ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litström  (läst 948 gånger)

2002-11-07, 22:47
läst 948 gånger

Utloggad Marcus Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-01-18, 17:24
    • Visa profil
Hej alla!
 
Nedanstående inlägg är en direkt fortsättning till den inbjudan jag gjorde här i anbytarforum under Landskap, Jämtland, Socknar, Lit.
 
Enligt de uppgifter jag har i min ägo, upprättade fd. postmästaren i Falun, Helmer Lagergren, anno1940, en släkttavla över familjen Litström, såsom varandes sprungen ur Lits by och socken med soldaten Olof född under senare delen av 1600-talet. Denne Olof var gift med Margareta Matsdotter f 1689, d 1774 i Falun. De hade sju barn och yngst av dem var sonen Magnus, som skrev sig Litström, f 1736 i Lit, d 1791 i Falun. Han var först sämskmakarlärling i Gävle och sedermera handlare i Falun. Denne Magnus Litström gifte sig 1771 med änkefru Margareta Leksell f Bergius, f 1733, d 1807 i Falun. Deras son Carl Magnus, f 1772-10-06, d 1823-02-21 i Stockholm, var handlare, brukspatron och sedermera riksdagsman. Han gifte sig 1797-06-03 med Gustafva Carleberg, dotter till handelsmannen Erc Carleberg och hans hustru Catharina Källstedt, i Bengtsgården i Norrbärke.
Med denna inledning skulle jag vilja fortsätta diskussionen kring familjen Litström för att inledningsvis få verifierat och kompletterat de uppgifter som jag idagsläget har tillgång till.
 
Med vänligaste hälsningar
 
Marcus Borg
Trollhättan

2012-02-02, 16:07
Svar #1

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Vi har en tavla, som föreställer Torre del Oro (Gyllene Tornet) i Sevilla. Den är målad 1891 av en G. Litström. Finns det någon som har en aning om vem det kan vara?  
Mvh
Lena Holm Wahlsten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna