ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laurentii  (läst 830 gånger)

2001-10-19, 20:00
läst 830 gånger

Marie Norberg

Jag undrar varför så många kyrkoherdar har namnet Laurentii?

2001-10-19, 21:34
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Laurentii=Laurentius är latinformen av Larsson. Fadern hette Lars. Om det sedan var vanligare att prästfäder hette Lars än något annat i förnamn kan jag inte svara på.
Mvh
Torbjörn i Björklinge

2001-10-20, 19:45
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Torbjörn! Laurentius=Lars och Laurentii=Larsson. Jag antar att du menade det, men ett förtydligande kanske är på sin plats.
 
Det finns en annan diskussion där de latiniserade formerna av de vanliga förnamnen nyligen diskuterats, men där gällde det i första hand namnformen Olai (=Olofsson) vill jag minnas.

2004-04-22, 17:42
Svar #3

Michaël Lehman

För att ytterligare förtydliga detta, bör väl påpekas, att Laurentii är genitivformen av Laurentius, och att tolkningen "Larsson" av Laurentii förutsätter ett underförstått filius (son). (Lars' son = Laurentii filius).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna