ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2015  (läst 4437 gånger)

2010-09-21, 12:34
läst 4437 gånger

Utloggad Bengt Dahlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-08-15, 12:39
    • Visa profil
Hej alla!  
Jag är ny i detta forum och skulle bli glad om det finns någon därute som kan fylla igen vissa luckor åt mig.
En av mina anfädrar hette Alexander Peter Köllerstöm * 1752-10-10 i Bolestad, Källna (L).  
Han dog sedemera i Haghult, Kånna (G). Han var tydligen fänrik vid Kronobergs regemente.Jag har funnit gården där han bodde då han dog och fått bilder från denna plats av dem.
Nu undrar jag var jag skall söka för att eventuellt få veta mer om hans födelseplats Bolestad, Källna (G).
Jag är intresserad av hembygdsföreningar och andra sammanslutningar för att eventuellt hitta något mer om denne man.
 
Med vänliga hälsningar
Bengt Dahlin

2010-09-24, 23:56
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här finns en ansedel för Alexander Peter Köllerström med en epostadress för kontakt.
 
http://www.kjollerstrom.se/kjm/Hammar/007/00/160.htm

2010-09-25, 14:28
Svar #2

Utloggad Bengt Dahlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-08-15, 12:39
    • Visa profil
Hej Anders och Bengt Köllerström!
Ett hjärtligt tack för den informativa rapporten jag fick idag den 25 september. Plötsligt var jag 120 år längre kommen i mina efterforskningar!!!
Nu skall jag börja med att hitta orterna Östra Ljungby (Rösjöholms säteri), Öreryd, Åsenhöga.

2010-09-25, 20:02
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Ifrån hemsidan Anders länkat till finns denna rätt ofullständiga antavla för Alexander Peter Köllerström:

 
Då AP Köllerströms mormors morfar på nämnda antavla uppges heta Erik Syk vill jag hänvisa till mitt inlägg här. Se även under släkter: Sik/Sijk. Han hette Erik Sijk/Sik och är bror till min ana Anders Holmstensson Sijk i Sikanäs, Vallsjö sn. Föräldrarna är komministern Holmsten Jonae (c1604-1675) ohh Karin Andersdotter i Skepperstad.
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-09-25 20:06)

2010-09-26, 13:46
Svar #4

Utloggad Bengt Dahlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-08-15, 12:39
    • Visa profil
Jag vill här tacka Kjell Rubenson, Percy Pettersson, Ingrid Pettersson och Niclas Rosenbalck för all den information jag fått angående Alexander Peter Köllerström 1752-1799.
Jag har redan börjat söka efter platser som angivits i samband med hans anor. Jag sökte Rösjöholms säteri och har fått flera svar om detta säteri. Nu återstår det att finna rätt Åsenhöga. Jag har blivit medveten om att det finns två Åsenhöga (F), en av platserna ligger vid Gnosjö, den andra vid Annerstad, Ljungby. Vi får se om det finns någon som kan lösa den gåtan.
Jag håller på att lägga in koordinaterna för alla platser på GPS där Kjöllerströmarna bott för att kunna besöka dessa under sommaren 2012.
Än en gång TACK till er alla!
 
Bengt Dahlin

2010-09-26, 16:39
Svar #5

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Det finns bara en socken Åsenhöga, som ligger norr om Gnosjö i Jönköpings län.
Korpralen Mikael Björnsson var bosatt i Ingarp, Åsenhöga socken.
 
MVH / Barbro

2011-03-09, 09:17
Svar #6

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej,
Är det någon som har koll på Alexander Peter Köllerströms mors data. Födelseåret 1720 är felaktigt eftersom Scheibes dotter Vendela Juliana föds det året i november och döps den 20 i Farstorp (L) (Farstorp C:2 Bild 39 / sid 32 (AID: v98272.b39.s32)).  
År 1722-04-13 föds Dorotea Elisabet (Farstorp C:2 Bild 41 / sid 34 (AID: v98272.b41.s34) och frågan är om det är hon som är Alexander Peters mor.
Mvh Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2011-08-04, 18:49
Svar #7

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Britta Kjöllerström ska ha haft en dotter, Maria Elisabeth Schele/Schelle? som gifte sig 1776-04-26 med utridare Hjertstedt.
 
Någon som har mer information om dom?
 
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_S 2011-08-04 18:51)
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_S 2011-08-04 18:53)

2013-01-25, 16:49
Svar #8

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Garnisonsregementet i Halland, Generalmajor Thure Horn, Generalmönsterrulla 1721 (defekt):
 
1:sta Corporalskapet
1 Corporal Erland Håckonson Kiöllerström
Ållder: 26
Tient åhr: 3 ½
Födelse Lähn: Jönkiöp.
Födelse Härad: Wässbo
Födelse Sochen: Åhsenhöga
Regementz Annotationer: Sedan den sidsta munstringen bekommit ny hatt, Råck, wäst, Böxor, grå strumpor, 2:ne par Tyska skoor, swart halsduk, en siorta.
 
Källa: Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1721/7 (1721), bildid: A0054762_00236

2013-10-25, 21:35
Svar #9

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Intressant upp gift om korpralen Erland Håkansson Kiöllerström. Denne är rimligen identisk med den senare borgaren i Uddevalla Erland Kiöllerström (1695-1761), då födelseort och ålder stämmer. Denne är son Mikael Björnssons son till Håkan Mikalesson (d. omkring 1728) i Skärvhult, Åsenhöga.

2014-03-05, 19:41
Svar #10

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
I Angelstad, Kronoberg finns
 
Soldaten Nils Kyllerström, som får en dotter Malin, döpt 1731 26 S: d: E.r T. Tatt
 
(Angelstad CI:1, s. 209)
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2015-04-24, 17:44
Svar #11

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Ovanstående Nils Kyllerström finns 1728 i GMR Kronobergs Regemente 333a (AD 128). Antagen 1725-02-10, patronymikon uppges vara Persson och ålder 23 år, d.v.s. född ~1705.

2015-05-08, 21:45
Svar #12

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
I Östra Ljungby, Kristianstads län, finns inspektoren Petter Kiöllerström, som avlider 1772 i en ålder av 62 år, vilket ger ett det beräknade födelseåret 1710. Denne Petter antas vara son till fältväbeln Mikael Kjöllerström i Värnamo.
 
Mikael Kjöllerström är utifrån åldersuppgifter i militära rullor född 1691/92 (enligt uppgift i samband med brodern Bernt Kiöllerströms vådaskott till döds 1709 [Mo AIa:4 extra ordinarie ting 1709-03-31] ges en åldersuppgift på 14 år men det kan knappast stämma då Mikael startade sin militära bana redan 1709). I samband med att Mikael 1712 med regementet kommenderas till Stralsund skriver han ett testamente som inprotokolleras av brodern gästgivareen Petter Kiöllerström i Öreryd vid sommartinget [Mo AIa:5 ST1713 Nr 5]. Det är oklart vem som är förmånstagare men notisen avslutas med ...blef till Protocollet fördt och in qvantum Juris Confirmerat så wida ingen annan af dess medarfwingar som nu frånwarande äro härigenom kiänna sig praejudiserade. Denna sista skrivning tyder på att det är syskonen, som är arvingar. Slutsatsen är att inspektoren Petter Kiöllerström, om han var född 1710, knappast kan ha varit äkta son till Mikael Kjöllerström.
 
Enligt en andrahandsuppgift skall det finns en bouppteckning för en av inspektoren Petter Kiöllerströms döttrar, oklart vilken, där det anges att Anders Vilhelm Kiöllerström (son till Petters förmodade bror/halvbror Gustaf Reinhold) är förmyndare för sin kusins (d.v.s. Petters dotters) omyndiga barn. Har inte kunnat lokalisera denna bouppteckning.
 
Någon som vet något om den nämnda bouppteckningen eller som har andra uppgifter i denna fråga.

2015-05-09, 10:50
Svar #13

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Hej!
 
Den efterfrågade bouppteckningen är egentligen ett testamente efter Petter Köllerströms äldsta dotter, Ulrika Eleonora (1746-1799), som var gift med kyrkoherden Sven Folin i Svarttorp. Testamentet finns att läsa i Tveta härads dombok, AIa:84 § 124 (1 april 1800).  
 
Vem som är Petter Kölleströms fader är omdiskuterad. I Öreryd 1712 föds Petter Köllerströms och Elsa Månsdotters oäkta son Per. Denne Petter Köllerström (Petter d. ä.) är bror till ovannämnde fältväbeln Mikael Köllerström. Petter d.ä. och Elsa gifter sig aldrig utan han gifter sig 1713 med Elisabeth Fischer och får med henne ett antal barn.  
 
Ur Mo härads dombok 1712 26/5 (§ 6; AD EVIIAABA:370 1712) sakfälles Petter Kjöllerström till 40 (trol Daler Silvermynt) och bör han till barnets uppfostran årligen giva 4 Daler Silvermynt tills dess det bliver 15 år.
 
För det fall det är Petter d.ä. som är fader till Petter d.y. så är Anders Vilhem Köllerström pyssling med prostinnan Ulrika Eleonora Folin, född Köllerström.
 
Hälsningar,  
 
Johan Björkestrand
 
P.s. Namnet Köllerström förekommer i olika stavningsformer, av förenklingsskäl använder jag mig av Köllerström, även om det i domböckerna angivits en annan stavning. D.s.

2015-05-09, 12:21
Svar #14

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Syssling menar jag givetvis och inte pyssling, som jag felaktigt skrivit ovan.  
 
Ulrika Eleonora Köllerström gifte sig först i 50-årsåldern med prosten Folin, och fick inga barn. Hon testamenterade därför sin egendom till framförallt sina brorsbarn men också i mindre utsträckning till sina systrar och systrars barn. Antas kan att hon haft ett tidigare långvarigt förhållande med ryttmästaren Göran Stålhammar som testamenterade en hel del av sina egendomar till henne, se ryttmästarens BoU, Sunnerbo härad, Göta Hovrätt; EXIBA:67  
och EXIA:28:2058.
 
/Johan Björkestrand

2015-05-09, 15:08
Svar #15

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Johan,
Stort tack för informationen!
 
Har du möjligen skrivningen i domboken vad gäller relationen (volymen verkar inte vara digitalt åtkomlig), står det kusin eller står det syskonbarn?
 
Vad jag förstår kunde ordet kusin i äldre tider ha en vidare betydelse än idag vilket då inte utesluter att Petter är identisk med Petter Kiöllerström d.ä. son Per. Det finns en del som talar för detta.
 
- Mikael Kiöllerströms 1713 inprotokollerade testamente utesluter, som jag ser det, att han har äkta barn vid detta tillfälle. Sonen och inte syskonen borde varit förmånstagare.
 
- Hade Mikael haft en oäkta son, som han i någon mening erkänt då sonen bär släktnamnet, borde detta ha satt spår i form av ett lägersmål i domboken. Myndigheterna var nitiska i dessa ärenden, målet mot Petter Kiöllerström och Elsa Månsdotter är ett exempel på detta. Det finns inget lägersmål i närområdet (Mo, Östbo, Västbo och Kinds härader), där Mikael förekommer.
 
- Per uppfostras av Petter Kiöllerström d.ä. vilket framgår av sommartinget i Mo 1714 [Göta Hovrätt EVIIAAAC:43, ST 1714 Nr 11]. Utifrån detta är det kanske naturligt att Per/Petter tar upp släktnamnet.  
 
Hälsningar
Bengt

2015-05-09, 19:20
Svar #16

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Dessvärre anges inte vilken relation A. V. Köllerström har till prostinnan mer än att det inledningsvis antecknas att Å våra myndlingars aflidna herr fändriken Alex. Köhlerströms omyndiga barns vägnar får vi allra ödmjukast företa (?) och bevaka medlagda Testamente hvarigenom (?) någon contente pga (?) icke blifvit barnen tillagda. S To E.G. Handberg A.V. Köhlerström.  
 
Enligt andrahandsuppgifter ska någon i släkten Silfverschiöld ha haft egendom i Örerydstrakten och dessutom ägt slottet Rössjöholms slott i nordvästra Skåne dit Petter Köllerström den yngre så småningom flyttade och där han till slut blev inspektor.  
 
Detta skulle också tala för att det är Petter d.ä. som är fader till Petter d.y.
 
Min anmoder är Petter d.y:s dotter Anna Christina Catharina (f. 1748 i Källna d. 1826 i Byarum). Enligt andrahandsuppgifter ska hennes son Sven Svensson (f. 1779 i Byarum d. där 1846) ha klandrat prostinnans testamente. Är det någon som vet något om detta?
 
Hälsningar,
 
Johan

2015-05-09, 22:44
Svar #17

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan,
Vad jag förstår bor Anders Vilhelm Kiöllerström i Gränna. Även om inte Svarttorp direkt gränsar till Gränna är inte avståndet mer än 3 mil. Kanske valde man den släkting, som bodde närmast.  
 
Jag känner inte till någon egendom tillhörig släkten Silverschiöld i Örerydstrakten (...vilket ju inte behöver innebära att det inte funnits). Däremot ägnade sig Petter Kiöllerström d.ä. åt att låna ut pengar och då även till adelspersoner. Det ganska rika domboksmaterialet om Petter ger bilden av en välbärgad och inflytelserik person, som inte är främmande för konflikter. Utifrån detta förefaller det inte orimligt att han mycket väl på något sätt skulle kunnat ordna en position för sin oäkta son Per även i det avlägsna Skåne.  
 
Tyvärr har jag inga uppgifter om klander på prostinnans testamente. Min egen anknytning är genom Petter Kiöllerström d.ä. dotter Kajsa Kiöllerström.
 
Hälsningar
Bengt

2015-05-10, 13:57
Svar #18

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Hej igen Bengt, och tackar för all ny information.  
 
Vad som sålunda hittills framkommit talar mer för att Petter Köllerström d.y. är son till Petter d.ä. än till fältväbeln Mikael Köllerström.  
 
Anders Vilhelm Köllerström synes dock ha varit bosatt i Värnamo under större delen av sitt liv medan brodern Adolf Fredrik bosatte sig i Gränna, om man studerar Bengt Kjöllerströms hemsida om släkten Köllerström, som dock innehåller en del felaktigheter.  
 
Kopplingen till Värnamo skulle kunna vara Petter d.y:s son Alexander Peters frus, Beata Sigrid f. Rundqvist, anknytning dit. Hon bodde där med bl.a. sin fader rådmannen Erik Rundqvist innan och en tid efter sitt giftermål. Enligt ännu så länge gissningar från min sida skulle hon dessutom kunna vara kusin till den E.G. Handberg, som tillsammans med A.V. Köllerström lämnar in testamentet till Tveta härad efter prostinnans död. Klart är dock att E.G. Handberg och A.V. Köllerström är släkt med varandra. Handbergs mor är Christina Catharina Mobeck (f. 1724 i Säby) och A.V:s mormor är Helena Margareta Mobeck (f. 1712 i Adelöv). Se vidare bl.a. Mattias Lomans hemsida om släkterna Mobeck, Ridderståhle och Handberg.
 
Petter Köllerström d.ä. ska, enligt Bengt Kjöllerströms hemsida, ha dött i Öreryd den 20 januari 1773. I dödboken för Stengårdshult, som även innehåller dödlängden för Öreryd, anges dock att den döde Petter Kyllerström endast var 8 år och 3 mån gammal. Han ska dessutom vara son till Mikael Kyllerst: och Lisken. Vet du Bengt eller någon annan vem denne Petter kan vara, och var och när dog Petter Köllerström d.ä.?
 
Hälsningar Johan

2015-05-10, 16:20
Svar #19

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Kollade igenom mantalslängderna för Öreryd och upptäckte att på Bjersveds säteri i Öreryd fanns from 1726 fram till någon gång på 1770-talet en familj Silfverschiöld angiven. Enligt BoU (Göta Hovrätt, EXIBA:17, 1753, sid 3) efter hovrättsrådet, sedermera landshövdingen i Kristianstads län, Nils Silfverschiöld (1674-1753), ägde han både Bjersveds säteri i Mo härad och Rösjöholms slott i Skåne.

2015-05-10, 17:52
Svar #20

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan,
Inser att jag blandade ihop Anders Vilhelm och Adolf Fredrik.
 
Nils Silverschiölds ägande är, som jag ser det, ytterligare ett indicium för Örerydsrelationen. Sedan hade väl förmodligen även Mikael, som bodde i Värnamo, kvar kontakten med Öreryd då hans bror bodde där. Ändå pekar kanske uppgiften mer i riktning mot hypotesen att det var Petter d.ä., som var fadern.
 
När det gäller dödenotisen i Stengårdshult B:1 (p 521) är jag ganska övertygat om att denna avser Petter Kjöllerström d.ä., och att åldersangivelsen är 83 år. Prästen har helt enkelt skrivit en för stor 8:a. Åldersangivelserna ges i tre kolumner, den första (längst till vänster) för avlidna upp till 5 år, den andra  (i mitten) för avlidna upp till 50 år och den tredje (längst till höger) för avlidna över 50 år. Petters ålder står i den högra kolumnen. Samma problem finns 3 rader längre ned i dödenotisen för mäster Jon Melberg på Nissafors, 65 år, men för stort skrivet så att endast 6:an ryms i kolumnen.
 
Uppgiften om föräldrarna är uppenbart felaktiga och min bild är att man ska vara mycket försiktig med de föräldrauppgifter, som ges i denna längd.
 
Hälsningar
Bengt

2015-05-10, 18:33
Svar #21

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Visst, nu när jag efter ditt påpekande läser i dödboksnotisen ser jag ju att det måste vara 83 år gammal, som anges, och att det därför måste vara Petter d.ä. även om föräldrauppgifterna är felaktiga. Enligt mantalslängderna för Öreryd finns han dock inte med efter 1753, vilket kanske inte är så konstigt eftersom han på grund av ålder inte längre är skattskyldig.
 
Hälsningar, Johan

2015-05-10, 19:00
Svar #22

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan,
Vid vintertinget i Mo 1754 (Nr 34) intygar häradsnämnden och komministern Lars Bjugg att välacktad Peter Köllöström är över 63 år och att han överlåtit hela bruket till sin måg och enda dotter föreståendes allena värdskapet för resande. Dock, de fortsatta domboksnotiserna visar att han var högst delaktig även i gårdsbruket efter sitt överlåtande av bruket.
 
Hälsningar
Bengt

2015-05-10, 20:08
Svar #23

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan,
När jag tittar i mitt material hittar jag en skogsdelning från 1735. Här framgår att Niklas Silfverschiöld äger Öreryd Landbogården, granngård med Klockaregården.  
 
Hälsningar
Bengt
 
(Meddelandet ändrat av berydh 2015-05-10 20:14)

2015-05-11, 18:41
Svar #24

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Tack, Bengt, på nytt för ytterligare intressanta uppgifter.
 
Hälsn. Johan

2015-05-15, 16:52
Svar #25

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Johan,
Här följer ytterligare ett indicium i riktning mot Petter Kjöllerström d.ä.
 
En av inspektorn Petter Kjöllerströms döttrar, Anna Christina Catarina Kjöllerström visats under några år före sitt giftermål 1776 på Stommen i Mossebo, Kinds härad [Mossebo AI:1, p 18]. På Mossebo stom bor bondeståndets talman Josef Hansson och hans hustru Ingeborg Arvidsdotter. En av talmannens söner, Hans Josefsson, är gift med Maria Svenningsdotter Kjöllerström, som är dotterdotter till gästgivaren Petter Kjöllerström.
 
(Meddelandet ändrat av berydh 2015-05-15 16:54)

2015-05-16, 17:07
Svar #26

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil
Tack Bengt, som sagt ytterligare ett indicium för att det är Petter d.ä. som är fadern.

2015-06-24, 14:53
Svar #27

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Vem var båtsmannen Jacob And: Kiöllerström för Halmstad 1753?
 
Finns i  
Flottans arkiv, Amiralietskollegium, sjömilitiekontoret. 2.0. Regementsskrivaren för båtsmanshållet EIIIa 1:4 Ver:a (1753-1753) AD bild 14750/s. 69.
 
Jacob And: Kiöllerström, från Jönköpings län, antagen 1747, dåvarande ålder 20 år, tjänstetid 6 år, nuvarande ålder 26, sockennummer 7, sjövan.
 
Sedan ordinarie karlen på förberörde  
sätt blifwit afskrifwen; så afgår jäm-
wäl fördubblingen; undfår afskied. Har
dock intet kunnat förmås, at antaga  
enrollering, emedan han will blifwa Bor-
gare i Staden.
vacant
 
Hälsningar
Anneli

2015-08-02, 10:00
Svar #28

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
 
Ramlade över ett domboksmål som kanske kan ge nya ledtrådar om släktens ursprung. I Östbo häradsrätt 25/10 1693 §50 kan man läsa (i utdrag).
Cronones Lendzman uthi Mo häradt wäll:t Ingemar Kyllerström prætenderandes på sin fadhers Mickell Biörnssons i Ingarps wägn:r InlösningzRetten af 1/4 Skattegårdh i Slungsåhs som Jacob Jacobsson i Slungsåhs till Nils Persson försållt hafwer, hwilken ingen börd hade samma skatteJordz fierding att inlösa, men bewijsar Ingemahr Kyllerström dett hans fader till tredie medh Jacob Jacobsson skylld ähr warandes således närmast SkatteJorden att infrija...
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAAAC:54 (1692-1694) Bild 1710 (AID: v190331.b1710, NAD: SE/VALA/0382503)
Niklas Hertzman

2015-08-14, 15:32
Svar #29

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack för alla uppgifter om Kjöllerström,  jag är en ättling till Kjöllerström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna