ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindebrand  (läst 2828 gånger)

2014-05-01, 23:53
läst 2828 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som känner till denna familj och släkt? Genom googling har jag förstått att den finns ännu.
 
Jag har en anmoder, Magdalena Lindebrand, som uppges född ca 1692 och som dör 1782 i Ör församling, Kronobergs län. Hon var gift och med gästgivaren Gustav Wiberg i Alvesta och Aringsås socken, vilken var född i Moheda.  
Jag är intresserad av att veta var man kan finna släktens ursprung.
 
Mvh
 
Lars Norrby

2020-01-02, 19:31
Svar #1

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:20
    • Visa profil
Hej Lars,

varken du eller jag har hittills lyckats fånga in Magdalena Lindebrand. De tidigaste spåren efter henne hittar jag i en husförhörslängd från Engaholms gods i Alvesta, där hon nämns på raden efter gårdsfogden M Sandbergh. Det är ovisst om hon har någon anknytning till ägarfamiljen.

Omkring 1724 är Magdalena gift med Gustaf Jönsson Wiberg på Alvesta Gästgivargård. När Gustaf dör redan 1740 flyttar Magdalena med de sex barnen till grannsocknen Ör, där hon gifter om sig med Nils Håkansson. När hon dör 1782 är hon 90 år gammal och alltså troligtvis född 1692.

Kanske vet du redan att Gustaf Jönsson Wiberg föddes 1701 03 13 på Swengård i Moheda. Det finns flera personer med namnet Wiberg runt om i trakten, men inget släktskap är bevisat.

Namnet Lindebrand förekommer i dag i Vimmerby med omnejd men namnet har enligt mina efterforskningar "tagits" av en familj under 1900-talet. Jag har gissat att namnet skulle kunna ha militär anknytning. Vid gästgiveriet fanns både tingshus och kronans vapenmagasin.

Enligt en matrikel från Uppsala universitet studerade två östgötar, födda  under tidigt 1630-tal där. De bär båda namnet Lindebrand, den ene dessutom med tillägget Lindelius inom parentes. Deras far anges som ryttmästare/officer vid kavalleriregementet Man kanske inte helt kan utesluta att de hamnade vid Kronobergs regemente och att någon av dem blev far till Magdalena.

Magdalena är min anmoder i rakt nerstigande led på mödernet. Jag är generation nio.

Än ger vi väl inte upp ?

Nyårshälsningar
Anna-Lisa



2020-11-17, 19:13
Svar #2

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:20
    • Visa profil
Hej,

jakten på Magdalena Lindebrand och hennes anor har varit mödosam. Sedan en tid är jag nästan säker på att hennes mor hette Lisken Berg och hennes far Samuel Lindebrand. Samuel var mönsterskrivare i Lönsås/Fornåsa utanför Linköping och stupade när han som kornett anförde Östgöta kavalleri i Karl XII:s krig och stupade utanför Warschawa 1705.
Paret hade sonen Carl som dog 12 år gammal  år 1698 och förmodligen också dottern Catharina som gifte sig med Nils Halvardsson i Linköping år 1718. Födelsenotiser saknas för barnen. Magdalena var bosatt i Örs Gärde i Örs församling (Kronob.) vid sin död 1782. Dit hade hon flyttat från Alvesta när hon blev änka 1742. Samma år dog "Madam Lisken" på Örs Gärde!

Hälsningar
Anna-Lisa

2020-11-19, 15:46
Svar #3

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa!


Av en slump såg jag nu dina två senaste meddelanden. Har nästan helt gett upp Rötter efter att upplägget ändrades för en massa år sedan och flödet avtog i diskussionerna.


I vilket fall som helst är det glädjande besked du kommer med. Är nu nyfiken till hur du lyckats spåra och koppla  Magdalenas väg från Lönsås till Alvesta.


I mina anteckningar har jag noterat en Johannes Magni Lindebrand f i Linköping 1632. Har noterat att fadern var ryttmästare. Denne Johannes ska ha varit överste vid Östgöta kavellerireg och slutligen befodrad till överstelöjtnant. En möjlig släkting eller kanske tänkbar farfar till Magdalena? I vilket fall torde han vara spårbar.


Kommer Magdalena omedelbart från Engaholm vid giftermålet?


Uppgiften om Gustav Jonssons Wiberg ursprung har jag. Mitt stora bekymmer är att jag saknar uppgifter om sonen Magnus (min MM FF MF F) död och öde. Samtliga F i räckan inom parentes, med Magnus som undantag, vara soldater.


Lustigt för övrigt med Östgöta kavalleriregemente och mina minst sagt spridda rötter. Nu är det bara min morfar som saknar anor därifrån; farmor (från Blekinge), farfar (östgöte) och nu då mormor (från Kronoberg) har alltså alla anfäder som varit ryttare där!


Med tacksamhet


Lars Norrby

2020-11-19, 17:43
Svar #4

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Samuel Lindebrand finner jag som mönsterskrivare under staben i Östgöta Kavallerireg 1695 p 43 utan några andra uppgifter...


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054349_00050#?c=&m=&s=&cv=49&xywh=334%2C1580%2C3820%2C2274




2020-11-21, 15:06
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Kristina Samuelsdotter Lindbrand borde också vara en dotter. Hon var gift med fogden Johan Sederholm i Tångestad, Kimstad sn.
Hon torde vara född omkring 1700. Tyvärr har jag tappat bort när de gifte sig, men de får barn 1730 och 1732 - tyvärr utan några intressanta faddrar.
Jag återkommer när jag återfunnit vigselnotisen.
Ulf Berggren

2020-11-23, 11:11
Svar #6

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:20
    • Visa profil
Hej Ulf,

detta är högintressant information för mig. Jag har förgäves sökt fler syskon till Magdalena och ser fram emot att få veta vad du hittat. Tusen tack!

Hälsningar
Anna-Lisa

2020-11-24, 15:30
Svar #7

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Tack för upplysningen!


Vigseln finns i Kimstad C:1 s 252, 20 oktober 1728.


          Samma dag vigdes gårdsfogden Johan Cederholm i Runstorp med Jungfru Christin Lindbrand ibidem.


Mvh


Lars Norrby

2020-11-24, 15:35
Svar #8

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil

2020-11-24, 16:20
Svar #9

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Korrigering: CI:3 ska det vara för vigseln mellan fogden Cederholm och Jungfru Lindbrand.

2020-11-24, 18:20
Svar #10

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:20
    • Visa profil
Hej Lars och Ulf,

tack vare tipsen från dig Ulf lyckades även jag ta mig fram till Vigde i Kimstad 1728 10 20. Johan kallas här Cederholm och är gårdsfogde (på Runstorp). Han kallas oftast "arrendator".

Tyvärr lever inte Christina Lindbrand så länge. Hon dör 1733 03 01 och Johan gifter om sig med Greta Zetterling. De hinner emellertid  få två gemensamma barn: Hindric Jacob född 1730 01 22 och Samuel, född 1732 02 29. Båda sönerna har baron Wrede på Ramstorps säteri som fadder, sonen Hendric Jacob dessutom baronessan Lisa Schytte. Hendric dör 1738 12 15 och begravs på julafton "efter 9 åhrs lefverne"

 Jag har inga fler uppgifter om Samuel utom att han nämns i  Johan Cederholms bouppteckning 1740 (F II:1 s 37 och s 51) som son i förra giftet och är på det nionde året. 

Ramstorps säteri ligger vid Roxens norra strand och ägs av släkten Törnsköld/Skytte/Wrede.

Samuel Lindebrand och Lisken Berg får alltså minst 4 barn men deras födelseort och födelsedatum är okända. Kanske är alla barnen födda i Lönsås?

I Linköping  hittar jag flera Berg med militär anknytning som skulle kunna vara far till Lisken Berg, men
jag kommer inte vidare.

Lars, om du kontaktar mig via e-mail har jag mer info till dig.

Hälsningar och tack för draghjälpen
Anna-Lisa

2020-11-25, 10:27
Svar #11

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:20
    • Visa profil
Hej Lars,

jag råkade göra en efterlysning av Magdalenas och Gustafs son Samuel Wiberg under fel rubrik. Om du går till Stockholm - okänd församling - Samuel Wiberg hittar du två intressanta svar som är viktiga för oss. Som du vet blev sonen Carl en känd handelsman i Växjö, sonen Jonas dog i späd ålder, din ana Magnus behöver forskas vidare på liksom yngsta barnet Elisabeth. Min ana Stina (Christina)  har jag ju full koll på.

Hälsningar
Anna-Lisa

2020-11-28, 11:57
Svar #12

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Ska ta mig an frågan då jag får mer tid. Ville bara nämna att det finns en bouppteckning efter en Cattarina Lindbrand. Hon uppges vara rusthållaränka från Västerlösa socken och gården Anderlösa. Uppteckningen gjordes 1757.


Källan är Gullbergs häradsrätt FII:1 s 237, bild 126 i Arkiv digital. Har bara skummat igenom fick intrycket att hon vara barnlös...




2020-11-28, 18:23
Svar #13

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lars!

Tack för vigseluppgiften, nu slapp jag leta upp papperet där jag hade den.

Anna-Lisa!

Stod det någon ålder i Christina Lindbrands dödsnotis?
Ulf Berggren

2020-11-29, 15:56
Svar #14

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:20
    • Visa profil
Hej Lars och Ulf!

Vad beträffar Christina Lindebrand dog hon enligt dödboken i Kimstad den 1 mars 1733 och begravdes den 11 mars. Hon kallas  "Arrendatorns hustru Johan Cederholms k(ära) hustru". Man undrar hur det gick för den gemensamme sonen Samuel Cederholm?

Jag läste igenom bouppteckningarna för Katarina (Kattrina) Lindbrand och hennes man Nils Halfvardsson (Västerlösa C:2 sid 159 och C:3 sid 425:

1746 11 februari afsomnade och 21 begrovs Socknemannen och Rusthållaren Nils Halfvardsson i Karlekutta som varit tvenne gånger gift och trenne gånger Riksdagsman, lefvat i 86 år och varit i lifstiden mycket stridig och trätosam (har jag läst rätt?). Lades på gårdens rätta ätteplats under sin tillberedda lyksten (liksten). I Testamente gavs till Kiyrkan 3 Dr -8 och till de fattiga 2 Ör (?)

Katarina dör av tvinsot och begavdes eventuellt 3 november 1757, men raden är tom efter ett suddigt angivet datum och ingen ålder angiven. Hon verkar vara sista namnet på sidan 1757. När inventeringen av boet gjordes är behållningen endast 93.16.  Det är nog helt klart att Katharina och Nils inte fick några gemensamma barn, men varför nämns inga av Nils barn i hans bouppteckning?

Hur vanligt var det att någon begravdes på sin gårds ägor vid den här tiden? Tillhörde han  någon känd släkt? Man blir litet nyfiken på Nils och undrar hur lätt han var att leva med ?

Hälsningar
Anna-Lisa

2020-12-05, 18:27
Svar #15

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är nog inte hans gård som menas som begravningsplats, utan kyrkogården.
Ulf Berggren

2021-07-22, 19:27
Svar #16

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Har nu fått tid att gå igenom forskningen igen och gjort litet noteringar angående Samuel Lindebrand utifrån mönsterrullorna för Östgöta kavalleriregemente.

Han tycks under lång tid  varit mönsterskrivare vid överstelöjtnantens kompani, åtminstone sedan 1692. Den gård han tilldelades för sin försörjning hette om jag tolkar det rätt heta Skedvi eller kanske snarare Skiäfved och ligger då i ...Lönsås. Lönsås ligger på Vikbolandet och det känns som om det är i trakterna kring Norrköping man bör söka. I rullorna står det att Samuels boställe "är beläget i kompaniet". Tolkar det som att han är bosatt på den tilldelade gården. Av någon anledning finner jag inte Samuel Lindebrand i mönsterrullorna för 1703 och 1706 (i vart fall inte där jag förväntade mig). Sistnämnda längd innehåller meritförteckningar. Annars är rullorna ingen god källa till upplysning om person utan är fokuserat på de tilldelade hemmanen.


I mantalslängden finns han som Samuel Lindbrand under Skiäfved i Lönsås för året 1794 (mtl 1795) och uppges då vara ogift. I mtl 1799 heter han Samuel Lindbram och gården Skedwij och är gift. I mtl 1791 saknas han.


I födelselängden för Lönsås (Fornåsa (E) C:2 (1688-1762) Bild 225 / sid 433) förekommer för år 1700 herr mönsterskrivaren Linbrans hustru Lisken som vittne vid dop den 12 juni och den 18 juli återigen som "hr Linbrams kiereste? hust Lisken". Också 1701 förekommer Lisken som vittne och då också som käresta. Vilket ju indikerar att hon är fästmö!


I mönsterrullan för 1687 heter mönsterskrivaren Samuel Ajalinus, son till kyrkoherden i Landeryd Andreas Petri Ajalinus. Jag lurar nu på om det möjligen kan vara samma person. 


Om någon har tillgång till Östergötlands herdaminne så får ni gärna ta en titt!

Mvh


Lars Norrby




2021-07-24, 16:14
Svar #17

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lönsås församling ligger inte på Vikbolandet till skillnad från gården Lönsås, utan i västra Östergötland.
Käresta betyder i detta sammanhang hustru, inte fästmö.
Samuel Ajalinus var enligt "Östgötars minne" landssekreterare i Gotlands län 1690-92, så det lär inte kunna vara samma person.
Ulf Berggren

2021-07-25, 13:04
Svar #18

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Tack för det klarläggandet.


Fick tydligen upp byn Lönsås på Vikbolandet i sökning i Eniro. Skulle förstås sökt på Lönsås kyrka.


Bruket av käresta i betydelsen hustru verkar vara specifikt för Östergötland. Gick direkt på den första betydelsen i SAOB. Undrar likväl om det inte kan vara dialektalt begränsad användning av ordet i betydelse hustru. Man kan ju undra om varför man skiftar mellan hustru och käresta.


Och tack för informationen om Ajalinus. Eftersom Samuel Lindbrand är upptagen i generalmönsterrullan 1692 för man väl förmoda att det inte är samma person.


Mvh


Lars Norrby


2021-07-29, 15:03
Svar #19

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:20
    • Visa profil
Hej,

jag tror inte heller att Ajalinus har något med Samuel Lindebrand att göra. Att Samuel inte förekommer i mönsterrullan 1703-1706 är kanske inte så konstigt med tanke på att han kanske redan befinner sig på kontinenten. Som jag nog nämnt tidigare stupar han i slaget vid Rakowitz i Polen 1705.

Magdalena Lindebrands mor Lisken Bergh vet jag inte mycket mer om än uppgifterna från Lönsås/Fornåsa och att hon dör hos sin dotter i Ör (Kronoberg) 1742 i en ålder av 70 år.

Jag hittade en intressant uppgift i Stockholms Stadsarkivs register över passhandlingar. År 1722 05 21 anhåller en hustru Lisken Bergh om passhandling för att få resa från Stockholm till Finland där hennes man nu finns. Hon har goda vitsord från generalmajor Törnflyckt i vars tjänst hon varit. Om denna Lisken Bergh är identisk med Samuels hustru är ytterst osäkert. Möjligheten finns att hon efter sin mans död 1705 gift om sig, eventuellt med en militär som deltagit i de nyligen avslutade krigshändelserna i Finland och att hon åter blivit änka. Detta är något jag klurar på, men det finns säkert fler kvinnor med namnet Lisken Bergh.

Hälsningar
Anna-Lisa


2021-07-31, 15:54
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Käresta användes nog bara för lite högre ståndspersoner, ungefär som fru, medan hustru användes för övriga, som man kanske ville skilja sig lite ifrån.
Ulf Berggren

2022-07-06, 13:00
Svar #21

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Nu är det sommar och då går det ju inte att sitta ute! Har därför gett mig kast med Lindebrand/Lindbram/Lindbrand igen utan att komma nämnvärt längre. Googlade dock upp sådant som ni säkert känner till, men som jag tycker kan vara på sin plats att få in här som en ledtråd och några troliga hållpunkter vad beträffar Samuel Lindebrands ursprung.


I "Östgöta minnen" finns det två bröder Lindebrand antecknade för 1650-talet:



År 1653


"618. Johannes Magni Lindebrand. F. i Linköping 1632; fad. ryttmästare. Officer vid kav.-reg., slutl. öfverstelöjtnant."


År 1654


"645. Jesperus Magni Lindebrand [Lindelius]. F. i Linköping 1634; fad. ryttmästare."



Angående Johannes finns det år 1656 en notis i "Akademiska konsistoriets protokoll. På universitetets uppdrag utgivna av Hans Sallander Del V 1 6 5 6 -1660"






"Den 14 Octobris
kallade Rector Notarium till sigh, och tå beswärade Petrus Chironi#* sig öfwer
Johannem Lindebrand, att han hafwer förleeden sommar tagett ett swerd af sig till
läns att bruka dett på een reesa. N u i dessa dagar hafwer han warett här i staden,
men icke restitueratt eller taalt medh sig om swerdett, och som seyes, oaktatt han
begifwer sig till militiae tiensten. Emedan han ett schattul hafwer här quarlemnatt,
begiärte han arrest der på till dess Lindebrand sig förklarar. Emedan Nicola#*
Nicolai, Laurenti#* Hylteni#* och [Petrus] Petroni#* wittnade att saaken sig sålunda
hade, effterletz honom arrest här på."




Se

https://sv.wikisource.org/wiki/%C3%96stg%C3%B6tars_minne/1653
https://www.diva-portal.org/smash/geta2:1077227/FULLTEXT01.pdf


Mvh


Lars Norrby




2023-11-22, 17:41
Svar #22

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Hoppade på ett abonnemang på AD alldeles nyss och där hade det hänt saker. Det blev bang for the buck genast då jag där fann att Samuel Lindebrand 1690 tillhörde Svenska adelsfanan i Skåne Halland och Blekinge kompani/ryttmästare Lars Ruthenskölds kompani.
Redan då var han mönsterskrivare, men där står att han "fått afskkedh efter han intet kunna prästera Caution  -  vad nu det innebar?


ArkivDigital: Generalmönsterrullor - Adelsfanorna 1532 1690-1710 Bild 670
ArkivDigital: Generalmönsterrullor - Adelsfanorna 1532 1690-1710 Bild 1640


Hans rote (?) fanns i Rickarum, Äsphult socken i Gärs härad. Mönstringen skedde 23 juli 1690 i Kristianstad. Kanske förekommer han i tidigare rullor under annat namn. Nästa  gång jag finner honom i AD är 1703 i Linköping.


Man får väl utgå från att det är samma person. Eller?


Mvh


Lars Norrby

2023-11-25, 18:29
Svar #23

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Caution betyder löfte. Någon skulle vara löftesman för honom, men han kunde alltså inte hitta någon sådan.
Ulf Berggren

2023-12-04, 13:16
Svar #24

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Tack för svaret!


Men vad innebär det konkret att någon är löftesman?


Adelsfanans officerskår skulle vara adliga vad jag har förstått, men det var så vitt jag vet inte Lindebrand.


Mvh


Lars Norrby

2023-12-09, 16:37
Svar #25

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det varierar. Vanligt är exempelvis att man går i löfte för att betala någons skuld om denne inte kan göra det själv. Det kan också vara att gå i god för att personens uppgifter är korrekta, får man anta, när någon är löftesman för en som ska gifta sig.
Svårt att säga vad det kan handla om i detta fall.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna