ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008  (läst 4678 gånger)

2000-12-18, 21:09
läst 4678 gånger

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
NY DISKUSSION!
 
Släkten Ljungdahl, från Ljungby (Kronobergs län).
 
Efter att ha läst inlägg i en diskussion på Ordet är fritt, som hette Vad kan man skriva om folk - vilket fick mig att dra ut och vifta med familjevapnet (högst tveksamt om vi har något giltigt, men jag har sett en teckning av ett - på Isak Ljungdahls tjänsteberättelse - med en harneskklädd arm, stjärnor, krona och två kvistar) för att hävda rätten att få slippa se ovidkommande kommentarer om äldre släktingar i ett sådant sammanhang - blev det nu aktuellt att starta en diskussion kring släkten Ljungdahl från Ljungby.
 
Jag har inte forskat själv i förstahandkällor (bara kollat ett par för skojs skull när jag hade tillfälle), men det finns material från en släktutredning som gjordes i början av 1900-talet.  
 
Släkten Ljungdahl finns med i Svenska Släktkalendern i några olika årgångar.
 
Om några av mina kusiner eller sysslingar vill delta med material om sina grenar av släkten, får de gärna göra det. Själv kommer jag inte att lämna ut något material offentligt som berör nu levande släktingar.  
 
Det är också roligt att få veta vilka okända släktingar som forskar i ämnet, och vad de nu har kommit fram till.
 
Jag har en hel del frågor - de kommer någon annan gång!
 
Maria Ljungdahl

2000-12-21, 23:27
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det var väl tydligen jag som väckte Marias intresse med min berättelse under Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen där jag berättade hur jag på en och samma gren en kort stund genom slarvig läsning i tryckta källor lurade mig själv att kändisen och friherren Povel Ramel ingick i målgruppen för min forskning (alla ättlingar till min agnatiska släkt, Pemer), och hur jag senare hade spårat en annan kvist av samma gren fram till då ännu levande medlemmar av just denna Ljungdahl-släkt - bara för att ganska långt senare av en ren slump slå upp en annan kändis av just friherrlig börd, Birgitta von Otter, i min adelskalender, och upptäcka att hon och hennes syskon faktiskt var barn till ett av de Ljungdahl-syskon jag redan hade stött på i min forskning.
 
Jag berörde i samma berättelse i förbigående att två Ljungdahl-syskon, säkert omedvetet, hade råkat hänvisa mig till varandra för data på grenens familjemedlemmar, när jag tog kontakt i ärendet, och att jag då lät saken bero, och f ö har gjort så sedan dess.
 
I det jag skrev under Vad kan man skriva om folk (del 2) nämnde jag inte uttryckligen Ljungdahl-grenen, men jag nämnde i förbigående att det är en av de släkter där jag har avlägsna släktingar, som har varit med i Svenska Släktkalendern senast 1930, och påbörjade sedan något förvirrat resonemang om att det skulle vara väldigt konstigt att släkter har kunnat vara med i kalendern flera gånger för såpass länge sedan utan att det sedan dess har funnits något intresse av någon nypublicering. Detta är ju i själva verket inte särskilt konstigt alls, inte minst eftersom utgivningen av kalendern gick väldigt annorlunda till på den tiden, medan släkterna numera själva ska betala en viss summa per sida i kalendern.
 
Nåväl, mitt intresse för släkten Ljungdahl är extra stort, då det är en släkt som (minst) två kvinnor med cognatiskt Pemer-ursprung har gift in sig i.
 
Bergsfogden och tiondeskrivaren i Nora och Linde Johan Frumerie, 1663-1725, son av borgmästaren Jean Frumerie och Sara Pemer, hade bland tio barn bl a döttrarna Anna Sara, 1688-1759, och Elsa, f 1701. Anna Sara blev gift med mantalskommissarien Johan Broström, d 1751, i Örebro och Elsa med stadsfältskär och rådman Karl Len?us, d 1740, i Nora.
 
Bland paret Broströms barn fanns dottern Sara Catharina, 1713-76, gift med mantalskommissarie Martin Gezelius, 1703-60, som bl a hade sonen Georg Gezelius, 1735-89, prost i Lillkyrka och Ödeby, vars bevarade levnadsanteckningar är publicerade i PHT något år på 30-talet. Hans son Carl Ludvig Gezelius, 1770-1812, blev prost i Björnlunda och fick bl a dottern Sophia Regina Gezelius, f 1808 (garanterat död före 1930, så jag måste ha glömt i alla dessa år att skriva av hennes dödsår från Svenska Släktkalendern!!!).
 
Karl Len?us och Elsa Frumerie fick tre barn som alla dog tidigt, och därpå dottern Hedvig Juliana Len?us, 1739-84, som blev gift med komministern i Bro Daniel Fellenius, 1724-98. Deras dotter Catharina Juliana Fellenius, 1765-1835, blev gift med bergmästare Jonas Littmarck, 1758-1847, och ett av deras barn var dottern Hedvig Sofia (Hedda) Littmarck, 1806-40.
 
Hedda Littmarck och hennes nästan jämnåriga 4-männingsdotter Sophia Regina Gezelius blev gifta med två kusiner Ljungdahl. Hedda med kommissionslantmätaren Carl Gustaf Adolf Ljungdahl, 1804-79, son av 1:e lantmätaren i Kronobergs län Zacharias Ljungdahl och Ulrica Charlotta Hedenstierna (adl ätten nr 1543). Och Sophia Regina med teol lektorn vid Västerås gymnasium, slutligen kyrkoherden i Hedemora, Samuel Lorentz Ljungdahl, 1809-69, son av Nils Peter Ljungdahl och Anna Beata Schwan.
 
I den förstnämnda familjen föddes dottern Ulrika Juliana Amalia Ljungdahl, 1836-69, som blev gift med possessionaten Johan Robert Lejdström, 1821-1904, och fick tre döttrar jag ännu inte följt vidare, samt sonen Adolf Ljungdahl, född och död i november 1840.
 
Den sistnämnda familjen leder vidare till släkten Ljungdahls direkta huvudmannagren, om vilken jag har alla sedan tidigare publicerade data från Svenska Släktkalendern, dvs fram till 1930.
 
Tiden efter 1930 har blivit liggande utan att jag börjat gräva vidare, frånsett en brevkontakt med Birgitta von Otter sommaren 1992, då jag naturligtvis åtminstone ville försöka bli hjälte internt i släktföreningen genom att värva henne och Kjell-Olof Feldt som medlemmar. Men det svar jag fick var (föga oväntat) att intresset för något sådant dessvärre var obefintligt. Vi får trösta oss med att den ende människa som fått ett grundämne uppkallat efter sig i sin livstid var medlem i föreningen från dess start till sin bortgång (professor Glenn T. Seaborg, 1912-99, nobelpristagare 1951, som finns med i 24 Famous Swedish-Americans and their ancestors).
 
Data i övrigt på grenen efter 1930 skulle jag naturligtvis inte förvänta mig att någon skulle lägga ut offentligt här, men om exempelvis Maria kan tänka sig att bistå med en del, och/eller förmedla kontakt med andra på grenen, finns ju min mailadress att ta kontakt på i första hand.

2000-12-21, 23:32
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Tilläggas skall väl att jag har fått det mesta om Fellenius/Littmarck-grenen (inklusive döttrarna i familjen Lejdström) av Gunnar Näss?n i Uppsala, som jag hade mycket kontakt med precis när jag hade hittat hans antavla på nätet, men som jag sedan alldeles har tappat kontakten med, trots att jag tror att jag hade mycket mer att fråga om. (Så om du ser det här ganska snart, Gunnar: Jag mailar dig igen när som helst!)

2001-01-03, 18:00
Svar #3

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Änkeprostinnan och hennes släkt!
 
Jag börjar väl också med att hålla diskussionens perspektiv kring prostinnan Ljungdahl i Hedemora, som man nog på den tiden (mitten av 1800-talet) benämde vår släkting Sophia Regina Gezelius (1808-1879), gift Ljungdahl.
 
Hennes make, min farfars farfar, prosten Samuel Lorentz Ljungdahl, föddes den 17 februari 1809 i Karlshamn där hans far en tid var verksam som apotekare. Samuel L. Lj. var yngst av (åtminstone) fem syskon, och när fadern Nils Peter Ljungdahl dog 1816 flyttade modern Anna Beata (hon var av släkterna Schwan och Botin från Kalmar respektive Södra Möre, och syster till politikern Hans Niklas Schwan i Stockholm) från Blekinge (ev Småland - det finns en uppgift om att de bodde på en gård i Fagerhult, men inget om vilket landskap eller vilken socken som avses) till Bergslagen och Lindesberg. Jag gissar att anledningen till flytten var att en av de äldre sönerna redan bodde där, då han sägs ha varit inspektor på Vedevågs bruk. Modern dog kort därefter, 1818.
 
Jag undrar nu hur Samuel Lorentz Ljungdahls barndom, uppväxt och övriga liv kan ha påverkats av att föräldrarna dog när han var omkring 8 år gammal? Hos vem bodde han? Vem bestämde om och bekostade hans studier? Hur träffade han sin blivande hustru? Vilken relation hade han till sina släktingar på sin fars, sin mors och sin hustrus sida?
 
Jag vet:
 
att han av sina lärare ansågs vara mycket läsbegåvad, han gick i skola först i Örebro och sedan på gymnasiet i Västerås, från 1827 studerade på universitetet i Uppsala, blev prästvigd 1832, gifte sig med Sophia Regina Gezelius den 28 december 1837, undervisade från 1838 på gymnasiet i Västerås och blev 1843 rektor där, var kyrkoherde i Hubbo från 1841, prost 1842, var riksdagsman från 1844, flyttade till västkusten och blev kyrkoherde i Skepplanda 1849 (vald 1848), kände sig som en främling där och 1859 sökte tjänst i Hedemora i stället, tillträdde där 1860, var föreslagen till biskopsvalen (Västerås stift) 1849 och 1866.
 
Jag vet också att han dog 1869 och är begravd på protestantiska kyrkogården i Karlsbad i Böhmen (Tjeckien), men jag vet inte varför han befann sig där (men det var väl troligen av studie- eller hälsoskäl snarare än för en nöjestripp) och vet inte om hans hustru eller barnen (då ca 31, 29 respektive 28 år gamla) var med på resan.  
 
Jag har också fotografier som jag tror föreställer prosten och prostinnan. Det är de äldsta släktingar jag har bild på, förutom de få och mycket avlägsna släktingar som var kändisar och fick sina porträtt målade på 1700-talet, vilka sedan finns reproducerade i olika uppslagsverk. Förmodligen kan väl målningar av äldre präster i släkten också gå att få tag på, även de som inte var ett dugg kända eller märkvärdiga utanför sina församlingar?
 
Angående Sophia Regina undrar jag om någon vet var hon bodde efter makens död? Flyttade hon från Hedemora och till sonen Samuel Johan (1840-1903) eller till någon av döttrarna? Den yngsta - Edla Sophia (1841-1892)- var ogift, men den äldsta - Carolina (1838-1914)- gifte sig med en professor Lars Edward Walmstedt i Uppsala, där de bodde i den Walmstedtska gård som numera är någon sorts museum.
 
Sonen Samuel Johan Ljungdahl gifte sig för övrigt 1875 med en dotter till provinsialläkare Grill i Hedemora, så då bör ju de unga - Anna och Sam - ha träffats medan änkeprostinnan bodde kvar i staden.
 
Någon som känner till var Sophia Regina är begravd?
 
En annan detalj kring Gezeliussläkten som leder till ytterligare frågor om livet förr, är att prostinnans kände farfar Georg Gezelius (1735-1789) (han som bl a skrev sin tids stora personhistoriska uppslagsverk, Försök till ett biographiskt Lexicon öfver namnkunnige och lärde svenske män) inte kan ha haft tillfälle att övervaka sin son Carl Ludvig Gezelius (1770-1812) utbildning och familjebildning, då sonen var ca 19 år när fadern dog och svärdottern Carolina Sophia Trolle (1786-1829) var då ett småbarn på ungefär 3 år. Det är intressant att reflektera över just sådana här frågor: vilka av förfäderna var egentligen samtida, och vilka var det bevisligen inte, fast man kanske hade trott det? Var kan det ha funnits brott i familjetraditionerna, genom att någon har dött, man har flyttat från släkten eller på annat sätt förlorat kontakt med uppgifter och material om äldre generationer?
 
Prostinnan Ljungdahl hade alltså en mor som var född Trolle (dotter till kyrkoherde Carl Trolle, 1757-1809, i Gillberga). Att forska på Trollesläkter är ett rent getingbo, misstänker jag, då allt som låter det minsta fint ger upphov till spekulationer. Vore kul att få hitta någon *trovärdig* förklaring till varför de hette Trolle, och varför (om?) de inte går att spåra längre bak än till prostinnans morfars far, Thomas Trolle (inga årtal), inspektor på Fiholm i Jäder, och hans hustru Brita Stina Eklind (1732-1759).
 
Om de kända Gezelii-prästerna finns skrivet i den gamla Svenskt Biografiskt Handlexikon, som finns på Projekt Runeberg på internet. Jag har renskrivit artiklarna som är inscannade där, men mina korrektur tycks av någon anledning ännu inte ha publicerats på sajten.  
 
Angående Lejdströmsläkten, och den andra av de Ljungdahlsförgreningar som utgår från Flöxhult i Älghults socken (vi kan kalla den Hedenstjerna-grenen) så har jag uppgifter så långt som till att Ulrika Juliana AMALIA Ljungdahl, 1836-69, möjligen hette Hedvig Juliana Amalia istället (men det är osäkert). Äktenskapet mellan Amalia Ljungdahl och Johan Robert Lejdström var hans första gifte. Deras ena dotter hette Hedvig Lejdström (f 1860) och gifte sig med en kyrkoherde i Hedemora! Stilen på mitt gamla släktträd är svårtydd här, så jag kan inte tolka om det står att maken hette Axel Schram eller Axel Schmidt eller Axel Lehman eller någon helt annat. Johan Robert Lejdström gifte för övrigt om sig med Amalias kusin Charlotta Lovisa Aurora Hedenstjerna (f 1839). Vet inte om de hade några barn.

2001-01-03, 23:20
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Intressant, Maria! Då borde Hedvig Lejdström stå att finna som ingift i något lämpligt herdaminne, förmodligen samma som jag har kunnat följa upp flera andra grenar i, om jag nu inte tänker alldeles fel. Mot Kungliga Biblioteket...!
 
Johan Robert Lejdströms båda hustrur var för övrigt både kusiner och sysslingar, då Charlotta Lovisa Aurora Hedenstjernas föräldrar Gustaf Leonard Hedenstierna och Fredrika Christina Amalia Ljungdahl (syster till Carl Gustaf Adolf) var kusiner. Gustaf Leonard Hedenstierna var brorson till Ulrica Charlotta Hedenstierna, och på hans sida var alltså dottern syssling till sin makes första fru. Puh!
 
Angående Samuel Lorentz Ljungdahl har jag inga svar på de här ställda frågorna. Tillägga kan jag dock att familjen hade en ytterligare son Carl Georg, f 1842 19/6, som nu tämligen uppenbart måste ha dött tidigt. De tre yngsta barnen har jag stött på i Västerås domkyrkoförsamlings födelsebok. Äldsta dottern Beata Carolina har jag uppgifter om från släkten Ljungdahls tidiga framträdanden i Svenska Släktkalendern, och ur artikeln om släkten Walmstedt i en årgång öv Örnbergs ättartal.

2001-01-04, 18:19
Svar #5

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Hedenstjerna-grenen! Och en redogörelse för släktens ursprung!
 
Låt oss jämföra vad vi tror oss veta om den Ljungdahlsgren som utgår från Zacharias den yngre (1763-1823) och hans hustru Ulrica Charlotta Hedenstjerna (1778-1844).
 
Först kort (!) repetition av släktens historia ned till denna förgrening:
 
Zacharias Månsson (vars far torde ha hetat Måns eller Magnus) levde och verkade i Ljungby i Kronobergs län mot slutet av 1600-talet. Han dog 1708 och kan gissningsvis ha varit född omkring 1645, då han enligt mina uppgifter gifte sig 1676 och det är rimligt att anta att han hade uppnått närmare 30 års ålder då. Han var befallningsman, dvs en sorts kronofogde. Hustrun hette Mertha Nilsdotter (ca 1655-1714). Zacharias ägde troligen en gård i Tofta öster om Ljungby, där han var skattskyldig för halva rusthållet nummer 57 i Sunnerbo skvadron (dvs det gällde att svara för ryttaren nr 57:s torp och utrustning).  
 
Jag har två dåliga kopior av dokument från Zacharias Månssons tid, som han gissningsvis kan ha skrivit själv. Dateringen tycks vara juli 1676 på båda, och texten på det första (av den 10 juli) kan möjligen handla om att kungen eller armén har våldgästat Ljungby och att befolkningen klagar över att man varken fått direkt betalt eller sänkt skatt för detta.  
 
Observera att 1676 är året för det skånska kriget, som startade med det katastrofala sjöslaget i Kalmarsund den 1 juni. Under hösten marscherade trupper ner genom Småland och samlades i Ljungby innan de gick över skånegränsen i slutet av oktober. Dokumentet från juli kan inte handla om just detta, utan det kan vara fråga om något mindre besök.  
 
Det andra dokumentet är från den 20 juli samma år, och saknar bitar av höger marginal, förutom att texten i sig är ganska full av svårtolkade ord. Jag tror att det är ett intyg från Zacharias Månsson att han erkänner sin plikt att betala pengar till någon för något.
 
Zacharias och Mertha hade minst tre söner. Jag har namn och familjebildningsdata på fyra söner, men den tidigare släktutredaren har satt frågetecken för en av grenarna, så det tycks vara oklart om det är fråga om två söner (födda samma år - 1682), en enda son som har bokförts under olika namn och vars fru också fått fel namn i något register, eller om det är två olika pojkar och den ene av dem inte är en son till Zacharias och Mertha.
   
Sönerna från urhemmet i Ljungby är (1-4):
 
1) Nils Zachrisson Ljungdahl. Född 1676 eller 1678, död 1732. Studerade i Åbo. Var präst i flottan under sjökriget i södra Östersjön 1710-1718. Gift 1719 med Mertha Beeth från Villstad i Jönköpings län (dotter till Petrus Theodorsson Beeth, 1647-1719, och Helena Lindelia, 1652-1718. Syster till Samuel och Gudmund Adler-Beeth). Kyrkoherde i Älghult i Kronobergs län. Ägde och bebodde från 1728 Flöxhults säteri.
 
(Om hans efterkommande, se längre ned.)
 
2) Jacob Zachrisson Ljungdahl (1682-?). Gift med Sara Wrång (död 1732). Dotter: Helena Sara Ljungdahl (1711-?). Dotterdotter: Sigrid (1736-?).
 
3) Jonas Zachrisson i Tofta (1682-?). Gift med Mertha (1694-?). Son: Zacharias Jonasson i Tofta (1721-1796), gift med Lisa (1735-?). Sondöttrar: a) Mertha Zachrisdotter (1756), b) Catharina Zachrisdotter (1757-?), gift med Pehr Swensson (1753-?).
 
4) Isac Zachrisson Ljungdahl, född 1683, död 1728. Var i militär tjänst från 1706 och större delen av sitt liv därefter, men uppnådde inte högre än löjtnants grad (naturligtvis? - eftersom han inte var av adelsfamilj). Hans tjänsteberättelse är intressant läsning, då hans karriär och kriget runt Östersjön och in i Norge förde honom mellan många olika platser och händelser. Gift med Maria Tranhemia från Wånga socken (antagligen prästdotter eller inneboende släkting i prästgården där. Okänt om det menades Vånga i östergötland? eller Skåne?) och därefter bosatt på Björstorp (gård?) i Eriksberga (socken?). Inga barn kända.
 
Barn till Nils och Mertha Ljungdahl i Älghult:
 
1. Petrus Ljungdahl (1720-1742). Student i Uppsala.
 
2. Martha Helena Ljungdahl (1721-1802). Gift 1748 med Peter Ewertz i Sävsjöström (ett järnbruk nära Älghult). Döttrar: a) Anna Martha Ewertz (f 1750), och b) Helena Christina Ewertz (f 1752).
 
3. Zacharias Ljungdahl (den äldre), 1724-1792. Studerade i Uppsala. Landsfiskal i Älghult, Uppvidinge härad, från 1754. Bodde på Flöxhult. Gift 1760 med Helena Christina Colliander (1736-1812), dotter till kyrkoherde Nils Colliander och Christina Ljungman.  
 
4. Hedvig Ljungdahl (1728-1798). Gift 1758 med Jonas Fahlgren, skeppare och handelsman i Kalmar. Son: Jonas Henrik Fahlgren (1760).
 
Barn till Zacharias den äldre, alla födda i Älghult (i-iii):
 
i) Nils Peter Ljungdahl (1761-1816). Apotekare i Karlshamn. Gift 1792 med Anna Beata Schwan (1774-1818), dotter till rådman Johan Schwan (1727-1799) och Helena Catharina Botin (1734-1806) (av kronofogdesläkten Botin från Bottorp). Bodde i Fagerhult.  
 
Barn till Nils Peter:  
 
a) Johan Peter (1793-1818)
b) Gustaf Fredrik (f 1794)(flyttade till Vedevåg, ogift, oklart om barn finns (felaktig skrivning i släktträdet angående brorsbarnen?)
c) Carl Adolf (1796-1868), gift med Eva Maria Hellerström (f 1805). Barn (oklart?): 1. Carl - ogift notarie, 2. Hilda, 3. Gustava Charlotta (Lotten) - gift 1856 m kh Alexander Johansson (1789-1861)i Svedvi, 4. Edla.
d) Helena Beata (1806-), gift med Carl Gustaf Lundbom på Mellringe. Barn: 1. Carl Edvard Lundbom, 2. Gustava Petronella Lundbom (gift Lagergrén).
e) Samuel Lorentz (1809-1869), gift med Sophia Regina Gezelius. (se tidigare inlägg).
 
ii) Zacharias Ljungdahl (den yngre) (1763-1823). Lantmätare. Bodde på Flöxhult i Älghults socken i Kronobergs län. Gift 1799 i Dädesjö (nya eller gamla kyrkan?) med Ulrica Charlotta Hedenstjerna (eller: Hedenstierna) (1778-1844).
 
Barn: se vidare utredning längre ner.
 
iii) Martha Christina Ljungdahl (1765-1830). Gift med kapten Samuel Fredric Lindsfelt (1751-1822) och bosatt på Linnegården i Älghult, Kronobergs län.  
 
Barn till Martha Christina:
 
a) Johan Ulric Lindsfelt (1783-1823)
b) Helena Christina Lindsfelt (1794-), gift med Carl Gustaf Norlin (1790-). Barn: Carl Fredrik Ferdinand (1825-), kh i Sjösås, g m Johanna Elisabeth Chytraeus. Barnbarn: Carl Gustaf Norlin (1874-).
c) Zacharias Fredrik Lindsfelt (1795-1837), gift 1831 med Ulrica Charlotta Aurora LJUNGDAHL (1813-1876). Barn: T.M.Hj. Fredrik Lindsfelt (1833-).
 
Barn till Zacharias den yngre, födda i Älghult:
 
Om man läser Svenska Släktkalendern tycks denna gren inte vara särskilt barnrik, eftersom endast söner som överlevde till vuxen ålder och bildade familj har medräknats. Om man ser på släktträd och söker i andra källor efter Ljungdahlsbarn födda i Älghult under perioden, framträder bilden av ett äktenskap som välsignades med ett barn i stort sett varje år, från vigseln 1799 till Zacharias död 1823. Jag har räknat till 14 stycken troliga syskon, som har det gemensamt att de är födda i Älghult och nästan alla - liksom många Hedenstjernor - har tre förnamn:
 
a) 1801 - Zacharias Fredrik AUGUST (1801-1872), löjtnant i Landskrona och Malmö. Gift 1) med Ulrica (Ulla) Elg, handlardotter från Karlshamn (fadern hette Elg, modern Enemark), död 1859. 2) med Maria Söderberg, prästdotter, i hennes 2:a gifte.
Son: Zacharias Johan Alexis Franzén (!) Ljungdahl (1837-1890), född i Älghult, verksam i Visby och Lidköping (ogift).
 
b) 1802 - Fredrika CHRISTINA Amalia (1802-1869), g 1830 m major Gustaf Leonard Hedenstjerna (1774?-1856) på Grimmarp.  
Barn:  
1. Göthrik Albert Eugene Hedenstjerna (1833-1892) (g med Göthilda Carolina Gustava Hedenstjerna. Barn: a. Göta Amalia Gustava (1874), b. E.N.S.? (1875), c. Helfrid? Augusta Elisabeth (1877) - g m Ivar Alarik Hultin (1874).)
2.Isak Gustaf Hedenstjerna (1836-1902)
3.Charlotta Lovisa Aurora Hedenstjerna (1839-)(g m Johan Robert Lejdström (1821- ) i hans 2:a gifte).
 
c) 1804 eller 1806 - Klas Vilhelm Albrekt  
 
d) 1804 eller 1814 - CARL Gustaf Adolf (d 1879 eller 1880), lantmätare i Västmanland. Ägde och bebodde Rallsta (?). Gift 1834 med Hedda Sophia Littmarck (1806-1840), dotter till lantmätare Jonas Littmarck.  
Barn: Ulrica (Hedvig?) Juliana Amalia (1836-1869), g m godsägare Johan Robert Lejdström (1821-) i hans 1:a gifte.
Barn:
Hedvig Lejdström (1860-), g m kyrkoherden i Lima och Hedemora, Axel Schram (Schwan? Sehman? Lehman?)
 
e) 1807 - Bror Albert ----
 
f) 1808 - Knut Emil Adrian (1808-1832), lantmätare i Kristianstads län.
 
g) 1811 - BERNDT Victor Anshelm (1811-1891), lantmätare och salpetersjuderistyresman i Västmanlands län. G m Maria Rinman (1813-1872), dotter till rådman Raguel Ulric Rinman och Brita Sophia Wahlberg.
Son:
Leonard Ulric VICTOR (1851-1912), student i Uppsala (medlem av kören Orfei Drängar), fängelsedirektör i Östersund. G m Carin Burman (hennes 2:a gifte).
 
h) 1813 - ULRICA Charlotta Aurora (1813-1876), g 1831 m Zacharias Fredrik Lindsfelt (1795-1837) Barn: T.M.Hj. Fredrik Lindsfelt (1833-). (se ovan, iii.c)
 
i) 1814 - CARL (?)
 
j) 1815 - ELIS Reinhold Alfred (1815-1882), lantbrukare i Södra Ljunga socken, Kronobergs län. G m Mathilda Hildegard Amilon (d 1908).
Söner:
1. HILDING Reinhold (1864-), flyttade till Bäckseda 1901.
2. ELIS Mauritz Rudolf (1868-), flyttade till Malmö 1886.
 
k) 1816 - Johan Oscar Algot (1816-1863), kamrer vid Bergsunds Mekaniska Verkstad. G m 1) Mina Wallin, lantbrukardotter från Sorunda, 2) (osäkert) Maria Hollman.
Dotter:
ALMA Maria Carolina (1859-), gift 12/6 1886 i Utnäs (vigselannons finns återtryckt i Svenska Dagbladets jubileumsbok!) med kusinen ADOLF Ljungdahl (se l).
Son: Harry (1888-).
 
l) 1817 - Otto RUDOLF Alexis (1817-1877), lantbrukare i Kolbäck, Västmanland. G 1848 m Sophie Hall (1812-1905), dotter till lantmätare Eric Gustaf Hall och Marie Wilhelmina Falkenberg.
Son:
Carl ADOLF Rudolf (1853-1911), läroverksadjunkt i Västerås. G m Alma Ljungdahl (se ovan).
Son:
Harry (1888-), tjänsteman i Västerås.
 
m) 1818 - ERNST Fabian ---- (1818-1819)
 
n) 1822 - PER Elof Johan (d 1822)
 
KÄLLOR: Bland annat kopior av gamla släktträd, kopierade originalhandlingar och släktförteckningar från den släktutredning (ca 1910) som föregick publiceringen i Släktkalendern. Alla uppgifter är inte från säkra och oberoende källor. Har utfört vissa kontroller av uppgifterna mot uppslagsverk, herdaminnen och i några fall (ang Nils Ljungdahls barn) primärkällan (Älghults kyrkoböcker, som ju fadern själv ansvarade för!) men det finns förmodligen mera att göra om man vill verifiera forskningen utifrån moderna kriterier.

2001-02-02, 19:19
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Äntligen har jag kommit till skott och letat efter Hedvig Lejdströms make i den bästa källa jag kände till sedan förut, ett exemplar av Biografisk matrikel öfver svenska prästerskapet 1901 som står i läsesalen på Stockholms Stadsarkiv.
 
Jag fick genast upp en sida inom avdelningen Västerås stift, och bläddrade mig till bokstaven S för att leta efter någon variant såsom Schmidt eller Schram. Och genast bingo.
 
Axel Vilhelm Sehman, f i Norrbärke (18)57 4/1. Föräldrar: sergeant Karl Johan S. och Katarina Elisabeth Bergström. Efter studier i Sala och Uppsala samt mogenhetsexamen vid Stockholm gymnasium student i Uppsala ht 76, teol fil ex 79 28/5, teor teol ex 82 31/5, prakt teol ex samma år 15/12, pv 83 14/1, komminister i Odensvi 87 9/4, tilltr 90, kyrkoherde i Lima 1905 27/3, tillträdde 06. Gift 92 16/6 m Hedvig Karolina Amalia Lejdström, f i Berg 60 29/1.
 
I både matrikeln från 1901 och en motsvarande från 1914 omnämns ett barn, dottern Katarina (Karin) Amalia, f i Odensvi 1900 8/10. Men när jag hade hittat henne i Sveriges Dödbok-skivan, avliden med efternamnet Hjorth 1979 4/3, folkbokförd Solna, änka sedan 1964 17/11, slog jag en gång på Sehman och hittade då en tänkbar son, man i så fall skulle missat att informera om inför 1914 års matrikel, en Bror Bernhard Sehman, f 1904 20/8 likaledes i just Odensvi, d 1996 6/1 i Karlstad, änkling sedan 1995 26/9 efter hustru Birgit Ingegärd, f 1910 16/1. Paret gifta 1933 14/10.
 
Alternativt kan ju också komminister Sehman ha haft en bror som också bodde i Odensvi just då. Eller vad som helst i den stilen. Brev lär utgå till Odensvi, Solna och Karlstad inom kort...
 
Det vansinniga var att Axel Vilhelm Sehman i matrikeln från 1901 återfinns på samma uppslag (sid 326-327) som två samtida präster i stiftet som ingår i min forskning. John Ulrik Georg Stenquist gift med sin kusin Gerda Signe Charlotta von Sch?ele (barn till var sin syster till Sophia Regina Gezelius) och Knut Johan Salomon Strandell, vars mor hette Frumerie, men som jag inte ens kände till förrän jag fick låna den stora släkttavlan från 1934. Som nybliven medlem i Sällskapet Vallonättlingar har jag glatt konstaterat att det finns en medlem som heter Strandell med släkt nummer 62, dvs Frumerie, angiven i medlemsregistret. Det torde vara en ättling på denna gren - liksom den amerikan vid namn Strandell som skickade ett mail till mig nu i början av veckan.
 
Jag har slagit upp J U S Stenquist på just detta uppslag förut, och inte ens sett att det stod att en av prästerna på samma uppslag hade en mor född Frumerie. Ofta kastar man ju faktiskt åtminstone något getöga på namnen närmast omkring.
 
Men det var ju lustigt med tre präster ur den egna släktkretsen på samma uppslag, även om de förvisso står i alfabetisk ordning och råkade heta som de gör.
 
En fråga till Maria: Har du någon aning om ifall Harry, f 1888, har några ättlingar? Han var 42 år och angavs i alla fall inte ha några barn 1930, men det kan ju ha hänt något senare.
 
Annars är det ju faktiskt hela den kvarvarande delen av släkten Ljungdahl från Ljungby som är Pemer-ättlingar. Det var väldigt länge sedan jag slog upp er artikel från 1930, och jag hade nog aldrig förstått att din fars syskon och kusiner skulle vara den enda grenen utöver denne Harry. Jag har väl helt enkelt aldrig kollat vidare hur stor släkten var i övrigt, förrän en även nu ganska snabb koll på KB i går kväll. Jag har för mig att Harry var gift i alla fall.

2001-02-16, 15:13
Svar #7

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Nej,
angående Harry i Västerås har jag inga ytterligare uppgifter! När dog hans mor, Alma Ljungdahl, förresten?  
 
Sedan fanns det ju en i den förmodat utdöda släktgrenen ingift Carin Ljungdahl (född Burman) som bodde i Stockholm något decennium in på 1900-talet. Hade hon barn från tidigare äktenskap, som sedan kan ha räknat sig till styvfaderns släkt?
 
Jag har också för mig att jag har sett i något annat forum att det finns Ljungdahlsforskare/ättlingar i Västeråstrakten idag, men jag vet inte vilken släkt eller gren de räknar sig till. Släktnamnet har ju tagits i flera oberoende familjer, inte bara i vår Ljungby-släkt. (Det ser ut att ha tagits på flera håll i sydvästra Sverige från slutet av 1600-talet).
 
En möjlighet kan ju vara att namnet har plockats upp igen av någon ättling till någon av döttrarna i Ljungdahl/Hedenstjerna-grenen. Att det sedan finns gott om möjligheter att söka släktingar på den grenen om man inte begränsar sig strikt till efternamnsbärare, har du ju klart visat genom dina Pemer-anknutna exempel.

2001-11-26, 00:06
Svar #8

Henning Aaberg-Jørgensen

Hej, Maria Ljungdahl!
Det er godt nok længe siden, (4.jan.i år), du skrev om slægten Ljungdahl, og det er imponerende,hvad du finder frem.  Tillad mig at korrigere en lille fejl, et navn:  Du skriver, at Märtha Christina Ljungdals og Samuel Fredric Lindfeldts datter Helena Christina var gift med Carl GUSTAF Norlin.  Det korrekte er Carl GOTTSCHALCK Norlin.  Se bl.a. G.Elgenstierna:  Svenska Adelns ættartavlor, bd V, pg 34-37, og Smålands Nation i Lund 1668-1921 av Carl Sjöström, Lund 1922, pg 265.  Indtil videre tror jeg, at Carl Gottschalck Norlin hører til på mit slægtstræ, derfor er jeg interesseret i en forskning af slægten Norlin.
Venlig hilsen!
Henning Aaberg-Jørgensen, Dk.

2002-02-21, 19:17
Svar #9

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Utmärkt!
Bra att fel rättas till! Jag har kanske slarvat med gissningar om förnamnsinitialer. Gottschalk var det, alltså. Tack för den danska hjälpen!  
 
Sedan sist har jag nu noterat att den flitige Anders Pemer har lagt ut data på medlemmar av släkten Ljungdahl i sin släktförenings personregister på internet. Där finns några småfel och missade släktgrenar, som jag skall underrätta honom om. Felen beror nog på att uppgifterna till stor del är från Släktkalendern från början av 1930-talet, och inte fullt ut kompletterade eller kollade mot folkbokföring. Han tycks f ö numera följa en princip att inte publicera data på familjeförhållanden för nu levande ättlingar. Dvs det stannar vid att som mest redovisa namn på ev barn till redan avlidna personer i släkten.  
 
Hälsningar, Maria Ljungdahl. (har inte tittat in här på länge, och det kan dröja igen...)

2002-02-22, 12:00
Svar #10

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Här är ytterligare lite om Ljungdahl:
 
Pistolsmeden Bengt Ljungdahl född 1725, död  
1785-07-09 i Visby, hustrun Ingrid Maria född 1726, död 1807-05-12 i Visby.
 
Deras dotter Helena Maria född 1755, gift med artilleristen Jonas Grefberg, som uppges vara född i Källa på Öland 1751. Jonas Grefberg dog i Visby 1819-02-06.
 
Grefbergs släktingar förblev på Gotland och min morfar var den siste på en av släktgrenarna.

2002-03-01, 19:58
Svar #11

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
OK, men denna gren av släkten härstammar så vitt jag vet inte från Ljungby i Kronobergs län, vilket den släkt gör som detta forum handlar om. Ledsen, men det blir kanske rörigt om man inte delar upp diskussionen i flera? Det finns ganska många släkter med namnet Ljungdahl, och flera av dem uppstod så tidigt som i början av 1700-talet, oberoende av varandra om jag inte har missförstått detta helt? För att inte förvirra någon nytillkommen släktsökare kan det vara bra att ange vilken gren man forskar om. Eller har jag missat något? Var börjar gotlandssläkten? Har den flera anknytningar till Småland/Öland?

2002-03-02, 20:52
Svar #12

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Henning.
Jag bbblev lit nyfiken på vad Du kan sitta inne med när det gäller ätten Lindsfelt.
Jag härstammer från Beata och skulle gärna vilja göra jämförelser med hur långt Du har kommit och om du möjligen har material på Lindsfelt-Grönhagen -sidan-
Mvh
Inge

2002-03-03, 05:28
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hoppsan....
 
Nej, Maria, det är tvärtom, det undermåliga material jag tyvärr har glömt kvar skräpandes på nätet alldeles för länge hade jag lagt ut långt innan jag skrev något om släkten Ljungdahl här i Anbytarforum.
 
Den där uppställningen har jag nästan glömt bort, och den ska verkligen inte ligga uppe längre.
 
Så tack för att du nämnde här att du hade hittat uppgifterna! Jag ska rensa undan de där sidorna.

2002-03-03, 16:39
Svar #14

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att granska källorna för att finna pistolsmedens anor. Det borde väl finnas litteratur om ett sådant yrke.

2002-03-16, 23:27
Svar #15

Henning Aaberg-Jørgensen

Hej, Inge!
Jeg ville meget gerne kunne svare dig fyldigt på dit spørgsmål om slægten Lindsfelt, men kan kun henvise dig til kilder, som du sikkert har et godt kendskab til, idet jeg har modtaget et svar fra dig i november sidste år, da du sendte mig navne og data fra din forskning af bla. slægten Norlin.  Endnu en tak for det!  Fra dig og fra mine egne undersøgelser ved jeg, at Carl Gottschalck Norlin, f. 6.3.1790 i Tolg prg., blev gift med Helena Christine Lindsfelt, f. 11.3.1794 i Älghult.
Om slægten Lindsfelt ved jeg ikke så meget.  Min ene kilde er Elgenstiernas værk om de svenske adelsslægter, bd V, pg 34-37, som også du kender.  En anden er Paul Wilstadius:  Smålandi Upsalienses, bd V, 1700-44, hvor der er korte oplysninger, som du selv kan  studere nærmere i pg. 263:  Carl Magnus Burman, f. i Herråkra 1730, 16.3., død på Mårdhyttan i Algultsboda 1804, 13.2., sergent v. Kalmar regiment.  Han var i henhold til kgl. bevill. af 1766, 15.1., gift med Beata Lindsfelt, f. 1745, hun døde sst. 1801, 13.3.  Denne Beata er vel din ane, ikke sandt?  I Växjö stifts hembygdskalender 1952, s. 62ff., er en artikel om faderen og familien Burman, som jeg ikke har l?st.  Endelig: Smålands Nation i Lund 1668-1921 af Carl Sjöström, Lund 1922, der ikke har så meget om netop slægterne Norlin-Lindsfelt, dog er sønnen nævnt:  Carl Frederik Ferdinand Norlin, f. i Älghult 16.7.1825 og gift 1862 m. Johanna Elilsabeth Chytråus, f. 1836, d?d i Växjö 1920.  Han døde 15.12.1908.
Jeg slås stadig med at finde sl?gtsforbindelsen mellem denne Carl G. Norlin og min ane, Catharine Sophia Norlin, f. omk. 1789, gift m. skoleholder i Skurup, Carl Olsson og d?d 1823.  Carl Norlin var fadder til et barn af Carl Olsson 16.s.e.Trin 1815 i Skurup k.  Derfra væd jeg, at Carl Gottschalck Norlin og Catharina Sophia Norlin var beslægtede, men kunne jeg dog blot finde ud af hvorledes!!!  Booptegnelsen ved hendes død i 1823 oplyser intet om hendes slægt.  De mange Norlin-forskere har intet om hende!  Hvorfor dog ikke?  Har du eller nogen anden en anelse om, hvor jeg kunne forske videre?
V.h.
Henning.

2002-03-17, 22:48
Svar #16

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Henning.
Din Catharina Sophia Norlin är väl den som föddes i Källreda Nästagård Tolg (G) 21 januari 1788 och döptes 27 januari 1788.
Hon är dotter till Wälädle Herr Corporalen Daniel Norlin och Fru Anna Margaretha Berggren.
Faddrar var: Häradsprosten Herr Mag. Birger Norlin i Tolg Prostgård, prostinnan Emerentia Catharina Schröder, Fru Christina Emerentia Elgmark f. Norlin, nämndemannen Måns Nilsson uti Källreda Södergård, dr Somon Jonasson uti Stenkulla Norregård, pig Sara Benktsdotter uti ...
 
Ja och Wälädle Corporalen var ju son till Häradsprosten Herr Magistern Birger Norlin.
 
Så Carl Gottschalk och Catharina Sophia var ju syskon.
Mvh
Inge

2002-09-25, 15:24
Svar #17

Anne Marie Blomberg

Hej Maria Ljungdahl
 
Först nu har jag hittat ditt inlägg från den 18 dec 2000, där du nämner Thomas Trolle och hans son Carl. Hoppas att du fortfarande läser den här sidan då och då, eftersom din e-postadress inte var tillgänglig.
 
Jag är tydligen halv sexmänning med din far. Halv, eftersom din farfars farmors morfar och min morfars farmors mor (Låter som Povel Ramel) Carl och Sara Charlotta Trolle hade olika mödrar. Men Thomas Trolle har vi gemensam.
 
Han föddes enl. husförhörslängd för Jäder fs år 1720. Uppgiften är från 1749, och det är den tidigaste jag känner till. Han står där under Fiholms sätesgård. Hans namn stavas där Trulle, men flera år senare när han undertecknade stt bevarat dokument skrev han sig Trolle.
 
Det framgår av senare införda uppgifter att hans hustru Brita Stina Eklind, född 1732, har avlidit(1759 enligt dig) och han har gift om sig med Sara Sundin, f.1744. Svärfadern Jacob Eklind f.1696 står på samma adress, och sonen Carl har fötts 1757.
 
Ännu senare uppges att familjen har flyttat till Helgarö år 1769, och ur dopboken för Helgarö fs kan man hämta uppgiften att dottern Sara Lotta fötts på Björsund 15-20 juli 1777. Föräldrarna är Insp.Hr.Thomas Trolle och Mad.e Sara Sundin.
 
I dödboken för Helgarö (1765-1825) står det:
Döde: Inspect. Thomas Trolle på Björsund, av blodstörtning, 64 år (Anm. Kom till Björsund 1775)
Söner. Carl, f.1757 död 1809
       Lars Friedrich f.1759 död 1759.
 
Det är väl sannolikt att Brita Stina dog i barnsäng, då.
 
Ur lysnings-och vigselboken i Helgarö, Södermanlands län 1793:
 
Dom.1 Advent: Fändrichen wid Södermanlands Regemente Wälborne Herr David Philp med Mademoiselle Sara Charlotta Trolle.. Wigdes d.10 Jan.1794.
 
Jag har ännu inte gett upp hoppet att få veta mer om Thomas Trolle, och mina frågor har varit de samma som dina. Jag har letat i sajter i England och USA, och där finns massor av män vid namn Thomas Trull. Tyvärr stämmer inte födelseåret på någon av dem. Jag har också gjort vissa efterforskningar på Finland, eftersom Sara Charlottas dotter gifte in sig i min morfarssläkt, där man hade anknytningar dit på den tiden. Men det gav heller inget. Det finns ju dock en del kvar att söka på.
 
Jag har förstås mycket att förtälja om de senare, men skriver inte mer nu, eftersom jag inte vet om du fortfarande ägnar dig åt det här eller läser detta inlägg.

2002-09-28, 19:57
Svar #18

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Hej Anne Marie!
Har jag uppfattat rätt nu?  
 
Vi söker föräldrarna till, och andra uppgifter kring, THOMAS TROLLE (Trulle/Trull), född 1720 i Jäder, inspektor på Fiholms säteri i Jäder, från 1775 inspektor på Björsund i Helgarö, död i Helgarö 1784 (?). Gift med 1) Brita Stina Eklind (1732-1759), 2) Sara Sundin (1744-?).
 
Barn:
1. Carl Trolle, 1757-1809, kyrkoherde och prost i Gillberga och Lista. Gift med Elisabeth Sophia Tingstadia, dotter till skräddare Johan Tingstadius, Tingstorp i Ervalla.
2. Lars Friedrich, född och död 1759.
3. Sara Charlotta, född 1777 på Björsund, gift 1794 med David Philp.
 
Om Carl Trolle vet jag att han år 1781 bodde i Upssala och ägde det bokverk som sammanfattade sin tids all vetenskap för bildad svensk allmänhet, nämligen Werldsbeskrivning del I-IV författad av Bergman, Insulin, m fl kända forskare.

2002-09-29, 14:56
Svar #19

Anne Marie Blomberg

Hej Maria!
 
Det mesta är rätt. Dock (tyvärr) ej att Thomas Trolle är född i Jäder. Såvitt jag vet, i alla fall. Han står upptagen i den allra första husförhörslängd som finns för Jäder, och hans födelseår uppges där vara 1720. Han dog mycket riktigt 1784 - glömde skriva det - den 8 sept, 64 år gammal, allt enligt dödboken för Helgarö.
 
Kul att få veta lite om Carl!  
 
Angående Sara Charlotta så blev hon änka 6 feb 1804, då David Philp (som du kan läsa om i adelskalendern)avled genom olyckshändelse. 1807 födde hon dottern Johanna Amalia, som anges som trolovningsbarn. Fadern var F.M. Strettenberg, sedermera kyrkoherde i Tanum och Lur, och hans föräldrar var faddrar vid barndopet, men han gifte sig aldrig med Sara Charlotta.
Dottern, Johanna Amalia gifte sig 1827 med min morfars farfar, portättmålaren Carl Wilhelm Nordgren. Hon angavs då heta Rautell i efternamn, och det behövdes mycket detektivarbete för att ta reda på de rätta förhållandena. Gelbgjutarmästare Adolf Rautell var en av löftesmännen vid bröllopet. Han var, liksom C.W. Nordgrens far från Finland (Åbo, resp. Åbo skärgård.) Troligen hade han av någon anledning adopterat Johanna Amalia. Bakpå ett foto av hennes porträtt stod dock namnet Trolle inom parentes, och det ledde min mor på rätt spår när hon forskade om detta. Min mor avled för fyra år sedan och jag tog över efter henne.
 
I sitt äktenskap hade för övrigt Sara Charlotta en dotter och tre söner, varav två dog unga, men den tredje, Carl Vilhelm Sebastian, fick med tiden en son, Vilhelm Philp. Han gifte sig med sin farmors svärsons, alltså C.W. Nordgrens, halvsyster. Deras son, Hugo Velam, gifte sig i sin tur med August Strindbergs syster, Anne Marie, varefter deras son gifte sig med sin kusin, Strindbergs dotter (med Siri von Essen) Greta. Tyvärr dog Greta i en järnvägsolycka 1912 och de fick inga barn tillsammans.
 
Det finns en hel del tryckt material om Trollesläkter. Genealogisk Tidskrift Band I-II s.190-194 har jag en kopia av. Det handlar om Trolles i Eksjö och nämner en tradition, som dock saknar alla skriftliga belägg, att släkten skulle vara en gren av den adliga Trolle-ätten, som uteslutits därför att de höll på fel häst i Dackefejden. Det är ju sånt man kan vänta sig med ett namn som Trolle, som du påpekade i ett inlägg!
 
Men det fanns i varje fall borgerliga Trollar i Eksjö ännu i slutet av 1700-talet, och när Landsarkivet i Lund blir rikstäckande (utlovat till nästa års början) ska jag söka där. Dock hade min mor anlitat en släktforskare i Stockholm som hade forskat i fyra ofrälse Trollesläkter utan att hitta vår Thomas, som enligt honom tycktes hänga i luften, och han bör väl ha tittat på Eksjö-Trolles och kanske också på  följande:
 
Släkt och Hävd 1992 s.81-89 som lär handla om Trolles i Björkö.
 
Genealogisk Tidskrift Band V 1958-60, sid 30-32 som innehåller En Trollesläkt från Långaryds socken i Wästbo härad.
 
Men vi ger väl inte upp!

2002-10-24, 21:05
Svar #20

Utloggad Andreas Tunér

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-05-04, 21:32
    • Visa profil
Hej!
 
Satt och sökte om Södra Ljunga och hoppades hitta något om min släkt. Kom in på denna sidan och började läsa om släkten Ljungdahl. Fann faktiskt en koppling med min egna släkt som inte finns med i era diskussioner. Elis Reinhold Alfred Ljungdahl f.18150112, hade även en oäkta son vid namn Ernst Edvard Alfred f.18560322 i Grenna Agunnaryd. Modern var Johanna Christina Petersdotter. Herr Ljungdahl var även knekt i Ljungby compani under ett litet tag. 
 
mvh
Andreas Tunér

2002-11-17, 21:57
Svar #21

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Den oäkta sonen till Elis Reinhold (etc) var ny för mig. Tack! (Jag hade honom i en utskrift från Disbyt, men där kunde jag inte söka vidare efter källan till uppgiften. Gissade dock att det kunde vara en släkting, då det såg ut att vara ett bekant mönster i namnen, med 3 stycken förnamn). Menar du att fadern eller sonen var herr Ljungdahl som var knekt i Ljungby? Sonen, antar jag. Fadern var då lantbrukare i Ljungby och hade även två söner inom äktenskapet.

2005-01-07, 05:30
Svar #22

Bo Lennart Wahlman

Tips till Maria Ljungdahl m a a inlSgget 2001-01-04.
Rallsta skall msjligen lSsas Vallsta, varifrOn en mina frSnder  
Hildegard Littmarck g Springchorn hSrstammar. Fadern  
kommissionslantmStare med bl a en Ljungdahl som auskultant,  
senare ingift i slSkten.
/Bo Lennart Wahlman

2005-01-07, 05:40
Svar #23

Bo Lennart Wahlman

Tips till Maria Ljungdahl m a a inlägget 2001-01-04.
Rallsta skall möjligen läsas Vallsta, varifrån en mina fränder  
Hildegard Littmarck g Springchorn härstammar. Fadern  
kommissionslantmätare med bl a en Ljungdahl som auskultant,  
senare ingift i släkten.

2005-01-08, 12:48
Svar #24

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Tack för tipset! Jag har vidarebefordrat det till min kusin Arne, som är den som har huvudansvaret för forskningen, släktregistret och arkivet i vår släktgren. Du får gärna maila uppgifterna om den ingifte auskultanten till mig.

2005-01-08, 13:07
Svar #25

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Jag ser att jag, förutom en hänvisning til Svenska Släktkalendern, inte har varit tydlig förut med att redovisa vilka grenar av släkten som finns idag.
 
Samuel Lorentz Ljungdahl (1809-1869), gift med Sophia Regina Gezelius (1808-1879). Deras barn var, förutom en troligen tidigt död son Georg, två döttrar Beata Carolina och Edla Sophia (barnlösa), och sonen:
 
Samuel Johan Ljungdahl (1840-1903), lektor i klassiska språk i Helsingborg, gift med Anna Grill (1852-1940).
 
Deras två söner (av tre döttrar var två dödfödda och en, Anna Sophia, dog i barndomen) var:
 
1. Claes Edvard Ljungdahl (1880-1975), gift två gånger. 5 döttrar och 4 söner.
 
2. Gustaf Samuel Ljungdahl (1882-1940), gift med Berta Hedvig Matilda Göthlin (1888-1970). 1 dotter och 5 söner.

2008-02-06, 14:08
Svar #26

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
Jag har en liten fråga?
Min ffff moster var Anna Charlotta Ek, född 1801. Hon fick 3 barn vad jag har hittat än så länge. Alla oäkta. Edla Charlotta, född i Vedevåg 1826-01-20 och död i Vedevåg 1828. Hon är den första.
Sen har jag ytterligare en Edla Charlotta, född 1828-11-21 i Vedevåg samt Augusta Hildegard född 1834-06-01 i Linde. Nu när jag bläddrar bland husförhören över Mosjö så stöter jag på dessa 2 som döttrar till Gustaf Fredrik Ljungdahl samtidigt som modern - Anna Charlotta Ek arbetar på gården som piga (Setterstorp) se ex. GID# 2393.15.4200.
 
Eftersom detta är en ganska knepig del av min släkt med massor av oäktingar och konstiga förhållanden undrar jag om någon här kan styrka äktheten att Gustaf Fredrik är fadern till dessa 2 (eller 3 kan det ju vara) och hur det kommer sig att modern har en sån roll i skymundan...
Märkligt är det.
 
Hälsningar
Thomas

2008-02-07, 12:08
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
I folkräkningen 1880 så har flickorna tydligen ärvt gården Sätertorp och Augusta gift sig:
Fam. nr 1
Johan Nyberg, f. 1831 i Gällersta Örebro län, Hemmansägare
Augusta Hildegard Ljungdahl, f. 1834 i Linde bergsförsamling Örebro län
Fam. nr 2
Edla Charlotta Ljungdahl, f. 1828 i Linde Örebro län, Hemmansägare
 
Kan du hitta bouppteckningen efter Gustaf Ljungdahl så kanske det finns en ledtråd där! Visserligen ärvde inte oä barn men han har uppenbarligen skrivit testamente.
 
Ha! den finns på det utmärkta arkivet i Örebro (lyckades inte med import till Excel):
 
Gustav Fredrik;Ljungdahl;Ljungdahl;f.d bruksinspektor;og;Sättertorp;Mosjö;Örebro;1873;A II:50;474;-;1873-08-07;
M. hushållerskan Anna Charlotta Ek d: Edla Charlotta Ljungdahl d: Augusta Hildegard Ljungdahl b: +Samuel Lorens Ljungdahl g.m. Sofia Gezelius bsn: Samuel Johan Ljungdahl bd: Karolina Ljungdahl g.m. E. Walmstedt bd: Sofia Ljungdahl sy: +Helena Beata;Ljungdahl g.m.Gustaf Lundbom, Systersöner: Edvard Lundbom gm Hulda Lovisa Charlotta Aurora Munck, sysnd: Hedda Lundbom.
 
Arvingarna innefattade alltså hushållerskan Ek, deras döttrar Edla och Augusta samt bror Samuel och brorsbarn, brorsdotter, samt syster. Så där har du flera släktingar!
 
I hfl AI:18 står också på Gustaf: Har icke varit gift (antagligen menande men har en del barn!)
 
(Meddelandet ändrat av izla den 07 februari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av izla den 07 februari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av izla den 07 februari, 2008)

2008-02-07, 12:37
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och tittar man längre upp i tråden, på Maria Ljungdahls inlägg, ser man var familjen Ljungdahl kom från!

2008-02-07, 12:39
Svar #29

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Chris!
Du är en ängel! Gissa om detta har gäckat mig och syrran. Av en ren slump hamnade jag här under Ljungdahl och hittade ett inlägg från 2001 där det står:  b) Gustaf Fredrik (f 1794)(flyttade till Vedevåg, ogift, oklart om barn finns (felaktig skrivning i släktträdet angående brorsbarnen?)  - vilket fick mig att hoppa till. Här var ju den Gustaf Fredrik som jag förknippade med Ek.
 
Blev bara förvånad att hitta barnen som döttrar till Gustaf Fredrik och mamman som piga på samma gård...
 
Men som sagt - du känner ju till hur rörigt det har varit i mitt letande  
 
Ha en bra dag!
 
Hälsningar
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna