bokhållare men i nämnda skrift finns inte Ljungqvist som kamrer eller liknande befattning. Dessutom är det väl inte rimligt att en mönsterskrivare, bokhållare skulle kunna ha benämnts Krigskommisarie.
Det verkar väl troligt att någon ledtråd kan finnas i några av de källor du tar upp Lars-Olov. Jag fastnar för både Krigskollegi protokoll och kanske även Kammararkivets skrivelser utan att veta.

2010-03-02, 23:26
Svar #5

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Kommissarie uppfattar jag som en tillfällig befattning i ett speciellt uppdrag. Det var vanligt att man i kollegierna utsåg någon att ta itu med en speciell fråga, t ex åka till Finland och rycka upp förvaltningen. Jag har för mig att jag på RA sett en förteckning över just kommissioner. Det kan ju finnas något motsvarande på KrA. Jag har ingen egen erfarenhet av några kommissarier. Bokhållare kunde man vara i en massa olika miljöer, där pengar hanterades. Landshövdingen hade bokhållare, Krigskollegiet hade bokhållare, men även större gods hade bokhållare.  
 
Jag tror att en typisk uppgift för just en krigskommissarie var rekrytering. I krigskollegiet fanns det krigskommissarier. Det var ju en omfattande aktivitet, som krävde ett kontor, speciellt i krig med omsättning på personalen. Det är väl sannolikt, att han i en sådan befattning åtminstone hade korrespondens med Krigskollegiet. Jag ska tillägga, att det finns en lappkatalog med namn på adressater i KK:s registratur. Där kan man få en ingång på Ljungqvist.
 
Jag vet inte hur sannolikt det är att en mönsterskrivare direkt blir krigskommissarie. Det låter väl osannolikt, men det kan ju ha gått en tid. Jag har noterat, att präster var helt ovetande om titlar och använde gamla titlar i all evighet. Om prästen tyckte, att mönsterskrivare  lät fint, så körde han med det långt efter det att personen tagit ett eller flera kliv i karriären.
 
Utöver Klebergs bok finns väl en samling om Krigskollegiets tjänstemän. Konstigt att Kleberg skulle ha missat någon, men det finns alltid fel i alla böcker ! Det kan inte vara så att han står under sitt patronymikon ? Det kan ju också vara värt att titta under Ljungqvist  i Biographica.
 
Någon på KrA borde kunna rikta ljuset åt rätt håll, när det gäller en typisk krigskommissarie. Skriv ett brev, så får du ett genomtänkt svar.
LOE

2010-04-02, 18:04
Svar #6

Utloggad Cristine Stafsudd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2020-04-10, 12:20
    • Visa profil
Nils Israel Olsson Ljungqvist född 1841 Ytterlännäs jag söker hans föräldrar??
 
Cicci

2010-09-03, 08:29
Svar #7

Utloggad Marie Sigvardsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 07:25
    • Visa profil
Jag forskar i släkten Ljungqvist från Östergötland.
 
Min farfars far Anders Gustav Peterson f. 1839-10-28 i Ljung, la till namnet Jungqvist, denna stavning, när han arbetade på Motala verkstad. Namnet dyker upp i husförhörslängd för åren 1855-60. Han nämns sedan med namnet Ljungqvist efter det.  
 
Han hade med sin första fru Augusta Wilhelmina Karlsdotter f. 1846-03-14 (död 1891-06-04) sju barn. Alla de fyra döttrarna utvandrade till Amerika. Två söner dog i späd ålder. Den tredje sonen Anders David Leander f. 1879-06-04, som också står skriven som arbetare på Motala verkstad, gifte sig med Dorotea Wilhelmina Moström? f. 1886-07-22. Hon dog i lungsot, endast nitton år gammal och lämnade Anders David ensam med sonen Sven David William f. 1904-09-21.  
 
Min farfar Sigfrid Servatius föddes 1899-10-21, som oäkta son till farfars far och Augusta Stoltz f. 1857-06-01. Hon står omnämnd som hushållerska. Vet ej om de senare gifte sig.  
 
Är det någon som känner till dessa personer?

2010-12-16, 21:36
Svar #8

Utloggad Marie Sigvardsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 07:25
    • Visa profil
Angående min forskning om släkten Ljungqvist från Östergötland, har jag nu funnit följande:
Anders David Leander begav sig 1913-04-24 av till USA (Boston). Han betalade själv resan. Tio år senare, 1923-10-06 följde sonen Sven David William efter. Resan betalade fadern. Jag har sedan hittat sonen på en passagerarlista 1935-08-30, då han är på väg till USA. Förmodligen har han bara gjort ett besök i Sverige, för hans hemort är Amerika, bestämmelseort New York.  
Någon som vet något mer om dessa personer?

2011-04-27, 19:45
Svar #9

Utloggad Susanne Häll Lundmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2013-02-09, 11:51
    • Visa profil
Hej. Jag behöver hjälp med Ida Kristina Ljungqvist 18641125 Byarum Trullsabo. Det sägs att hon flyttade Huset ifrån lilla trulsabo till Vaggeryd. Jag blir inte klok på detta då hon bodde som inhysehjon med sin oä dotter Axia. 1913 gifter hon sig med Erik Anders Johan Ljungqvist. Vet någon var man kan hitta uppgifter om flyttade hus?
 
MVH Susanne

2011-05-13, 21:00
Svar #10

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker information rörande skogsarbetaren och f.d. fältjägaren Johan Andersson Ljungquist (l. -qvist) f. 1860 i Järnskogs socken, Värmland. Han var bosatt i Stuguns socken, Jämtland, med sin hustru Erika Carolina Lindström f. 1866. De hade barnen Amanda Kristina f. 1886, Anna Maria f. 1888, Helmer Eugén f. 1896 och Valentin Severin f. 1900. Vet någon vilka år Johan och hans hustru gick hädan? Hade han och hans hustru några mer barn? Finns det något fotografi bevarat på honom? Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Vänlig hälsning,
Carl Johan H. Ljungquist

2011-05-13, 23:43
Svar #11

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Carl
enl scb-utdragen
Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/2370 (1921), bildid: A0032209_00616
1921-07-04 Johan Andersson Ljungqvist, Strömnäs f 1860-02-02
Hustrun lever då fortfarande då årtalet 1866 står under efterlevande
 
Lasse

2011-05-14, 20:01
Svar #12

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Tack så mycket hr Waldemarsson, Johans frånfälle blev nu lite klarare för mig.

2011-05-18, 16:02
Svar #13

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Utvecklar mitt tidigare spörsmål: J. Anders. Ljungquist var i början av 1880-talet fältjägare vid Värmlands fältjägare, var kan jag eventuellt finna enskilda fotografier eller gruppfoton av honom som regementet självt tagit (förutsatt att kronan faktiskt tog foton av sina knektar vid denna tid)?  
 
Mvh Carl Johan

2012-01-29, 22:57
Svar #14

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Söker uppgifter bakåt i tiden på Måns Ljungkvist. Han flyttade in till Bondstorp vid gifte 1800 med Maria (Märta) Nilsdotter f. 1768-1921. Måns skall enligt uppgifter vara född antingen 1767 eller 1769 och skall enligt uppgifter ha varit född Svensson. Innan han flyttade till Bondstorp så bodde han i Tröjebo i Byarum socken. Någon som vet något om föräldrar eller födelseplats?

2012-04-11, 19:20
Svar #15

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Magdalena Ljungqvist. Hon är gift med regementsfältskär Jakob Köpke (F. 1730 i Greifswald). De får dottern Anna Stina, född 1768-04-01 i Nyköpings Sankt Nikolai. Jakob flyttar sedan som änkling till Eskilstuna. Kan Magdalena vara dotter till Fredrik Ljungqvist (F. 1706) och syster till Carl Gustaf Ljungqvist, född 1741 i Nyköping och präst i Frustuna (D)? Tacksam för hjälp. Mvh Gert

2012-04-12, 10:24
Svar #16

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
December 1743 No 67 den 26 December föddes Hr Magister Liungqvist dotter Christina Magdalena  döpt den 28 December.
Källa: Nyköpings Sankt Nicolai CI:2 (1741-1756) pag 42.
Rektor Fredrik Ljungqvist dör 1762 och är då bosatt på Hälleby i Hölö socken. Hustrun Agneta Pihl och Dottern Stina Magdalena flyttar, men jag har inte funnit vart. De återkommer längre ner i husförhörslängden. Fru Ljunqvist (66 år) och Mademoiselle Stina (13 år) Åldern på Stina är inte trolig om det är vår Christina Magdalena, hon borde under här perioden var 19 - 20 år. På Hälleby finns äldsta sonen Bokhållaren Anders Fredrik Ljungqvist(31 år) och hans hustru Agneta Malmenia kyrkobokförda under husförhörslängdens  period. Källa:Hölö,AI:1b,Husförhör 1762-1779,pag 56.
Carl Gustaf Ljungqvist sedermera kyrkoherde i Frustuna, är en bror. Fredrik Ljunqvist och Agneta (Agnes Catharina) Pihl fick 4 söner och 5 döttrar. Flera av barnen dog unga.
/Runo
 
(Meddelandet ändrat av m7970 2012-04-12 11:13)

2012-04-12, 14:49
Svar #17

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Bäste Runo Palmgren,
Ett varmt tack.
Gert

2012-04-12, 15:32
Svar #18

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
Gert
Har du data för Magdalenas död? Är familjen bosatt i Nyköping fram till dess?
 
(Meddelandet ändrat av m7970 2012-04-12 15:32)

2012-04-13, 21:24
Svar #19

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Runo
Magdalena avlider i Eskilstuna 1774-05-19, troligtvis i gård no. 43, 32 år gammal. Db Eskilstuna Kloster och Fors C:3 1756 - 1786 sid 459. Flytten från Nyköping sker någonstans mellan 1768 (dotter Anna Stina föds i Nyköping) och 1770 (Beata Sophia föds i Eskilstuna).
Mvh Gert.

2012-04-14, 12:09
Svar #20

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
Tack Gert
Det känns alltid bra att ha dödsdatum på de individer man har födelsedata på.
Om man inte fördjupar forskningen på en släktgren kan man i en framtid ta upp tråden igen.
 
Ett allmänt anrop till de som forskar på släkten Ljungqvist, Hölö vilken utgår från mönsterskrivaren Sven Ljungqvist. Hans yngsta son är Rektorn i Nyköping Magister Fredrik Ljungqvist som nämnts i ovantående inlägg.
 
Vet någon var jag kan finna nämnda Magdalenas äldre bror Bokhållaren Anders Fredrik Ljungqvist(31 år) och hans hustru Agneta Malmenia kyrkobokförda i Hölö under husförhörslängdens period. Källa:Hölö,AI:1b,Husförhör 1762-1779,pag 56.
 Örnberg har uppgift i Svensk Slägtkalender 1888 (årg 4) sid 171 att Anders Fredrik är kamrer vid barnhuset i Stockholm. Samma uppgift finns i underlaget till släktutredningen i Örnbergska samlingen. Anders Fredrik är bosatt i Hölö på Helleby enl. ovan och flyttar  - men vart? Jag har sökt i ett antal församlingar i Stockholm och inte minst i Barnhusförsamlingen
 
/Runo

2012-04-15, 21:14
Svar #21

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Runo,
När jag går igenom HF Nyköpings Sankt Nicolai AIa:1 1770 - 1776 hittar jag två noteringar om Ljungqvistar som jag har svårt att värdera:
- Sid 206. 3:e kvarteret, No 29 Fru Agneta Ljungqvist, F . 1715; och
- Sid 209. 3:e kvarteret, No 32 Enka Anna Ljungkvist, F. 1715.
Kan det vara samma person och är det en syster till Fredrik Ljungkvist??
/Gert

2012-04-15, 22:45
Svar #22

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
Gert
Fredrik Ljungqvist s syskon:
Äldsta brodern Benjamin är Borgmästare i Eksjö, brodern Sven är  mantalskommissarie  på Wrangsjö säteri i Marbäck socken.
Systern Catharina eller Cajsa är gift med Kronobefallningsman Olof Hagström, verksam i Jönåker och Hölebo/Oppunda och Villåttinge härader. Systern Elisabeth är gift med Kronobefallningsman Johan Schultz på Eneby i Ytterjärna socken.
Ytterligare ett par syskon som dör unga så någon syster vid namn Anna eller Agneta finns ej.  
Fredrik, född 1706 i Hölö är Rektor i Nyköping och är  gift med dottern till Prosten i Nikolai socken, Agnes Catharina Pihl kallas även Agneta och det skulle kunna vara Fru Agneta Ljungqvist född 1715 sid 206 men jag har inte något belägg för det.  Det är en möjlighet att det är Fredriks hustru och alltså mor till Magdalena. Fru Ljungqvist är upptagen i Hölö två ggr i husförhörslängden AI:1b Dels rad 2 efter den då döde Magister Ljungvist och benämns Hustru Agneta Pihl Ljungqvistoch skulle även kunna vara även rad två från slutet Fru Ljungqvist 66 år före madame Stina. Men då blir det orimligt med åldern om det är samma Agneta Ljungqvist i Nyköping född 1715 kan hon inte vara 66 år. Men båda ålderuppgifterna kan vara helt fel i Hölö. Det som skulle kunna tala för att Agneta Pihl Ljungqvist är född 1715 är en uppgift i Örnbergska samlingen i en släktutredning om släkten Pihl där Victor Örnberg uppger att Agneta Catharina Pihl är född 1715 och gift med Fredrik Ljungqvist. Samma utredning är dock tveksam i andra delar men det kan vara att Örnberg syftar till samma uppgift på sid 206 i AIa:1.  
 
Sid 209 änkan Anna Ljungqvist har säkerligen inget samband med våra Ljungqvistar eftersom Mågen heter Stenberg och det finns knappast någon som passar in.
 
Det finns ännu en Änka Ljungqvist i Nyköping Död- och begr bok F:2 som skulle kunna vara den vi söker. Denna änka Ljungqvist dör 7/6 1784 och är då 77 år och alltså född 1707.
 
Det finns några saker att fundera över. Trevligt att du tar upp detta som jag tidvis funderat över men inte kunnat komma fram till vad som är mest rimligt.
/Runo

2012-04-16, 21:45
Svar #23

Utloggad Runo Palmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 19:16
    • Visa profil
Gert
 
Efter lite funderande och lite sökande har jag kommit fram till att uppgiften på sid 206 i AIa:1 i Nyköping Västra Fru Agneta Ljungqvist född 1715 avser just Hustrun  till Fredrik Ljungqvist Agneta Pihl Ljungqvist.
1) Föräldrarna Anders Samuel Pihl och Elisabeth Boneau vigs 1714
2) sid 206 gäller en adress i 3:dje kvarteret No 29 och grannhuset  No 28 är Rektorsgården där familjen Ljungqvist har varit bosatta under ett flertal år.
att dessutom Örnberg nämner 1715 som födelseår bättre på chansen även om jag har varit tveksam till en del av Örnbergs uppgifter innan de är verifierade.
 
/Runo

2012-04-17, 14:52
Svar #24

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Runo,
 
Stort tack.  
Mvh Gert

2013-02-05, 14:25
Svar #25

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Hej, är det någon som vet något om frenologen William Edvard Ljungqvist, född 8/8 1873 i Stillwater, Minnessota. Han bodde i Sverige en tid, men emigrerade 1916 till USA. Enligt Emibas vara han ogift, men enligt en uppgift på Rootsweb ska han varit gift med Alice E. Youngquist och ha haft två barn, Alice, f. 1914 och Arnold f. 1915.
 
Bosse

2017-04-11, 01:03
Svar #26

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Hei. Prøver å finne ut hvem som var foreldrene til min tipp tipp oldefar Per Johan Ljungqvist. Noen steder står det at han er født 25. desember andre steder står det februar. Så han ble født 25. februar/desember 1855 i Undenäs, Skaraberg. Tror det er februar som er riktig. Vil gjerne også finne ut hvem som er foreldrene til kona hans Anna Lovisa Larsdotter født 30. november 1863 i Beateberg. De var tydeligvis ganske mørke i denne delen av slekten så vi har lurt på om de kanskje er reisende(romani). Det er Karl Leontinus Ljungqvist som er min tipp oldefar. Både Karl, tvillingbroren hans Nils Augustinus og faren var snekkere. Nils og Karl Eide et møbelsnekkeri.
Mvh Trym Vierhaug

2017-04-12, 12:56
Svar #27

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Trym!

1855-02-25 föds Johan Per, oäkta son till pigan Maria Johansdotter i Björnsholmen, Undenäs (C:7 bild 54). Observera att namnen är i denna ordning i födelseboken och så även i de första husförhören.

Du hittar dem i AI:9 Undenäs, Björnsholmen s 365. Överst står torparen Johannes Eriksson f 1798-11-17 Undenäs, död 1855-03-02 enligt husförhörslängden (hfl). Hans hustru, Stina Jonsdotter f 1795-06-16 Undenäs. Deras dotter Maria f 1825-09-29 "Lyckerna", en son Erik f 1829 och en dotter Anna 1835.

Lite längre ner på sidan står Maria Johansdotter igen, född 1825-09-29 Lyckerna, oäkta sonen Johan Per 1855-02-25 h l = här loco = på platsen, d v s Björnsholmen.

Änkan Stina Jonsdotter död i Stora Bråten, Undenäs 1859-01-04 enligt hfl AI:12 s 42 (se även s 19 Björnsholmen). Enligt hfl ska hon vara född i Mon, Undenäs. Maria Johansdotters födelsenotis finns i C:5 Undenäs s 340. Här har modern felaktigt kallats för Eriksdotter, ska nog vara Jonsdotter. Se även AI:5 Undenäs, Rosendala s 287.

Jag lägger in en bild från AI:15 Undenäs, Björnsholmen (1864-76) s 40 som visar Maria Johansdotter och hennes son Johan Per Ljungqvist. Maria Johansdotter avlider i Björnsholmen, Rosendala ägor 1898-11-24 - se AI:18 s 35 och dödsboken F:2 s 27. Någon far till Johan Per finns ej angiven någonstans. Johan Per Ljungqvist flyttar 1873 till Stålboda, Undenäs, 1874-10-22 till Beateberg där han återfinns i Berget AI:11 s 107, s 117 och 1879 till s 105 Honungsberget. 1881 flyttar han till Undenäs och där gifter han sig 1887-02-01 med Anna Lovisa Larsdotter enligt hfl född 1863-11-30 Beateberg. (E:3 Undenäs bild 46). Anna Lovisa är änka efter mjölnardrängen Fredrik Gustafsson, de bodde i Mo socken, se AI:4 Mo, Ryholms Nedre kvarn. Här ser man att Anna Lovisa är inflyttad från Undenäs 1884-04-08 (se B:3 Hjälstad (Mo). Hittar henne dock inte i utflyttningslängd för Undenäs.

Det finns ingen Anna Lovisa angivet datum i Beateberg som du säkert har upptäckt själv. Däremot finns det en Anna Lovisa född 1863-01-31 på Ryholm, Beateberg (C:6 Bällefors s 103). Obs! ska vara Bällefors kyrkobok. Far statkarlen Lars Larsson och mor Carolina Matilda Kullin.

De finns i AI:10 Beateberg, Ryholm s 38. Lars Larsson f 1818-11-21 Beateberg, Carolina Matilda Kullin f 1825-08-16 Beateberg. Här har Anna Lovisa fått det felaktiga födelsedatumen 1863-01-30. Dagen är alltså fel redan här. Se även AI:10 Beateberg, Vargvadet s 207 (208) och AI:7 Bällefors s 173 Vargvadet. Lars Larsson död 1870 enligt hfl. I hfl för Ekeskog socken finns senare Vargvadet, se AI:1 Ekeskog s 137. Carolina Matilda Kullin död 1873-09-20.  Dotttern Anna Lovisa f 1863-01-30 Bällefors (!). Flyttar till Kojan 1877, se s 113. Flyttar till Hoberg i Beateberg 1878, där hon finns i AI:11 s 164. Till Undenäs 1880 och där finns hon i Stora Gammelsrud AI:18 s 73 - nu med födelsedatumet 1863-11-30!! Vilket visar att Anna Lovisa Larsdotter har fått felaktig födelseuppgift senare i livet, den rätta ska vara 1863-01-31 Beateberg. Hon flyttar 1883 till Ekeskog socken igen.

Tilläggas kan att 1879 står det för första gången "Per Johan Ljungqvist" istället för Johan Per, se AI:11 Beateberg s 105.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie





2017-04-12, 17:14
Svar #28

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Födelseuppgiften för torparen Johannes Eriksson, morfar till Per Johan Ljungqvist, visar sig vara felaktig. Den uppges genomgående vara 1798-11-17 Undenäs (finns ingen Johannes detta datum). Det korrekta datumet ska vara 1798-12-07 Skansen, Undenäs (C:4 s 264). Föräldrar Erik Larsson och Lisa Bengtsdotter.

Vid vigseln mellan Johannes Eriksson och Stina Jonsdotter 1825-05-22 (E:1 Undenäs s 58) anges Johannes som tjänstedräng på Rosendala, föräldrarna ska vara Erik Larsson och Lisa Bengtsdotter enligt vigselnotisen. Stina Jonsdotter, piga på Rosendala, dotter till Jonas Andersson och Maria Andersdotter.

1795-06-16 Stina (C:4 Undenäs s 232)
Jonas Andersson och Maja Andersdotter i Mon.

Erik Larsson uppges i hfl AI:1 Undenäs s 377, Skansen, vara född 1748-01-27 Bällefors. Lisa Bengtsdotter f 1765 Toratorp. Se även AI:2 s 268, Erik Larsson död 1813, begravd 2/2, håll, 65 år (C:5 s 24), AI:3 s 196.

Torparen Erik Larsson i Skansen gifter sig 1798-02-23 med pigan Lisa Bengtsdotter i Toratorp (C:4 Undenäs s 265).

2017-11-11, 17:07
Svar #29

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Hei. Jeg trenger litt hjelp til å tyde dette her. Står det: "Blath". Hva er det?

2017-11-11, 17:47
Svar #30

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Har lest litt og søkt. Kan det hende at det står "blatte". Det kan gi litt mening med tanke på at min tipp oldefar var ganske mørk.

2017-11-11, 17:59
Svar #31

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Ser ut att stå '69 Cath'. Var kommer bilden ifrån?

2017-11-11, 18:02
Svar #32

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Husforhør Undenäs Al:15 s. 40. Angående min tipp tipp oldefar Johan Pehr Ljungqvist.

2017-11-11, 18:04
Svar #33

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Det står under "Fräjd och särskilda anteckningar".

2017-11-11, 18:18
Svar #34

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Det har med hans kristendomskunskap att göra. 1869 klarade han katekesen.

2017-11-11, 18:22
Svar #35

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil

2017-11-12, 11:03
Svar #36

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Hei igjen. Beklager at jeg er så dårlig på tydning, men jeg har virkelig lyst til å finne ut hvem faren til Johan Pehr Ljungqvist er. Så da må jeg finne ut så mye jeg kan. Kan noen hjelpe meg med hva som står her? Jeg har skjønt at det står: Sale? Joh...ett...eller...annet Magnusson Hoane? og Stina Karlsdotter i Mona...?

Mvh Trym Vierhaug

2017-11-12, 11:05
Svar #37

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Dette er fadderne til min tipp tipp oldefar. Undenäs (R) C:7 Bild 54.

2017-11-12, 12:25
Svar #38

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Johan Per föddes oäkta 25/2 1855 av pigan Maria Johansdotter i Björnsholmen. Dopvittnen var soldaten
Johannes Magnusson Hane och Stina Karlsdotter i Monäs.

Detta Monäs syns i Mölltorp (R) AI:6 1849-1864 Bild 146 / Sida 138, där soldaten Johan Hane med familj
finns. Johan var född 11/7 1815 i Undenäs (enl. hfl).
/ Lennart

2017-11-12, 12:29
Svar #39

Utloggad Trym L.M Vierhaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:09
    • Visa profil
Tusen takk for hjelpen Lennart!  :D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna