ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linderoth  (läst 1723 gånger)

2003-10-16, 21:09
läst 1723 gånger

Utloggad Inger Rudberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2010-01-03, 16:13
    • Visa profil
Bageriidkerska Philippa i Fjällbacka död 1902
 
Jag söker närmaste släkt bakåt och framåt till denna kvinna Philippa Linderoth f 1832 i Kville 0 död där 1902-Hennes   far var Peter Linderoth-yrke och gifte? samt gärna släkt bakåt.Det finns flera präster Linderoth i Halland:
Christen Linderoth i Skepplanda, Olof Svensson Linderoth i Ränneslöv,Johan Peter Linderoth i Snöstorp.Sven Linderoth i Tvååker.Bengt Linderoth var amiralitetspastor.Jag undrar om någon främst känner till Philippa L i Fjällbacka-ev porträtt?
Maila gärna till inger.rudberg@lund.mail.telia.com

2007-01-07, 00:12
Svar #1

John H. Aarnes

Jeg søker opplysninger om (Marie] Margrethe Linderoth. 
 
I følge familietradisjonen var hun født ca. 1780 i Göteborg, Sverige. 
 
Hun var 1. gang gift med Dietr. Gottlfried Grosch (29.06.1771 - 16.08.1811).   
 
En sønnesønn,Halvard Karl Josef D?rum, har i et notat fra 2. april 1956 underskrevet av ham og oversatt fra engelsk skrevet følgende:
 
Denne dag for 154 år siden satt min fars mor Margarete Linderoth i en kjeller i København, mens Nelson med den britiske flåte bombarderte denne byen.
 
Hun bodde troleg i Danmark først på 1800-tallet. Da hun ble enke giftet hun seg 2. gang 16.12.1815 i Fredrikshald, Norge med Ole Halvardsen Dørum.
 
Hun døde 16. august 1855 og ble begravet 23. august samme år på Molde, Norge og er oppført i kirkeboken som Marie Margrethe Dørum, 75 år gammel.

2008-01-07, 10:13
Svar #2

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej! Jag har ett problem med en Bengt Linneroth/Linderoth, född 1755, som var verksam som salteribokhållare på Wrångholmen utanför Klädesholmen på Tjörn. Jag har försökt följa denna familj bakåt men den enda gång jag stöter på dem är när första dottern föds i Amiralitetsvarvsförsamlingen i Göteborg. Han var här Tunnbindar. Mäster. Eftersom detta är en icke territoriell församling så får jag inte reda på var dom befinner sig vid denna tid. Det skulle vara roligt att få reda på om dom förmodas befinna sig i Göteborg eller om dom kan vara på annan ort. Roligt med inlägget tidigare om att dom kallades kypare. Det finns ju ett par kypare bland faddrarna här.
Jag försöker knyta ihop Bengt med en Bengt Linderoth född 30/1 1755 i Ränneslöv, sydhalland. Minsta ledtråd tages tacksamt emot.
MVH Georg
 
Inlägget har flyttats hit 2012 6/9 från Yrken » Yrken T-Ö » Tunnbindare. /Moderator Yrken

2008-01-13, 14:44
Svar #3

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej igen! Jag har lyckats hitta Bengt Linderoth på ett flertal platser, bl.a. när han och hustrun vigs i Simrishamn 26/7 1793. En Bengt Linderoth flyttar 1784 in i Domkyrkoförsamlingen i Gbg från Halmstad och en Bengt Linderoth fanns 1790 på Öckerö. Senare återfinns han på öar utanför Klädesholmen på Tjörn som Salteribokhållare till sin död 1813. Han hade då skulder till ett Norrköpingsföretag, Scotte & son, som idkade handel med bl.a. sill och hade varvsrörelse.
Min fråga är nu; eftersom han verkar flytta sig ofta över stora områden längs kusten som tunnbindare, kan det vara så att han följt med någon båt, kanske ägd av Scotte & son. Kanske till och med anställd hos dem? Var detta vanligt förekommande?
MVH Georg.
P.S Jag tar gärna emot upplysningar om Bengt. D.S
 
Inlägget har flyttats hit 2012 6/9 från Yrken » Yrken T-Ö » Tunnbindare. /Moderator Yrken

2016-02-12, 00:05
Svar #4

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 17:58
    • Visa profil
Har hittat bevis (kanske redan känt?) för att Regementsskrivaren Johan Linderoth i Kungälv
var son till Amiralitetspastorn Bengt Linderoth och hans hustru Elisabeth Flodera. Han var
född i Göteborg den 28/1 1721.
Detta tack vare 2 dokument i Arméns pensionskassa: Överstyrelsen, Arméns pensionskassa  E5:7 (1769-1775)  
sid 525b och sid 852 rörande Johan Linderoths meriter.
 
 

 
Kenneth Bengtsson

2017-01-05, 22:09
Svar #5

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej Kenneth och ursäkta mitt sena svar! Nej jag hade inte sett detta förut så tack för uppgiften. Jag har väl mer eller mindre lagt denne Johans son Bengt, född 1752, åt sidan. I Johans bouppteckning står det att sonen Bengt var adjutant så jag tror inte att han skulle ha arbetat som tunnbindare efter detta, eller vad tror du? Det är nog mer troligt att Johans bror, Sven:s, son Bengt född 1755 är den Bengt jag söker. Bengt på Klädesholmen skulle också varit född 1755 men födelseangivelser i denna församling litar jag inte på. I många fall har prästen tagit brodern under i husförhörets födelsedatum och det har dom fått leva med resten av livet, detta har jag sett vid två tillfälle. Födelseåren varierar även från husförhör till husförhör så jag vet inte om prästen hade dålig syn eller om han var glad i alkohol.
MVH
Georg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna