ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2009  (läst 3524 gånger)

2007-01-29, 13:36
läst 3524 gånger

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Tackar för det Olle. Kusinen härstammar ifrån två av barnen, förutom Anders även Anna g 1681 m kyrkoherden på Visingsö Sveno Magni Oxelgren (1648-1691).
 
Vi kanske skall be anbytarvärden slå ihop denna diskussion med den gamla som du ovan hänvisar till, speciellt som det troligen handlar om samma släkt.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-01-29, 15:09
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering:
Av Lommaryd kyräk 1654 (GID 1110.31.10500) och 1655 (GID 1110.31.8600)framgår att kyrkoherdens fader Andor lever och ger en gåva till kyrkan därstädes.
Ett belägg för Andreas Andori Kylanders första hustru finner jag i en komplettering med en senare hand till ett inventarium från 1668.  

(GID 1110.32.13800)
Då samma tennflaska senare blir omgjord uti Nicolaus Plancks tid gör att man kan anta att detta skedde efter 1686 då han tillträdde. Jag tror handstilen tillhör Joannes Andreae Kylander då han också nämns i anteckningen med samma stil. Han blir komminister i Lommaryd 1672 ...
En ledtråd i tidsbestämmningen av hustrur kan vara att Andreas Andori Kylanders andra hustru Karin Knutsdotter Neokylandra (eller Kylandra) i Växjö stifts HM, under Visingsö, sid 267 anges född 1629 (men utan källa).
Vänligen,
Olle
PS. Skriver Du till anbytarvärden? DS
Vänligen,
Olle Elm

2007-01-29, 18:52
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering:
1659 lämnas i Lommaryd test efter S. Andor kyrkoherdens fader och s å har densamme själv lämnat en gåva till kyrkan - skrivs i registret s. Andor kyrkoherdens fader. (GID 1110.32.16300)
S å lämnas test efter Pastoris lilla son. Fram till 1668 finner jag ytterligare 6 döda barn till kh nämnda i denna kyräk.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-02-01, 11:33
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bo Persson;
Hej Bo,
Anropar Dig med anledning av att Du ovan nämnt att Du har - för 20 år sedan - gjort en sammanställning av Kylandrarna. Kanske Du vill kommentera ovanstående funderingar om Helena Juliana, även om den frågande inte kommenterat det resultat som framkommit så här långt.
Troligen är fyndet av kyrkoherdefadern Andors döddatum och plats även intressant för Din sammanställning.
 
Möjligen kan jag själv vara ättling till Kylandrarna, genom ett uä-barn fött i Skärstad 31/9 1770, där fadern anges Nils Magnus Liedbeck.

Dennes mfm var Anna Kylandra och dotter till Andreas Andori Kylander, kh i Lommaryd. Ser fn inte filiationen som säkrad - domboken pekar åt annat håll - men det är intresant att gossen Lars - sedermera soldaten Lars Qvick - återfinns hos den angivne barnafaderns far och mor Georg Reinhold Liedbeck och hh Anna Christina Oxelgren i Gudmunderyd frälsegård, Ölmstad sn,  AI.7, Husförhör, 1785-1798, sid 20,  (GID 256.16.49100) där han står före brukaren och direkt under pigorna).

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-02-01, 14:07
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Olle,
jag har noterat den senaste utvecklingen av diskussionen, men har inte haft tid att fördjupa mig i frågorna f.n.
 
I diskussionen om att inga källor finns angivna till hm:s inplacering av Helena Juliana som dotter till Andreas Andre?, kan jag nämna att Setterdahl förmodligen själv inte kände till några detaljer. Han sammanställde listor med personuppgifter - namn och datum -, vilka han för kontroll och bekräftelse eller korrigering tillställde Gustaf Fjetterström, som var arkivarie i VaLA (och den som skrivit merparten av innehållsförteckningarna till de till VaLA före 1950 avlämnade kyrkoböckerna) och uppenbarligen visste var uppgifterna skulle sökas. Vare sig i Setterdahls frågor eller Fjetterströms återsända förteckningar finns några hänvisning till vilka böcker som använts. Fjetterström visste uppenbarligen exakt i vilka socknar uppgifterna skulle sökas, men angav aldrig var. (Setterdahls material, av vilket detta framgår, finns i Linköpings stiftsbibliotek.) Ortsangivelser uppträder först sedan Erik Meurling övertagit utgivningen av hm.
 
Jag skall se vilka Kylander-uppgifter som samlats av Wiede, Fröst och möjligen Per Kylander och Nils Rudelius.

2007-02-01, 17:37
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Bo!
Intressant också att ta del av Dina kunskaper om bakgrunden till uppgifterna i hm.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-02-03, 20:28
Svar #6

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej igen!
Har inte haft tillfälle att svara förrän nu.Ber om överseende!
Tack Christina, Olle,  Stefan och Bo! Blev glatt överraskad för så många id?er! Jag har kämpat på olika vis med det här.
 Så här till att börja med  vill jag notera att Helena Juliana Kylanders testamente är undertecknat på Sturehof 8 juli 1772 och bevittnat av Chr. Grönwall, Pastor i Vist och Jan Salenius Phil Mag (var han finns framgår ej.)
 
Det kan ju vara möjligt att det är hon som är dopvittne till Chr Grönvalls barn. Vilken kyrkoh. var han måg till? Andreas Kylander?  
Jag har för några år sedan kollat dopvittnen i Vist och fann då också en fru Kylander som dv, men det hjälpte mig ju inte så mycket, när jag inte fann något annat att applicera det på.
 
Det jag också kan undra över är följ.
Helena testamenterade fastigheten i Maglehem till barnbarnet i Maglehem  men hade hon kanske också andra tillgångar och då också andra arvtagare tex. i Östergötland? 1778.
 
Jag har inte funnit någon bouppt. efter henne? Det är emellertid svårare, när man som jag befinner mig i Åhus och inte så nära Vadstena och Östergötland.
 
Det som nog skulle kasta ljus över det hela är ju Brita Christina Kylanders födelsenotis omkr 1722 (eller syskons) men var i Östergötland eller Västergötland?
Bland så många släktforskare har troligen någon snubblat över den uppgiften -men vem?  
MVH
Yvonne

2007-02-04, 10:41
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Yvonne,
När jag läser vad Du skriver ovan, blir jag överraskad. Hade Du redan hm-uppgiften om att Helena Juliana anges som barn till Andreas Kylander?  
 
Om man tar den uppgiften som en arbetshypotes, bör väl samtliga kyrkböcker genomgås där Andreas Kylander verkat, alla bouppteckningar för eventuella syskon till Helena Juliana studeras - där hon ju kan vara nämnd. Precis som Du antar kan hon ha ägt jord i närheten; Då blir det domböckerna som får gås igenom.
Om jag själv stöter på något lovar jag att meddela det. Själv forskar jag från Lindome ....
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-02-04, 14:41
Svar #8

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej Olle.
Tack för ditt svar!
 
En slump gjorde att jag för några år sedan fann köpehandlingen och ett tag därefter testamentet, när jag satt  och tittade litet i småporotokollen i Gärds härad. Jag hade mer el.mindre gett upp innan. Hela Brita Christinas Kylander -Tengvalls familj var höljd i dunkel  Men Helenas namn  var skrivet med mycket stora och prydliga bokstäver i protokollen och då ringde en klocka! Och jag skulle komma vidare…
 Testamentet gav mig uppgiften om Sturefors o jag riktade blickarna mot Vist; då fann jag uppgiften i hm att hon var dotter till Andreas Kylander. Dödsåret förbryllade mig och mannen hette ju Johan Kylander  f.1691, upläning och jag försökte då  finna något om honom. Det har ju inte varit så framgångsrikt mer än att han var fänrik. Upläning kanske inte säger att han var född i Uppland utan att han var uppifrån landet och då finns ju landskapen norrut från Älvsborgs reg.-  där han tjänstgjorde en tid- att räkna med.
 
Jag hade inte antecknat den uppgiften du hade om  Chr. Grönvalls barns dv 1770. Det rör sig ju faktiskt om den tiden Helena kunde befinna sig i Vist .Intressant.
Det ligger ju nära till hands att  hon som Kylander  ( antingen hon  var född Kylander eller gift Kylander) var i Sturefors och skrev testamente med hjälp av past Christer Grönvall som god man, om de var släkt på något sätt??
 
Det betyder ju att man utgår från hypotesen att uppg. i hm är OK och att som du också tänker -   kolla domböckerna för släkten. Och de ställen som Andreas bott på…, Jag har kollat i Eksjö sfs men  sökte inte efter Helena Juliana där, vad jag kan påminna mig – men väl i Vist.
Jag har haft Genline hemma i ett par månader men ögonen mår inte så bra, så jag får låta bli ett tag. Dock är jag jätteintresserad av det här och är mycket tacksam för synpunkter.
Det blev långt  - men det är kanske fler som har nytta av detta…
Vänligen
Yvonne

2007-02-04, 15:25
Svar #9

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
PS
Slutet på gåvo- och testamentsbrevet lyder:
att detta är mitt oryggeliga beslut bekräftar jag i nedannämnda gode mäns när-och öfwerwaro med egen hand och Sigill af Sturefors d 8 juli 1872.
H.Kylander
L:s
Såsom ombudna wittnen
Chr. Grönwall                Jon el Jan Salenius
Past. i Wist                  Phil Mag.
 
Funderar på gode män. Kunde det vara en speciell funktion vid testamente?Ds
MVH Yvonne

2007-02-04, 19:21
Svar #10

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Beklagar felskrivningen!  
Datum i testamentet är 8 juli 1772 och inget annat.
MVH Yvonne

2008-01-14, 10:37
Svar #11

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Bloggen Branching Out handlar mycket om Kylander med avskrivna brev, scannade foton m.m.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-26, 11:17
Svar #12

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Fortsätter söka efter Johan Kyllander, fänrik i Elsborgs regemente ,Gäsene kompani  avsked därifrån 1719, därefter spårlöst försvunnen - för mig. Han var make till Helena Juliana Kylander  som jag tidigare skrivit om här..
 
I Olga Dahls artikel om Tomtägare 1637-1807 i  
Göteborg.:  http://www.gbgtomter.se/Rote_4/4.6.pdf
Fjärde roten, tomt 6  
Kvarteret Perukmakaren  
 
fann jag en uppgift att ”föravskedade fänriken Johan Kyllander” vid ansökan om en tjänst hade rekommenderats av Landshövdingen - men Magistraten tillsatte en annan .
Kanske det kan finnas dokument om detta i Länsstyrelsen eller Magistraten i Göteborg, så att man kan få veta hans adress?
Finns det namnregister  till kyrkoböckerna i Göteborgs församlingar?
Tänk om familjen bodde i Göteborg! Dottern Brita Christina Kyllander var ju född ca 1722 och fadern Johan är död före februari 1760  -  men vet inte var.
 
Någon som har kunskaper om ovanstående, så är jag mycket tacksam!
Med vänlig hälsning
Yvonne Strömbäck

2009-02-28, 18:48
Svar #13

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mej med detta?
Jag har sökt på Maria Kylander.Jag är släkt med henne och letar efter hennes föräldrar .
Mitt släktskap är via barnbarnet Margareta Hultén.
Hennes far Sven Hultén född 1699-03-03 Slätthult Hössna P, gift med Ebba Christina Andersdotter Ekman född 1710 Alingsås.
Fader till denne Sven var ju Anders med hustru Maria.
Hälsningar
Irene Larsson
IL

2009-03-01, 20:34
Svar #14

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej Irene!
Vet inte om du sett detta eller kan ha nytta av mitt inlägg i anbytarforum 1999-03-03, som följer nedan. Verkar som det är samma Maria. För att se hela frågan skall du gå in under Landskap: Skåne: Efterlysningar under namnet Kyllander, Brita Christina f. ca 1722.
 Nu är det så att jag trodde då att min ana Kyllander/Kylander kom från Skåne, men har förstått senare att så inte var fallet utan kan mycket troligt vara från Västergötland, Göteborg, eller Värmland eller ?. (Hennes far var Fänriken Johan Kylander). Därav kom det sig att efterlysning stod under just Skåne. Ibland är mina anor stavade met ett och ibland med 2 L.
Tyvärr kunde jag ej finna sambandetmed min Brita Christina.
 
Här följer i alla fall mitt inlägg juni 1999:
Hej Carl-Eric!  
 
Om Kylandersläkten, tack för svaret! Har också tänkt på Östergötlands Kylandrar. Jag skulle gärna vilja ta del av någon släktutredning som behandlar Kylandersläkten, både i Östergötland och Västergötland liksom i Skåne. Vem kan ha någon sådan, känner du till det?  
Det fanns en Maria Kylander , som var prästdotter från Knätte i Älvsborgs län och gift med fogden på Hössna säteri Sven Hansson, Älvsb. Län  
Skulle det kunna finnas en upplysning om hennes fader, skulle jag vara mycket tacksam. Där skulle kunna finnas en länk till Skåne, då hennes son f 1675 11 02 i Hössna flyttade till Lund och blev präst i stiftet, där.  
Häsningar Yvonne Strömbäck
 
Ps Du har kanske tittat i Herdaminnen för Västergötland- om inte så pröva!
Bästa hälsningar Yvonne

2009-03-01, 21:57
Svar #15

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för ditt svar. Jag försöker att hitta rätt .Det talas om 2 olika släkter Salader och att Kylander skulle komma i huvudsak från Östergötland.
Vi får försöka att hitta rätt bland dessa..
Får skriva mer utförligt senare.
Hälsningar
Irene
IL

2009-03-02, 18:08
Svar #16

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Kylander
När jag såg era inlägg kom hoppet tillbaka att hitta Jonas Kylanders föräldrar.Han är min morfars farmors farfars far.Jonas antecknas i hfl Västra Fågelvik som född 1744 i Nössemark,han dog 1828-08-11 i Djupdalen Västra Fågelvik,Värmland.Jag och Erica Kylander i USA har förgäves sökt föräldrar till Jonas.Skulle det kunna vara den avskedade fänriken i Gäsene kompani.Kanske han drog iväg uppåt mot Nössemark.
I Linköping fanns några tidiga Kylander bland annat en biskop Jonas född redan 1566 i Gammekils s:n i Östergötland.Länge trodde vi att detta var urfadern men vi hittar inget som styrker detta.1694 köpte Gränsuppsyningsman Anders Kylander en smideshärd vid Krontorp Hammar,det var också fel spår.Många Kylandrar har jag träffat på men ingen fader till Jonas i Nössemark.Detta problem har vilat i 15 år.
Var hittar man Gesene och Nössemark i kyrkoarkiven?

2009-03-02, 18:37
Svar #17

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej Lennart!
Även jag har haft korrespondens med Erica Kylander om Jonas Kylander, min mamma var från Fågelvik. Vad beträffar när han var född så varierar det mellan 1744 och 1745. Han dog i Djupedalen, som är ett torp i hemmanet Väng. Nössemark hittar du i P-län dvs Älvsborg (Dalsland). Gäsene vet jag däremot inte var det ligger, det är i vart fall inte någon socken. Ett tips: eftersom det är ett kompani så kan det vara värt att kolla i ex vis Generalmönsterrullan. Kompaniet i Fågelvik hette inte Fågelvik utan Nordmark efter häradet.

2009-03-02, 23:36
Svar #18

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Jag har hittat på olika personer släktutredningar de uppgifter som jag har.Bl.a. K. G. Junhall,Fredrik Åhlander.¨Sen denna hänvisning till Fredriks utredningar.
http:/mars.ark.com/-camorris/Sweden/8th_ggp.html
Försökt att få tag på förbindelse mellan 2 Sallander-familjer och Kylander.
 
Någon vill att Nils Jonsson  född 1530, död 1588 Drättinge Gammelkil gift med Karin Haraldsdotter född 1540
Man vill ha Nils Jonsson och Jon Jonsson som syskon .
 
Jon var gift med NN.
 
Nils och Karin har en son Jonas Nicolai Kylander född 1566 Drättinge Gammal Kil ,död 1630-05-30 Linköping.
 
Det var han som var biskop.
 
Jon Jonsson och NN
 
Hade sonen Laurentius Jonae Kylander Gamblekijlensis född 1599 Brobytorp Gammelkil, död 1678 Prästgården Nykil (E).
 
Kan han ha varit gift med  Swahn och dessa föräldrar till Maria född 1661.
 
Väl stor ålderskillnad mellan Laurentius och Maria om de skulle vara syskon ,troligare far och dotter.
 
Jag söker med anledning att jag har Sven Sveno Jonae Sallander i mina anor.Ju fler som försöker så borde vi kunna hitta rätt.
Någon sitter nog inne med svaret.Så hoppat finns att vi ska klara ut det.
 
Hälsningar
Irene
IL

2009-03-03, 08:25
Svar #19

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Så  här ska det kanske se ut med hjälp av Peter Dragelins utredning. Då skulle min Maria passa bättre in .
 
Laurentius  Jonae Kylander Gamblekijlensis  
gift med
 
Agneta Månsdotter Swahn.
 
Barn:
 
1 Daniel Kylander född 1651 Prästgården Nykil Löjtnant,
 
gift med Margareta Kihlman född 1668 Gammalkil.
 
De fick en dotter Margareta född 1688 som var gift med Sven Persson Pihl född 1677.
 
2. Maria Kylander född 1661, gift med  
 
Anders Svensson.
 
De har sonen Sven Hultén född 1699-03-03 slätthult Hössna Ulricehamn.
 
hälsning
Irene Larsson
IL

2009-03-03, 15:35
Svar #20

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
De östgötska släkterna Kylander har en betydligt mera invecklad genealogi än vad man i förstone kan få en uppfattning om. Dessutom är de förmodligen inte direkt kopplade till varandra.
 
Kyrkoherde Laurentius Jonæ Kylanders dotter Maria Larsdotter Kylander, född 1661 19/12 i Nykils prästgård, avled 1700 i Kapperstad, Gammalkils sn (begr. 20/6) och var gift med befallningsmannen Lars Olofsson, inte med någon Anders Svensson.

2009-03-03, 22:11
Svar #21

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej Irene !
Jag är inte släkt med Sallander. Känner därför inte till de antavlorna.
Emellertid har jag ju under flera år brottats med problem att finna  Kylanderanor, som framgår av mina tidigare inlägg här under Kylander men även under efterlysningar under Skåne tidigare. Skall försöka lägga in dem som länk här sedan - om jag lyckas.
Anledningen att jag svarade dig, Irene, var att jag uppmärksammade att det fanns en Kylander i frågan.
För flera år sedan fann jag en Maria Kylander i Västergötland och tänkte utreda det närmare och fann då i  Lunds stifts Herdaminnen, Carlqvist: att det fanns en präst i Lunds stift som hette Petrus Hulteen. Om honom står det att han uppges vara f. på gården Slätthult, Hössna Älvsb. län 1675 2/11, son av fogden på Hössna säteri Sven Hansson och Maria Kylander, pråstdotter från Knätte, vilka båda avledo under hans skolgång i Skara; han intogs 1684 i Ulricehamns skola, s686 i Skara trivialskola, 1695 i gymn. därst., s699 22/2 student i Lund, Västg. nation s.å. 28/2.
Det fortsätter med mycken text om Petrus H. med hustru och barn.
Vill rekommendera dig att låna boken, om du är mer intresserad.
 
Jag vet ju inte om jag är släkt med Maria Kylander - men mina Kylandrar har beröring både med Älvsborg och Östergötland- men hur de har kopplingar till varandra har jag inte lyckats klara ännu- men hoppet finns.
Vi är ju många som hjälps åt.
MVH
Yvonne

2009-03-03, 22:38
Svar #22

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej Lennart!
Jag har observerat att Jonas Kylander var född 1744 i Nössemark och tänkt att han skulle kunna vara son till min fänrik Johan Kyllander o Helena Juliana Kylander.  
Han var ju i Gäsene kompani1718-19. Gäsene är ingen socken utan är ett härad i Älvsborgs län enl. Rosenbergs lexikon och Gäsene härad innehåller en mängd  socknar. I Generalmönsterrullan finns bara angivit Gesene kompani men jag kan inte finna vilken socken han skulle ha bott i.
 
Helena bodde på Sturehof i Östergötland  minst från 1760-1778, då hon dog och hade då blivit änka före 1760.
 
Jag skall se över mina uppgifter litet mera och sända dig mer, när jag fått litet bättre tillfälle.
Mvh
Yvonne

2009-03-04, 08:08
Svar #23

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Laurentius  Jonae Kylander Gamblekijlensis gift 1651-01-21 med Agneta Månsdotter Swahn
 
Dotter
 
Maria Kylander född 1661 gift med Anders Svensson(Sven Hansson vara far? Leta vidare).
 
Son
 
Rektor Sven Hultén född 1699-03-03 Slätthult Hössna Ulricehamn r P, gift med
 
Eba Christina  Andersdotter Ekman född 1710,
 
 makarna dog i Alingsås.  
 
Dotter
Margareta Hultén född 1751 Alingsås ,död 1812 Möne (P)
 
gift 1767-01 med
 
Komminister Sven Sveno Jonae Sallander född 1730 Sanden Torsö (R).
 
Han var komminister Möne Hellestad.
 
Denne Petrus Hulteen är det samma som Per mrn då verkar årtalet konstigt.
Hittade  detta jag på  
Kalmar nation i Lund 1670-1914
216   Hultén, Per   1803   1780   Högsby   rusthållareson
 
Hälsningar Irene
IL

2009-03-04, 11:41
Svar #24

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Jag återkommer till det jag framförde i går: kh. Laurentius Jonæ Kylanders dotter Maria Larsdotter Kylander avled 1700 i Kapperstads Västergård, Gammalkils sn (begr. 20/6). Hon gifte sig 1693 25/10 i Gammalkils sn med Lars Olofsson, befallningsman på Vinäs, Gammalkils sn. Makarna hade dottern Helena, född 1695 (döpt 7/2) i Vinäs, Gammalkils sn.

2009-03-04, 12:31
Svar #25

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Hej!
Tack . Jag har sett och ska använda mej av detta senare om det går bra.Har letat så länge så jag vill gå igenom det jag har hittat först.
Hälsningar
Irene
IL

2009-03-04, 19:19
Svar #26

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Hej!
Kan det finnas 2 Maria som har så lika villkor eller var hon gift 2 ggr.
Det verkar svårt att få detta att passa ihop.
Jag skrev in dina uppgifter om make.Tog hon namnet Hultén hon med som bröderna?
Hälsningar
Irene
IL

2009-03-05, 16:16
Svar #27

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Den västgötska Maria är ju helt klart en annan person än prästdottern från Nykil. Den saken är ju helt klarlagd och kan beläggas på flera olika sätt. Enligt Warholms Skara stifts herdaminne, del 2 (1872), s. 358f., och Lunds stifts herdaminne, utg. av Gunnar Carlqvist, Serie II, del 4 (1952), s. 296ff., är sammanhanget följande (Warholms uppgifter bör givetvis kontrolleras närmare):
 
Sveno Arvidi Hulthenius, son till en ryttare i Ingared, Böne sn, student i Uppsala 1628, död 1668 i Knätte sn, från 1653 kompastor i Knätte och Liared. Gift med Maria Hval, kyrkoherdedotter från Valstad. De hade 9 barn, vilka kallade sig Kylander:
Per Kylander, mönsterskrivarie i Vartofta
Abraham Kylander, mönsterskrivare
Kerstin Kylander, född 1652, gift 1:o med mönsterskrivaren Erik Håkansson, 2:o med Jacob Månsson i Håkansgården, Forshem
Lars Kylander, rektor i Borås
Maria Kylander, se nedan!
Elisabet Kylander, född 1658, död 1782, gift med Haqvinus Kylinghius i Hössna
Nils Kylander, död 1734, kronobefallningsman
 
Maria Kylander, gift med Sven Hansson i Slätthult, inspektor på Hössna; båda döda tidigast 1686 och senast i april 1692 (enl. personalierna för sonen Petrus samt db i Hössna, som börjar 1692 1/5); deras son Petrus Hulthén, född 1675 2/11 i Slätthult, Hössna sn, död 1747 6/12 i Igelösa sn, häradsprost i Torna kontrakt, kyrkoherde i Igelösa och Odarslöv
 
Rektor Sven Hulthén i Alingsås (1699-1786) anges av Warholm son sonson till Maria Kylander och Sven Hansson, en uppgift som naturligtvis bör granskas närmare - Sven Hulthén är i varje fall inte införd i fb i Hössna, och heller inte son till Maria Kylander; om han sedan är son till Anders Svensson o.h.h. Eufrosyne Larsdotter (som bor i Slätthult senast fr.o.m. 1711) eller till Brita Svensdotter och Anders Håkansson (omkr. 1671-1706) i Slätthult (vigda 1693 14/4) är oklart; osäkerheten om härledningen är tydlig (se Carl Sjöström, Vestgöta nation i Lund 1683-1910, under nr 122 och 286).

2009-03-06, 10:09
Svar #28

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Tar upp några men det finns mer av mina anor lite längre bakåt i tiden på Torsö och Mariestad, än dessa som jag skriver in här.
Min morfars  mor ar född i Ryan under Backebolet Torsö ,sen hennes mor Maria Jonsdotter född 1801 loko,
 
vars far hette Jonas Andersson född 1764 Backebolet Torsö.
 
Längre bakåt är hans far  Anders Persson född 1629 Backebolet,  
 
Anders far och mor är Petter Jönsson född 1686 Backebolet gift med Rangela Hansdotter född Boda Torsö.
 
Petters syster Rangela Jönsdotter född1699-10-15 Klippingsberg Torsö var gift med Jonas Andersson som tog namnet Sallander.
 
Sist är det Jonas son Sven Sveno Jonae Sallander född 1730-08-27 Sanden Torsö ,död 1772-05-24 på Mellomgården Möne som gifter sig med Margareta Hultén född 1651-04-16 Alingsås död 1812 Möne.
 
Jag förstår att det var 2 olika damer Maria så jag är glad att du rättat mej.Jag har genom Fernellsläkten en massa ingifta i olika Bergmans familjer så när jag då stöter  på en Maria Sallande där ,så blev jag för ivrig.Har beställt hem den bok du omtalar.
 
Ska föra in de uppgifter som du gett och försöka rätta detta.
 
Ett stort tack för hjälpen
 
Hälsningar
 
Irene
IL

2009-09-07, 16:52
Svar #29

Gunilla Jonsson

Släkten Kylandia. Kylandius.  
Se släkten Harling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna