ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konst / Constenius  (läst 4576 gånger)

2004-09-01, 23:24
läst 4576 gånger

Arnstein Rønning

Hei igjen!
Jeg har lagt inn opplysninger om Constenius i Hammerfest her: http://home.online.no/~arnsroe/constenius.cfm
 
Jeg vil gjerne ha flere opplysninger om Curtelius!
 
Mh
Arnstein

2004-09-02, 09:51
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Brita Henriksdotter bör nog kunna vara den som står noterad som död 1769 2/8 i Niemis, Hietaniemi:
 
1769- 8- 2
Curtilia Brita Henricsdotter
Niemis Hietaniemi
 
(Uppgift från här på Rötter)

2004-09-02, 14:56
Svar #2

A H Rönning

Takk for det! Har noen opplysninger om hennes aner?

2004-11-21, 17:15
Svar #3

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Michael Michaelsson Constenius (1688-1740) var gift med Barbro Olofsdotter i Kengis. Vet någon vem hon var? Konst Familie Archief har en uppgift om att hon kunde vara dotter till Olof Thun. Kan detta vara riktigt?
 
Tacksam för synpunkter!
 
M v h,
Stefan

2004-11-22, 17:10
Svar #4

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
I kommunionlängden för Kengis Bruk (Vol. C:1, Pajala förs.) finns Olof Thun med familj.
Hustru Kerstin Ersdtr.
Son Baltzar Olsson
Dtr Kristina
Baltzars hustru Brita Samuelsdtr
Michael Konst
dess hustru Barbro Olsdtr
 
Sedan står det i det ganska mörka nedre hörnet av min kopia
? Brita
?Carin
son Michael
mågen Michael Michelsson
h Barbru.
 
Mvh
Irene
olofer@cox.net

2004-11-23, 12:35
Svar #5

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bästa Irene!
 
Ett mycket stort tack för uppgifterna från kommunionlängden för Kengis bruk! Då stämmer alltså uppgifterna, att Barbro var dotter till Olof Thun.
 
Bästa hälsningar,
Stefan

2005-01-22, 04:45
Svar #6

PeterVilhelm

Hej. Jag har skummat igenom den här sidan och tänkte bara säga att jag tillhör en gren Konstenius och min farfar hette Vilhelm Isak, hade bl.a en bror Johan Helmeri (f 18/5 1878 , Peltasaari, Finland). Han gifte sig med Maria Joanna Kandelin från Karungi 1899 i Karungi Sv.
Sedan emigrerade dom till USA (senast 1903).Min farfar var yngre än Johan Helmeri.Han flyttade till, Tossa några kilometer från Karungi, någon gång på 30-talet tror jag- Kan ha varit tidigare.

2005-02-07, 10:57
Svar #7

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Peter Vilhelm!
 
Det var intressant att läsa Ditt inlägg. Vet Du något mer om bröderna Vilhelm Isak och Johan Helmeri?
 
Min hypotes är följande i dagsläget:
I samband med svensk-ryska kriget 1808-1809 verkar något ha hänt med Constenius-gården i Karungi. Redan år 1802 dog den dåvarande ägaren till gården, Nils Michaelsson/Mickelsson Constenius (f. 1752). De flesta av de boende på gården avförs från hfl i samband med kriget. Min fmffmf, Isac Andersson Constenius (brorson till Nils), 1780-1852, som 1810 (året för freden i Fredrikshamn, då Sverige avträdde Finland till Ryssland) tjänade som dräng på gården, lämnade detta år gården för att sedermera bosätta sig i Korpijärvi invid Lappträsk, Nedertorneå sn (Sv.).
En tid senare bosätter sig en Johan Johansson (f. 1781) o h h Britha Johansdotter (f. 1780) på Constenius-gården. Efter finsk sed antar de sedan gårdsnamnet som släktnamn. Det är i stort sett bara ättlingar till dessa två, som bär namnet Konstenius i slutet av 1800-talet i Karungi sn.
Detta är nu en hypotes, att Vilhelm Isak och Johan Helmeri är tillhör denna skara. Det skulle behövas mer uppgifter om föräldrar och kanske farföräldrar till bröderna för att kunna verifiera eller falsifiera min hypotes. Återkom gärna med fler uppgifter!
 
Bästa forskarhälsningar!
Stefan

2005-02-17, 17:36
Svar #8

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
PÅ Genealogiska Samfundets i Finland hemsida under rubriken Personnamn/NImiartikkelit finns en intressant pjäs om soldatnamn. Enligt generalmönstringsrullan av Savolax jägare för den 13 november 1771 hade n:r 35 Olof Kontin (Randasalo) fått soldatnamnet Kånst. Dock har namnet Konst äldre anor i Randasalmi än detta, men möjligt är att några  
av dagens Konsti i trakten hette förr Kontin (Konttinen).

2005-04-14, 23:31
Svar #9

Peter Hassledahl

Hej Tomas !  
 
Så länge sedan jag skrev och tittade här senast.
 
Så Helmer bodde med sin Ida i Finland ett tag ?  
( Bodde han i Finland bara en kortare tid, några år eller så? )
 
Var inte Helmer Hemphälä eljest född i svenska Kukkola?  
 
Var Helmer från samma ställe/gård vars handlaren Hjalmar och Hildur Hemphälä bodde ?
Var Helmer och Hjalmar släkt med varandra?    
 
Intressant att Emil föddes i Finland, Karunki, men de andra barnen var alltså födda i Kattilasaari, som din farfar Nils och min farfar Hjalmar(Hemphälä Hassledahl), eller?
 
Sedan en annan fundering;  Anton Hemphälä (hustrun hette Helmi), som bodde i Keräsjänkkä,  var han någon släkting till våran Helmer eller till Hjalmar i Kukkola ??
 
För övrigt;  Finns det månne andra Hemphälä?s på andra orter, som är släkt med oss Kattilasaari- Hemphälä?s
 
 
Tacksam för svar från Tomas och alla er andra där ute.
 
Hälsningar från  Peter Hassledahl , Haparanda.

2005-08-21, 19:00
Svar #10

Tomas Törngren

Hej Peter!
 
Kan hjälpa dig med en fundering i alla fall:
fffff Erik Nilsson Härkäniemi f.1795
Söner: Erik Ersson Hemphälä f.1820 och  
Nils Ersson Hemphälä f.1840 (Dock ej samma mor, var alltså halvbröder.)
 
Erik Ersson Hemphälä g.m. Eva Stefansdotter
Son:Johan Erik Eriksson Hemphälä f.1847
 
Nils Ersson Hemphälä g.m. Maria Johanna Nilsdotter (Kerttu) f.1842
Son: Isak Helmer Hemphälä
 
Johan Erik Eriksson Hemphälä g.m. Lisa Greta Lindqvist
Son: Anton Hemphälä f.1880
 
Hoppas du förstod det där, där har du i alla fall sambandet.
Alltså ff Nils,Hjalmar och de övriga syskonen var halvsmåkusiner (!) med Anton i Keräsjänkkä.
 
MVH

2005-12-17, 13:05
Svar #11

Lisbeth Segerlund

Hej,
Finns det någon som har uppgifter om en Karl Ollinp. Konstenius född 1834-09-15 och död 1898-01-11 och gift med Brita Ulrika Margeta född 1828 och död 1907-02-05. Paret flyttade enligt uppgift år 1890 från Torneå till Alavojakkala nr 6 (gårdsnamn Vaara). De hade barnen Hilda Maria, Erik Ulrik, Ivar Wilhelm, Emil, Karl Arvid, Ida Sofia, och Johan Henrik. Ollinp. är möjligen Olofsson och stavningen på namnen är enligt ett släktutdrag från Finland daterat 1960.
 
Tacksam för alla tips!

2005-12-17, 17:23
Svar #12

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Lisbeth,
Hittade denna födelsenotis i HisKi:s kyrkböcker på nätet , http://www.genealogia.fi/hiski?se :
 
Nedertorneå - Alatornio - döpta
 
 
Åren 1834 - 1834  
Barnets förnamn: KARL => Carl  
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
 
18.9.1834  21.9.1834  -     Olof Constenius  Caisa   40  Carl
 
Datum felar på några dagar, men faderns namn stämmer ju bra.
 
Mvh / Berit

2006-01-13, 01:11
Svar #13

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Lisbeth!
 
Karl Ollinpoika Konstenius (1834-1898) är son till Olof Nilsson Constenius (1791-1856) och Catharina (Cajsa) Pehrsdotter Matojärvi (1794-1843). Olof står ibland som handlande (bl.a. när han 1828 30/12 utflyttade från Alatornio).
Vigseln mellan Olof och Cajsa äger rum 1824 5/12 i Karunki (Finl.). Kända barn är följande:
Olof (1822-1866), g.m. Eva Johansdotter Kerttu (1819-)
Johan (1825-1875), g. 1850 19/1 i Tornio m. Eva Maria Hansdotter Kaarakka (1814-)
Greta (1831-1832)
Nils (1832-1832)
Carl (1834-1898, se ovan!). Hustruns efternamn stavas även Marjeta, ett släkt-/gårdsnamn som fortfarande finns i Tornedalen.
Henric (1836-)
Brita Greta (1838-1838)
 
Olof Nilsson Constenius är son till Nils Mickelsson Constenius (1751-1802) på Constenius-gården i Karungi och Brita Persdotter. Nils är i sin tur son till Michael Eliasson Constenius (1703-) och hans andra hustru Brita Henricsdotter Curtelius (1720-). Michaels föräldrar är handlanden och borgaren i Torneå Elias Constenius (1679-1740) och Brita Johansdotter Vijpo. Elias pappa är brukspredikanten vid Kengis Michael Constenius och hans mamma Maria Catharina Jacobsdotter Spet(t).
 
Själv härstammar jag från Nils Constenii halvbror Anders Constenius (1737-1790). Hans son och min anfader Isaac Constenius tjänstgjorde f.ö. som dräng hos Nils Constenius vid Constenius-gården i Karungi.
 
Bästa hälsningar!
Stefan

2006-04-01, 15:49
Svar #14

Lisbeth Segerlund

Hej Stefan,
och tack för informationen! Säkert har du sett informationen om släkten Konst/Constenius på denna länk http://www.alfhansen.se/index.html, där Olof Nilsson Constenius finns med men jag blev lite osäker om det var rätt. Där finns det två Carl Olofsson som söner till Olof Nilsson Constenius, båda födda i Nedre Raumo. Efter dina uppgifter verkar dock övrigt stämma. Har du mer information får du gärna kontakt mig direkt!
MVH
Lisbeth

2006-04-24, 22:23
Svar #15

peter constenius

Finns det någon sammanaställning över familjen Konstenius som leder till nutid. Min anknyntning känner jag från Umeå och Haparanda först från 20 talet  och framåt./Peter Konstenius

2006-06-06, 07:34
Svar #16

Ulrika Eversdijk

Min sambo är kusin till en skrivare längre upp och hans farfar var Isak Vilhelm Konstenius. Finns det nån som forskar i Finland eller annars känner till Vilhems föräldrar o deras föräldrar?
Vilhem föddes 1886-02-25 i Karunki.

2006-08-09, 23:33
Svar #17

Matilda Dahl

Mitt namn är Mathilda och min mormors mor Jenny Cecilia Konstenius(1903-2003),senare gift Törngren, föddes i finland och levde sitt liv i haparanda (Karunki).Hon tillhörde Karl Gustav församling och min mor säger att hennes mormors far var storbonde av ätten Konstenius...
 
 Jag ska gifta mig och har ansökt att få föra mitt släcktnamn Konstenius vidare. Skulle gärna vilja veta mer om min mormors mors fader då jag via skattemyndigheten inte kan få fram mer information om mitt släktskap längre tillbaka. Det står i mina papper att min mormors mor Jenny hette Konstenius som ogift. Enligt personbeviset är hon född i Finland men det finns ingen uppgift om när hon flyttade till sverige eller om de redan bodde här, då den enda folkbok-föringen lyder 1903-11-17 vilket är Jenny Konstenius fördelsedag.
 
Skulle taksamt ta emot mer information om släkten Konstenius.  
 
Med vänliga hälsningar
Mathilda Dahl (snart Konstenius)

2006-08-10, 19:35
Svar #18

Karin Andersson

Hej Mathilda. Det finns information, 24 träffar, om Konstenius, Sök i hela Rötter, (i vänsta kolumnen här intill) att läsa. Kanske någon släkting till dig finns med där.
Mvh Karin A.

2006-08-13, 10:00
Svar #19

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Mathilda!
 
Jag skulle tro, att Din anmoder Jenny Cecilia Törngren, f. Konstenius (1903-2003), hörde till den yngre släkten Konstenius, vilken kom till Konstenius-gården i Karungi efter svensk-ryska kriget 1808-1809 och freden i Fredrikshamn 1810. Som jag tidigare konstaterat i inlägg ovan, ser det ut som om den dåvarande gården Constenius drabbas hårt av kriget och får nya ägare strax därefter. Det verkar i dagsläget inte som om det går att finna något (nära) släktskap mellan den äldre släkten (ättlingar till brukspredikanten Michael Andreae Constenius, c. 1645 - 1709) och den yngre. Den yngre släkten antog efternamnet Konstenius enligt finsk sedvänja efter gårdens namn.
 
Släktnamnet Konstenius/Constenius förekommer enligt www.eniro.se i rätt många fall i Sverige idag. Hur Patent- och registreringsverket bedömer denna situation vet jag ej.
 
Bästa hälsningar!
Stefan

2006-09-09, 12:22
Svar #20

Tomas Törngren

Hej Mathilda!
 
Det är riktigt som Stefan säger att Jenny tillhör den yngre släkten Konstenius.
1888 köptes Konstenius-hemmanet i Karungi av Niilo Erkkinpoika (Eriksson) tillsammans med hans hustru Kreeta Elvira Lasheikki och därefter togs gårdsnamnet Konstenius som brukligt var.
Niilo (1847-08-17--1933-02-28) och Kreeta (1861-07-11--1922-09-05) var föräldrar till Jenny Cecilia Konstenius.
 
MVH
Tomas Törngren
Boden

2006-09-18, 02:04
Svar #21

Peter Vilhelm Konstenius

Om jag förstår Tomas inlägg rätt, bör mina farfar Vilhelm Isaks far vara samme Niilo Erkinpoika (Eriksson) och hans mor Kreeta Elvira och följdaktligen Jenny Cecilia hans syster. Min far hann berätta för mig att farfar Vilhelm hade några systrar och jag tror han sa att ett par av dom åkte över till USA i början av seklet. Kanske då tillsammans med brodern Helmer (vars släktgren over there jag har tillgång till.
Systrarana gifte sig förmodligen där och fick då för mig obekanta efternamn.  
Jag har inte ännu räknat ut hur jag skall kunna få kontakt med någon släktintressrad person i USA. Jag tror dom finns, men jag har inga adresser - än.

2006-09-18, 20:08
Svar #22

Peter Vilhelm Konstenius

Jag hade nog fel innan...Min farfars far ska ha hetat Johan f.24/12 1846  d. 1912  i Karungi Min farfar hette Vilhelm Isak Konstenius och var född 1886. Kanske min Konstenius släkt var dom som bodde på gården i n n a n Niilo Erkkinpoika köpte den. Jag känner nämligen inte igen några av namnen på Niilos barn, fast de är födda ungefär samtidigt med min farfar Vilhelm och hans syskon. Vilhelm Isak bodde senare vid kyrkan, i någon byggnad i anslutning till kyrkan. Där föddes min far 1928 av min farmor Hildur. Innan dess hade Vilhelm Isak fått flera barn med sin första fru. På 30-talet flyttade familjen till Tossa ett par mil norr upp.
Det tycks ha funnits flera Konsteniusar även på den tiden - som egentligen inte var släkt med varandra. Vilhelm Isak hade bl.a 4 systrar som emigerade till USA kring sekelskiftet 1900 och ett par bröder som gjorde samma resa. Tre av Vilhelms söner i första äktenskapet flyttade över senare, på 30 och 40-talen. Åtminstone en av dom behöll namnet Konstenius, en kortade namnet till bara Stenius.

2006-10-12, 10:42
Svar #23

Matilda Dahl

Hej  
och tack för inläggen. Hittade även samma uppgifter då jag gick in under äldre inlägg ( överst på sidan) som bekräftar de uppgifter som ni givit mig.
 
Fick utdrag från Landsarkivet i Härnösand, men det hittatde bara min mormors mor och Isak Wilhelm Konstenius ( som jag nu vet inte är släkt med min mormors mor.) Ska skicak dessa uppgifter till Uleåborgs landsarkiv för att se om de har uppgifter om Nils Eriksson Konstenius ,som även min mormor AnnaLisa Allerskog ( tidigare Törgren) bekräftar var hemmes mors far.
 
(Ps. Vi kanske är släkt du och jag Tomas, då Törngren var min mormors mors namn som gift, och min mors namn som ogift. Ds.)

2006-10-18, 19:50
Svar #24

Tomas Törngren

Hej Mathilda!
 
Visst är vi släkt!
Min fm Sofia Hemphälä (f. Törngren 1912-1980) var syster med din mmf Axel Törngren (1900-1964).
 
Dessutom var din mmm Jenny Törngren (f. Konstenius 1903-2003) min ffm:s halvsyster (!!)
 
MVH
Tomas Törngren (tidigare Hemphälä)
Boden

2006-10-18, 20:16
Svar #25

Tomas Törngren

Hej igen Mathilda!
 
Läste ditt första inlägg igen.
Du ville ha information om din mmmf.
 
Här är allt jag vet:
 
Niilo (Erkkinpoika) Konstenius
Född 1847-08-17 i Övre Vojakkala, Alatornio
Död 1933-02-28 i Karunki, Finland
 
Han var gift två gånger:
1:a giftermålet, omkring 1870, med Kreeta Matilda Tilla Piuva (1850-10-27--1884-11-01)
 
2: giftermålet, 1885-06-28, med Kreeta Elvira Lasheikki (1861-07-11--1922-09-05)
 
Omkring 1888 köpte Niilo fastigheten Konstenius och var därefter nämnd som Niilo Konstenius (förekommande sed att man tog gårdsnamnet som familjenamn (efternamn)). Gården var belägen på sydsidan av Pelttarinsaari, Karunki, Finland.
 
Mycket finns att berätta om Niilo, det här är en del...
Hoppas du har fått lite information.
 
MVH
Tomas Törngren
Boden

2007-04-12, 14:22
Svar #26

Mathilda Konstenius

Hej allihop
 
släktingar och vi som bara har samma namn.
 
Fick uppgifterna från finland där mitt släktskap bekräftades och jag och min man är nu gifta och har tagit oss efternamnet Konstenius.
 
======================================
Utdrag ur föddas och döptas bok 1903
Torneo, 9.11.2006
Utdrag från Karungi kommuns handlingar:
Jenni Cicilia, född 17.11.1903 Karunki, döpt 29.11.1903.
Föräldrar:
Karungista Nr: 6, Niku KONSTENIUS med fru Kreeta.
Gudföräldrar:
Pekka Wiita med fru Hulda,
Eetu Pelttari  och  fröken Fanni Lasheikki.
Döpt av J.A. Sarkkila.
============================================
men tack för hjälpen på vägen då det var lättare för dem att hitta uppgifterna när jag hade ett namn på min mmmf.
 
Min mor tyckte även hon att det var rolig läsning då hon inte var helt säker på hur många syskon hennes mm hade och inte ens min mm var säker på namnen (hon är över 80 så det är inte så lätt, men hon blev väldigt glad att vi ville föra detta släktnamn vidare.)
 
MVH och tack för hjälpen
Mathilda Konstenius
Mjölby

2010-12-08, 14:19
Svar #27

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I Inrikes tidningar 1795-04-28, s. 8:
 
Nybyggaren Anders Michelsson Constenius ifrån ÖfwerTorneå Församling, som år 1788 bortgick ifrån sin hustru Caisa Olofsdotter, skall sedermera, enligt rykte, antagit krigstjenst wid något af de Finska Regementen samt blifwit död år 1790; men som ingen säker underrättelse om honom kunnat erhållas, och ofwannämnde des hustru, som nu uppehåller sig i Carl Gustafs Församling, tänker träda i nytt ägtenskap; så anmodas han, i händelse han lefwer, at inom den tid Författningarne stadga, hos undertecknad på Torneå och Carl Gustaf, gifwa sig tilkänna; som andra gången kungöres. Dav. N. Cneiff, kyrkoherde i Carl Gustafs Församl.
----------
 
Hur var det med denna lilla berättelse, hur var det egentligen, någon som vet?
 
 
//Peder

2014-09-28, 00:40
Svar #28

Utloggad Eva Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-01-04, 23:23
    • Visa profil
Hej! Nils Mickelsson Constenius är min farfars farmors morfar.  Det är Nils dotter Catharina som jag härstammar från.
 
Är det någon här som vet något om henne?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna