ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15  (läst 5583 gånger)

2004-04-10, 15:38
läst 5583 gånger

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Hej Steve
 
I mitt inlägg här ovan 17/1 2004 så uppges i ett intyg  daterat Ystad 23/1 1817 (KRA Band 65 sid 411) Sadelmakare Fredric Lembke ...utom det att han haft rättegång med sin hustru
 
Måhända handlar det om ett sk Lägersmål? med tanke på att du omnämner det yngsta barnet.  
 
Rättegången torde väl ha hållits i Ystad, så du kanske kan finna ettt svar i handlingar däriftrån
Med

2004-04-11, 13:53
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Sven-Göran.
 
Jag befinner mig utomlands dvs. Jag bor i Köpenhamn. Därför försöker jag finna så mycket som möjligt på internet. Men jag har din uppgift om detta evt s.k. lägersmål så jag kan undersöka det närmare en dag. Att det inte är Henrik Rothlieb som är fadern kan ju konstateras. Han var ju död länge före detta. Men det förvånar mig att hon återvände till Rothlieb (enligt Johan Lembkes forskning verkar det ju så) och senare gifte sig hennes yngsta dotter med A.H. Rothlieb. Katarina Bratt kunde kanske ha tagit tillbaka Rothlieb namnet själv  och därmed givit sin dotter samma namn. Men alltså frågan kvarstår var hon en Lembke, dottern Charlotta Rothlieb som också var gift Rothlieb.
M.V.H. Steve

2004-04-11, 14:19
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Steve!
 
Blandar du inte ihop två Charlottor nu?  
Katarina Bratt och Henrik Adolf Rotlieb hade en dotter Henrietta Charlotta född 1787-09-10 som gifte sig med sin syssling Anders Henning Rotlieb (Källa: Riddarhusgenalogierna; Rotlieb). Katarina och hennes andra man Christian Fredrik Lembke hade en dotter Elisabet Charlotta född 1801-08-17 (Källa: Johan Lembkes hemsida).
 
När det gäller rättegång med sin hustru måste väl det gälla skilsmässan. Det kan ju näppeligen vara frågan om lägersmål när det är frågan om ett gift par.
 
Skriv gärna födelse- eller/och döduppgifter och källhänvisning för personerna du skriver om. Det förekommer i många släkter personer med samma namn, och då är det svårt att få ihop det om man inte vet exakt vilka du menar.
 
Mvh//
Lotta

2004-04-11, 15:57
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Lotta:
 
Det var lösningen på det. Ja, jag hade bara inte Henrietta Charlotta Rothliebs födelse år därav förvirringen (men det har jag ju nu, stort tack för det Lotta).Henrietta Charlotta hade också en dotter som hette Charlotta som var min farmors farmor och som gifte sig med fältkamrer Daniel Strömberg. Dessutom är Elisabeth ett mycket vanligt namn i mina tyska och engelska släkter.
M.V.H. Steve

2004-04-12, 11:38
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Så har jag också blivit intresserad av att finna Charlotta Bratts dotter och försvunne son Christopher Lembke, född 1795-09-16  
Elisabet Charlotta Lembke, (född 1810-03-17 eller 1801-08-17 både uppgifterna finner på dessa sidor i Rötter?!) som jag, genom Anna Bratt, också är släkt med.  
Samma fråga som Johan Lembke har ställt tidigare både här och på Bratt sidan, men alltså: Tillfogas kan att Anna Bratt ganska säkert vände tillbaka till Rothlieb familjen, där hon ju hade åtminnstonne sin dotter Henriette Charlotta Rothlieb född 1787-09-10 från ett tidigare äktenskap med Henric Adolf Rothlieb (han dog i början av 1790-talet),Henriette Charlotta hade gift sig med sin syssling Anders Henning Rothlieb. Så jag vill aktualisera frågan var blev de två Bratt/Lembke barnen av senare i livet?  
M.V.H.
Steve Palmquist

2004-04-21, 23:59
Svar #5

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Wilhelm Lembke, urmakare i Ystad
 
1852 enades pastor Gustaf Duvander i Ystad och Nils Månsson Mandelgren om att starta en slöjdskola i Ystad med ritning och teckning som huvudämnen. I direktionen för denna skola fanns bl.a. urmakare Wilhelm Lembke och sadelmakare Axel Lembke. I en annons i Skånska Telegrafen 1852-10-25 uppmanades gesäller att anmäla sig hos urfabrikör Lembke (Källa: Gustaf von Gertten, 2004).
 
Axel Lembke var bror till Fredrik Lembke, min farfars farfar. Har någon information om denne Wilhelm Lembke och hans bakgrund (det är möjligt att han inte var släkt med sadelmakar- eller bagarsläkterna Lembke i Ystad).

2004-04-22, 00:10
Svar #6

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Tja, det visar sig att jag själv kan svara på inlägget ovan. det kan ju vara intressant för andra Lembke forskare:
 
Urmakerifabrikören Wilhelm Lembke var bror till
 
Direktören Fritz August Lembke (1829-1916); Häradshövingen Gustaf Herman Lembke (1826-1883); Garverifabrikören Edvard Lembke (1809-1886); Lantbrukaren Christian Fredrik Lembke (1812-1902)
 
Samtliga var söner till bagaren Christian Jonas Lembke och hans maka Fredrika Söderberg, alltså medlemmar av bagarsläkten Lembke i Ystad.
 
Källa: Skånska nationen i Lund

2004-08-06, 18:33
Svar #7

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Sven-Göran Hallonquist:
 
Jag besökte Krigsarkivet under mitt besök i Stockholm i somras och drog nytta av din forskning om regementssadelmakarna Lembke. Jag beställde upp det tidigaste dokumenten om det Wrangelska (Gula) Husarregementet och hittade sadelmakaren (sattler) Lembcke (endast efternamn) nämnd vid staben från hösten 1761. Tyvärr verkar det inte finnas äldre dokument, och det finns ingen information om denne Lembkes födelseort eller första rekrytering. Som du har påpekat skrevs denne Lembke vid staben som Christian Lempke 1762-1764. Det är ju ett gap i generalmönstringsrullorna fram till 1768, då du fann en (Joachim, Jochim) Christopher Lembke i samma position, som alltså dör enligt rullorna i maj 1784 och samtidigt efterträds av en Frederick Lembke.  
 
Med tanke på att stavning och val av namn verkar ändras ibland över tid är det kanske inte omöjligt att Christian och Christopher Lembke är samma person. Frederick Lembke ovan, till exempel, som troligen är identisk med Christian Frederick Lembke (Lembcke) född 1770-11-23 i Greifswald, verkar ha fått namnet Carl Fredrik Lembke från 1801 och dog, enligt rullorna, så sent som 1852, samma år som han mönstrade i Ystad vid hög ålder. Om Christopher Lembke är far till Christian Fredrik Lembke så var far och son regementssadelmakare vid staben åtminstone från hösten 1761 till 1852, nästan ett helt sekel!  
 
Enligt en notering i Greifswalds kyrkoarkiv som jag erhållit finns det registrerat, förutom Christian Frederick Lembckes dopnotis 1770-11-27, att denne var son till sadelmakaren vid husarregementet, men inget förnamn är tyvärr utsatt. En Johan Lembcke gifter sig 1768 i staden med Anna Catharina Francken. Han är möjligen bror till Christian Fredericks far. Möjligheten finns också att han var fadern och att Johan var ytterligare ett förnamn (kanske Johan Christopher). Du fann ju att Christopher Lembke mönstrades som Jochim/Joachim, vilket ju kanske öppnar för denna möjlighet, och Christian Frederick föddes ett par år efter Johan Lembckes vigsel. Johan Lembcke kan ju också vara identisk med den Johan Lembke, som växelvis mönstrades som Jacob Lembke (Johan Jacob Lembke?), vid ursprungligen det Putbuska (Blå) Husarregementet från 1761.  
 
Sammanfattningsvis får man tyvärr inse att släktrelationerna förblir osäkra och spekulativa. Om någon hittar mer information vore jag naturligtvis mycket intresserad.

2004-08-07, 12:12
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Enligt Christian Braunstein, Sveriges arm?förband under 1900-talet, Statens försvarshistoriska museer, Skrift nr 5, 2003 sid  141 existerade Gula (Wrangelska) och Blå (Putbusska) husarregementena 1762-1766. De kom till när Kungl Svenska husarregementet 1762 delades upp i de Gula och Blå regementena och de sammanslogs 1766 till Kungl Husarrgementet, senare Kronprinsens husarregemente. Kungliga Svenska husarregementet uppsattes först som en kår 1757 som omvandlades till regemente 1758. Enlig arkivförteckningen (NAD) skall Kronprinsens husarers arkiv (Skvadronexpeditionerna, serie C), innehålla rullor och liggare från 1758. Även under rubriken Svenska (Wrangelska) husarregementet finns handlingar i serie F från åren 1758-1761.
//Michael Lundholm

2004-08-07, 14:04
Svar #9

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Johan
 
Du kan nog utgå ifrån att alla dessa soldater Lemke under 1700-talet har 2 förnamn (minst) och att det omväxlande används det ena eller det andra eller båda, åtminstone från min erfarenhet från de andra Lembkarna från Pommern.
 
Du skall nog också ta fasta på dopnotisen från Greifswald om att att Christian Fredrik Lembkes far var sadelmakare vid Husarregementet. Det fanns väl ingen annan sadelmakare Lembke vid ett Husarregemente vid denna tid än Joachim Christopher Lembke, åtminstone vad jag kunnat se.
 
Då detta regemente och dess efterföljare mest varit förlagt  Sverige under 1700-talet så borde även deras familjer bott här då. (Om nu inte Mickael Lundholms uppgifter om Kungliga Svenska husarregementet efter 1758 ger nya upplysningar) Så för att komma vidare så finns väl bara den långsamma processen att försöka finna var dessa bott i Sverige t.ex via mantalslängder. Och då i födelseböcker studera dopvittneslistor efter släktingar samt leta efter Bouppteckningar, helst från något barnlöst syskon eller bakåt i tiden från något barnbarn.
 
Nedan följer Lembkar/Lemkar som jag stött på i olika sammanhang som kanske kan intressera någon (ströinformation som jag inte föjt upp)?
 
Helsinborg stad:
Johan Fredrich Lemke död 19/5 1805
Helena Lemke död 23/1 1815
Fredrika Lemke gift med Carl Fredrich Luthman får dotter Catharina 16/10 1805
 
Halland:
Pihlgården, Hanhals sn Joachim Fredrich Lemcke, Enklingen och förra Kronolänsmannen gift 16/3 1791 med Enkan Madam Helena Sätterberg
 
Anna lemke, Pilgården gift 30/4 1815 i Hanhals med Coopverdistyrmannen Joh. Andersson
 
Christopher Fredrik Lembke, Klädesvävargesäll gift 21/10 1843 i Halmstad med pigan Maria Charlotta Mattson
 
Fredrik Lemke gift 26/10 1784 i Köinge med Anna Olsson
 
Olof Jacob Lemke, Lagläsare gift 8/2 1751 i Halmstad med Jungfru Anna Sophia Klinkov
 
Estre Lemke, fru gift 13/8 1780 i Halmstad med Lazarettsbokhållaren Peter Carlsson (lystes i Holm)
 
Calmar Stad:
Borgaren och Skepparen Fredrich Lemke död 5/9 1751, 70 år. I Västra kvarteret nr 158 + hustru MTL 1725, 1738 (ej stött på barn till denne)
 
Stockholm:
Kvarteret Lammet nr 16 och 17 Norrmalm Bagaren Johan Lemke + hustru MTL 1728 KTL 1729, 1746
Svea Artilleriförsamling: Bagarhustru Catharina Lemke vittne 23/2 1721
Fyrwerkare Petter Lembke och Catharina Mattsdotter son Petter Lembke f 2/2 1724
Klara fs: Coopverdibåtsman Martin Lemke och pigan Margaretha Nosten vigda 31/10 1742
 
Änkedrottningens Livregemente 1702 i Pommern: Soldat nr 52 Lorentz Lembke 27 1/2 år; 17 års tjänst född i Stargardt
 
Hoprafsat kompani under Kapten Sjöbrand 1713: nr 50 soldaten Michel Lembke
 
Göteborg och Bohuslän:
Fässberga sn: Pappersbruksgesällen Carl Johan Lemke vigd 13/6 1760 med pigan Bengta Olofsdotter
Göteborgs Garnisonsfösamling HFL:
Lemcke, Carl Ludvig, Konstapel f 1783 i Finland  
Johan D Lembke Kapten 1783 sedemera Major (I finska artilleriregementet 1811 Underlöjtnanten Johan Daniel Lemcke född i Finland, ogift 27 8/12 år gammal, Luthersk)
Flyttningslängd:  
Lemke, Edvert A, Bokhållare 1816:315
Lemke, Johan Handl 1816:315
Lemke, Johanna Catharina, Hustru 1818:360
 
De finska Lemkarnas dop och vigslar kan följas under länken här i Rötter till finska kyrkoböcker på nätet. Vill minnas att den förste uppges komma på 1700-talets mitt från Tyskland
 
Wändes artilleriregemente 1811, 2:a Bataljonen (Majorens) soldat nr 32 Christian Lembke 21 7/12 år gammal.
1821 Soldat nr 35 Carl Lembke f 1796 i Dalarna kom 8/8 1820 från Göteborg
 
 Västerbotten Regemente 1813. Förare Sergeant Herm. Alex Lemke. Medalj för tapperhet i fält. 1:a Majorens komp.. Avsked 24/5 1817 (Vill minnas att denne kom från Finland)
 
Vill minnas att det under 1800-talet finns många fler soldater Lemke/Lembke i Garnisonsförsamlingarna i Malmö, Kristianstad och Göteborg
 
Komplettering till mitt inlägg om löjtnaterna Lembke i Strömstad.
Carl Petter Ström. Utkast till Hels...Reg.hist. Stockholm 1828 p 143-173
Hälsinge wargeringsregemente 1790: Adjutant Carl Fredric Lembke kom 15/8 1789 född 1768. 1781 Förare Jämtlands Regemente. Avsked 1783 för studier. Befordrad 1/8 1789 till Fendrik vid Helsinge Wargerinhsreg. Bevistat kriget till slut samt affärerna vid Savita i Pale? och Niewris då han blev blässerad. Efter krigets slut Fändrik vid Svarta Gardet (Italien?) samt utgick sedemera till franska emigranterna vid Rhenska Arm?n.
 
Komplettering till mina Fältskärer Lembke:
Taxeringslängd 1773 och 1777 (Länsräkenskaper)  
Marstrand: Fältskärsänkan Christina Harckens
Kungälv: fältskärsänkan Anna Greta Harckens och syster

2004-08-08, 05:01
Svar #10

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Tack för ytterligare information och kommentarer. Beträffande det Putbuska och Wrangelska husarregementen existerade de 1761-1766, enligt en förteckning i (om jag minns rätt) den första tillgängliga microfichen över mönstringsrullor för Kronprinsens husarregement. Dessa microfiche startar 1761 för det Putbuska och 1762 för det Wrangelska, och eftersom det mycket riktigt står att det arkiverade materialet skall täcka tiden från 1758 beställde jag upp och gick jag igenom det tidigaste lådorna. I materialet hittar jag dock ingenting från tiden innan början av 1761. Den tidigaste listan över staben hittade jag för hösten 1761 och då finns alltså en Lembke nämnd.  
 
Det finns en hel del korrespondens, minnesanteckningar, etc., men jag kunde inte läsa detta och tyvärr finns de inte översatta till nutidssvenska. Jag skulle vara mycket intresserade av mer information om regementets förläggningsort 1758-1773/1774, men jag kunde alltså inte finna mer om detta, även om det säkert finns i materialet. Materialet jag beställde upp var svårt att gå igenom. Det fanns en sadelmakare vid namn Christian König 1761 under en Greve Johan Sparre (Stralsund 20 juni), men jag vet inte om detta är samma position som Lembkes eller ett annat regemente. Det fanns också ett dokument från 1762-03-03, där jag tycker att det ståpr att sadelmakarpositionen var vacant, men jag kunde inte heller där förstå om det var samma position som lembkes, dvs om Lembke verkar ha rekryterats till staben först hösten 1761 eller om informationen ovan tillhör andra positioner/regement/skvadroner, och Lembke därmed kan ha rekryterats tidigare än hösten 1761. I den första stabsförteckningen där jag hittar honom hösten 1761 finns alltså ingen information om var han föddes eller när han rekryterades.
 
Det mörnerska husarregementet 1766-1797 (enligt förteckningen ovan), flyttades så vitt jag vet till olika orter i södra Sverige i början av 1770-talet strax efter Gustav IIIs statskupp eftersom de ansågs vara royalistiskt orienterade och lojala, och skulle sålunda snabbare kunna mobiliseras inom Sverige vid behov. Christian Lembke, den först nämnde sadelmakaren under Georg Gustav Wrangel, mönstrades som de andra i Barth i Pommern 1763 och 1764, och Joachim Christoffer i Stralsund 1768 och sedan 1774 i Malmö.  
 
Den tidigaste mönstringarna som jag hittade oktober 1761, mars 1762, juli, april 1762 och i augusti och september 1762, med Lembke, skedde i en ort som stavas olika och jag är osäker på dess riktiga stavning och var det låg. Stilen är också svårläslig. Kanske kan någon av er hjälpa mig. Jag kan tänka mig följande stavningsmöjligheter baserade på rullorna:
 
Dourevitz, Dubliwitz, Bolldevitz, Duprewitz, etc?
 
Kanske någon av er vet eller kan få reda på mer. Det är synd att jag inte kunde finna mer om tiden innan hösten 1761.  
 
Christian Fredrik Lembke bosätter sig i Ystad med familj. Hans mor skall ha varit en Catharina Margareta som dog 1789 (bouppteckning) och var gift med regementssadelmakaren Lembke, vilket alltså bör vara Christoffers hustru. Christian Fredrik Lembkes son Fredrik Lembke, som föddes i Ystad 1797, är min farfars farfar. En annan son, Axel Lembke, var sadelmakare och vagnfabrikör i Ystad. Jag har skrivit ihop en släkthistoria om Lembke som finns tillgänglig på min hemsida:
 
http://home.gwu.edu/~lembke
 
Ni hittar den under Family Tree, Family Stories och Lembke from Pommerania. Det finns en del allmän information i historien som också kan vara intressant. Jag kommer att uppdatera den under hösten med en del uppgifter. Jag har exempelvis nyligen erhållit mer information om min farfars bror Frederick (Godfrey) Lemke (ursprungligt namn innan amerikansk immigration var Samuel Fredrik Gottfrid Lembke), som inte bara var löjtnant i den amerikanska flottan under första världskriget (som det står skrivet om i dokumentet på min hemsida), utan också var officer fram till och under andra världskriget. Jag fick denna nya och detaljerade information av Military Personnel Records i USA genom att argumentera att denna information borde falla under den s.k. Freedom Information Act. Det kan vara mycket svårt att komma över militära handlingar i USA.  
 
Men min Lembkesläkts historia i Pommern innan de kommer till Ystad förblir som sagt ett frågetecken.

2004-08-08, 07:54
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Vad gäller de olika regemenenas namn så är det alltså ett och samma regemente trots alla namnbytena utom under just perioden 1762-1766; se denna diskussion. Mörnerska är alltså bara ett bytt namn på samma regemente from 1801. Jag gissar att namnbytena hade att göra med att det var ett värvat (i motsats till indelt) regemente.
 
Den information jag har om förläggningsorten kommer från Braunstein: Regementet/kåren uppsattes på R?gen och överflyttades 1772 till Sverige där det lades på granison i ett antal städer i Skåne och på västkusten; från 1812 Simrishamn, Ystad, Ängelholm och Helsingborg; tydligen med stallar i Malmö. Braunstein ger ingen information om garnisonsplatser 1772-1812.  
 
Libris ger ganska bra med träffar på kronprinsens husar* och visar att det finns ganska många publicerade skrifter om regementet och inte bara de av Cederström, Peyron, Rosencrantz och Sörensen som Braunstein har i sin litteraturlista.
//Michael Lundholm

2004-08-14, 17:34
Svar #12

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Johan Lembke
König var regementsadelmakare för båda regementena 1761 innan sammanslagningen
 
Armens pensionskassa - Meritband:
Studerade närmare Sadelmakaren Joachim Christopher Lembkes potentiella brodern Johan Jacob Lembke på KRA
 
f 15/10 1739 i staden Grimmen i svenska Pommern
Husar 16/6 1760 vid Kungliga Värvade Husarregementets Livkompani
korpral utan lön 10/12 1776, med lön 29/6 1778
30/6 1790 kvartersmästare
6/11 1791 Waktmästare vid regementet
 
Meritförteckningar undertecknade i Ystad: 28/7 1779; 30/6 1790; 3/12 1791; 1/12 1792
 
Om jag tolkar den tyska texten i bilden nedan rätt så var han son till Christian Lembke. Jag är osäker på vad som åsyftas med övriga omnämnda personer.  
Någon kan kanske bidraga med en tolkning?
 

2004-08-16, 08:20
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det ser ut som ett bördsbevis, ett utdrag ur kyrkboken från pastorn i Grimmen. De övriga namnen är nog faddrarna vid dopet den 18 oktober.

2004-08-22, 09:38
Svar #14

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Riksarkivet-Meritförteckning-Arm?n
 
Undertecknat av Regementsfältskären Johann Nicolaus Lembke i Stralsund 19/11 1766
 
född 24/6 1713 i Stralsund
Juli 1735 Regementsfältskärsgesäll vid Drottningens Livregemente
1736 Permission till Berlin Collegia Anatomica som Therepia interna och externa jämväl operationibus jämte Chimia och Botanic (+ en Inskriptionsmatrikel Collegio-Medico Chirurgico Berlin 31/1 1737)
1738 Schwerinska Regementet som Fältskärsgesäll
25/4 1745 Fullmakt som Regementsfältskär vid Drottningens Livregemente
1758 Commenderad till Me?erfeldska Grenadiär Bataljon 32/1 1761 Fången vid attacken vid Ancklam. Sedan Sprengportska regementet ännu
(ett intyg är underskrivet av en Regementsfältskär Nicolaus Hoppenstedt)
 
Ingen Meritförteckning i Riksarkivet efter Sadelmakare Lembke

2004-10-14, 07:50
Svar #15

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Jag har nu erhållit en översättning av dokumentet från Grimmen som Sven-Göran postade den 14 augusti ovan. Dokumentet är ett intyg från 1779 som bestyrker att husaren Johann Jacob Lembcke föddes den 15 oktober 1739 som legitim son till Grimmen medborgaren Christian Lembcke. Jag har också fått information om att en Christian Lembcke gifter sig med en Sophie Otten i samma stad 1735, men jag vet inte om han är samma person som den Lembcke som var far till Johann Jacob. Dokumentet ger oss ingen information om denne Christian Lembcke är identisk med den Christian Lempke som finns angiven som regementssadelmakare 1761-1764, och om han är far till Joachim Christopher Lembcke som anges som regementets sadelmakare från 1768. Lembke (Lembcke) är inte ett helt ovanligt namn i Pommern och man kan inte dra några slutsatser på basis av denna information. Jag har också hört att en sadelmakare Hinrich Lembke gifte sig 1773 i Barth med en Catharina Sophia Sterling, men jag vet ingenting mer om honom. Vi får hoppas att något ytterligare dyker upp. Jag har för övrigt funnit vad som troligen är den enda hänvisningen till den förste Lembke sadelmakaren i Ystad, vilket rimligtvis borde vara Joachim Christopher. Han anges endast som regementssadelmakaren Lembke och eventuellt (otydlig text) att han var vid Hussarkåren. Denna träff är när han var dopvittne i Ystad S:t Maria 1777. Hans änka dog i Ystad S:t Petri 1789. De är de enda gångerna som de påträffas i Ystads kyrkböcker så vitt jag kan se. Jag har också lyckats finna parets dotter Maria Elisabeth, som gifte sig med regementssadelmakaren vid (Norra) Skånska husarregementet Torsten Dahlman. De påträffas i hans födelseort Riseberga från omkring 1790 då de börjar få barn i socknen. Enligt den första HFL 1810-1813 föddes Maria Elisabeth 1764, men födelseorten är tyvärr inte angiven, så här är det också stopp. Jag har inte funnit deras vigsel i varken Riseberga eller Ystad.

2004-10-29, 11:15
Svar #16

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Johan, råkade snubbla över en dopnotis i födelseboken för Halmstad 1773-1787, där föräldrarna var de personer som Sven-Göran Hallonquist nämner här ovan, nämligen Estre Lemke och Peter Carlsson. Barnet, en flicka som fick namnet Gustava Fredrica, föddes 1782 17/11 och döptes 19/11. I kanten står antecknat att hon dog 1784 1?/8 (kan inte läsa datumet). Du hittar notisen längst ner på vänstra sidan på GID 1803.32.55900.

2004-10-29, 11:34
Svar #17

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Lite längre fram i samma bok (födelse-, död och vigselbok) finns en notis 1783 30/10 om Anna Elisabeth Lemke. Hon absolverades för lönskaläger (GID 1803.32.57500).

2004-10-29, 12:30
Svar #18

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
I husförhörslängden för Helsingborgs Stadsförsamling 1786 hittade jag denne Christian Lemke. Kan dock inte se vad det står för titel på honom. 13 år gammal var han i alla fall. (GID 1250.12.87200)
 

2004-10-29, 13:32
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2004-10-30, 02:23
Svar #20

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Tack Karin and Anders. Vi får se om detta leder någonstans, även om jag misstänker att åtminstone Halmstad fyndet inte är min släkt. Jag har skrivit till ett arkiv i Grimmen för att se om de kan få fram mer om familjen till Johan Jacob Lembke ovan. Jag meddelar deras svar när det kommer in, vilket kan ta ett tag. Jag är mycket tacksam att ni meddelar vad ni hittar om Lembke när ni stöter på detta namn. Dels kan andra ha använding för det här, och det kan också leda till ny information om min släkt.

2005-01-05, 15:33
Svar #21

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Johan, hittade ytterligare en Lemke när jag letade efter annat. I Landskrona husförhörslängd AI:55 (1876-1882), sidan 492, Gåsen No. 12 (GID 1292.29.9500):
 
Lotsålderman Frans Fredr. Månsson, född 1824 9/1 i Karlskrona
h. Anna Maria Lemke, född 1834 24/8 i Ystad
s. Sven Torsten Fredrik, född 1866 8/3 i Karlskrona.
 
Vet inte om Anna Maria hör till några av dina Lem(b)ke, men eftersom hon föddes i Ystad så är det ju inte helt omöjligt.

2005-01-05, 20:29
Svar #22

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
MTL 1776 (dvs 1775) Malmöhus län
 
Ystad:  
Mörners Husarer vistas i Stockholm
Regements Sadelmakare Lembke + hustru + 2? barn
 
Helsingborg:  
Helsingborg Postering: Husaren Lembke, ensam
 
Landskrona Staben: Kongl. Sprengtportske Regementet:
Johan Nicolaus Lembke + hustru + son Gustaf + dotter Charlotta
Fältskärsgesällen Daniel Lembke
 
MTL Halland 1774
Gödestad sn:  
Skrivare Lempke
Kongl. Husarregementet. Major Ridderstams sqadron: Betjenten Lemke
 
MTL 1750 Halland
Hasslöf sn: Huspigan Anna Maja Lemke från ...?
Halmstad nr 46: Hos Häradshövding  Jacob Hummel: Skrif. Lemcke
 
Länsräkenskaper Verifikationer Göteborg Stad 1788: 4:e Roten nr 118 Bokbindare Daniel Lempke

2005-01-07, 07:20
Svar #23

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Carin,
 
Tack för informationen! Anna Maria Lembke var dotter till sadelmakaren Axel Lembke (1804-1886) i Ystad, som var bror till min förfader sadelmakaren Fredrik Lembke i Ystad. Så vitt jag har kunnat fastställa fick Fredrik Lembke endast ett barn, Johan Fredrik Lembke, min farfars far, som föddes 1854 i Ystad.  
 
Sven-Göran,
 
Du ska också ha ett mycket stort tack för informationen som du postade. Regementssadelmakaren Lembke i Stockholm borde vara identisk med min förfader, Fredrik Lembkes (se ovan) farfar. Kanske var husaren i Helsingborg Johan Jacob Lembke, som inte verkar ha gift sig (jag har i alla fall inte hittat något om att han var gift och hade barn). Jag väntar fortfarande på svar från arkivet i Grimmen om honom!
 
Johan

2005-01-07, 14:52
Svar #24

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Johan
 
Ett litet påpekande:
 
Uppgiften ovan från Ystad 1775 innebär att hela  Regementet utom sadelmakaren Lembke vistas i Stockholm. Möjligen pga efterdyningarna till Gustav III revolution (slutet på frihetstiden) 1772.
 
I mitt inlägg 4/8 2004 Helsinborg stad:
Johan Fredrich Lemke död 19/5 1805 (Denne person var också någon slags soldat vill jag minnas)
 
 
MTL Halland 1717
Laholm stad: Johan Lempke + hustru
Skummeslöv sn: Säteriet S...torp? Joh. Lemke

2005-01-07, 19:19
Svar #25

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Sven-Göran,
 
Tack. Regementssadelmakarens bosättning i Ystad förblir ett mysterium (Ystad Sta Maria saknar dock husförhörslängd, men hustrun dog i Ystad St Petri), liksom var han dog (han finns inte i dödböckerna för någon av församlingarna).
 
Jag hittade Johan Fredrich Lemkes dödsnotis i Helsingborgs dödbok, och datumet stämmer. Han dog 64 år gammal. Inga uppgifter om ursprung eller föräldrar.

2005-01-12, 10:01
Svar #26

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Johan, vet inte om jag skickat dig den här informationen tidigare. I så fall får du den igen. I mitt botaniserande i Helsingborgs Dagblads arkiv, så hittade jag även en vigselnotis i Helsingborgs tidning tisdagen den 29 april 1884, där det stod
 
Vigde.
Alfred Gustafsson och Anna Lemke i Stockholm.
 
Det är visserligen inte så mycket information, men det är ju en Lemke.

2005-01-13, 06:04
Svar #27

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Hej Carin, min farfars far, Johan Fredrik Lembke, möbelhandlare, flyttade in till Stockholm i början av 1880-talet, men han hade så vitt jag vet inga syskon. Det är möjligt att denne Anna Lemke kommer från en tidigare länk i min ansedel, men jag kan inte placera henne. Tack för informationen. Ha det, Johan

2005-01-15, 00:26
Svar #28

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Sven-Göran,
 
Jag håller på att renskriva mina noteringar från mitt besök vid KRA i somras och upptäckte att det tydligen fanns minst två, kanske tre, husarer vid namn Johan Lembke, vilket tillsammans med variation i uppgifter gör det lite komplicerat att så småningom urskilja Johan Jacob Lembke över tid. Jag skriver ut allting nedan. Andra Lembkeforskare kan ju också ha använding av denna forskning.
 
Jag hoppas att du kan granska och kommentera detta. Ett syfte förutom att kartlägga hela Johan Jacob Lembkes militära tid är att koppla honom till Ystad och en dödsnotis för en Johan Jakob Lembke i staden under 1798. Intressant här är ju självklart att du har funnit hans meritförteckningar undertecknade i Ystad 1779-1792.  Som du har påpekat används förnamn växelvis och stavningen av efternamnetet varierar. Alla uppgifter nedan kommer från mönsterrullor. Kanske du eventuellt också kan hjälpa mig med mönstringsplatserna i början, dvs Karlswik och Wolgast (kan min avläsning av ortstavning stämma)? Vi börjar från början med denne Johan Jacob Lembke:
 
1. Johan Jacob Lembcke
 
Putbuska (Blå) Husar Regementet, Lif Esquadronen  
Mönstringsplats skiljer sig från det Wrangelska Husar Regementet fram till 1774, kanske till 1768 (hittade ingen ort för mönstringen, men kan ha missat detta, det Wrangelska Regementet och sadelmakaren Lembke noterades i Stralsund 1768)
 
* Jacob Lemcke
Okänd ort 1761-11-16
Soldatnummer 61
Ålder 22
Tjänstgjort 1 ? år
Ogift
 
* Jacob Lemke
Karlswik??? 1762-08-30
Soldatnummer 61
Ålder 22
Tjänstgjort 2 7/12 år
Ogift
 
* Jacob Lemke
Wolgast??? 1762-12-01
Soldatnummer 61
Ålder 22
Tjänstgjort 2 11/12 år
Landsman Pommern
Ändringar: “Transporteras till N:8”
 
* Jacob Lemke
Greifswald 1763-05-30
Soldatnummer 8
Ålder 22? (verkar vara kopierat från föregående)
Tjänstgjort 2 11/12 år? (samma som ovan)
Ogift
 
* Jacob Lembke
Greifswald 1764-05-15
Soldatnummer 8
Ålder 23
Tjänstgjort 3 11/12 år
 
* Jacob Lemke
Okänd ort 1765-06-16
Soldatnummer 8
Ålder 24
 
Stort gap i mina uppgifter mellan 1765 och 1774
 
* Jacob Lembcke
Malmö 1774-05-30
Soldatnummer 8
Ålder 28
Tjänstgjort 13 år  10 ? månad  
“Recapitulerad [.] 1771 på fyra år” = ?
 
* Johann Lembcke
Malmö 1776-05-28
Soldatnummer 8
Ålder 30
Tjänstgjort 15 år  10 ? månad  
Pommersk Lutheran
“Recapitulerad 1771-06-16”
Under Generalmajor och Commandeur Överste, Baron Hans Gustaf Mörner
 
* Johan Lembcke
Malmö 1778-05-15
“Avancerad till [...] Corporal 10 December 1776”
 
* Johan Lembcke
Malmö 1780-06-29
“1778-06-29 Avancerad till [...] Corporal med lön”
 
---------------------------------------------
 
2. Johan Lembke
 
* Johan Lembke
Karaby 1782-05-27
Tredje Korporalen (innan soldatnummer 34, borde vara min notering från rullan)
 
* Johan Lembke
Karaby 1784-05-25
Tredje Korporalen
 
* Johan Lembke
Bonarp 1786-06-19
Tredje Korporalen
“Rider egen häst”
Under Baron Hans Gustaf Mörner
 
* Johan Lembke
Bonarp 1788-05-05
Tredje Korporalen
“Rider egen häst”
 
--------------------------------------------
 
3. Johan Lembke
Premier Majorens Esquadron/Mörners
 
* Johan Lemke
Halmstad 1789-03-09
Andra Corporalen
Ålder 33
Född i Pommern
Tjänstgjort 7 7/12 år
Gift
“Recapitulerad 1787 på 4 år”
Under Överstelöjtnant och Riddare, Premier Majors Moritz von D?he (?)
 
* Johan Lemke
Okänd ort 1791-01-22
Första Corporalen
Ålder 34
Född i Pommern
Tjänstgjort 8 10/12 år
Gift
 
--------------------------------------------
 
4. Johan Lembke  
Lif Esquadronen
Identisk med den förste Johan Jacob Lembke?
Om ja, var är han mellan 1780 och 1795?
 
* Johan Lemke
Bonarp 1795-05-16
Wachtmästare
Corporal
Under Överstelöjtnant Premier Majors Christopher von Bagewitz (?)
 
Det finns här en längre notering om honom, mindre delar av vilken jag hade svårt att avläsa:
 
“Vachtmästaren Lembke af Kongl: Mörnerska Husar Regementet och Lif Esquadron är tillsjuknad af en Lungsot [...?] Bröstfeber, så att bemälte(?) vachtmästare ej var i stånd att vara med [.?] åtfölja, hvilket på min Embetes [.?] intygas.
Bonarp, den 18 maj 1795
Fried. Handons(?)
Källa: GM-Rulla 1795 97 K06005 1/6
 
* Johan Lemke
Bonarp 1797-05-13
Wachtmästare
Corporal
“Commenderad i Ystad” = ???
Under Baron Hans Gustaf Mörner
 
* Johan Lemke
Bonarp 1799-05-15
Wachtmästare
Corporal
“Commenderad i Ystad” = ???
 
Jag verkar inte ha hittat något här om att han var död 1798, eller kanske jag har missat något...?, men uppenbarligen var han svårt sjuk redan 1795.
 
----------------------------------------------
 
Tillbaka i tiden igen (noteringar jag gjorde i slutet av forskningen på KRA)
 
5. Johan Lembke  
Putbuska (Blå) Husar Regementet, Lif Esquadronen  
 
* Johan Lemke
Okänd ort 1761-11-16
Landerholms (?) Esquadron
Soldatnummer 48
Ålder 24
 
* Joh. Lemke
Okänd ort (borde vara samma som Karlswik) 1762-08-30
Psilanderhjelms Esquadron
Soldatnummer 48
Ålder 24
 
 
Jag har inte dödsnotisen för Johan Jacob Lembke tillgänglig, men jag vet att en informell släktutredning från 1993 tolkade titeln i notisen som att det stod vagnmakarmästare. Jag kommer ihåg att jag själv hade problem att avläsa titeln. Kanske var han det, eller kanske stod det egentligen vaktmästare (?)
 
Det var allt! Jag hoppas att du kan nysta upp detta åt mig.
Hälsningar,
Johan

2005-01-15, 17:46
Svar #29

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Hej Johan, gjorde ett besök på KRA, det kommer att dröja länge innan jag återvänder dit (inte före sommaren i alla fall)
 
Fann följande:
Jacob Lemcke 1761-11-16 Mönstringsort=Bergen (på R?gen)
 
Mönstringsort 1762-08-30 Kalswik/Ralswik ?
 
Jag är nog ganska säker på att alla Korpraler Lembke är samma Lembke (=Johan Jacob även senare också waktmästare. Hade det funnits någon mer så skulle denna ha dykt upp i någon meritförteckning till armens pensionskassa)
 
Men det verkar finnas en annan Johan Lembke i Psilanderhiälms Esquadron (ej Landerholm) soldat nr 48, Landsman:Wolgast (vid Greifswald), som var fången 22/8 1761 vid Brandenburg. Återinsatt på samma nummer 26/9 1761
 
Vid GMR 1782 så finns Jacob Lembke i Mörners kompani, medan soldat nr 6 Johan Lemcke  är i Lewenhaupts kompani (med anmärkningen Desserterad april 1781)
 
Jacob Lemke återfinns även vid GMR 25/7 1768 i Strahlsund som soldat nr 8 i Mörners komp.
 
KRA: Krigskollegiets handlingar 1805:384  
Helena Dorothea Lembke. Änka efter soldaten vid Konungens eget Regemente Johan Fredrik Lembke 1805:381

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna