ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köllerström / Kjöllerström  (läst 3458 gånger)

2015-08-27, 20:24
läst 3458 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Har forskat lite på korpralen Mikael Björnsson i Ingarp, Åsenhöga, och lagt in lite källor från generalmönsterrullorna.
Är tacksam för kompletteringar, om någon har hittat honom i fler rullar, om han blev kommenderad eller satt i fångenskap med mera
 
http://fredriksslekt.se/fredrik/pfdd87a8b.html

2015-08-29, 11:07
Svar #1

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Fredrik,
Mikael Björnsson börjar och avslutar sin militära karriär med krigskommenderingar.
 
Mikael Björnsson deltar Karl X Gustavs andra danska krig. Sannolikt startar marschen mot kriget kort efter det att han mönstrats i Eksjö 1658-10-07 [Rulla 1658:5 p 319, p320]. En marginalanteckning i en rulla som finns i regementsräkenskaperna 1659 [Regementsräkenskaper Infanteri Jönköpings län G:3 (ej digitalt tillgänglig)] anger Schlagels vilket bör innebära den själländska staden Slagelse (större delen av Själland var besatt av svenskarna). Hemkomsten, från Fyn, dokumenteras i rullan från 1660 [Rullor: 1660:10 p 110]. I vilka krigshandlingar Michael Björnsson deltog i är förstås svårt att ha någon uppfattning om. Möjligen deltog han i stormningsförsöket av Köpenhamn 1659, där delar av Jönköpings regemente fanns med. När det gäller den svenska framfarten i Slagelse, under detta krig, berättar Uno Röndahl i boken Skåneland utan förskoning:  
 
”Slagelse fick också betala dyrt pris till turisterna. Här kunde man nämligen räkna inte mindre än 115 brända eller nedbrutna hus och gårdar och mer än 200 människor stod utan hus och hem. Allt de ägde försvann med den karolinska armén.”
 
Att Mikael Björnsson deltog i dessa handlingar får anses sannolikt.
 
1674 dras Sverige in i en en konflikt med Brandenburg. En del av Jönköpings regemente förs i juli 1674 via Kalmar över till Pommern. Av en rulla upprättad i Pommern i augusti 1674 finns Mikael Björnsson under Erik Orrhanes kompani [Rulla 1674:5, p 696]. När regementet åter mönstras i Eksjö den 13 augusti 1675 finns en marginalanteckning, som anger att Mikael Björnsson finns i Stargard, en befäst stad, som idag ligger i Polen och heter Stargard Szczecinski [Rulla 1675:9 p 612]. Efter återkomsten från Pommern tar Mikael Björnsson avsked senast i februrai eller mars 1676 [Rulla 1676:9 p 572].
 
Mikael Björnssons befordran till korpral sker 1667 [Rulla 1668:4 p 262].
 
Mvh
Bengt

2015-08-29, 17:48
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Bengt för denna värdefulla information.
jag undrar om sonen Ingemar tog namnet Kjöllerström när han blev länsman, eller om det är Mikael Björnssons korpralnamn.  jag har märkt  i min forskning att det sällan skrevs  soldatnamnen i rullorna, även om dom hade fått ett soldatnamn,  Det hittar man i domböckerna.

2015-08-29, 17:52
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Gästgivare Peter Kjöllerström föddes troligen 1690 i Stora Bosarp, Mulseryd
Där var fadern, länsman Ingemar bosatt vid Peters födelse

2015-08-29, 18:25
Svar #4

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Fredrik,
Min uppfattning är att Ingemar är den som först använder namnet. Första gången jag funnit namnet är vid höstetinget i Mo 1689 [Göta Hovrätt Mo EVIIAAAC:43] då han skrivs Kyhlström. Dock nämns han även senare Ingemar Mickelsson. Jag har inte funnit något belägg för att Mikael Björnsson använt namnet Kjöllerström varför jag väljer att inte använda detta namn om honom.
 
Håller med om att Petter föddes i Stora Bosarp. Min bild är att man flyttar till Öreryd 1694/95.Ingemar får fullmakt på gästgiveriet den 11 maj 1694 [Göta hovrätt Mo EVIIAAAC:43, ST1694, Nr 15].
 
Mvh
Bengt

2015-08-30, 19:57
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
I mantalslängder står hustru Elsa som änka 1660-1667.
Det kan vara så att Mikael satt i fångenskap, och man trodde att han var död. När han sedan kom hem 1667 blev han befordrad till korpral.
 
År 1661 och 1663 har jag hittat honom i rullorna, då står det inget om fångenskap.
 
 
Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1661/4 (1661) Bild 250
 
Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1663/6 (1663)  Bild 116

2015-08-31, 00:03
Svar #6

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Fredrik,
Uppgifterna i mantalslängden är förbryllande men jag tror det är frågan om en felskrift. Skälet till detta är:
 
(1) Förutom de rullor de nämner finns Mikael Björnsson med under samtliga aktuella år i de rullor, som finns i regementsräkenskaperna.
(2) Åsenhöga C:1 p 270 1664-05-01: Mickels barn i Ingarp.
(3) Åsenhöga C:1 p 272 1667-03-19: Mickels barn i Ingarp  
 
Ovanstående visar att Mikael fanns i Ingarp under den aktuella tiden.
 
Mvh
Bengt

2015-08-31, 19:58
Svar #7

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Fredrik,
Mikael Björnsson ger en gåva på 1 daler och 1 marker till kyrkan på heliga trefaldighetsdag [Åsenhöga C:2 p 87]. Tidigare har jag tolkat att noteringen gjorts 1659 men efter närmare studium bör den ha gjorts 1660. Sidan anger gåvor som givits efter det att kyrkan spånats 1659, på föregående sida [p 86] anges att detta skedde den 5 juni 1659. Heliga Trefaldighet 1659 inföll den 29 maj. Av detta följer att Mikaels gåvan avser 1660 då Heliga Trefaldighet inföll den 17 juni.
 
Min hypotes är att gåvan gavs när Mikael återkom från kriget i Danmark. Mantalslängden fördes vanligen i början av året (datumangivelse saknas såvitt jag kan se). Vid förandet av längden kan man mycket väl ha trott att Mikael var död varför hustrun Elsa antecknas som änka. De kommande åren skulle det kunna vara så att skrivaren gjort det lätt för sig och skrivit av föregående år vilket då resulterat i att änkan noteras i längderna t.o.m. 1667.
 
Mvh
Bengt

2015-08-31, 20:09
Svar #8

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Bengt!  Ja, jag tror du har rätt.
Tack för värdefull info!

2015-08-31, 21:54
Svar #9

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Det som möjligen kan styrka hypotesen att Mikael kommit bort är en anteckning i [Regementsräkenskaper Infanteri Jönköpings län G:4] från 1660 där han förs under Gemene Ao 1658 skrefne och härtill intet under compagnier worde fördelte.

2015-09-01, 17:34
Svar #10

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Fint fynd!
Var hittar man regementsräkenskaperna?  är dom inlagda í Svar eller Ad?

2015-09-01, 20:01
Svar #11

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Såvitt jag vet finns inte regementsräkenskaperna tillgängliga digitalt varför de får läsas i orginal på Krigsarkivet.

2015-09-12, 18:13
Svar #12

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
I rulle 1668 kommenderas Mikael Björnsson till Nÿenwar ? (jag kan ha tolkat namnet fel,  men vilken plats är det i dagens läge?
Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1668/6 (1668)  Bild 119

2015-09-12, 19:15
Svar #13

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Orten det rör sig om är Nuewarp Nowe Warpno på polska och ligger nån mil söder om Swinoujcie.
 

 
Följande visar Nuewarp 1664, fyra år innan Mikael Björnsson kommenderades dit:
 

 
Meddelandet ändrat av berydh 2015-09-12 19:47

2015-09-12, 19:28
Svar #14

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida

2016-01-07, 23:17
Svar #15

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Inspektoren Petter Kjöllerström, som diskuteras i några inlägg ovan, har en dotter Magdalena Fredrika Kjöllerström, f. 1749. Någon som vet något om hennes vidare öden?

2016-01-09, 10:44
Svar #16

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Magalena Fredrika finns angiven i mantalslängden för Östra Ljunbgy (L) som bosatt hos sina föräldrar på Skånsbergshus åren 1766, 1769, 1772, 1779, och 1780. BoU efter henne finns i Sunnerbo hd FII:23 s. 85. Mademoiselle Lena Kiölerström förekommer som dopvittne den 25 september 1771 i Östra Ljungby vid Abraham Angelius dop.
 
På Klasentorps rustmästargård i Slätthögs (G) husförshörslängd (hfl) antecknas att Lena Köllerström brukar (?) år 1789 med Sundqvist på Sunnerå i Ryssby socken med sin dotter Johanna. 1790 antecknas i hfl att hon flyttar till Göteryd? Har inte kunnat återfinna henne där. Förekommer dock en mademoiselle Köllerström från Elmtaryd som dopvittne i Agunnaryds församling (G) den 24 oktober 1790 till jungfru Smedbergs son Carl Fredrik. Vidare finns en mademoiselle Kjöllerström med som fordringsägare i fänriken Johan Gabriel Scheibes BoU i Sunnerbo hd (FII:1 bild 244, Johan Gabriel är hennes kusin) Hon finns med i hfl för 1790-98 (överstruken, dvs. flyttat) med sin dotter Johanna Fredrika i Elmtaryd s. 475 hos Överste von Platen. Magdalena Fredrika anges vara född 1749 6/4.
 
Dottern Johanna Fredrika Björkman ska vara född den 7 april 1782, men det är okänt var. Hon gifter sig den 18 april 1808 i Agunnaryd (G) med murarmästaren Peter Larsson Carlström. De får tillsammans fem barn. Familjen flyttar så småningom till Mörrum i Kalmar län och Johanna Fredrika dör den 22 maj 1837 i Elleholm, Kalmar län.  
 
Magdalena Fredrika Köllerström förekommer även som bosatt på Väraboda i Ryssby (G) med sin äldre syster, Ulrika Eleonora, för att 1797 flytta till Målensås i Agunnaryd (se hfl för Agunnaryd,1790-98). I hfl som börjar 1799 finns hon dock inte kvar där. Hon dör den 2 oktober 1811 i Ruke, Pjätteryd (G).
 
Magdalena Fredrika finns även med i systern prostinnan Ulrica Eleonoras testamente (Tveta hd, AIa:84 § 124), och får bl.a. disponera under sin livstid Målensås säteri, så länge det finns i prostinnans ägo samt uppbära ränta hänförlig till säteriet. Dessutom får hon medel från försäljningen av prostinnans sålda fastighet, Väraboda säteri i Ryssby socken (G).
 
Möjligtvis skulle fadern till Magdalena Fredrikas dotter kunna vara brukspatronen Johan Björkman (1747-1825 30/6), död på Sjöborg, Ölsåkra säteri i Moheda (G), men det är bara en gissning från min sida, det enda som talar för detta är dotterns för och efternamn, och att Johan Björkman bodde i grannsocknen till Slätthög, där Magdalena Fredrika bodde vid tiden för dotterns födelse.  
 
Hälsningar, Johan Björkestrand

2016-01-09, 12:13
Svar #17

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan!
Tack för uppgifterna. Genom herdaminnet, Sven Folin och Ulrica Eleonora fick jag upp spåret till Väraboda och fann Magdalena Fredrika, sen tappade jag henne igen. Till Pjätteryd lyckades jag inte spåra henne.  
 
Ur Växjö stifts herdaminne, Svarttorp, kan följande noteras om Ulrica Eleonora:
””En ogudaktig och elak kvinna” vid vilkens död hemska tecken lär ha försports”
 
Hälsningar
Bengt

2016-01-09, 13:03
Svar #18

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Ja, jag har noterat det, det låter ju inte alls som en trevlig kvinna. Å andra sidan framgår av hennes testamente att hon månade särskilt om sina brorsbarn, och systern Magdalena Fredrika. Hennes make Sven Folin klandrade också testamentet. Detta i förening med prostinnans tidigare förhållande med ryttmästaren Stålhammar kan ju ha bidragit till hennes dåliga eftermäle i herdaminnet. Vem vet?
 
/Johan

2016-01-10, 10:44
Svar #19

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan,
Virdestams herdaminne innehåller en del beskrivningar av detta slag. Det är självfallet svårt att bedöma relevans och sanningshalt utan stöd i primära källor. Att något ligger bakom är väl sannolikt men det kan mycket väl, som du beskriver, ha sin bakgrund i tvister och osämjor.
 
Det vore intressant att få veta lite mer om prostinnans tidigare förhållande med ryttmästaren Stålhammar. Jag håller på med ett arbete, som fokuserar på Mikael Björnsson, Ingemar Kjöllerström och Petter Kjöllerström d.ä., i detta försöker jag på något sätt täcka in barn och barnbarn till nämnda personer, därav mitt intresse.
 
Hälsningar
Bengt

2016-01-10, 20:41
Svar #20

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Låter spännande, hoppas att ditt arbete resulterar i något som jag kan få ta del av framöver.
 
Vad gäller prostinnans förhållande med ryttmästare Göran Stålhammar har jag hittat fyra testamenten som lämnats in till Göta Hovrätt den 17 oktober 1794 efter ryttmästarens död den 27 augusti 1794 (se Göta Hovrätt; EXIBA:67  
och EXIA:28:2058). Ryttmästaren bodde på Sunnerå säteri i Ryssby dit Ulrika Eleonora kom ca 1770 (enligt mantalslängden finns angivet en piga vid namn Ulrika redan 1770).
 
Det första testamentet är daterat den 9 juni 1782 och lyder som följer (du får ha överseende med eventuella feltolkningar från min sida av originalskriften). I avseende (?) till den flit, huldhet (?) och trohet, varmed mademoiselle Ulrica Eleonora Köllerström, som i flera år varit i min tjänst, ständigt visat, vill jag härigenom till något soulagement, för den möda och beskedliga utförande, nu och medan jag såsom frisk är med berott mod och sunt förnuft, hafver tänkt och testamenterat efter min död, bemästra (?) mademoiselle, frälsehemmanet Södra Björkerås 1/2 med därunder lydande torpet Skogen, och Löftesnäs 1/4 belägna i Sunnerbo härad och Ryssby socken till evärderlig ägo för sig och efterkommande att efter eget godtycke nyttja och disponera. Och som jag detta frälsehemman af egna förvärvade medel själv inköpt, frikallar jag henne från all börd av mina arvingar, även som jag härmed förordnar det hon av lösöre, egen rättighet uttaga ett par dragoxar, sex stycken kor, tvenne upbäddade (?) drängar, en silver förlägg, Skjad (?), sex stycken matskedar, samt i kontanta pengar ett hundra femtio riksdaler specie; detta net (?) nämnda uti underskrivna vittnens närvaro, med mitt egenhändiga namn och äreborna sigill bekräftat. Sunnerå den 9 juni 1782. Jöran Stålhammar, vittnen CG Påhlman, kapten och riddare, och David Widergren, prost och kyrkoherde i Ryssby.
 
Den 10 april 1791 förnyades testamentet med följande lydelse; Det testamente som jag redan under den 9 juni 1782 uppdragit Mademoiselle Ulrica Köllerström förnyas och fastställes vidare till dess ursprungliga (?) innehåll varför utan jag i assande (?) på den långa tid känt Demoiselle Köllerström varit i min tjänst, men i synnerhet för dess emot mig visat rinlat (?) under min sjukdom, samt förståndiga och nådeliga (?) utförda (?) med min hushållning, härigenom vill jag ytterligare förordna och stadga, det mademoiselle Köllerström, efter min död skall äga rättighet att genast få tillträda frälsehemmanet 3/4 Boestad i det stånd det vid dödstimman befinnes till och medan hemmanet då voro inbärgat som nu är, att såsom sin laga och välfångna egendom för evärderliga tider nyttja, bruka och behålla, emot det, att hon till mina arvingar utbetalar den köpesumma tre hundra riksdaler specie, varom likväl observeras, att om Riksgäldskontorets (?) sedlar, då som nu skulle existera, skall det stånda henne fritt, att i Riksgäldskontorets obligationer betala köpesumman. Jag hoppas att mina k. arvingar efter min död inte misstycker denna disposition, half (?) hon, för att på min ålderdom och på ett vänligt och beskedligt sätt gå mig tillhanda verkligen (?), och som är  
mången bekant, försakat bättre och hederliga anbud, också härigenom sin förståndiga hushållning bidragit till mitt väl, så att jag med hjälp skulle kunna räknas för otacksam, om jag inte på sätt som skett, henne ihågkommit. Till yttermera vis härav, medan detta mitt förordnande med egenhändig underskrift och äreborna sigill i nu den kravna (?) vittnena när och övervaro (?) bekräftat som skedde i Sunnerå den 10 april; Jöran Stålhammar, vittnena CG Påhlman och CG Kniberg.
 
I ytterligare ett senare testamente anges följande; År 1794 den 7 augusti då vi undertecknade besökte herr ryttmästaren och riddaren Jöran Stålhammar under en iråkad svår sjukdom, förordnade bemälte herr ryttmästaren och riddaren, som då var stadd i sunt och redigt förnuft, av fri och otvungen vilja, i vår närvaro, att demoiselle Ulrica Köllerström, såsom någon belöning, för den outtröttliga flit och omvårdnad hon ådagalagt under den långa tid,  
herr ryttmästarens och riddarens angelägenheter, varit henne anförtrodda, skall efter herr ryttmästarens och riddarens död, utom vad som henne genom, förviga dispositioner, blivit henne tillerkänt, äga fullkomlig och fri disposition, av alla i boet befintliga lösören, undantagande kontanta pengar, fordringar och silver, samt kreaturen, men en  
sihusvärmesslott (?), en pendyl, och en byrå, skall tillfalla fröken Sophia Påhlman; även som drängen (?) Nils, vilken herr ryttmästaren haft i sitt brö (?), skall efter bemälte herrens död, till uppehållet årligen åtnjuta avkastningen av hemmanet Ekåsen, så länge Nils lever. Detta varder av oss, under adelig för dessa (?), med vår Numus (?) underfästiganda (?) intygat, Sunnerå ut supra; Fridr. Marin, medicine kandidat, och R. N. Lagerbjelke.
 
I det sista testamentet anges följande; Förleden lördag (?) förmiddag den 14 dennes, har herr ryttmästaren och riddaren Jöran Stålhammar med sunt och redigt förnuft, och sagt (?) för mig att han givit till mademoiselle Köllerström fri lös egendom efter föregående disposition, som med mitt namn intygas av Sunnerå den 14 augusti 1794. CG Påhlman.
 
Jag har även noterat att ryttmästarens fru Emerentia Sabina Skytte af Sätra, som dog redan den 9 april 1762, dvs.  
ett år efter giftermålet, är kusin till Ulrika Eleonoras morbrors, Johan Christian Scheibes, fru Emerentia Catharina Meck. Den senare är även syssling med den förras mor, Margareta Brita Meck.
 
Enligt P G Vejdes Kronobergs läns herrgårdar s. 357 framgår att Ulrica Eleon. Kjöllerström är ägare till Väraboda säteri den 28/9 1794 t.o.m. 16/11 1798, då ny ägare finns registrerad.  
 
Hälsningar, Johan

2016-01-11, 19:19
Svar #21

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan,
Tack för uppgifterna.
 
Jag planerar något i bokform, som förhoppningsvis kommer ut under våren.
 
Hälsningar
Bengt

2017-02-09, 20:46
Svar #22

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Nu finns boken "En korpral, en länsman, en gästgivare - Ett bidrag till släkten Kjöllerströms personhistoria" publicerad.


Boken är främst en personhistoria över Mikael Björnsson, Ingemar Kjöllerström och Petter Kjöllerström. I fördjupningar ges en teori för släktens ursprung innebärande att Mikael Björnsson är son till knekten och trumslagaren Björn Nilsson i Hillerstorp, Kävsjö, och sonson till fältväbeln Nils Björnsson i Hillerstorp, Kävsjö.



Se vidare min blogg.

2020-08-05, 22:01
Svar #23

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Hos Eders Höggreflige Excelens och det Högloflige Kongelige KrigzCollegium anhålles ödmiuktast att Corporalen Erland Håkanson Kiöllerström af Smålandz 3 och 5 menningz Regementet till fot och LifCompagniet måtte blifwa uthbytter emot Hans Christenson, emedan som bemälte Corporal är En siukl karl, och har gårdzbruk, som wid sidsta Generalmunstring blef annoterat uthj Rullorne och af Eders Exelens bewilligat Stockholm d 28 Septembris A:o 1721
Thure Horn"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065999_04910 ff
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/85 (1721)


Se även: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029382_00253
Källa: Smålands tre och femmänningsregemente 2 st. Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1297 (1720-1721)


Jämför mitt inlägg: 2013-01-25, 16:49

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna