ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leopold  (läst 3461 gånger)

2004-03-25, 14:35
läst 3461 gånger

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Under kändisar/Kar de Mumma inleddes en diskussion om möjl anor f Gertrud M Leopold i Ystad.
 
En hypotes som nämndes under den rubriken var att släktskap kunde finnas med skalden Carl Gustaf Leopold (1756-1829).  
Enligt uppgifter i Disbyt ska denne ha varit son t Karl Adam, f 1726 i Landskrona, d 1780. Denne var i sin tur son t Daniel, f 1698 i Vånga, d 1737 i Västervik. Denne trol son t (läkaren) Sigfrid Leopold, f 1640 i Tyskland (Sprengenberg, Sachsen, enl Familysearch), d 1729 i Vånga, gm Helena Broom?. Sistnämnda par lär även ha haft en dotter Metta, gift 1720 i Karlshamn.  
 
Leopold är ju inte helt vanligt som efternamn, och i synnerhet inte i östra Skåne, så det är ju inte helt osannolikt att Gertrud hör t denna släkt. Känner någon till mer om Leopold, så är det tacksamt med alla pusselbitar.

2004-03-25, 17:04
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Dag !
 
Jag kan bidra med lite uppgifter från Vångas kyrkoböcker. I Sigfrid Leopolds dödsnotis så framgår det att han är född i staden Sprengenberg i Sachsen och även vem hans föräldrar är, se nedan. Det finns ju en del spännande saker här, bl.a. Ove Leopold som blir skjuten. Tvyärr är det ganska svår text, men jag tolkar det som om det är hans tjänare som skjuter honom, men sedan ett par månader senare när en son till honom dör så står det att hans hustru sitter fången i Kristianstad, var det hon som låg bakom ? Om detta kan man säkert få veta mer i domböckerna. Men här kommer nu de notiser jag har hittat i Vånga som rör Leopoldarna.
 
* Vånga C:1 s.6v
1691 Die 3 Jun: Xstnades et: Pigebarn fr: Sneckesta N: Thom?a, föd d.24 Maij: Par: M: Sigfrid Leopold. Mat: Leena Brome. Susc: Johanna sl: M: Thomas Bromes, ..., Maria Brome i Carlshambn ...
 
* Vånga C:2 s.2v
1693 d.20 dito wardt hemma döpt, dr:barn i Sneckesta N: Thomas Christian, föd d.15 dito. Par: M: Sigfrid Leupold. Mat: Helena Thommedotter...
 
* Vånga C:2 s.14
1698 d.18 Mart: blef hemma döpt, drengebarn i Snecksta ben: Daniel, föd d.12 dito. Par: Sigfrid Leopold. Mat: Helena Brome...
 
* Vånga C:3 s.15
1722 d.18 Mart: döptes, dr:barn uthi Sneckesta ben: Wilhelm Julius, föd d.8 dito des fader Doct: Owe Leopold. Mod: Elisabeth Dahlberg. Faddrar Doct: Sigfrid Leopold, klockaren Håkan Holm, Helena Leopold, Christina Blanxia.
 
* Vånga C:2 s.101
1722 d.12 Jun: begrofs Doct: Sigfrid Leopold från Sneckesta, född i Saxen och Staden Sprngenberg A:o 1640 d.3 Xbris. Dess fader Carl Leopold Juris utricus Practicus et Notarius Publicus C?sarius uthaf den Edl: uhrgamla Leopoldska Slächten Länsherrar til åtskillige godzen i neyden. Dess Moder Eva Lionin Landsdommarens och Borgmestarens Christoph?ri Leosdotter. 1664. Kom hit til Skåne 1680. Trädde uti ächtenskap med efterlefda hustru Helena Brome i Sneckesta lefwat samman 42 åhr. Aflat 8 barn 4 söner 4 döttrar, 1 dotter död. 1722 d.4 Jun: död och lefwat 81 åhr 7 månader 1 dag.
 
* Vånga C:2 s.114v
1726 d.18 Nov: begrofs Doctor Ove Leopold från Sneckesta, född ibm, dess fader sl: Doct: Sigfrid Leopold. Mod: Helena Brome ...[hans utbildning och karriär]... Wid dess återkomst ächtenskap med efterlefda fruen Elisabeth Dahlberg på Wrilatorp A:o 1720 och lefde med henne på 6te året, aflat 3 söner ... blef af dess  __? tienare om aftonen d.30 Oct: sistl: wid __? skuten __?, efter __? skått, som war med en kugla och hagel i wenstra låret, samt hagel i magen och wänster hand ... lefde derefter 5 dagar och afsomnade d.5 Nov: om morgonen sedan hans hela lifstid 41 åhr 6 månader och 9 dagar. [Tillskrivet med annan hand: Således född 1685 d.27 Maii]
 
* Vånga C:2 s.115v
1727 d.29 Martii begrofs i kyrkian, drengebarn från Sneckesta ben: Jacob Ovenius, född i Christianstad af fången Doctorinnan Lisa Dahlberg, hwilkens man och fader till barnet war sl: Doctor Ove Leopold, som henne blef mördat och war barnet 3 weckor gammal.
Niklas Hertzman

2004-03-26, 12:34
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Tackar, Niklas! Mkt intressant.  
(En gissning: Kanske dömdes hustrun för anstiftan, dvs att hon fick tjänaren att angripa Ove.)
 
Ang. Gertrud M, så finns hon tydligen inte noterad som född i Vånga. Enligt åu i Ystads db 1787 bör hon ha varit född ca 1705.
Av faderns dödsnotis framgår ju att han haft fyra döttrar, varav tre levde. En var tydl Thomaea och en trol Metta.  
En tredje skulle väl kunna vara Gertrud, även om tilltänkte fadern Sigfrid var rätt gammal (65 år) 1705.  
Vare sig åu är rätt eller ej så skulle hon också kunna vara dtr t en av Sifrids söner. Trol ej Ove eller Daniel, men någon bror bör ha varit född på 1680-talet.

2004-03-30, 10:28
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Dag !
 
Ramlade över en Leopold i Gunnar Bergströms bok Stora Sjötullen & Lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658-1765.
 
376. Hjorth, Nils, strandridare i Åhus.
Strandridare i Kivik 1714, i Sölvesborg 1718, besökare i Åhus 1721, överbesökare där 1727, död i Åhus 1734 12/12 bg f d strandr N H.
Gift med Eva Catharina Leopold (Lejh:245 (=Leijonhufvud: Ny svensk Släktbok)). Hon är fadder i Åhus 1732 7/3.
Barn: Jonas f i Södra Mellby (Kivik) 1714 4/7; Lena Catharina gift i Åhus 1737 26/8 med klockaren i Löderup Christian Hoberg; Daniel (374) är troligen en son; Eva Catharina, död i Åhus 1794 29/5 52 år gl. gm Jöns Ipson.
 
374. Hjorth, Daniel, frälseinspektor (tillhör icke tullstaten) f.o. 1708, son av (376), student 1724 (Blekinge nation i Lund 270).
 
I kompletteringsbandet av tullboken står vidare:
376. Hjorth, Nils: gm Eva Catharina Leopold (Leijonhufvud 345), död i Åhus 1732 7/3.
Barn: Ingrid f.o. 1686, död i Åhus 1754 19/6 g i Åhus 1720 2/11 m Lars Åberg (925); Christian (enl Sg katek 1718); Johanna f.o. 1703 död i Åhus 1767 12/2 g i Åhus 1722 29/12 m Olof Ripa (675); Jonas f i Södra Mellby 1714 4/7 lever 1742 (Åhus mtl); Lena Catharina g i Åhus 1737 26/8 m klockaren i Löderup Christian Hoberg.
 
Sedan i exemplaret som finns på MSA finns följande noteringar.
Barn: Eva Catharina gift i Åhus 1764 20/5 m Jöns Ipson. Ingrid Hjorth vigd i Åhus 1720 m visitör Lars Åberg.
 
Tyvärr så står det ingen ålder när Eva Catharina Leopold dör 1732.
Niklas Hertzman

2004-04-07, 11:12
Svar #4

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
En gissning är att Eva Catharina var född o 1670-1675, m tanke på barnens födelsedata o 1795-1715 (Ingrids uppgift verkar osäker).
Då skulle Eva Catharina kunna vara dotter t Sigfrid. Verkar sannolikt, eftersom vi inte har några andra kända alternativ i Åhus.
Återstår i så fall ändå en dotter utan känt namn, som kanske, kanske är min Gertrud Magdalena.
(Tittade som hastigast i Vångas fb, men tyckte bilden var för dålig för att jag skulle kunna tyda barnen åren omkring 1705.)

2004-09-28, 18:32
Svar #5

fredrik

Jag vill bara upplysa om att klockaren Christian heter Hoborg - inte Hoberg!
En Malmösläkt ursprungligen.
Christian Hoborg och Lena Catharina Hjorts dotter Anna Lowisa, är min farmors farmors mormor.
Hon är dessutom Skåneförfattaren Henrik Wran?rs mormors mor.

2004-09-29, 09:26
Svar #6

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, i mina gamla papper finns en utredning av Alf Andersson i Göteborg och skriver följande om Leopold på Snäckestad;
 
Snäckestad blev rusthållshemman under Karl den XI:s tid. Gårdens förste ägare hette Thomas Broom?. Han var född i England, av adlig släkt. Studerade i hemlandet med stor framgång kemi. Flyttade omkring 1650 till Sverige och Skåne där han inköpte gården Snäckestad. Där gifte han sig också med en Johanna Lange, och fick med henne en dotter Helena, född 1655.
 
År 1664 kom till Skåne en tysk läkare, Sigfrid Leopold. Han var då 24 år och fick tjänst som husläkare hos greven och amiralen Hans Wachtmeister. Leopold var också av adlig börd. Med tiden blev han provinsialläkare i Kristianstad län och träffade Helena Broom? med vilken han gifte sig. Bröllopet ägde rum i Snäckestad 1678. Paret övertog Snäckestad. Leopolds svärfader var nu verksam vid de skånska saltpeterssjuderierna och var bosatt i dess omedelbara närhet.
 
Thomas Broom?
Johanna Lange
 
dotter: Helena,född 1655 gift med Sigfrid Leopold.
 
dotter: Elisabeth, gift med borgmästaren i Karlshamn Peter Scheeij (död 1737, 80 år)
 
dotter: Maria, gift med en nederländsk kommisarie och sedermera köpman i Karlshamn Christian Welshuijsen, var bla. riksdagsman 1687.
 
Sigfrid Leopold och Helena Broom? fick enligt honom fyra pojkar och fem flickor, men utreder bara pojkarna; Ove, Carl Adam, Thomas Christian och Daniel.
 
Ove Leopold var äldst, född ca 1684/85, gick i sin faders fotspår. Han inskrevs vid Lunds universitet år 1702 för att studera medicin, blir provinsialläkare i Skåne och övertog efter faderns 1722 fädernegården Snäckestad. Han gifter sig 1720 och får en son som heter Vilhelm Julius år 1722. Han blir mördad av sin egen tjänare den 30/10 1726. Hustrun misstänks för att vara anstifterska till mordet men gick fri, då hon inte kunde överbevisas. (Någon som hittat modern till barnet och vet vem detta är? Annars har jag här en teori).
 
Carl Adam Leopold var född ca 1685/86 och studerade medicin. Starten blev dock ej särskild lyckad. Som ung student i Lund blev han jämte några kamrater anklagad att under vårmarknaden 1708 med gräsliga tjut och dragen värja gått bärsarkagång genom den lilla stadens gator, vräkt omkull köpmännens stånd och rivit upp gatstenar.
Han skickades till Tyskland och efter fyra års medicinska studier kom han tillbaka till Lund. År 1712 verkade han som Pestläkare, ansedd och välbetrodd. Sedan försvinner han ur alla offentliga handlingar.
 
Daniel Leopold: född 1698. Verkade en tid som Krigskommisarie och befordrades till tullförvaltare vid stora sjötullen i Landskrona år 1722. Med tiden hamnar han i Västervik med samma syssla. Han var gift med Margaretha Schönbeck, dotter till kyrkoinspektor Schönbeck, hon levde ännu 1763.
son: Carl Adam, född 1726, tullförvaltare i Karlskrona, Gävle, Stockholm, Norrköping, Kungälv och åter igen Norrköping. Gift med Märta Christina Holstein eller Hobbell.
 
Thomas Christian Leopold, född 1693 på Snäckestad ägnas ett helt kapitel, då han större delen av sitt verksamma liv är fängslad. Finns det intresse kan jag återkomma om detta.

2004-09-29, 16:45
Svar #7

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej B-A Stenqvist!
 
Om du läser Niklas Hertzmans inlägg den 25/3 2004 så ser du att enligt Vånga C:2s 115v står:1727 . 29Martii begrofs i kyrkian, drengebarn från Sneckesta ben: Jacob Ovenius, född i Christianstad af fången Doctorinnan Lisa Dahlberg, hwilkens man och fader till barnet war sl: Doctor Ove Leopold, som henne blef mördat och war barnet 3 weckor gammal.
 
Stämmer det med din teori? Vill gärna veta din teori, vare den stämmer med ovanstående eller ej.
 
Hälsningar, Karin

2004-09-29, 17:41
Svar #8

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Karin,
 
Nej det stämmer nog inte riktigt med vad jag har. Teorin i det här fallet är följande;
 
1722 föds sonen Vilhelm Julius. Han benämns som enda barnet.
 
Under mina studier i samband med Thomas Thorilds biografi kom jag att läsa i Patrik Alströmmers enorma brevsamling (vid pass 2000 brev) och fann där en Vilhelm Julius Leopold som var anställd hos denne patron vid hans manufaktur i Alingsås. Denne började som kassör men befordrades längre fram till någon slags biträdande fabrikschef. Han var mycket intresserad för kemi och torde också ha sysslat med alkemi. Efter ytterligare snokande bekräftades att denne Leopold verkligen var Ove Leopolds son. Jag fann hans bouppteckning efter hans död 29/11 1786, han var då 64 år.  
 
Det märkliga var att han ägde två eller tre frälsegårdar i Skåne från vilka han hade rätt att uppbära arrendehyra. Dessa gårdar tillhörde Coyetska ätten. Och eftersom han lystrade till Coyetska förnamnet Vilhelm Julius är det kanske inte så underligt om man misstänker att Ove Leopold hade en oäkta son med en Coyet-dotter.
 
Det är naturligtvis lite äventyrligt att våga utpeka överinspektorskan som mor till Ove Leopolds son. Kanske går det att kontrollera i Vånga församlings kyrkoböcker. Jag tvivlar dock, med hänsyn till dåtida prästers enastående förmåga att finurligt glömma bort adliga snedsprång och fadäser! En titt i kyrkoböckerna rekommenderas i alla fall.
 
Kan han ha varit gift två gånger? Eller är det kanske ett oäkta barn. Med tanke på att han äger flera av Coyets gårdar, bör detta finnas med i någon bouppteckning eller förteckning över gårdsinnehav i de Coyetska arkiven (om de finns).
 
Det är allt jag kommer på just nu,  
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2004-09-29, 19:46
Svar #9

fredrik

Hej!
Ja, den stackars Thomas Leopold satt på Bohus fästning i några decennier!!
 
B-A Stenqvist!
Jag undrar hur jag kan få tag på vidare detaljer om Sigfried Leopold!
Vilka källor är outforskade i ämnet?
 
MVH Fredrik Hj.

2004-09-29, 20:35
Svar #10

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej igen!
 
Enligt samma inlägg jag hänvisade till förut idag finns Vånga C:3 s 15, 1722 d 18 Mart döptes, dr:barn uthi Sneckesta ben: Wilhelm Julius, föd d.8 dito des fader Doct: Owe Leopold. Mod: Elisabeth Dahlberg. Faddrar Doct: Sigfrid Leopold, klockaren Håkan Holm, Helena Leopold, Christina Blanxia.
 
Där stämmer förnamn och årtal med det du har. Det står i samma inlägg: Vånga C:2 s 114v
1726 d 18 Nov: begrofs Doctor Ove Leopold från Sneckesta, född ibm, dess fader sl: Doct: Sigfrid Leopold. Mod: Helena Brome.....(hans utbildning och karaktär)... Wid återkomst ächtenskap med efterlefda Fruen Elisabeth Dahlberg på Wrilatorp A:o 1720 och lefde med henne på 6te året, aflat 3 söner....
 
Där finns flera söner. Intressant!
 
Fredrik:
Du har mycket att göra om du ska reda ut Sigfrid Leopold. Det kan finnas mer att läsa i domböcker och andra urkunder. Lycka till! Han finns långt bak i min släkt, så jag är nyfiken på honom.
 
Hälsningar, Karin

2004-09-29, 22:35
Svar #11

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen,
 
Ja Fredrik, det är nog långt ifrån färdigsökt på Sigfrid Leopold. När jag varit i Tyskland har jag besökt universitetsbibliotek i tex Trier, Berlin mfl. Då sökte jag på Von Stahl/Stahlen och fick faktiskt mycket information. Det borde inte vara svårt att hitta släkten Leopold, om det nu är en tysk adelsätt i den tyska Adelskalendern. Det har däremot varit svårt att få svar på brev. En del kan finnas på våra större bibliotek.Vidare nämner författaren till det ovan skrivna att slottet Trolle-Ljungby vilket i slutet på 1600-talet instiftades av ägaren Vilhelm Julius Coyet slottet till ättens fideikomiss. I dess kända bibliotek ingår Brinkmanska samlingen mängder av brev och handskrifter från Thomas Thorilds respektive Carl Gustaf Leopolds flitiga händer ingår bland annat häri.
 
Den mäktige generalguvernören över Blekinge Hans Wachtmeister kallade ofta Sigfrid Leopold mitt lifs uppehållare, den vise doctor Siegfrid Leopold Han sökte vid flertal tillfällen utverka vissa förmåner för sin lifsuppehållare hos överhögheten Magnus Stenbock.
 
Vintern 1699 anlände till Snäckestad en mycket begåvad student vid namn Herman Schröder. Han hade fått kondition hos provinsialläkaren och greve Hans Wachtmeisters livmedicus Sigfrid Leopold för att undervisa hans barn
 
Här må slutligen skjutas in att Herman Schröder-sedermera biskopen i Kalmar lät år 1702 trycka en liten oration som han dedicerade till Dn Siegfriedo Leopold Arte medica & Doctrina maxime Celebri. Häri berömmer han then gamble Doctoren, -en lärd, välöfvad och bepröfwad man och skall senare i sin egen levernebeskrivning ha vittnat om at doctorns hustru var ett mönster af gudsfructan, andacht, fromhet, dygd och ärbarhet. I samma levnadsbeskrivning talar Schröder om att han då han som fattig student kom till Snäckestad blev han så undfägnad att hans ögonav tacksamhet lupo över i tårar.
 
Ja, Thomas Leopold satt i fängelse på Bohus, men också i Stockholm och Kalmar, om det finns skrivet ca 4 A-4 sidor.
 
Hej Karin,
 
detta torde var helt riktigt. Detta är sonen han skriver om. Det visar att hans gissning inte är riktig. I allfall inte som han trodde. Jag vet inte vad Elisabeth Dahlberg var kommen från eller vilken släkt hon tillhörde. Det kan ju vara från henne gårdarna kommer. Det kan också vara från hans egen fru. Det skall bli intressant att se om man kan hitta de andra sönerna. Det ligger väl nära till hands att alla Leopold är släkt.
 
Den stackars Tomas Leopold satt som sagt fängslad med fick tydligen stöd och besök av sin broderson Carl Adam d.y. Leopold vilken var tullförvaltare bl.a. i Gävle och Norrköping och fader till skalden Carl Gustaf af Leopold.  
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2004-10-01, 17:42
Svar #12

Sven Aivert (Svena)

Är det någon som vet något om Fredrik Hjalmar Leopold född 18080929 och död 18511221 och gift med Agnes Lovisa Arosenius född 17991220 och död  
18620302 de fick tre barn  
Emma Född 18360723 död 18850228
Jenny född1838 03 09
Rosa  född 1839 10 19  
vad jag undrar över är hur det gick för barnen gifte de sig och fick de några barn.
Tacksam för alla uppgifter om dessa då de är ättlingar till Släkten Hülphers anfader
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2004-10-04, 17:23
Svar #13

Fredrik Hj

Hej!
Ursäkta mitt dröjsmål, men tack för svaren!
 
Adliga släkter brukar väl inte vara så svåra att hitta. Eller?
Men de uppgifter jag fått tidigare har gjort gällande att Leopold kan ha varit judisk.
 
MVH Fredrik

2007-04-27, 13:35
Svar #14

Lina Holm

Hej jag heter Lina Holm, min mamma heter Maria Holm Leopold jag är släkt med skalden leopold på min morfars sida han heter Ove Leopold.  
Hemma har vi texter skrivna av Karl Gustaf af Leopold och en massa information om honom.
Jag har läst en bok som heter historien om Sverige skriven av Herman Lindquist där står det om Leopold och hans relation till Gustav 111.
Med tanke på att Gustav 111 förmodligen var homosexuell så tycker jag att det skulle kunna vara fullt möjligt att dom hade en väldigt nära relation med tanke på vad jag läst.  
Jag menar kungen tog sig ju tid att skriva till Leopold trots att han låg i krig.
M.V.H/ Lina

2007-05-25, 10:04
Svar #15

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
En gammal fråga från Sven Aivert om Fredrik Hjalmar Leopold's barn, som kanske redan fått sitt svar...
Emma var gift med Gustaf Emanuel Bellander (1839-1901) paret var barnlösa.
Jenny var gift med Kaptenen vid Hälsinge regemente Johan Gustaf Wilhelm Engelke (1833-1899).
Rosa dog redan 1859-03-25 och var sannolikt ogift.
 
Fredrik Hjalmar Leopold var född på Hålö, Rådmansö (A) av majoren Fredrik Ludvig Leopold (1777-1840) o.h.h. Maria Charlotta Kristina Ridderstad (1783-1851).
Bland deras barns dopvittnen finns bl a kanslirådet och riddaren af Leopold och dess fru i Stockholm, detta bör vara frågan om skalden Carl Gustaf Leopold (1756-1829).  
Vilket föranleder frågan om det finns ett släktskap mellan Fredrik Hjalmar och Carl Gustaf?
 
Fredrik Ludvig anges vara född 1777 i Vasa (Finland), andra dopvittnen till hans barn är bl a Häradshövdingen Sedlins fru, född Leopold i Finland och Överste Gripenbergs fru Gustava Leopold.
Kan någon sätta in dessa personer i sammanhanget?

2007-05-25, 11:10
Svar #16

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Jenny Leopold och Johan Gustaf Wilhelm Engelke hade sonen Nils Leopold Född 1872-12-10, död redan 1873-02-19.
De hade även en fosterdotter; Ellen von Platen-Hallermund (1877-1969) Gift med kaptenen vid Hälsinge regemente Carl Gustaf Björck (1884-1937).

2007-05-25, 11:15
Svar #17

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Släkten Leopold finns beskriven i K. Leijonhufvuds Ny Svensk Släktbok sid 342 ff.
Där knyter man ihop den finska släkten, som utgår från fältskären Johan Vilhelm Leopold, med den svenska som utgår från Sigfrid Leopold på så sätt att Johan Vilhelm skulle ha varit brorson till Sigfrid.
 
Major Fredrik Ludolf (!) Leopold var son till lagmannen i Vasa Erik Ludolf Leopold, som i sin tur var sonson till Johan Vilhelm Leopold.
 
Fredrik Ludolf Leopold hade endast ett syskon, systern Eva Ulrika Leopold som gifte sig 1800 i Tyrvändö sn med v häradshövding Josaias Selin.
 
Akademiledamoten Carl Gustaf Leopolds farfars far var Sigfrid Leopold. Carl Gustaf Leopold var barnlös, men lärer haft för afsikt att adoptera Johan Vilhelm Leopolds sonson, majoren Fredrik Ludolf Leopold. Adoptionen gick om intet till följd af deras olika politiska åsikter.

2007-05-25, 15:09
Svar #18

Sven Aivert (Svena)

Tack Torbjörn för svaret det löste en del av frågan som jag ej hade svaret på.
Så nu har hela biten fallit på plats.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2012-01-15, 17:01
Svar #19

Utloggad Magnus Tagesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 10:40
    • Visa profil
Ett tillfällighetsfynd om Ove Leopold i Mjällby sockens födelsebok, C:1 1723-1753
 
Kirsta, f. 1727-01-29, utom äktenskapet
Fader Drängen Jon, modern qwinfolket Sissa Jönsdotter
 
Dopvittnen
Henne bahr till Dopet hustru Kirsta Diedriks Dotter i Horby-huset. Faddrar Drängen Esborn Nilsson, Pigan Hanna Nils Dotter i Hörby.
 
Övrigt
Fadren utnamdes wid Dopet wara Drängen Jon [textlucka] som då för tiden barnet giordes och aflades tjente på Sneckestad men inför Medicinæ Doctorens Sal: Ove Leopolds mördande sitter i Christianstad till lifsstraffet afdömd.

2013-11-01, 20:41
Svar #20

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:44
    • Visa profil
Karlshamns fb 7 mars 1714 föds handelsmannen Samuel Ring och madame Metta Margareta Leopolds dotter Helena Christina.
Bland dopvittne finns; Doctoren H:Sigfried Leopold
 
Kan kanske vara av intresse
 
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna