ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kurck  (läst 1752 gånger)

2000-02-04, 23:57
läst 1752 gånger

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Enligt Torsö (R) vigsellängd gifte sig 28/12 1750 Petter Jonsson, f. 1725, bondson från gården Sanden på Torsö, med Maria Wettermä Kurck. Kyrkoherden på Torsö Nils Forsell, gjorde på 40- och 50-talen ett imponerande arbete när han utredde ägandeförhållandena, skiften och en hel del genealogi för gårdar och människor på öarna i socknen. Meningen var nog att det skulle blivit en sockenbok av imponerande format, men tyvärr kom bara en liten tunn allmän del i tryck. På Skara stifts- och länsbibliotek finns dock förlagan till boken i dels maskin- och dels handskriven form. Där skall han ha kallat Maria för Jakobsdotter utöver namnen ovan, men jag har inte lyckats finna denna hans anteckning. I vigselboken står Mar Wettermä Kurck, så inte ens Maria kan väl anses helt säkert. Detta är hittills den enda noteringen av detta namn jag lyckats hitta i någon originalhandling.
Wettermä-namnet låter i mina öron finskt, vilket kan stämma eftersom Kurck-släkten hade finskt påbrå. I Elgenstierna under Kurck har jag inte lyckats hitta någon lämplig kandidat som passar in på denna Maria och inte någon Jakob heller.
Känner någon till vem denna eventuella medlem av Kurck-släkten kan vara?

2000-10-05, 18:04
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Peter!
Din Petter Jonsson är bror till min ana Sven Jonsson Sallander, så jag blev intresserad.  
Strängt taget kallas inte Maria (hon heter verkligen Maria) för mer än Wettermä i vigselboken, ty Kurck står lite ensamt, övergivet och skevt i kolumnen Nomina Parentes.  . Kunde inte flickan ha kommit på ett vettigt förnamn på sin (förment?) adliga pappa?
Vid hennes död 15/5 1784 är i Torsös dödbok noterat, i kolumnen Nomina Parentes: Jacob And. Cathr. Wdr (eller möjligen Wä - lite svårtytt).  
I hennes bouppteckning, Hasslerör 1784 s 693 kallas hon blott och bart Maria Jacobsdotter. Varför ståtade hon inte med namnet Kurck där om nu detta verkligen var hennes riktiga namn?
Det har heller inte lyckats mig att finna någon attest på att en adlig person med namnet Kurck dött det året - prästerna var ju enligt lag skyldiga att göra myndigheterna underkunniga om sådana saker.
O. Sundholm ”Några Ståndspersoners kyrkoboksdata i Skara stift, del 2, sida 335-360, behandlar 85 sådana släktnamn från Torsö, men inte Kurck. På sida 360 tas ovan nämnde Sven Jonsson Sallander, i egenskap av präst, upp med data om familjen. Om brodern Peter skrivs ”Har varit 3 gånger gift och lämnat barn efter sig, hvilka alla äro i bondeståndet.” Det var bara med Maria han fick barn, åtta stycken.
Själv har jag bara läst kh Forsells tunna, lilla skrift - läsvärd den också trots allt. Fint att få gårdarnas alla namn samlade.
 
Min tanke är att Maria bara ville förgylla vigselnotisen med ett spännande namn hon snappat upp. Jag har många exempel på att personer tar sig ett släktnamn vid sin vigsel, så det är inget ovanligt. Därmed vill jag dock inte ha sagt att det ÄR på det viset! Jag har nämligen inte forskat vidare på henne, mer än att jag inte fann någon Maria Jacobsdotter(Kurck) född i Torsö år 1723-25, då hon ska vara född. Jag tar emellertid gärna emot uppgifter på att jag har fel. Det är alltid kul med en återuppväckt adelslinje!
 
Mvh Klas Kohlström

2001-03-04, 17:35
Svar #2

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Hej Klas!
 
Vore intresserad att ta det av det du har om Petters syskon och familjer.
Jag har fått ett intressant mail från Berith Svantesson, som hittat en intressant detalj i Torsö kyrkobok 23/10 1750(C:2, kort 2/3, s. 163) där det föds en Ingrid, dotter till Jac. Wetter K men hon är lite osäker på om hon tolkat texten rätt. K skulle ju kunna stå för Kurck. Jag kan inte hjälpa till just nu då jag inte har Torsö kyrkoböcker. Har du?

2001-03-15, 19:20
Svar #3

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Peter!
Kul att höra av dig igen. Jag betar av mina inlägg lite då och då.
Så sent som 1750 har jag givetvis inte sökt efter någon Kurck. Men jag lovar att kolla nästa gång jag är på landsarkivet. Dock är jag synnerligen skeptisk till att detta ev 'K' skulle stå för Kurck. Varför i så fall inte skriva ut hela namnet? Varför smyga med sitt adelskap?
 
En tanke är annars att Maria kanske lite tystlåtet sagt ett namn hon valt och som var snarlikt Kurck, Kurt, Kruk, Kurf etc och prästen missuppfattat det hela, eller att hon namnets historia ovetande verkligen sagt Kurk,och prästen då stavat det med ett 'c'. Sedan har felet stått kvar där i 250 år. Kanske prästen själv inte visste att Kurck är ett adligt namn - det är finskt och säkert inte så vanligt överallt i Sverige.  
Det var nog heller inte särskilt ofta sockenborna själva vare sig kunde eller tilläts kika i kyrkoböckerna för att kontrollera riktigheten i prästens anteckningar. Åtminstone har jag aldrig stött på uppgiften att de gjorde det.
 
Jag återkommer. Till dess kan du få de familjer du frågar efter.
Mvh Klas Kohlström

2001-03-16, 07:12
Svar #4

Berith Svantesson

Hej Klas!
Synd att man inte kan mejla direkt till dej, då hade jag kunnat förklara att det inte står Wetter K i fod 1750 utan Wennerst.. Jag hittade honom i dob senare och förstod att det måste vara samma namn. Ibland blir man lite för exalterad! Jag ber om ursäkt om jag gav dej och Peter falska förhoppningar.  
 
Du skriver i ditt andra inlägg här ovan om Peter Jonsson och Maria, och det är några uppgifter som jag undrar över. Bl.a. skriver du att de fick åtta barn. Jag vet bara om två, Johan och Beata, vilka är de andra? Eftersom jag är född på Sanden så är jag särskilt intresserad av att följa just den sidan av släkten.
 
I ett annat inlägg här i Anbytarforum skriver du om släkten att alla syskonen kallade sej Sallander... Hur vet du detta? Jag har inte stött på det i min forskning så det är kanske något jag missat.  
 
Det vore intressant att få ta del av din forskning, du verkar ju ha en hel del som fattas hos mej.  
 
MVH
Berith Svantesson, Mariestad

2001-03-18, 21:52
Svar #5

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Berith!
Här ska informationen vara öppen, så jag skrivet ett par rader, men eftersom du har lagt in din e-postadress, så tar jag mig friheten att skicka dig ett brev.
Det är väl lika bra att även du får hela familjen, så kan vi diskutera via e-post efteråt. Månne har du något matnyttigt för mig i gengäld? Det är många  bitar som fattas mig ännu.
 
Mvh Klas K

2001-04-07, 18:46
Svar #6

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Peter och hej Berit!
Nu tror jag att jag till 93,62% har löst gåtan med den gäckande ”adelsdamen” på Torsö. Tack vare Berits tips om Mariestad beträffande Peters och Marias barn. Tack!
Jag hade delvis fel vid mitt första antagande, men också delvis rätt.
Maria hette verkligen Maria Jacobsdotter Kurck! Släktnamnet Wettermä har jag dock inte funnit något annat belägg för än hennes vigselnotis. Det namnet kan, vilket jag antog redan i första inlägget fast beträffande Kurck, ha varit en nykonstruktion inför hennes gifte. Detta är som sagt ganska vanligt.
Än Kurck då? Jo, det är helt enkelt ett soldatnamn, ehuru med ansenligt god klang. Smaka på namnet – det har onekligen militärisk stuns. Det är kort, rappt och har fonetiskt bett – är kort sagt lite explosivt i motsats till Mjuk och Blom. Inga omständigheter hittills talade enligt mitt förmenande för att det verkligen skulle röra sig om ett adelsnamn.
 
Maria är född 10/2 1723 i Mariestad, och föräldrar var Jacob Andersson Kurck, född ca 1696 (var 73 år vid sin död [glömde kolla], men detta är inte hela sanningen, se nedan) död i Mariestad 13/6 1767, och Catharina Jonsdotter. Henne fick jag emellertid ingen riktig kläm på, ty Jacob verkar ha varit gift tre gånger. Tre förnamn på hustrur Kurck fann jag, men jag fann inga data om just Catharina.
Jacob och Catharina gifte sig 2/4 1721 i Mariestad. Deras barn hade, för en borgarfamilj, högst ordinära dopvittnen, och Jacob Kurck titulerades inte vare sig Wälborne eller ens Herr någonstans, vilket stadens honoratiores gjorde.
 
Alltnog, Jacob Kurck var båtsman. Här följer uppgifter ur Marinen rullor för båtsmanskompanier i Västergötland 1729-1802 (1729, 1740, 1789, 1790, 1802):
Han antogs som båtsman 1716 och påstods då vara 16 år, född i Mariestad och i skrivande stund, dvs år 1729, vara 28 år. Denna uppgift höll jag gärna för troligare än den åldersuppgift som står i hans dödsnotis, 73 år, och som är  given av den efterlevande tredje(?) hustrun. För att dock göra det ännu lite besvärligare står hans födelseår som 1690 i AI:2 s 138. Och som om inte detta vore nog, så anges födelseåret i AI:4 s 97 till 1792! – skulle nog ha varit 1692 dock. Nog borde en inskrivningsnotarie kunna se skillnad på en pojke på 16 år och en karl på 26.
Hans rotenummer som ordinarie båtsman var 176. Vicebåtsmannen på nr 176 (eller hur det kallas) hette Burk! De andra namnen för Mariestad var 171 Boja, vice 171 Koppar, 172 Skalle, 173 Råå, 174 Blom, 175 Knapp, 177 Ekman, vice 177 Ljungberg,178 Malm, 179 Blom (jodå, två Blom 1729).
År 1729 kasserades Kurck såsom oduglig - liksom även Burk.  
Den nye nr 176 hette Petter Andersson Kurck. Som födelseort angavs endast Skaraborgs län. Han hette visserligen också Andersson, men varför inte klart ange honom som broder till sin föregångare om han nu var det. Den vaga födelseangivelsen ger åtminstone på mig intrycket av att det inte föreligger något släktskap, utan att Kurck är det gängse namnet på nr 176.
År 1740 är det en ny man på 171 och han heter också Boja. 1789 ännu en ny man Boja och en ny Råå. Året efter en ny Malm och en ny vice 176, Nils Sturck (känns ljudlikheten igen?) - ordinarie heter då Mesan. I hfl AI:2 1757-63 står på s 147 ”Båtsman Kurck el Mesan, Enkan Cajsa 1723 …”. Detta avser troligen båtsmannen Jan Kurck (se nedan) men ändå.
Den 27/11 1747 vigs Jean Kurck - fader Johan[inte Jacob!], kronobåtsman - och Cajsa - fader Josef. Även denne Jan blir båtsman. Det finns det belägg för, bl.a. dödnotisen 28/12 1755. Och inte heller han tituleras ens Herr.
 
Så sent som för två veckor sedan fann jag som dopvittnen i Foss(O) både Baron Kruuse och korpral Kruse och vet med mig att jag under decenniernas gång ha sett fler liknande exempel. Vissa, särskilt äldre, korta adelsnamn lånar sig faktiskt utmärkt som soldatnamn. De blåblodiga må förlåta mina hädiska ord! Alla soldatnamn ser inte ju ut som mitt eget – även det ett soldatnamn nämligen, från Bergslagen. Föregångaren till min namnanfader hette också Kohlström. Därför vet jag att jag  i n t e  är släkt med alla som heter Kohlström, ehuru det är ett tämligen ovanligt namn.
För att så komma med en passande slutkläm, har jag på två sajter (bl.a. på Svenska Heraldiska Föreningens sida) sett uppgiften att namnet Kolström (utan ’h’) skulle ha någon sorts adlig anknytning. Såvitt jag vet är det dock inte mitt efternamn det gäller. Men visst vore det vore kul om någon annan visste bättre besked!
 
Mvh Klas

2001-04-08, 06:36
Svar #7

Berith Svantesson

Bra jobbat, Klas!
 
Berith

2001-04-08, 13:55
Svar #8

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:53
    • Visa profil
Hej Klas  
Läste ditt inlägg och det som skrivits om släkten
Kurck, tänkte bara komma med en liten sak som kanske helt saknar betydelse alternativt kan leda vidare vad vet jag.  
I Rämmen Gåsborns socken 1640 återfinns en finne Hindrik Kurki (kurki = trana) och sedan 1664 återfinns han i Mangen nuvarande Vitsands sn.  
Vart han tarvägen därefter låter jag vara osakt.
 
MVH Mikael

2001-06-11, 19:21
Svar #9

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Det har dröjt lite, men här kommer mitt slutinlägg.
Jag fann en Jacob född 16/2 1698 med fader Anders Månsson och med mor Margareta Jacobsdotter, och en Jacob född 21/2 1694 med fader Anders Bengtsson - båda födda i Mariestad.  
Jag håller på den förstnämnde, dels då jag tillmäter åldern vid inskrivningstillfället större tillförlitlighet än åldersuppgiften då han dog (se tidigare inlägg), dels därför att hans morfar i så fall också hette Jacob.
Det var mycket få Jacob som föddes denna period. Mellan 1698-1701 var det ingen alls och en Jacob med far Lars 1693.
 
Jacobs andra hustru hänger lite i luften. Varken vigsel eller barn har jag funnit, men hon står som J. Kurcks hustru, och att det skull gälla Jean Kurcks hustru är uteslutet, ty denna Cajsa Josephsdotter dog 1768.01.14.
 
Så namnet Kurcks ev ursprung. Jag håller med dig Mikael om att en trana är ett förträffligt heraldiskt djur. När jag tittade i Elgenstierna hade dock den adliga släkten Kurck, vilket det alltså inte är fråga om här, hjärtan och balkar (tror jag?) i sitt vapen.
Beträffande båtsmansnamnet kan det mycket väl ha varit så att en finne varit dess första bärare, men det kan jag tyvär inte uttala mig om. Så långt har jag inte fört mina forskningar. Tanken är dock utmärkt.
 
Mvh Klas

2001-06-11, 21:02
Svar #10

Berith Svantesson

Hej Klas!
 
Tack för att du rätat ut de största frågetecknen kring denna Maria Jacobsdotter!
 
Det där med trana låter intressant, med tanke på att det är vårt landskapsdjur...
 
Ha en härligt sommar önskar Berith, Mariestad!

2010-06-05, 16:00
Svar #11

Utloggad Måns Björkman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
    • Måns Bergs släktforskning
Hej alla!
 
Jag är nybörjare inom släktforskning och ny på anbytarforum. Jag håller på och arbetar mig tillbaka genom min släkt, och hoppas ni kan hjälpa mig.
 
Min farfars farmor hette Karolina Josefina Dahlström och föddes 1 januari 1871 i Göteborg, enligt anteckningar i en konfirmationsbibel. Familjetraditionen säger att hon var född oäkting till en Kurck, och att hon därför fick sin mors efternamn.
 
Hur mycket jag än sökt har jag dock inte kunnat finna några närmare uppgifter om denne Kurck. Det beror säkert delvis på ovana att söka genealogiska data, men uppgifterna som jag har att utgå ifrån är ju också knapphändiga.
 
Har ni kunniga några tips eller råd för hur jag kan gå vidare? Har ni kanske rentav själva några anteckningar om Karolina Dahlström?
 
Vänliga hälsningar,
Måns

2010-06-05, 16:29
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Här är Carolina på CD:n sveriges befolkn. 1900
 
Post 190009
 
Dahlström, Carolina Josefina
 
f. 1871 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Sjätte Roten 20, 21 A
Göteborgs Kristine (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
 
Födelseort i källan: Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs och Bohus län
 
Och modern på sv. befolkn. CD 1890:
 
Post 2759218
 
Dahlström Apelqvist, Carol. Fredrika
 
f. 1832 i Botilsäter (Värmlands län, Värmland)
 
Änka, mor i familjen
 
Westra Haga 66
Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
 
Födelseort i källan: Botilsäter Verml.
 
Kurck såg jag bara i Kristianstad och Västerås 1890.
 
Hälsn. Eivor

2010-06-05, 17:30
Svar #13

Utloggad Måns Björkman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
    • Måns Bergs släktforskning
Hej Eivor,
 
Tack så mycket! Alltid trevligt med en del kompletterande information. Nu när jag har en församling på Carolina kanske det går att hitta ytterligare guldkorn.
 
Att du inte hittar något med koppling till Kurck bekräftar snarast mina misstankar. Det kanske blir svårt att hitta något nedtecknat, om historien alls är sann.
 
Hälsningar,
Måns

2010-06-05, 18:54
Svar #14

Lotta Nordin

Hej Måns,
enligt Göteborgs Domkyrkoförsamling födelsebok, C:12 bild 434(AD), så föddes Carolina Josefina 1871-01-05. Hennes föräldrar var Carl Anton Hieronymus Dahlström och Carolina Fredrika Apelqvist.
 
I Gbg Domk.förs. AIa:8 sidan 214 finns familjen; Carl Anton Dahlström, född 1833-01-09 i Steneby, hustrun Carolina Fredr. Apelqvist, född 1832-06-05 i Botilsäter, Christina Amelia, född 1863-12-16 i Domk., Maria Gustava, född 1866-10-10 i Domk., Carolina Josefina, född 1871-01-05, Carl Erik, född 1876-11-05 i Domk.
Fadern Carl Anton dör 1881-04-18.
 
Carl Anton och Carolina Fredrika flyttade in från Carl Johans församling 1862-10-24.
 
Ingen Kurck där heller.  
 
Mvh//
Lotta

2010-06-05, 22:45
Svar #15

Utloggad Måns Björkman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
    • Måns Bergs släktforskning
Hej Lotta, och tack för den fylliga kompletterande informationen och väl utfört detektivarbete! Vi kan väl därmed bordlägga kopplingen till Kurck permanent.
 
När jag själv slår upp Göteborgs domkyrkoförsamling C:12 i AD OnLine får jag dock intrycket att Carolina Josefina föddes den fjärde januari -- det var dopet som stod den femte. Eller missförstår jag tabellen?
 
 
Hälsningar,
Måns
 
(Meddelandet ändrat av mansbjorkman 2010-06-05 22:54)

2010-06-06, 11:42
Svar #16

Lotta Nordin

Du har helt rätt, Måns. Hon föddes 4/1 och döptes 5/1.  
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna