ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klipping  (läst 941 gånger)

2007-10-12, 13:26
läst 941 gånger

Gun Karlsson

KLIPPING, Margareta
 
Hej, finns det uppg. ang.Margareta Pedersd:r KLIPPING fr. Dalarne.MVH GUN.

2007-10-12, 13:41
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Gun!
Är Klipping en adlig ätt? I inledningen till rubriksättningen står det dessutom skriv ättens namn som rubrik (inget annat!) . Du borde ta dig en funderare lite innan du skriver inlägg. Detta sagt i all välmening och inte menat som ett påhopp. Vi är alla barn i början och lär oss allteftersom.
 
Om Klipping vore en adelsätt så borde den finnas med i Gustaf Elgenstiernas verk Svenska adelns ättartavlor vilket den inte gör. Din fråga borde alltså ha ställts under annan rubrik (föreslagsvis under Övriga släkter J-L -> Klipping). Likaså borde du kanske utveckla varifrån du hämtat dina uppgifter (källa ss litteratur eller kyrkbok). Det är svårt att hjälpa till om man inte vet när en person levde eller i vilket sammanhang personen är känd sedan tidigare.
 
I all välmening,
Niclas Rosenbalck
 
 
Ps. Jag föreslår att du skriver ett mejl till Anbytarvärden (anbytare@genealogi.se) och ber om att de flyttar din fråga härifrån) Ds.

2007-10-12, 20:22
Svar #2

Gun Karlsson

Hej Niclas,Du har säkert rätt, men jag skrev av fr.Elgenstiernas uppg. fr. Adl.Ätten Leijonflyckt nr.1088 tab.1 Peder Andersson Eneroot d.1655 g.m. Margareta Pedersd:r av den gamla ADLIGA ätten Klipping från Dalarne därav min sökning?? har jag fel så rätta mig MVH GUN.

2007-10-15, 13:00
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej GUN!
 
Vad Gustaf Elgenstierna fått denna information vet jag ej, troligen har han förlitat sig på riddarhusets förlegade fantasistamtavlor (Åkerstein mfl konstruerade ju som bekant en hel del adliga ätter). Någon introducerad adlig ätt Klipping har inte existerat varför din fråga likväl ligger fel. Har även kontrollerat Almquists verk över Herrgårdarna och Schlegel & Klingspors bok över4 Ointroducerad adel och där finns heller ingea uppgifter om någon frälsesläkt Klipping ifrån Dalarna. Verkar således vara luftslott. Har du kontrollerat prästen i Svärdsjö och hans släkt som hänvisas till i Elgenstierna? Kanske bäst att du går på det som de facto är känt.
 
mvh
Niclas

2009-03-21, 15:35
Svar #4

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Denna diskussion har flyttats hit från Introducerad adel.
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna