ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kleist  (läst 3675 gånger)

1999-06-04, 14:59
läst 3675 gånger

Åsa Andersson

Är det någon som har hittat en Carl Johan Kleist född 1845-09-27 i Ödeshög (E)?
Han bor i Örberga (E) på Örberga Mellangård men flyttar 1868 till obestämd ort.
Vore tacksam att få svar om Du hittat honom någonstans.
MVH Åsa
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

1999-11-11, 16:34
Svar #1

ssh10251

Hej  
Måste vara min farfars far ni menar
det var ingen annan carl johan kleist
då, vid denna tid, och vi är inte många kvar  
nu heller. hälsningar Rolf Kleist
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

1999-11-11, 16:51
Svar #2

ssh10251

Hej igen
 
jag skulle bara säga att min farfar hette  
Erik Kleist och farmor ella, vet ni om
Johans fru hette Hilda?  Johan gifte sig
19maj 1889 kl 15.30 för att vara noga
och han var snickare till yrket,dom bosatte sig
i helsingborg sedan och bodde där till sin död
Han kallades Johan Kleist
hälsningar Rolf Kleist
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

1999-11-12, 00:12
Svar #3

Åsa Andersson

Hej!
 
Och tack för ditt svar.
 
Jag har följ denne Carl Johan Kleist fram till 1868 när han försvinner så jag vet inte mer om hans levnadsförhållanden, han var ogift när han försvann från mig.
 
Hans far hette Sven Magnus Pettersson Kleist och modern hette Maja Lotta Svensdotter.
 
Om det är rätt person så undrar jag om Ni vet när han kom till Helsingborg.
Även senare levnadsöden tas tacksamt emot.
 
Tack o MVH
Åsa
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2001-01-25, 09:19
Svar #4

Therse Roth

Hej Åsa!
 
Det var ju ett tag sedan du efterlyste de dina men tyvärr är jag dålig på att sitta vid datorn...
Du efterlyste en Kleist från Ödeshög. Jag har alltid hört en berättelse om en Kleist och min morfar fick berättelsen bekräftad då han var med vid en torpinventering för 5-10 år sedan. Tyvärr har jag inte tillgång till hans papper just idag men ska hälsa på honom om ca två veckor och ska då ta reda på alla detaljer han har på papper. Men i stora drag är berättelsen så här: En Kleist bodde i Ödeshög: Han var gift och hade två döttrar. Han var våldsam och misshandlade sin familj vilket var vida känt. Familjen flyttade ut från socken och en natt mördade han familjen. Han satte eld på huset och först trodde alla att det var en olyckshändelse tills de började ifrågasätta hur Kleist själv hade överlevt. Till slut blev han fälld och satt på fästningen i Norrköping. Då han släpptes bosatte han sig i en backstuga i Börstabol, Ödeshög och bodde där livet ut. Kullen där backstugan låg kalas än i dag för Kleista-kulle. Kanske var det en släkting? Jag ska ta reda på mer exakt information så snart jag kan.
MVH Therése Roth
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2001-01-25, 22:02
Svar #5

Inga-Lill Alm

Hej! Det finns Kleist-släkt i Åby Östergötland.
Min kusin Jeanette är gift med Roland Kleist och har 2 döttrar, som är gifta och har barn. Roland har börjat forska lite i släkten. En dotter bor i Norrköping. MVH. Inga-Lill Alm.
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2001-01-25, 22:07
Svar #6

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Åsa, Carl Johan återfinns i Bultsbol, Ödeshög i slutet av 1800-talet.
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2001-01-27, 01:30
Svar #7

Åsa Jarl

Hej !
 
Och tack för alla svar, jo då det är samma Kleist vi menar.
Jag vet att Carl Johan dog 1911 och att han av någon anledning satt på fästning.
Mina misstankar var att han på något sätt hade haft ihjäl sin familj men jag har inte hittat någon dom på honom.
Vore kul om du Therese vet mer eller kan ta reda på mer om honom.
 
MVH Åsa
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2002-10-19, 20:24
Svar #8

Utloggad Våge Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 09:45
    • Visa profil
Salomon Kleist från Ugglebo,Bolmsö sn hade bl a en son Anders Johan 18650124 och en dotter Johanna Maria 18620211 som emigrerade till Amerika. Anders Johan kom till NY och Johanna Maria till Norwood, MA
Finns det någon som vet något mer?
Salomon var min mormor Idas far
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2002-10-19, 20:44
Svar #9

Karin. A. Björkholm. (Karin)

Enl. ellis island reste Anders J Kleist ,42 år gammal,  våren 1908 med båten LUSITANIA till 'någon' sister-in-law Amanda Samuelsson 96 - 4e (?)Ave. San José California.
Båtens så kallade Original Ship Manifest visas dock inte vid en första sökning.Det dyker då upp en annan båt som heter the Parima men om man bladar baklänges (ganska långt bak) ser man LUSITANIAs passagerarlista.
 
(>) Karin B.
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-03-05, 20:10
Svar #10

Rebecca Kleist

Hej!
 
Söker min farmors släkt (Kleist). Hennes far, Karl Kleist dog i spanska sjukan (december 1918 tror jag), men innan dess, så bodde han med fru och dotter på Ristorpet i Mölleröd, Skåne. Någon som vet något om vad som hände tidigare?
mvh Rebecca
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-03-05, 21:48
Svar #11

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Rebecca,
 
Kan det här vara din  Karl med familj i folkräkningen 1890
Östergötland, Slaka församling, Naterstad
Karl Kleist f. 1848 i Sjögestad, Rättare
Klara Niklasdotter f. 1844 i Vikingstad
Emma Helena f. 1877 i Gammalkil
Hilma Sofia f. 1879 i Gammalkil
Hulda Olivia f. 1881  
Hedvig Augusta f. 1882
Axel Arvid f. 1884
Rikard Ferdinand f. 1887
Anders Gottfrid f. 1888
Alla övriga födda i Slaka
SVARvolym: 000142  Kort nr: 4
Sida: 11  Rad: 50
 
Här kommer lite om Anders Gottfrid
1888-12-08
Kleist, Anders Gottfrid
Konsistorieg 6
582 22  Linköping
Kyrkobokförd i Linköpings domkyrkoförs (Linköpings kn, Östergötlands län, Östergötland), distrikt 01, fastighet 17655. Mantalsskriven på samma ort.
Född 8/12 1888 i Slaka (Östergötlands län, Östergötland).
--------------
Källa: Mtl Östergötlands län 1971
 
hans hustru
1903-12-26
Kleist, Märta Kristina
Konsistorieg 6
582 22  Linköping
Kyrkobokförd i Linköpings domkyrkoförs (Linköpings kn, Östergötlands län, Östergötland), distrikt 01, fastighet 17655. Mantalsskriven på samma ort.
Född 26/12 1903 i Vikingstad (Östergötlands län, Östergötland).
--------------
Källa: Mtl Östergötlands län 1971
 
18881208-1910
Kleist, Anders Gottfrid
Konsistorieg 6
582 22  Linköping
Död 23/5 1974.
Kyrkobokförd i Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn, Östergötlands län. Mantalsskriven (1967) på samma ort.
Född 8/12 1888 i Slaka (Östergötlands län).
Gift man (23/3 1945).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn, Östergötlands län
Skäggetorp, Linköpings kn, Östergötlands län
Ryd, Linköpings kn, Östergötlands län
Födelseförsamling i källan:
SLAKA (Östergötlands län)
Källor:
RTB 74, MTL 71
 
19031226-1902
Kleist, Märta Kristina
Konsistorieg 6
582 22  Linköping
Död 28/4 1982.
Kyrkobokförd (1977) i Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn, Östergötlands län. Mantalsskriven (1977) på samma ort.
Född 26/12 1903 i Vikingstad (Östergötlands län).
Änka (23/5 1974).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn, Östergötlands län
Skäggetorp, Linköpings kn, Östergötlands län
Ryd, Linköpings kn, Östergötlands län
Födelseförsamling i källan:
VIKINGSTAD (Östergötlands län)
Källor:
SPAR 90, RTB 82
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-03-13, 23:31
Svar #12

Rebecca Kleist

Hej Lena!
 
Har nu fått veta att den Carl Kleist som jag sökte efter förmodligen bådde föddes, levde och dog i Skåne. Hans föräldrar (Bengt Kleist och Beata Gudmundsdotter, vigda 1851) kom också ifrån Verums församling i Skåne. Men tack ändå för svaret, kanske är våra Carlar släkt med varandra, det kan väl inte finnas allt för många Kleist-släkten i Sverige?
MVH Rebecca
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-03-14, 06:34
Svar #13

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Rebecca,
 
Här tror jag i alla fall att jag hittat rätt.  
 
Bengt är död här men han kan ju haft Kleist till efternamn och barnen ändrat till det senare.
 
Folkräkningen 1890
Verum församling, Ristorpet
Beata Germundsdotter f. 1829 i Hishult, Hallands län, Torp.enka
Carl Bengtsson f. 1866 i Werum
Swante Bengtsson f. 1873 i Werum
Ingrid Bengtsdotter f. 1870 i Werum.
 
Enligt folkräkningen sök för 1890 finns följande Kleist över Sverige.
 
Antal Träffar på din sökning: 28 st  
Födelse år Län Förnamn Efternamn  
1820 Jönköpings Anders Kleist  
1865 Stockholms stad Anders Johan Kleist  
1833 Östergötland Anders Magnus Kleist  
1843 Östergötlands Anders Peter Kleist  
1866 Östergötlands Anna Kleist  
1861 Malmöhus Anna Christina Kleist  
1845 Östergötlands Carl Johan Kleist  
1816 Jönköpings Carl Johan Kleist  
1836 Kalmar Fredrika Kleist  
1834 Östergötland Gustafva Kleist  
1873 Östergötlands Johan Alfred Kleist  
1858 Malmöhus Johan Magnus Kleist  
1840 Östergötlands Johanna Kleist  
1854 Malmöhus Johanna Kleist  
1836 Östergötlands Johanna Gustafva Kleist  
1863 Malmöhus Johanna Maria Kleist  
1830 Östergötlands Johannes Kleist  
1832 Östergötlands Jöns Fredrik Kleist  
1848 Östergötland Karl Kleist  
1867 Kalmar Katarina Helena Kleist  
1838 Östergötlands Kristina Kleist  
1828 Östergötlands län Maja Stina Kleist  
1853 Malmöhus Nils Kleist  
1849 Östergötland Oskar Kleist  
1849 Kalmar Otto Wilhelm Kleist  
1820 Jönköpings Salomon Kleist  
1844 Kalmar Sara Lov. Kleist  
1810 Kronoberg Sune Kleist
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-01, 17:49
Svar #14

Mats Pettersson

Jodå Rebecca Kleist! Karl Bengtsson Kleist dog i spanska sjukan 1918 52 år gammal efterlämnande hustru Hanna Kleist f 73 och 8 barn i små omständigheter. Hanna bodde kvar i Ristorpet, Verums socken till 1948. Detta finna att läsa i min artikel i När döden slog till i Göinge i Västra Göinge Hembygdsförenings årsbok (VGHÅ)2002. Jag har personliga minnen av en son, trafikförmannen Harald Kleist, en trevlig prick. En syster till Karl Kleist, Ingrid Bengtsdotter Kleist, for till Amerika 1891. Om hennes och 32 andra verumsbor som samtidigt emigrerade står att läsa i en not till Titanic-artikeln Bland andra som med den båten foro ... i VGHÅ 1997.
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-27, 18:43
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den i inledningen sökte Karl Johan Kleist f 1845-09-27 i Ödeshög lever 1891 med sin familj i Bultbol, Ödeshög sn (hfl). Han är nämnd arbetare och gift med Amanda Carolina Högman f 1859-10-24 i Källstad, dotter till Gustava Jonsdotter f 1829-03-24 i S:t Lars. Den senare gifter sig 1860-11-19 i V Tollstad med Johan Johansson Högman f 1831-01-22 i Gränna. Om han är far till Amanda Carolina har jag inte utrett. Johan Johansson Högmans moder Maja Stina Jönsdotter är f 1799-02-22 i Vireda sn och syster till en av mina anor.
Karl Johan Kleist anges i hfl som varande på fästning men är antecknad för husförhör 1893. Hans hustru och två döttrar anges alla döda 1891 4/11, vilket gör att den skrämmande historia Therése Roth förmedlar ovan sannolikt besannas. Konstigt nog finns ingen anteckning om händelsen i hfl.
Vänligen,
Olle Elm
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland
Vänligen,
Olle Elm

2003-05-05, 21:56
Svar #16

Therese Roth

Hej Olle!
 
Förlåt att jag inte fortsatte att berätta om Carl Johan Kleist, men eftersom någon tyckte att denna hemska händelse inte skulle nämnas här (jag fick ett meil från en man)) skrev jag inte mer på denna sida.När det nu nämns igen och det gått mer än 100 år och nära släkt inte finns så...
Jodå det var rätt Carl Johan Kleist. Vidare i min morfars torpinventerings pärm Gamla torp och andsra byggnader i Bultsbol (en kopia finns på Ödeshögs kommunbibliotek) under Kleistens stod bla: Våren 1891 sålde Carl Johan stugan för 10 kr och flyttade med familjen till Rogslösa rusthåll och fick stallkarlsplats hos bonden Otto Larsson. Där fick han så småningom enbostad i ett hus som kallades Pölstorp. Carl Johan och Amanda var inte särskilt lyckligt gifta och han ahde tidigare misshandlat henne. Den 4 Nov 1891, när de snart skulle ha sitt tredje barn, uppstod brand i stugan mitt i natten. Hustrun och barnen brändes inne. Vid första domen 1892 blev han frikänd men erkände dock 1895 att han dödat dem innan han tände på.Han fick dödsstraff men blev benådad. Han avled 1911 och blev begravd i Ödeshög, troligtvis dock ej i vigd jord.
Backstugan finns ej kvar men skyltades 1997.
 
Detta inlägg har flyttats från Östergötland, Efterlysningar, Carl Johan Kleist från Ödeshög?.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna