ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knaust  (läst 1918 gånger)

2001-09-12, 14:29
läst 1918 gånger

Jonas Nilsson

Hej alla!
 
Jag har släkten Knaust bland anorna och har samlat ihop en mängd information om dem. Liksom jag gärna svarar på frågor, så tar jag tacksamt emot all information om personer med detta namn och ättlingar till dem.
 
I have gathered an extensive amount of information on the Knaust family. Aswell as gladly answering questions you might have, I would very much appreciate you sending me any info you might have on persons with this name or relatives to such persons.
 
Vänliga hälsningar,
Jonas i Hbg

2002-12-29, 16:50
Svar #1

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 09:10
    • Visa profil
Hej Jonas,
 
Har du Johan Jacob Knaust f 14/7 1769 i Ystad. Om inte kan jag ge dig fler uppgifter.
 
Hälsningar
Christer Jonsson
Laholm

2002-12-30, 16:56
Svar #2

Jonas Nilsson

Hejsan Christer,
 
Jodå honom och hans ättlingar har jag en hel del omkring då han är halvbror till en av mina anor. Hans far Johan Georg (el. Jörgen) Knaust (1732-1802) var ju gift tre gånger. Måste dock tillstå att jag inte forskat så uttömande på Johan Jacobs gren och är naturligtvis mycket intresserad av kompletteringar. Det skulle också vara intressant att veta om och i så fall hur han kommer in i din egen forskning.
 
Johan Jacob Knaust, född tvilling 1769-7-14 i Ystad S:ta Maria. Modern, Christina Hintze, dör 1777-6-22 i Ystad och Johan Jacob och hans syskon omnämns alla i bouppteckningen (Ystads stadsarkiv FII:33:67, LLA). Fadern, perukmakaren Johan Georg klagar då över både sin hälsa och sin ekonomi. 1780 blir fadern klockare i Simris. Han gifter sig med klockareänkan Maria Elisabeth Eneström, vilket verkar ha varit nödvändigt för att få tjänsten. I alla fall är de ganska byråkratiska i sitt äktenskapsförord (Järrestads häradsrätts arkiv 1783-88:60 & 70). M. E. dör emellertid ganska snart och omkring 1787 gifter Johan Georg sig med Johanna Carolina Winther (min gren).
 
Jag har inte kunnat utröna om Johan Jacob och hans två bröder Hieronymus Gottfried och Christian Vilhelm följde med till Simris. Deras syster Petronella gjorde det inte, för hon hade gift sig (mot föräldrarnas vilja och till deras stora förtret) med kommissarien vid Skånska husarregementet herr Hindrick Gustaf Boman. Om nu sönerna följde med till Simris, förbryllar det mig att de inte alls omnämns i bouppteckningen efter fadern 1803-2-9 (Järrestads häradsrätts arkiv FIIa:8:122) och alltså inte verkar ha varit kända på orten. Jag har dock inte hittat dem som bosatta hos andra släktingar heller. Faktiskt har jag ingen aning om vart Johan Jacobs två bröder blivit av över huvud taget, men har inte heller letat med någon större febrilitet.  
 
Johan Jacob blir i alla fall sedermera perukmakargesäll i Kristianstad. 1792-4-20 gifter han sig med Christina Seifert (född 1762-3-24, dotter till kronobagaren Christopher Seifert och Britta Margareta Lustig). 1792-6-15, bara ett par månader efter vigseln, föds en son som får namnet Johan Georg.  
 
1793 flyttar den lilla familjen till Helsingborg. Det fordom givande yrket har så småning om blivit allt mindre lönande och i samtida handlingar berättas att: Tomten n:o 175 egdes af Perukmakaren Johan Jacob Knaust; huset var smalt, en våning, förstuga och ett rum med 2 fensterlufter; begränsades med en liten gårdsplats i väster, af tomten N:o 169. Knaust var tillika barberare, men ingen pratmakare, betjenade endast härmed sina vänner - icke på Hotellerna. En kräftsjukdom hade förstört det vänstra ögat och vänstra näsbruskan, så att stora svarta plåster betäckte dessa ställen. Dess hus, ehuru knapt välmående, var likväl en tillflygt för fattigare likar, ett mindre penningelån för tillfället och mat åt den hungrige nekades aldrig dem, som sådant begärde. Jag kommer så väl ihåg dessa goda menniskor äfvensom deras görande, ty de voro också barnkära; om Lördags eftermiddagar passade jag gerna på tiden för att till Handelsman Höckert och Apothekaren Berkenmeijer hembära deras hos Knaust uppkammade, brända, smorda och pudrade peruker, emedan en slant i drickspenningar alltid härför erhölls [Tengberg, E.F. Helsingborg år 1816]. Tomten n:o 175 var belägen i den västra husraden på Mariatorget, andra huset från det södra hörnet.  
 
Johan Jacob dör av ålderdom 1833-8-20 i Hbg:S Sfs (bouppteckning 1833 i Helsingborgs rådhusrätts och magistrats arkiv FIIa (1833:50:102), LLA; har inte läst denna). Christina Seifert dör 1839-4-27.
 
Har också en hel del noteringar om deras barn om du är intresserad och om jag nu inte avskräckt med detta långa kapitel  hehe...
 
Med vänliga hälsningar,
Jonas Nilsson

2008-07-14, 23:58
Svar #3

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej!
Jag har köpt en hel del visit-/kabinettfotografier via Tradera och har där hittat fotografier på släkten Knaust - vore tacksam att få veta något om denna intressanta släkt eller om det finns möjlighet med att få hjälp att identifiera personer som jag tror kan tillhöra Knaustsläkten.
Jag håller just nu på att lägga in dessa fotografier på Porträttfynd, där jag försöker skriva så mycket jag vet om släkten.
 
Jag har namn på fotografier av Lisa (vilket jag antar är Sigrid Elisabet), Maria (vilket jag antar är Marie Louise), Gerda Linnéa, Gerda Sofia och Anna (vilket jag antar är Anna Emilia).
Har hittat en del liknande fotografier i Sundsvallsminnens databaser - däribland en Fru Stina Knaust.
Det finns däremot inga namn på någon av de manliga Knaustarna, bara de män - såsom Carl Hahn och Carl Schmiedrich - som gifte sig med en Knaustflicka.
 
Även om jag inte är släkt med dessa så är det väldigt intressant och spännande.
Tyvärr vet jag inte varifrån fotografierna kommer, vet inte om det går att få reda på det av Traderasäljaren.
 
Mvh,
Susanne Carlsson

2008-07-15, 21:42
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Jag vet inte om du har kollat kort med Knaust i Porträttfynd, men om du skriver Knaust i sökrutan får du fram 15 bilder, inräknade med dina.
 
bl a detta finns:
 
knaust
Ann-Mari Bäckman

2008-07-15, 23:09
Svar #5

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Jo, jag har sökt i Porträttfynd.
Gjorde efterlysningen då det kanske finns någon kvar av släkten som vet vilka de är. Jag har bl.a. en ständigt återkommande kvinna som jag är rätt säker på är en Knaust, och det skulle ju vara roligt att få reda på om jag har rätt och vem hon är i så fall.
Jag menar kvinnan på bild #82075 i Porträttfynd, hon finns även med på bild #82073 där Gerda Linnéa Knaust är till vänster.
Vad jag fattar det som så finns det två familjer och tre systrar i varje familj (fanns fler men de blev inte så gamla) och jag har bild på fem av dessa - den jag inte har bild på (eller jag kanske har bild på henne men som inte är identifierad) är Ellen Cecilia Knaust, som gifte sig med grosshandlare Emil Benedictus Sundberg (vars bror Richard Sundberg är #82059 och hustrun Karin Mellgren #82062).

2015-03-24, 09:26
Svar #6

Utloggad Jan Sjøstrøm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-11-08, 15:26
    • Visa profil
Hei Jonas Nilsson
 
Jeg kom over ditt innlegg (selv om det er gammelt) og vil gjerne vite om du også har mer informasjon om etterkommere av Christian Knaust. Jeg har aner tilbake til ham via Anna Elizabeth Knaust som var gift med handelsman Hans Jacob Gråberg 1716-1777 i Ystad.
 
Såvidt jeg vet var hennes mor Maria Petersdotter 1699-1767.
 
Stemmer det at Maria var ektefelle til Christian, og at Anna Elizabeth også var datter av Christian?
 
Flere opplysninger om denne grenen vil gi et stort bidrag til karlegging av min fjerne slekt i Sverige.
 
Mvh
Jan Sjøstrøm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna