ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kruusbart (Heijdrath)  (läst 2223 gånger)

2002-04-03, 21:40
läst 2223 gånger

Barbro Söderman

Hans Kruusbart bla faktor vi Jäders bruk, anges bla i Anders Flor?ns skrift Disciplinering och konflikt även ha kallat sig Hans Heijdrath. Hans dotter Margaretha d 1668 gift med Peter Schaeij, (även han faktor vid bruket)1613-1673, anges i vissa källor heta Kruusbart och i vissa Heijdrath. Peter Schaeij var också enl vissa källor gift med Eva Kruusbart.  Är det någon som känner till hur detta hänger ihop? Varför använde Hans Kruusbart även namnet Heijdrath och varifrån kom det? Vilka var hans förfäder? Var Margaretha och Eva systrar eller samma person?
Se nedan:
 
. I ”Arboga sockens Historia” av komminister Ernst Hansson .
Under rubriken gravlängder står på sidan 270, (grav nr 7) ”Kongl.Maj:tts Troo Tiänare och Wälförordnat Factor öfwer Jäders bruuk Ehrborn och Wälb:de nu mera Sal. Her Peter Schaeij. Födh uti Hertige Dömet Gelderland i staden Bommel A:o 1613 d. 22 September. Dödde A:o 1673 den 7 Majj. Här begrafwen den 8 Junii 1673.
Här under ligger begrafwen Peter Skais älskelige hustro Eva Krusbard, afsomnade d.18 November A:o MDCLX på sit ålders åhr 32.”
 
På sidan 275, (grav nr 21) står: ”under denne stenen ligger begrafwen Factorn S.Gesbert Schaeij hwilken i Herranom afsomnade d.28 Decemb. Åhr 1673 sampt hans K. Hustro Juditha Kruusbart, som och i H. Afsomnade d.16 Martii åhr 1668. ...Handelsfactoren  Gesbert, Kongl.Factorn  Peter och Rolof Schaeij woro bröder.”
 
H'är finns även en tredje kvinna Kruusbart Juditha, d 1668. Denne för mig hittills okända broder till Peter Schaeij dog samma år som Peter och deras hustrur dog också samma år....
 
Jag vet att flera personer tidigare har diskuterat Schaeij mfl och undrar nu om någon av er kan hjälpa till att hitta förklaringar.

2003-11-14, 14:16
Svar #1

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej Barbro!
 
Efter att jag har läst alla inlägg som berör släktern Schaeij och Krusbarth/Heijdrath så är jag mäkta förvirrad.  
 
Ett problem är ju att vissa vill sätta Margareta som Peter Schaeijs första fru, men om hon dog 1668 och det på Eva Krusbarths grav står att hon dog 1660 så stämmer det ju inte alls.
 
En annan sak som jag tycker är väldigt konstigt är varför en person kallar sig med två helt olika efternamn. Var det vanligt på den den tiden?  
 
Jag blir även nyfiken på vilka de där Rolof och Gesbert var för ena. De verkade vara en stor syskonskara som invandrade till Sverige.  
 
Jag har inte kollat upp så mycket, men om det finns brev bevarade från omnämnda personer så kanske man kan få klarhet i lite saker. Vet du om någon har undersökt detta?  
 
Själv härstammar jag från Johan Schaeij (1650-1735) och hans 1:a hustru.
 
Lycka till med din forskning, jag ska försöka kolla efter ledtrådar nästa gång jag är på Riksarkivet, vilket tyvärr är alldeles för sällan.
 
Mvh/Carolina

2003-11-14, 21:17
Svar #2

barbro söderman bsm

HEj!
Det verkar svårt att komma vidare med Hans Krusbarth/Heijdrath. Det första jag har hittat om honom är att han ska ha vunnit burskap som hovslagare i Stockholm år 1627.  
Namnfrågan är fortfarande olöst vad mej beträffar i alla fall. I Elgen kallas han Heijdrath liksom dottern Margaretha. Men i andra källor kallas han Kruusbarth eller Krusbarth.  
Jag tror att han kom från Tyskland alt Livland, Ingermanland, tex.  
Även dottern Margaretha skrivs olika. Eva kallas Krusbarth, såvitt jag vet. Om de inte är samma person. Jag är inte alldeles säker. Kanske har någon annan kommit längre där. Som du skriver stämmer inte dödsåren på Margaretha och Eva.  
I något inlägg står att Eva var mor till ett par av barnen men det stämmer inte, såvitt jag vet.  
 
Ja, jag är också nyfiken på att få reda på mer om den släkten. Har i den mån jag kommit åt och haft tid sökt i de källor jag kunnat komma på. Men utan resultat. Det finns en hel del om hans tid på Jäder mm, men före 1627 är det stopp för mej i alla fall.
Inte heller hans hustru har jag hittat även om jag har hypotesen att hon hette Faler i efternamn, eftersom han var svåger till Henrik Wulf, gift med Eva Faler.

2003-11-14, 21:36
Svar #3

barbro söderman bsm

Gesbert eller Gisbert Schaeij handelsman och faktor nämns i Arboga stads historia bla. Han var
från 1670 faktor i Arboga dvs ansvarade bla för utskeppningen av järn. Rolof har jag inga uppgifter om. Den Kruusbarth som står som hustru var väl ytterligare en syster skulle jag tro.

2003-11-14, 22:22
Svar #4

Christina Norén-Svensson

Hej Carolina! Hej igen Barbro!
 
Då jag, liksom Ni båda härstammar från Peter Schaeij, som tillsammans med 3 ev, 4 syskon invandrade till Sverige på 1620-talet blir jag intresserad av Din fråga, Carolina. Jag har ägnat tid åt att läsa in mig på litteratur och försöka få en bild av syskonens liv i Sverige och ffa i Bergslagen (Nora, Lindesberg och Arboga).
 
Förutom Peter ingick Jan, Rolof, Gesbert, Elisabeth och ev. ytterligare en bror Mårten i syskonskaran. Jan lär redan 1615 ha ingått en överenskommelse i Amsterdam med  Louis de Geer och Steven Gerards om att överflytta till Sverige och här ta tjänst hos Willem de Besche.
 
Fråga nr.1)
Varifrån härstammar uppgiften att Margareta Heijdeerath avled 1668? Jag har uppgiften att hon gifte sig med Peter Schaeij 1638 (mantalslängden) och avled i slutet av 1640-talet. (Källa:Arboga Minne 1971, sidan 35)
 
Fråga nr.2)
Jag har inte funnit belägg för att Peters hustrur skulle vara systrar dvs. att Hans Heijdeerath och Hans Krusbart skulle vara samma person. Jag är nyfiken på var den uppgiften kommer ifrån?  
 
Barbro! Du säger i inlägget, april 2002 att Margareta anges i vissa källor heta Kruusbart... Vilka källor då?
 
Fråga nr.3)
om ”vilka Rolof och Gesbert var för ena”.  
 
Rolof var handlande, krögare, borgare och gårdsägare m.m. i Arboga. Han nämns bl.a. i Arboga sockens Historia av Ernst Hansson, (sid. 275). Under rubriken gravlängder står följande: Handels factoren Gesbert, Kongl.factorn Peter och Rolof Schaeij woro bröder”. I Arboga Minne –68, sid.32 står att Rolof var gift, obekant med vem samt att han haft två barn, som synes ha avlidit i unga år. I ”Glimtar och Strövtåg i Arboga…” står Rolof omnämnd på flera ställen bl.a. under rubriken ”Polisåtgärder” på sid.90.
 
Gesbert/Jesper var handelsfaktor och köpman i Arboga. Också hans namn återfinns i Arboga sockens Historia. Barbro har ovan (april 2002)citatet under denne stenen ligger begrafwen Factorn S.Gesbert Schaeij hwilken i Herranom afsomnade d.28 Decemb. åhr 1673 sampt hans K.Hustro Juditha Kruusbart, som och i H.afsomnade d.16 Martii åhr 1668. I Arboga Minne -68, sid. 32 finns personuppgifter om Gisbert samt att hustrun Judith var dotter till faktorn Hans Krusbart vid Jäders bruk. Den informationen betyder att bröderna Peter och Gisbert gifte sig med var sin syster Eva resp. Judith, döttrar i Hans Krusbarts första gifte. Enl. domboken för Arboga 1675-02-26 lovade rådmannen Petter von Gent att vara förmyndare för den ena av Gisberts söner allenast han får trenne med sig som förmyndare för de andra barnen. Samma år den 24/3 togs förmyndarskapet upp på nytt och föreslogs att Gisbert Schaeijs släkt skulle åtaga sig förmyndarskapet såsom barnens närmaste fränder.
 
Jag har inte funnit (men inte heller letat efter) bevarade brev från första familjekretsen Schaeij i Sverige. Det finns mycket kvar att undersöka! Vem av oss gör första nya fynden - på riksarkivet eller annorstädes?
 
undrar med anhälsningar
Christina
 
Källor:
Elgenstierna
Wilhelm Thams böcker Lindesberg och Nora genom tiderna, del 1, 1943 samt del 2 1949.
J.E.Brattström: Glimtar och Strövtåg i Arboga Stads Hävder - huvudsakligen avseende tiden 1500- 1800, 1936.
Ernst Hansson: ”Arboga sockens Historia
Arboga Minne 1968, artikeln Gravstenarna i vapenhuset i Uppkyrkan av Thure Hallgrim
Arboga Minne 1971, sid.35
Personhistorisk Tidskr.1939-40, artikel av Åke Kromnow En kronans storarrendator, Andry Dress, och hans släkt.
Släkt och Hävd 1950-51.
Jacob Benj. Lohman Arboga Känning, 1737
SBL
Hülphers genealogier (1:2:322)

2003-11-15, 13:20
Svar #5

barbro söderman bsm

Hej Christina!
När jag försöker gå igenom källorna till de olika uppgifter du frågar om ovan upptäcker jag att en del bygger på att jag tagit saker för givet, vilket är en dödssynd förstås. En annan synd är att jag är dålig på att skriva sidnummer i mina källor så tex har jag SGG som en källa, men inte sidnummer. Den finns inte på vårt bibliotek så jag har inte kunnat kolla det idag.
Däremot gick jag tillbaka till Elgen och upptäckte att där ligger nog grunden, trots allt.  
I del 6 s 702 om ätten von Schaeij står
 gift på 1640-talet med Margaretha Heijdrath, dotter till anläggaren av Jäders bruk Hans Heijdrath.
Inte i något sammanhang kring Jäders bruk har jag sett någon Heijdrath som skulle vara en annan person än Hans Krusbarth. Där ligger problemet för mej om de skulle vara två olika personer.
Samt att om man fortsätter med Elgen, någon hustru Eva Krusbarth inte nämns. Hon bör ju i så fall ha varit mor till Johan f 1650 och Peter f 1658 (samt övriga f efter 1650) men de står båda, i anslutning till von Schaeij, som söner till Peter och Margaretha. Därav mitt (kanske för säkra?) uttalande att det inte stämmer att Eva var mor till barnen.  
Margaretha kallas  både Heijdrath och Krusbart tex i avhandlingen Disciplinering och konflikt av Anders Florén som behandlar Jäders bruks historia. Hon nämns också som dotter till Hans Krusbarth, den person som anses ha byggt upp bruket under sina år som faktor.
Så här skriver Florén:
1639 erhöll Hans Krusbart privilegium på Jäders holme och ström. Denne Hans anges i SAÄ heta Heijdrath, men i flertalet andra källor anges namnet till Krusbart.  
Jag har (kanske dumt nog?) förutsatt att Florén i en doktorsavhandling kollat sina källor och har litat på uppgifterna.
 
Jag erkänner att jag därmed har tagit saker för givna  för mycket. Både doktorsavhandlingar och Elgenstierna kan ju ha fel, förstås.
Ett bevis som är mycket vagt men ändå talar för att Margaretha inte dog på slutet av 1640-talet är att inget av barnen har namnet Eva, däremot finns Margaretha f 1651.  
 
Jag har inga semesterdagar kvar i år annars skulle jag ta ledigt direkt och sitta i Arninge en dag.  Det här är spännande.  
Min teori är att Krusbarth/Heijdrath är samma person som ev använde olika namn, men din tanke är spännande Christina och vi får se vem som hittar svaret.

2003-11-15, 22:18
Svar #6

Christina Norén-Svensson

Hej Barbro!
 
En kort kommentar ang.Elgenstierna.  Svenska Adelns Ättartal är en bra sammanställning över ätter introducerade i Riddarhuset. Dock har jag efterhand fått alltflera erfarenheter av felaktigheter, som smugit sig in. Just nu undersöker jag uppgifter kring ätten Didron.
 
Mitt råd lyder: Tag uppgifterna som tips och ledtrådar. Även uppgifter ur Elgenstierna bör kollas mot primärkällor!
 
Mvh Christina

2003-11-16, 00:54
Svar #7

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
Jag lutar också mot att Krusbarth/Heijdrath är samma person.
 
En sökning via Google visar totalt endast 6 träffar  
av Heijdrath och då gäller det Margareta och Hans Heijdrath och inga andra.  
 
I Family Search fick jag överhuvudtaget ingen träff på Heijdrath.
men på Krusbarth fick jag en träff:
Jacobus Krusbarth - International Genealogical  
Gift: 13 Okt 1730 Herdwangen, Konstanz, Baden.
 
Mina erfarenheter av äldre texter är att de kunde byta  
form ganska ofta och nya stilar blandas friskt i olika skeden.  
Dessutom olika personers tolkningar, erfarenheter, etnisk ursprung och modetillhörighet.
Den tysk-svenska skrivstilen varierade ju kraftigt och var ofta utsmyckad och ibland väldigt överdriven.
 
Jag har för skoj skull prövat att sätta ihop Krusbarth/Heijdrath  
utifrån 1650-talets vanliga skivsätt vilket gett följande resultat.
 

 
 
 
Likheterna är för mig slående och lätta att förväxla.
Hade den gode Elgenstierna haft problem att läsa gamla texter eller...
 
Kanske tveksamt om namnet Heijdrath som urkund överhuvudtaget funnits.
Kanske det är ett resultat av en tidig feltolkning.
 
Djärva hypoteser men ändå...
Hälsningar Sven

2003-11-16, 01:14
Svar #8

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
Hoppsan - så faller man på eget grepp!
Heijdrath blev felstavat med (dt).
Här kommer en rättad version (th)

Hälsningar Sven

2003-11-16, 13:56
Svar #9

barbro söderman bsm

Hej Sven och Christina!
Först, jag har oerhört stort förtroende för Christina som har hjälpt mej framåt i forskningen mycket. DÄrför tycker jag det är intressant att tänka i de banor du gör. Jag tror att ett sätt kan vara att försöka hitta bla skriftväxling mellan kronan och Krusbarth då han var faktor och liknande dokument för att se om han även använder namnet Heijdrath.  
 
Sedan håller jag med Sven om likheten, den har jag också funderat över. Vid sökning på nätet på båda namnen förekommer namnet HEIDRAT i TYskland och namnet KRUSBART i tex Estland och Lettland. Därav av mina funderingar om hans ursprung. (OBS enbart med de stavningarna, stavat som Heijdrath eller Krusbarth (o likn som Kruusbarth) ger inga träffar alls.
 
Det ska bli roligt att se om vi i alla fall kan komma närmare sanningen om honom och hans familj.
 
hälsningar
Barbro

2003-11-17, 15:10
Svar #10

Utloggad Anna Mannerstråle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-05, 18:47
    • Visa profil
Hej Barbro, Christina, Carolina och Sven!
Frågan om huruvida Peter Schaeij var gift en eller två gånger tycks vara en svår nöt att knäcka.
Enligt Wilhelm Schaeij själv, var han född i Nora stad och son till Peter och hans hustru Margaretha Heidenrath, båda från Zaltbommel, Geldern i nuvarande Holland.
Mantalslängden från 1638 som nämner hustrun Margaretha avser vilken ort? Arboga?
Peter Schaeij tycks ha fört en relativt rörlig tillvaro i Linde och Nora bergslag innan han definitivt bosatte sig på Jäders bruk.
Om Wilhelm och Petronella Schaeijs födelsenoteringar kunde spåras i kyrkoböckerna, så kanske en del av dimmorna kan skingras. Det verkar inte som någon av dem är född i Arboga utan i någon annan församling, Nora t.ex.
Mvh
Anna

2003-11-17, 21:46
Svar #11

barbro söderman bsm

Hej Anna!
Det var väldigt intressant att Margaretha skulle var från Geldern även hon. Hur/i vilket sammanhang har Wilhelm sagt detta?
 
Själv har jag letat i de uppgifter jag har samlat och inte någonstans står att Eva Krusbart skulle var mor till något av barnen.  
Födelseåren på barnen är inte kollade i kyrkböcker (av mig) men väldigt samstämmiga där jag hittat dem.  
Tex står i Viktor Ekstrands biografiska förteckning över Svenska Landtmätare 1628-1900
att Peter Schaeij föddes 12 nov 1658 på Jäders bruk Arboga som son till Peter Schaeij och Margaretha Heijdrath (Krusbart). Alltså kallas hon båda namnen även här.
Det motsäger att Margaretha dog på 1640-talet och att Peter gifte om sig, eller gör det inte?
 
Finns någon gravsten/skrift över Margaretha i Arboga (eller där familjen ev bodde då)på samma sätt som det finns för Eva?
 
Både Krusbart och Schaeij är ju ganska väldokumenterade personer. Är det möjligt att genom århundradena uppgifterna om Peters fruar och barnens mor/mödrar blivit så totalt fel?  
 
Fast, som svar på min egen fråga, det är det naturligtvis om alla utgår från samma (felaktiga?)uppgifter.
 
mvh
Barbro

2003-11-17, 21:49
Svar #12

barbro söderman bsm

Ett tillägg:
Det är ju flera frågor som behöver lösas:  
 
1. Vem Hans Krusbart var, varifrån han kom och om han ev även kallades Heijdrath.  
 
2. Frågan om Peters fruar, vem är vem och vem är mor till vilket av barnen?
 
mvh
Barbro

2003-11-18, 14:52
Svar #13

Utloggad Anna Mannerstråle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-05, 18:47
    • Visa profil
Enligt Wilhelm Schaeijs bibel som fortfarande finns inom familjen kom båda hans föräldrar ifrån Zaltbommel.
Hans mors förnamn skriver han på detta viset

som tydligt säger MARGARETA
och hennes efternamn

vilket borde tydas som HEIDENRAT. Det är inte lika uppenbart och andra kan tolka det annorlunda?
Frågan om Peter var gift 1 eller 2 gånger kan kanske inte utredas till 100 %.
Det finns vissa indicier som pekar på att det var 2.
Om mantalsuppgiften 1638 skulle avse Eva Krusbart skulle hon vara ungefär 10 år gammal när hon gifte sig vilket inte är speciellt troligt!

Eva Krusbarts ålder vid hennes död 1660 32 år tyder på att hon skulle vara för ung för att vara Wilhelm Schaeijs mor. Det finns ingen direkt anledning att misstro gravstensuppgifterna om hennes ålder, eller hur?
Däremot passar hon bättre in som Johan Schaeijs mor, cirka 22 år då han föds.
Johan och de yngre syskonen bör var födda inom Arboga Landsförsamling, medan Wilhelm säger sig vara född i Nora stad och det saknas uppgifter om var och när Petronella är född.
Min personliga misstanke är att Wilhelm och Petronella är helsyskon och hon kanske också är född i Nora trakten.
Mvh
Anna

2003-11-18, 21:34
Svar #14

barbro söderman bsm

Hej Anna mfl!
Det är svårläst, särskilt den första delen av namnet. Det lämnar jag till någon som är bättre utbildad på att läsa äldre skrivstil. Men Margareta står det ju tydligt.
 
För att lägga till något mer förvirrande som motsäger det som står i mitt eget förra inlägg, så står tex i Arboga stads historia på sid 411 att då Krusbart reste utomlands 1652 överlät han skötseln av bruket åt sin måg, Peter Schaeij, gift med dottern Eva. Hur välgrundad den uppgiften nu är....  
Men då verkar det ju konstigt att samme Peter Schaeij 1658 skulle ha varit gift med Margaretha, då sonen Peter föddes. Ändå säger både Elgen och Ekstrand det.  
Inga svar, utan bara ytterligare exempel på hur motstridiga uppgifterna är på just den här punkten.
 
mvh
Barbro

2003-11-19, 14:37
Svar #15

Utloggad Anna Mannerstråle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-05, 18:47
    • Visa profil
Om nu både Ekstrand och Flor?n stöder sig på 'Elgen' och han i sin tur har haft fel för sig, så blir det rörigt. Tyvärr.

2007-06-21, 17:25
Svar #16

Barbro Söderman (Bsm)

Jag är intresserad av om någon har lyckats komma längre vad gäller uppgifterna som diskuteras ovan, betr Peter Schaeijs äktenskap, samt Hans Krusbarth/Heijdrath och hans bakgrund mm.

2012-08-01, 16:46
Svar #17

Utloggad Anna Areskough

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2012-08-05, 01:00
    • Visa profil
Det förekommer en Petter Schaeij vid Oppboga bruk i Fellingsbro socken under mitten av 1600-talet. Som jag har förstått det ägde Petter Schaeij vid Jäders kronobruk Oppboga bruk, så det är väl troligt att det är en och samma person. I husförhörslängden anges hans hustru heta Eva. (Fellingsbro AI:1 (1654-1659) Bild 16 / sid 21)Han får även flera barn under denna tid, vid Oppboga bruk; okänt namn 1647, Johan 1648, okänt namn 1649, Margareta 1651, Eva 1654, Barbara 1657. Petter Schaeij finns även med i mantalslängderna för Oppboga bruk och dyker upp där, 1653 eller 1654. Hoppas detta kan vara till hjälp för den som forskar om Petter Schaeij och hans hustrur.

2020-06-03, 11:00
Svar #18

Utloggad Helén Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 13:54
    • Visa profil
    • Släktforskning - Heléns anfäder

Hej!
Jag har anfäderna Margareta Heijdrath (f 1560) och Jan Schaeij (f 1570 och d 1613). Finns det någon som har mer uppgifter om dem?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna