ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lander  (läst 1805 gånger)

2009-01-22, 08:12
läst 1805 gånger

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag fortsätter här redovisningen av vad jag har funnit i jakten på Murmästare Börje Liljebjörn i Kristianstad (se under Liljebjörn) som tog mig till Kila socken och hans far och mor Mäster Johan Liljebjörn och hustrun Britta Lander.
 
Vem var då Britta Lander?
 
Födde, Kila, 1708:
Julii. S: Ed.
21 föddes Jonas Landers, och hustru Annas barn i S: Ed af ärliga...föräldrar, och döptes af Pastoren d. 25 dito, och blef i dopet kallad Brita.
Mabfolksvittnen woro...Jonsson i ?, Johan Larsson i ?, Erik...?
Madame Clara Kolthoff som bar barnet till sitt dop och hade med sig wälborna Anna Trast i ?, Madame Stina Giosald? i Torp, Jungfru...Faxell, Jungfru Ebba Lisa Dionysia.
 
Fadern hette alltså Jonas Lander och modern hette Annika Månsdotter, enligt Födde, 1703, 1/5, då Johan Jons. Lander föds av moder Annika Månsdotter.
 
Detta bekräftades av en detaljerad diskussion mellan Gunnar Jonsson och Albert Lander under Landskap-Värmland-Socknar-Kila-Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-11; 1999:
 
Albert Lander frågar efter Mäster Jonas Lander och hans hustru Anna Månsdotter, vigda 11/11 1702 i Karlstad landsförsamling och som flyttat till S. Ed i Kila socken.
Gunnar Jonsson har tillgång till mantalslängder och tiondelängder från denna tidsperiod och redovisar alla Lander där.
 
Där får vi, bl. a., veta (Gunnar Jonsson använder normerade namn) Jan Landers och Annika Månsdotters barnaskara, Jan Liljebjörns och Britta Landers äktenskap och barn (Birge/Börje saknas), Britta Landers 1:a äktenskap och barnen från det, plus Murarmästare Jan Landers död i S. Ed/Viken, 26/9 1742, 80 år gammal (således borde han ha varit född c:a 1662).
 
Detta verkar vara så långt man kan komma tillbaka i tiden på ämnet Lander. Eller...?
Det verkar inte finnas några kyrkoböcker för tiden då Albert Lander hävdar att Mäster Lander och Annika Månsdotter gifter sig, så därifrån kan man inte spåra sig vidare. Var fann Albert den uppgiften....?
 
Dock verkar det vara så, att både Lander och Liljebjörn befinner sig snäppet över vanliga dödliga, med tanke på den prominenta skara av faddrar som de har till sina barn.
 
Är det någon därute som har någon fortsättningskoll bakåt på släkten Lander?
 
Mvh,
Roald.

2009-01-22, 09:36
Svar #1

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Hej igen!
 
Ibland går det lite väl snabbt.
 
Fann paret Liljebjörn/Landers vigselannons.
 
Kila, Vigde, 1743:
d. 15 october.
Wigde Hr...Bergenhem.
Enkl. Jan Liljebiörn i Torp
och Enk. Britta Lander i Östra Smedbyn.
Morgongåva: 30 lod silver.
 
Detta innebär att Börje Liljebjörns mor inte är Britta Lander. Han är ju född 1739.
(Se Övriga släkter-Liljebjörn)
 
Mvh,
Roald.

2009-01-22, 18:32
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Varför tog sig vagnförmannen Erik Johan Andersson, f 1856 i Varnum, släktnamnet Lander? Han fick dottern Edith Erika, f 25/10 1886 i Kristinehamn, och var då gift med Beata Maria, f Lind, f 1859 i S Råda.
Hade han någon anknytning till ovanstående släkt och var hamnade familjen senare? 1890 fanns de i alla fall enl folkräkningen i Karlstad.
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 22 januari, 2009)

2010-12-09, 19:44
Svar #3

Utloggad Charlotta Widengren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-12-09, 19:57
    • Visa profil
Hej! Jag ska börja släktforska om min mors Monica Lander (född 1954-09-30, gift Widengren) anfäder.
Hennes föräldrar hette Lennart Lander och Brita (flicknamn okänt). Är det någon som vet något om deras släktled? Det enda jag vet om Landersläkten är att vi är släkt med Harald Lander, en dansk balettdansör och koreograf. Brita föddes i Småland tror jag.  
 
MVH Charlotta

2010-12-09, 19:55
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Skickar lite startuppgifter till din släktforskning via mail...

2013-03-30, 18:28
Svar #5

Utloggad Lars Udén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 16:05
    • Visa profil
Hej! Jag söker efter min morfar. Min mormor hette Hedvig Augusta Lander född 1893-01-13 i Sundsvall.
1915-09-04 födde hon Gunhild Adele som står med fader okänd i födelseboken.
 
(Meddelandet ändrat av runebert 2013-03-30 19:48)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna