ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kuus  (läst 3077 gånger)

2006-05-30, 15:50
läst 3077 gånger

Lena Ek.

Hej!
Jag efterlyser uppgifter om en korpral Axel Kuus som bodde i Bohuslän under 1700-talet. De uppgifter jag har om honom är följande:
Från disbyt:  
fanns 1735 och 1751 i Foss socken, 1735 i Tossene. Fick tre barn i Foss.  
Johanna f 1736
Anna Kajsa f 1739
Katarina f 1744.
Då var han gift med Kari Hansdotter.
Från släktdata:
Askum v 2 korpral Axel Kuus gift med Kristina Hammarberg.
Har också varit i kontakt med Bohusläns försvarsmuseum  som inte har några uppgifter om Axel Kuus.
Skulle vara glad om någon hade uppgifter om hans och hans olika fruars anfäder och om de barn han fick.
MVH
Lena

2009-07-27, 14:42
Svar #1

Utloggad Birgitta dAubigné

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 18:46
    • Visa profil
Jag efterlyser föräldrarna till Anna Greta Kuus.
Hon var gift med Carl Magnus Kall och bodde bl a på Anneröd i Tossene socken.
I en avskriven domstolshandling, förkortad, för Sotenäs härad står följande:
1734   4 november
17.Enkan Madame Anna Greta Kuus vars afl. man Fältväbeln Manhaftig Magnus Carl Kall ärftligen tillkommit uti odelsh. Anneröd 97 d 8 sk. Svägerskan Marta Kall. Svågern Nills Hemberg. brorsdottern Maja Sophia Kalls man Fältväbeln Magnus Åhlander. broder Cornett Peter Kall.
 
I Axel Kuus bouppteckning Tunge m fl häradsrätter FIIa:3 sid 1799 står döttrarna Johanna och Anna Cajsa med första hustrun Karin Hansdotter och Catharina och Maria med sista hustrun Christina Hammarberg.  
Axel Kuus hade tydligen också kontakt med släkten Kall från Uteby i Bro socken eftersom det i bouppteckningen står att barnens skyldemän var Jon Hansson i Uteby och Jakob Olsson i Anneröd(Jakob var gift med Sofia Magnusdotter Kall) Fanns det flera Kuus, kanske någon någon bror till Axel, som var far till Anna Greta??????

2011-06-17, 16:57
Svar #2

Utloggad Lena Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2011-07-06, 20:11
    • Visa profil
Hej Birgitta.
Det var längesedan jag tittade på Maria Axelsdotter Kuus som är min ana, men jag har hittat följande anteckningar.  
I Mantalslängden för Kungälv SE RA 55203/14/136 år 1715 Svar s. 14, har jag hittat en Erik Kuus, som står tillsammans med Catharina och Anna Greta. Det var ju en Anna Greta du efterlyste. Kan kanske vara denna.
Erik Kuus står som lantmätare.
I boken Med lag och slag, Bohuslänska kulturbilder av Sven Rydestrand, utgiven i Uddevalla 1967, finns en lantmätare Erik Kuus och en Axel Kuus från Åstorp nämda. (Troligen sidorna 19, 79 och 132).  
I släktdata för Kungälv F 1 finns en Axel Kuus, född 1707-01-30 med far Eric Kus. (obs stavningen).  
Vet inte allt detta har samband men det är ett uppslag. Jag ska titta på det igen under hösten.
Med vänlig hälsning
Lena Ek

2011-06-18, 15:06
Svar #3

Utloggad Birgitta dAubigné

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 18:46
    • Visa profil
Hej Lena!
Tack för ditt svar! Jo de namn du skriver har samband och Anna Greta Kuus är troligen en äldre syster till Axel Kuus.Har inte hittat hennes dopnotis, men hon kan ju vara född på en annan plats och inte i Kungälv.
Den 2 juni 2010 skrev jag följande fråga under Småland, men fick tyvärr inget svar:
Var i Småland?  
Lantmätare Erik Kuus var verksam i Göteborgs o Bohus län, blev ord.1711,avled 1716.  
I boken Lantmätare i Sverige 1628-1900 av Viktor Ekstrand hittade jag, bla, att Erik Kuus var ifrån Småland.Han hade en bror Samuel Kuus, som gjorde sin praktik hos brodern Erik och blev e.o. lantmätare i Malmöhus län. År 1707 blev Samuel militär.  
Lantmätare hade en lång utbildning. Vem var deras föräldrar??  
Är tacksam för alla upplysningar och förslag om var jag kan leta vidare.
 
Jag har en del uppgifter om Axel Kuus, maila mig din mail- eller postadress så skickar jag dem till dig.  
Hälsningar
Birgitta

2011-07-06, 17:46
Svar #4

Utloggad Lena Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2011-07-06, 20:11
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Vad roligt att du har uppgifter om Axel Kuus. Jag tar gärna del av dessa. Här är min mailadress:
lars.ek@comhem.se
 
Med vänlig hälsning
Lena

2011-07-07, 10:22
Svar #5

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Birgitta och Lena,
 
Ville bara tipsa om att det har skrivits här i forumet om en släkt Kuus i Misterhult, Kalmar län för några år sedan.  
 
I Bo Perssons inlägg så förekommer också namnet Axel som ingift i släkten, eller åtminstone i denna socken. Kanske kan er gren av Kuus på något sätt hänga ihop med denna släkt?

2011-07-09, 20:07
Svar #6

Utloggad Birgitta dAubigné

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 18:46
    • Visa profil
Hej och tack för tipset Karl Erik,
Jag har försökt få fram något om min Kuussläkt i dessa inlägg, men inte lyckats.
Axel föddes i Kungälv och hans far Erik är kanske född i Småland och Axels mor Annika Gadd...ja var, och av vem är hon född???Som vanligt många funderingar,Hälsningar Birgitta

2012-06-20, 22:49
Svar #7

Utloggad Gittane Iseland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 20:19
    • Visa profil
Ang Erik Kuus fru Anna Gadd!
 
Jag fann en Anna Annika Gadd, vars far också var Lantmätare.
De var från Norrala i Hälsingland.
Det behöver ju inte vara densamma..men..
 
I Sehlberg, Erik: Gefle och dess slägter, H 38a:1:2, p. 100, handskriftsavd., Kungliga Biblioteket, sägs om honom:
År 1700 Utfärdades af Häradsrätten Fastebref på Nybergs fäbodar för Lars Ersson Hammar hvilken dem köpt av Borgm. Falks E:a Elisabeth Gadd[.] Denna Elisabeth Gadd synes vara syster till Landtmätaren Anders Börjesson Gadd som var gift med Cathrina Christoffersdotter Bure, en brorsdotter till Biskop Zebrozynthius, och med henne fader till Anna Gadd Krukmakaren Hans Hansson Gavelholms förra hustru, se p. 585[.] Anders Börjess Gadd bodde i Helsingland och Borg.
mvh Gittane Iseland, Kungälv

2014-06-03, 01:24
Svar #8

Utloggad Gittane Iseland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 20:19
    • Visa profil
Hej igen! Lite kuriosa som jag fann ikväll om Kuus på
http://skefo.skelleftea.org/2.11-Mont.pdf
Välkommen till Drängsmark! (Skellefteå)
Förmodligen fanns folk i dessa trakter redan på stenåldern, för många tusen år sedan. Myterna berättar om Kuus, som var den förste nybyggaren i Kusmark och som hade en Dräng, som gifte sig med hans dotter. För att inte konkurrera om födan så flyttade de en mil norrut och då blev det naturligtvis Drängsmark som blev deras boplats och by.

2014-06-03, 08:46
Svar #9

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nja, så gammal behöver inte denna troligen muntliga tradition vara. Visst fanns det folk där för länge sedan, men nybyggaren var bonde och då handlar det om medeltiden (vilket givetvis innebär att man kan sätta större tilltro till utsagan än om den hade varit flera tusen år gammal)!
I boken Skellefteå socken 1650-1790 påstås namn på -mark som är vanliga i Skellefteå ha tillkommit under slutet av 1200- eller i början på 1300-talet.

2014-06-16, 20:38
Svar #10

Utloggad Mathias Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2016-06-20, 21:20
    • Visa profil
Gittane, har du någon mer information om släkten Kuus? Jag söker anorna till Eric Kuus och hans hustru Annika Gadd.

2015-01-08, 02:04
Svar #11

Utloggad Gittane Iseland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 20:19
    • Visa profil
Varsågod Mathias och ni andra  
 
Erik Kuus var lantmätare och mätte marker och ritade kartor i hela Bohuslän.. Skee, Lysekil, Kungälv, Partille, Alingsås.
 
Konung Carl X Gustaf hade gett den 28 maj 1658 gett order till borgarna i den nya staden Kongelf, som flyttats till Fästningsholmen vid borgen Bohus, eftersom den gamla staden Kongahälla plundrats och skövlats gång på gång, att de nu skulle flytta till Göteborg eller någon annan stad i Bohuslän.
Roskildefreden hade gått till hans favör.
 
Men efter konungens död erkände den nye kungen Karl XI Kongelfs rättigheter 1664.
Men 1676 brände danskarna upp staden på fästningsholmen.
Bebyggelse upprättades på andra sidan, på fastlandet under bergskammen och 1679 byggdes den nya kyrkan.
 
På grund av det trånga läget mllan Fontinberget och Nordre älv kom det nya Kungälv att breda ut sig längs en enda gata.. Västra gatan.. och Östra gatan..
Vid kyrkan skapades ett centrum med torg, rådhus och krog.
 
1696 upprättade Erik Kungälvs första stadsplan.  
Det blev långsmala tomter som vätte ner mot älven.
Terasser skapades upp mot berget.
 
1702 upprättade han en karta över säteriet Blomsholm i Skee socken.
Samma år ritade han en karta över Partille herrgård
1694-1712 arbetade han i Brastad, Bro och Lyse socknar.
*****************
 
Lantmätare Erich Kuus och hans hustru Annica Gadd är min  
mf mf mf mff och  mf mf mf mfm
 
*****************
 
Erik Kuus och Annika Gadd
Kungälv
Erik Kuus dog cirka 1716 Kungälv
Annika Gadd dog 1746-03-09 Åtorp, Foss (O)
 
 
Sonen Axel Kuus född 1707-01-30 Kungälv (O)
Kopral och dragon.
Gift två gånger.
Kristina Hammarberg och Karin Hansdotter
Död på Håle Nedergård, Askum (O)
Döttrarna  Anna Caijsa Axelsdotter född i Foss och  
Maria Axelsdotter Kuus född ca 1745 Håle Nedergård, Askum.
 
 
 Maria Axelsdotter Kuus
död 1798 Håle Nedergård, Askum (O)
Dotter till Axel Kuus och Kristina Hammarberg
gift med Jacob Hansson från Bua, Askum
Barnen:  
Ingeborg Jacobsdotter Kuus f 1763
Christina Jacobsdotter Kuus f 1766
Katarina Jacobsdotter Kuus f 1768
Hans Jacobsson
 
 
Hans Jacobsson
Född cirka 1778 Håle Nedergård, Askum (O)
Avliden den 6 december 1834 Håle Nedergård, Askum (O)
Gift med Maria Olsdotter  
Barnen:
Anders 1799
Maria 1803
Greta 1806
Beata 1812
Johannes 181x
Olof 1922
Maria Margareta 1825
Helena 1834
 
 
Beata Hansdotter
född 1812 Håle Nedergård, Askum (O)
död 1853-08-17 Skindelsröd, Askum (O)
gift med
Nils Andersson född 1803-03-16 Lindal, Askum (O)
död 1868-07-11 Skindelsröd, Askum (O)
Barnen:
Brita Maria 1834
Johan Henrik JANNE 1837
Hans 183x
Lovisa 1840
Anna 1843
Eva Mathilda 1845
Laura Christina 1847
Anders 1580
 
JANNE Johan Henrik Nilsson  
född 1837-11-12 Skindelsröd, Askum (O)
död 1925-01-25 Skindelsröd, Askum (O)
gift med HELENA Inger Olsdotter
född 1838-11-13 Sanneröd, Askum (O)
död ? Skindelsröd, Askum (O)
Barnen:
Axel Arvid Johansson
Nikolina Wilhelmina Johansdotter
Jemy Emil Oscar Johansson
Olivia Constansia Johansdotter
Klas Wiktor Johansson
Klas Hilmer Johansson
Berta Adolfina Nilsson
 
 
Jag har massor mer, men det får bli en annan gång...
Ha en fin forskarvår 2015 allesammans!

2015-03-17, 20:38
Svar #12

Utloggad Gittane Iseland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 20:19
    • Visa profil
Kuriosa! Eric Kuus och hans familj bodde på Östra gatan i Kungälv och enligt kartan, som han som lantmätare upprättade, bodde familjen på nr 21 och 24 enligt det gamla systemet, numreringen den gången, kv.Svingeln 6+7+8+9.
Som jag kan förstå det, är det idag Östra gatan 22+24+26+28.. Om jag inte har utläst allt fel?
Fann en del av denna information i Föreningen Gamla Kungälvs årskrift 1991/1992.
Thomas Löfberg och Hans Busck har gjort kommentarerna.
 
Så om jag inte har hamnat helt galet i mina uträkningar???
rekommenderar jag en vår/sommar-utflykt till denna helt bedårande del av Kungälv, med Bohus Fästning i bakgrunden, om ni vill se platsen de bodde på.
År 1696 ritade han kartan, så allt ser ju annorlunda ut numera naturligtvis, men husen är gamla och charmiga där fortfarande och atmosfären är värd att insupa. (Idag två gula små torp).  
Skall se om jag kan få det helt verifierat...
Go' reslust till er i vilket fall som helst!

2017-01-01, 21:39
Svar #13

Utloggad Gittane Iseland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 20:19
    • Visa profil
Till Mathias Sjöberg

Nej, jag har fortfarande inte funnit varifrån Erik Kuus kom, men han står som kommen från någonstans i Småland i boken "Lantmätare i Sverige 1628-1900" av Viktor Ekstrand
och han skulle ha haft en bror Samuel Kuus, som också var utbildad lantmätare men sedemera blev soldat.

I Småland återfinns Kuus i olika socknar, men jag har varken funnit Erik eller Samuel än.

Allt som någon finner ang Erik och Samuel Kuus skulle jag gärna vilja ta del av också!
Tack!
mvh Gittan Iseland

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna