ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köhlquist  (läst 596 gånger)

2002-11-08, 15:28
läst 596 gånger

Dan Nilsson

Jag undrar om det är någon som vet något om släkten Köhlquist (med lite olika stavningar). Jag tror att namnet kommer från Köla i Värmland. Min moder tror att släkten från början varit valloner och att de senare bytt namn för att ursprungsnamnet varit svårt för svenskarna att stava till. Min morfar hette Richard Köhlquist och var född i Jämtland och jag vet att hans far hette Fredrik. Den senare hade en syster som hette Anna Maria som var missionär i Afrika. Finns det möjligen någon som vet något om släkten?

2002-11-08, 16:51
Svar #1

Anne-Marie Dufva

Hej Dan! Min mammas flicknamn var Kö(h)lqvist. Det finns bara en släkt med detta namn, det är ingen vallonsläkt, utan den härstammar från Köla i Värmland och närliggande socknar ner till - så långt jag vet - 1500-talet. Släktnamnet är dock ganska nytt, det tillkom under 1800-talet. De som tog det var barn till:
 
Jonas Andersson,f. 1815 i Torgilsrud, Köla, och Anna Nilsdotter, f. 1809 i Lunden, Köla.
 
Barnen var:
Anders Jonasson Kö(h)lqvist, f. 1840,
Anna Jonasdotter K., f. 1843,
Nils Jonasson K., f. 1843,
Jonas Jonasson K., f. 1850,  
samt Olof Jonasson K., f. 1855.
 
Anders flyttade senare till Hälsingland, Jonas och Olof till Njurunda sn, Medelpad. Ovannämnde Fredrik var son till Anders och född 1870 i Hudiksvall. Flera av Kö(h)lqvistättlingarna emigrerade senare till Amerika.
 
Maila gärna för mer info!
Mvh Anne-Marie Dufva!

2002-11-14, 22:31
Svar #2

lofquist

Do you know something about my grandfather Frederick LOFQUIST born in sverige 25/11/1885 and dead in California 21/10/1958 ,colonel in the US army .

2003-04-23, 15:40
Svar #3

Dan Nilsson

Förra inlägget bör vara under Lövkvist/Löfkvist/Löfquist/Löfqvist/Löwkvist ?tc
 
Your inquiry should be put under the namnes Lövkvist/Löfkvist/Löfquist/Löfqvist/Löwkvist ?tc. You have stated the qustion under Köhlquist. Löfquist is in fact a rather common name in Sweden so its easier to find your grandfather if you know where in Sweden he was born.

2003-11-10, 17:21
Svar #4

ina köhlquist

Hejsan
 
Jag är intresserad av att få veta mer om min mans släkt – Köhlquist (köhlqvist).
 
Min mans farfar hette Adolf och var född 1885 i Rottneros / Sunne(??).
Vad vi har fått veta så tog Adolf namnet Köhlquist och han skall ha varit en ”oäkting”(??).
Vad Adolfs föräldrar hette vet vi inte.
 
Vet någon någonting om Adolf Köhlquist (köhlqvist)?
 
Med vänliga hälsningar
 
Ina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna