ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisa Jeremisasdotter f.1731ca g.m Lars Olofsson Stenkyrka ??  (läst 673 gånger)

2007-08-04, 19:11
läst 673 gånger

Utloggad Connie Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2018-04-06, 15:02
    • Visa profil
Hejsan alla släktforskare!!
 
Söker uppgifter om Lisa Jeremiasdotter f.1731 ca g.m Lars Olofsson Stenkyrka??? med dessa knappa uppgifter hoppas jag på hjälp med mitt forskande..
 
Sommarhälsningar Connie Pettersson

2007-09-06, 15:32
Svar #1

Kristina Bohman Söderdahl

Hej Connie!
I min mans släkt finns Elisabet Jeremiasdotter, f 1731 01 30 och hennes man Lars Olofsson, Grausne, Fole. Om henne har jag ännu inte fått fram födelsesocken, föräldrar ed men däremot en del om mannen. Hur långt har du kommit?
Kristina Bohman Söderdahl

2007-09-13, 19:40
Svar #2

Utloggad Connie Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2018-04-06, 15:02
    • Visa profil
Hej Kristina!
 
Det var spännande att läsa..jag har en gissning på Stenkyrka på Lisa men inget belägg för den saken än..
Jag har kommit till Lars Olofsson föräldrar och morföräldrar..
Har tyvärr inga källnoteringar utan det är vad jag läst mig till på micro-fishe.
 
 
MvH Connie Pettersson

2007-09-15, 09:27
Svar #3

Kristina Bohman Söderdahl

Hej Catarina!
Själv har jag forskat via kyrkböckerna fram till och med Olof Larsson och hustrun Catarina Sörensdotter. Jag hade besvär med en samtida Lars Olofsson från Fole, i samma släkt, så jag fick jobba en hel del på detta. Olof Larssons bouppteckning 13 mars 1750 finns på Landsarkivet i Visby. Men Catarinas föräldrar, morfar och morfars far har jag fått via Olle Överbys databas. Har inte kollat dem själv. Vill du ha dem? Vilket av Lars Olofssons barn har du  bland dina anor?
Elisabet Jeremiedotter har jag inte lyckats knäcka trots att Jeremias är ett ovanligt namn på Gotland. Bara i Sjonhem verkar det ha varit vanligt, men jag har inte hittat någon koppling dit. Men det fanns en präst, tror det var i Stenkyrka, längre tillbaka som hette Jeremias. Elisabet kan vara ättling till honom, men jag har inte hittat kopplingen emellan. Jag kan leta fram min notering om detta om du är intresserad av att nysta i den tråden.

2007-09-15, 17:40
Svar #4

Utloggad Connie Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2018-04-06, 15:02
    • Visa profil
Hej Kristina...
 
Jag är mycket intresserad att vi nystar i tråden...jag har också prästen Jeremias i mina papper men inget belägg att knyta samman dem...
Jag har kommit lika långt som dig med resten och jag vill mer än gärna ha din hjälp för jag har haft den forskningen på is ett tag..
 
Hälsningar Connie

2007-09-18, 21:04
Svar #5

Kristina Bohman Söderdahl

Hej Connie,
jo, vid tillfälle ska jag försöka nysta på Jeremias igen, men det blir nog senare i höst när jag har tid att åka in till landsarkivet och leta. Jag hör av mig om jag hittar något. Men då är det kanske lika bra att maila direkt till dig eller skriva under socknar, Stenkyrka.
Har du förresten läst vad som står om Catarina Sörensdotters morfar och morfarsfar på gården Gräne i Stenkyrka i Barry Press bok Gotländska släkter och gårdar?
Mvh, Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna