ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjellgren / Kellgren  (läst 6106 gånger)

2008-08-29, 09:55
läst 6106 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I census 1891 för London bor på 49, Eaton Place (känt från Herrskap och Tjänstefolk) en Henrik Kellgren, svensk född ca 1838, som innehar Institute for Manual Treatment, han är själv Doctor i Manual Treatment. Han är gift med Anna från rysslnad och har ett antal barn födda i London. I hushållet bor ett stort antal svenskar, som butler, tjänare och assistenter på institutet, samt några patienter som verkar vara brittisk överklass. Är det någon som vet vem denna Henrik Kellgren är?
 
Lista på hushållet, ut census så transkriptionen är inte den bästa:
 
Gustaf Ahlstrom     27
Amalia Anderson    25
Augusta Anderson    29
Hanna Anderson    32
Unia Anderson    37
Adrian Von Duben    24
Gertrude L Ford    22
Gertrude P C Ford    45
Alvina Goldbach    46
Carl G Hankanson    28
Alice Kellgren    29
Anna Kellgrew    41
Elsa Kellgrew    1
Halga Kellgrew    8
Helding Kellgrew    6
Henick Kellgrew    53
Ligne Kellgrew    9
Una Leahe    20
Carl Lindgwist    24
Carl Ljunggren    25
Gustaf Loderberg    22
Johan Londell    21
Hilda Mollarsten    28
 
(Meddelandet ändrat av izla den 29 augusti, 2008)

2008-08-29, 11:10
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hittade mitt svar själv på Runeberg, fascinerande man:
 Kellgren, Jonas Henrik,
sjukgymnast; den föreg. broders sonson. Född i Alingsås d. 24 nov. 1837. Föräldrar: kaptenen Jonas Henrik Kellgren och Beata Carolina Sjöberg.
 
 
Efter att år 1855 hafva aflagt studentexamen i Lund blef K. 1858 underlöjtnant vid Västgöta-Dals regemente, där han 1864 avancerade till löjtnant, och genomgick en kurs vid Gymnastiska centralinstitutet. Nedtryckt af sorg öfver förlusten af maka och barn genom döden och äfven ekonomiska motgångar, lämnade K. 1869 Sverige. Hans mening var att inträda i främlingslegionen i Algeriet, men då han på vägen kom att besöka Ulrichs gymnastiska institut i Bremen, tog han anställning vid detsamma och redan 1870 upprättade han ett eget institut i Gotha. Genom tillämpning af det Lingska sjukgymnastiksystemet och ett system af manuel nervbehandling, som han själf uttänkt, lyckades han återställa hälsan i en mängd sjukdomsfall, äfven sådana som ansetts obotliga. Så uppgifves han hafva med obestridlig framgång behandlat fall af mångårigt lung- och underlifslidande, halsluxationer, ryggmärgslidanden o. s. v. Hans praktik i Gotha var emellertid af en särdeles ansträngande art, hvarför han efter några års förlopp såg sig om efter ett nytt arbetsfält. Han fann äfven 1874 i London ett sådant, som både var mera inbringande och tog hans krafter mindre i anspråk. Äfven här vann han såsom sjukgymnast stor framgång. Somrarna 1877-83 utöfvade han sin verksamhet vid hafsbadet å den preussiska Nordsjöön Norderney. K. upprättade 1883 i Baden-Baden och 1884 i Paris filialer, som dock sedermera öfvertogos af andra. En tredje filial kom 1886 till stånd å egendomen Sanna några km. från Jönköping. K. vann såsom sjukgymnast europeiskt rykte, och med tillhjälp af lärjungar, som af honom under årens lopp utbildades, hafva efter mönstret af hans institut dylika flerstädes blifvit upprättade såsom i Berlin, Frankfurt am Main, Lyon, Wien, Dresden, Ottava, Newyork.
 
Gift 1: 1866 med Fredrika Eleonora Ulrika Ulfsparre; 2: 1872 med Anna de Yakowleff (från Petersburg).
 
Äfven K:s broder, Arvid K., (f. 1856, med. doktor i Edinburgh 1886), »anses såsom en konstnär af första ordningen på den manuella behandlingens område.»
 
 
Samt sjukgymnastikens historia:
 
När vi talar historik kan det i sammanhanget vara intressant att veta att den kända svenska sjukgymnasten Henrik Kellgren (1837-1916) fick en dotter som gifte sig med Edgar Cyriax, blivande läkare från Storbritannien. Paret Cyriax fick sedan en son som blev den kände Dr James Cyriax, läkaren som myntade begreppet ”Ortopedisk Medicin”. Dr Edgar Cyriax gick läkarkursen i sjukgymnastik på Gymnastiska Central Institutet (GCI) i Stockholm 1899 och 1903 skrev han boken The elements of Kellgrens Manual Treatment. Det är lätt att med den historiska bakgrunden förstå varför Dr James Cyriax var så generös mot sjukgymnaster och många idag internationellt kända sjukgymnaster träffades och inspirerades också hos Dr James Cyriax i London på 1960-talet, bl.a. Maitland (Australien), Grieve (Storbritannien), McKenzie (Nya Zealand), Paris (USA), Lamb (Canada).
 
 
Och han uppsöktes av självaste Mark Twain:
 
Den 10 juli 1899 kom Mark Twain med fru Olivia och dotter Jane till Sanna hälsoinstitut i Jönköping. Institutet drevs av Jonas Henrik Kellgren, ättling till 1700-talsskalden Johan Henrik Kellgren. Direktör Kellgren, som han kallades, var känd och ansedd långt utanför Sveriges gränser. Han utförde massage och bedrev brysk sjukgymnastik, som skulle hjälpa mot det mesta. I London hade han ett institut liksom på många andra ställen i Europa. Det var just i London som Mark Twain hade kommit i kontakt med det Kellgrenska vårdprogrammet. Han for till Sverige och Sanna för att i Kellgrens sommarhögkvarter fullfölja den hårdhänta Linginspirerade behandlingen.
I brev till dottern Clara tecknar han en dyster bild av sommaren 1899. Trist och tråkigt tycks det ha varit, med enahanda dagsprogram för de fördömda, som han kallar Kellgrens patienter.

2009-02-23, 12:15
Svar #2

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Hej, Jag är ny här..jag är ättling till Jonas Kellgren bror till skalden JH Kellgren..har för avsikt att
försöka kartlägga släkten och släktbanden. Undrar om någon har information om eller intresserart sig för Keöögren..(som jag inte tror har något att göra med den Kellgrensläkt övriga inlägg här handlar om)..Tacksom för råd och tips.  Anders

2009-02-23, 15:29
Svar #3

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Förlåt stavningen i förra inlägget..det gick lite fort mellan möten...
 
Jag ser Chris Bingefors skriver att Jonas Henrik Kellgren är ättling till skalden Johan Henrik Kellgren.
Vad man vet (!!) fick skalden inga barn, han hade däremot syskon. En är prosten Jonas Kellgren, skatelövs församling..kan sjukgymnasten Jonas Henrik K möjligtvis vara ättling till prosten Jonas K..låter inte otroligt..??? Någon??
 
Anders

2009-02-24, 11:59
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jäpp, han är ättling till Jonas Kellgren - skrev fel i hastigheten, ska vara släkting förstås. Sjukgymnasten som var mycket berömd och umgicks med de högsta i samhället var alltså din släkting. Det är en intressant gran av släkten

2009-02-24, 12:23
Svar #5

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Chris, Mycket trevligt att du svarade! Tack! Ja min mormor var Hilda Kellgren, död 1955. Min mor har just dött och jag har insett att jag inte har koll på stamtavlan på hennes sida. Bättring nu! Har du för övrigt några tips på källor runt Kellgren jag bör söka i utöver de vanliga?
 
Vad jag vet är att Kellgren släkten brukade sända sina söner för studier vid Åbo Universitet (både JH och broder Jonas var där. ref Carina Burmans bok om skalden..). Den siste som som var i Åbo var min mors morbror Oskar Kellgren, tillika Kommunstyrelsens ordförande i Mönsterås, Småland varifrån jag kommer... Med Oskar verkar de akademiska meriterna i släkten försvunnit tills jag doktorerade..
 
Jag är själv ingift Silverstolpe numer och blir ju lite avundsjuk när jag se den väldokumenterade stamtavlan..och allt annat som finns dokumenterat runt släkten.  
 
Anders

2009-02-24, 13:18
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns lite grann på databaserna, annars har du en stor uppgift framför dig! Det är kul att leta också. Jonas Henrik Kellgren, sjukgymnasten, var född 1837-11-24 i Alingsås. Son till kapten Jonas Kellgren (de har ett irriterande sätt att heta samma i alla generationer). Jag har bara följt Jonas H framåt, efter att jag hittade den här uppgiften i folkräkningen i England.  
 
En kul artikel hittar du här:
http://www.genealogia.fi/genos/2/2_103.htm
 
Från vem härstammar din släkt?

2009-02-24, 15:53
Svar #7

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Jag härstammar från prosten Jonas Kellgren, bror till skalden. Men jag vet inte hur...det måste utredas..om tex sjukgymnasten finns med i bilden..

2009-02-25, 13:51
Svar #8

Utloggad Anders Ottosson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-05-24, 14:27
    • Visa profil
    • www.chronomedica.se
Hej Anders och Chris!
 
Nu har min registrering här blivit giltig och postar därför här det jag skickade dig över mail Anders:
 
Lustigt detta! Jag kontaktade Chris alldeles nyligen i ett liknade ärende. Som Chris mycket riktigt påpekar är löjtnanten och sjukgymnasten Jonas Henrik Kellgren släkt med den berömde skalden, närmare bestämt är han dennes brorsonson. Eftersom din anfader hette Jonas är sjukgymnast Jonas Henrik Kellgren med stor sannolikhet barnbarn till honom. Därmed borde du i sin tur vara barnbarnsbarn alternativt barnbarnsbarnbarn till den sistnämnde. Dessutom var sjukgymnastkellgrenarna hårt förankrade Småland, främst då i trakten kring Jönköping (när de inte bodde utomlands, främst London).
 
Helt säker är jag dock inte på ovanstående. Min osäkerhet kommer sig utav att J. H. Kellgren hade, vad jag vet, nio barn: sönerna Harry, Ernst och Arvid samt döttrarna Annajuta, Karin, Signe, Helga, Hedvig och Elsa (sex av dem studerade till läkare utomlands). Som du ser verkar ingen ha hetat Hilda, vilket pekar på att hon kan ha varit barnbarn till honom. Eller kan Hilda vara ett smeknamn?
 
En annan möjlighet är förstås att Hilda är dotter till Jonas Henriks yngre bror, sjukgymnasten och läkaren Arvid Kellgren (f. 1856) alternativt något annat syskon till honom (kommer inte ihåg på rak arm om han hade fler syskon än Arvid).
 
Som Chris redan visat var Kellgren en riktig guru med stort G. Vill du avnjuta Mark Twains erfarenheter från dennes tid hos Kellgren i Sanna, Jönköping 1899, kan jag rekommendera boken Mark Twain and Medicine: Any Mummery will Cure, 2003., s. 155 ff.
 
Jag skall snart försöka skriva en artikel där sjukgymnastkellgren kommer att vara huvudfokus.
 
mvh
 
Anders Ottosson

2009-02-25, 14:31
Svar #9

Utloggad Anders Ottosson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-05-24, 14:27
    • Visa profil
    • www.chronomedica.se
Hej igen Anders!
 
Jag har nu upptäckt att Jonas Henrik Kellgrens var namne till sin far. Tyvärr vet jag inte när Jonas Henrik Senior var född, men han var tydligen kapten, först vid Hallands infanteribataljon sedan vid Elfsborgs regemente. Han var gift med Beata Carolina Sjöberg (saknar även här födelsedatum). J H senior borde du kunna få fram uppgifter om vi militärrullor etc, som gör att du sedan kan leta fram hans boupteckning.
 
Vad jag förstår hade Jonas Henrik junior (alltså sjukgymnasten) flera syskon, åtminstone fyra skall ha levt till vuxen ålder (tre bröder en syster). JH själv skall ha varit näst äldst i syskonskaran. Tyvärr har jag ännu ingen inforamtion om deras namn, förutom då lillbrodern Arvid.
 
Med andra ord kan din mormor härstamma från någon utav dessa syskon (förodligen inte systern). Fast nu slog det mig att din mormor Hilda kanske var gift Kellgren?
 
Mvh
 
Anders O

2009-03-03, 21:46
Svar #10

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Anders,
 
Min mormor var en Kellgren (gift Carlsson) dog 1955 i juli i Ålems socken i Småland. jag vet att hennes far bott i England och i Ljungby i sverige..där jag tror han dog. Jag vet inte hans förnamn dock.
 
Kan du hitta något??
 
Anders

2009-03-04, 03:12
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Anders H,
du har dina Kellgren-anor i en gammal smedsläkt. Den har såvitt jag kunnat finna ingenting att göra med den Kellgren-släkt som Johan Henric tillhörde.
 
Vi börjar med din mormor, i Sveriges dödbok:
 
19031127-298
Karlsson f. Kellgren, Hilda Tekla
Århult 6:15
Död 17/7 1955.
Kyrkobokförd i Ålem, Ålems kn (Kalmar län, Småland).
Född 27/11 1903 i Nacka (Stockholms län, Södermanland).
Gift kvinna (16/4 1927).
 
Enligt Nacka födelsebok var hennes föräldrar garvaren Bror Johan Jakob Kellgren och Sofia Dorotea Wiemer, Kurrebo, Nacka. Enligt Nacka församlingsbok 1901-1905 fol 189 var fadern född 20/12 1861 i Nyköping och modern 3/12 1868 i Unternesselbach i Bayern. I familjen fanns ytterligare fyra barn, födda 1894-1900, alla födda i Milwaukee, Wisconsin, USA.  
 
Enligt Nyköpings Östra församlings hfl 1861-1865 fol 77 var Bror Johan Jakob son till plåtslageriarbetaren Per Johan Kellgren f. 12/4 1824 i Asker (T) och Anna Sofia Spångberg f. 18/1 1820 i Helgona, vigda 3/10 1859, bådas andra gifte.
 
Per Johan var enligt Askers födelsebok 1824 samt hfl 1821-1825 sid 151 son till mästersven Johan Kellgren vid Brevens bruk och Maja Stina Allard (vallonsläkt). Fadern född 16/4 1792 i Asker och modern 24/12 1797 i Hellesta (Hällestad).
 
Johans föräldrar var enligt Askers födelsebok 1792 mästersvennen vid Brevens bruk Petter Kellgren och Anna C Hellmark. Enligt Asker hfl 1784-1795 sid 238 var fadern född 12/12 1763 och modern 26/10 1767.
 
Petter var född i Bo (T) och enligt födelseboken 1763 son till mästersvennen vid Gryts bruk Jonas Månsson Källgren och Anna Stina Pehrsdotter Varg. Enligt icke verifierade uppgifter på Familysearch och Ancestry ska Jonas Månsson Källgren vara född 1732/cirka 1730 i Västra Vingåker (D) - måste kontrolleras.
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 04 mars, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 04 mars, 2009)
Hälsar vänligen
Maud

2009-03-04, 09:07
Svar #12

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Kära Maud, Först vill jag bara uttrycka min beundran för vad du hittat på så kort tid..önskar jag var lika skicklig som du och visste var och hur man letar..( kanske du erbjuder en snabbkurs haha??).
 
Sen må jag ju säga att du kommer med överraskande nyheter..vi i släkten har alltid trott vi härstammade från skaldens släkt men nu vet jag bättre. Mycket intressant. Jag minns nu att min mor pratade om sin morfar Bror Kellgren..och att han bodde på olika ställen i världen..
Min mormor med syskon och mor (Sofia) har jag på bild framför mig här. Syskonen var Oskar, Valter, Ingeborg, Sandra och en femte syster jag inte minns namnnet på..(du hittade fyra..mystiskt)..
 
Anders

2009-03-04, 19:18
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Har funnit dessa syskon till din mormor:
 
Oskar Axel Johan f. 22/4 1894 i Milwaukee, död 12/5 1977 i Mönsterås.
Fredrik Erik Jakob f. 27/12 1895 i Milwaukee, död 6/3 1963 i Kalmar.
Sofie Ingeborg f. 3/1 1898 i Milwaukee.
Dorotea Babette f. 2/8 1900 i Milwaukee, död 4/8 1952 i Hedvig Eleonora, Stockholm.
Alexandra Eugenia f. 22/8 1906 i Nacka, gift Åhman, död 13/2 1965 i Sofia, Stockholm.
 
Du är för övrigt varken den första eller den sista som upptäcker att din släkttradition inte stämmer. Vilket inte är särskilt förvånande: något som i en generation nämns som en möjlighet blir i nästa mycket troligt och i den tredje ett välkänt faktum ... tills någon kontrollerar saken.  
 
Men nu har du ju en intressant smedsläkt att kartlägga! Brevens bruk är bevarat och värt ett besök. Vallonsläkten Allard är nog ordentligt utredd och vill du veta mer om den kan du kontakta huvudmannen, se Sällskapet vallonättlingar www.vallon.se/ind_forsk.htm.
Hälsar vänligen
Maud

2009-03-08, 00:20
Svar #14

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Anders!
 
Du härstammar dessutom från åtskilliga andra smedsläkter. Stamfaderns hustrus
släkt Warg är bara ett exempel.
 
På Smedskivan 5 finns Per Johan Kellgren (stavad Källgren) och åtskilliga av
hans förfäder med. Bland annat vallonsläkten Allard och smedsläkterna
Stockhaus, Qvarfordt och Hellmark finns med bland dina anor på den sidan.
 
Totalt finns där som längst 7 generationer bakåt från Per Johans mor och
8 generationer från hans far. Via Allard och Warg kommer också andra valloner in.
Ulf Berggren

2009-03-08, 19:39
Svar #15

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Ulf, Tack..mycket intressant..var kan jag få tag i dessa smedskivor??
 
Anders

2009-03-09, 10:29
Svar #16

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
hej Anders!
Smedskivan 5 kan Du köpa på Rötterbokhandeln; http://genealogi.netrix.se/shop/
Smedskivan redovisar(140 000 brukssmeder och deras familjer)  
 
//Torsten

2009-12-25, 14:20
Svar #17

Utloggad Kjell Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2017-04-16, 16:46
    • Visa profil
Hej Kellgrensforskare
 
Genom forskning i min frus släkt har även jag kommit in på Kellgrenssläkten och har fått en del från en äldre, nu avliden släkting till henne, som visat sig inte alltid tillförlitlig. därför kan det var av intresse att kontrollera lite mot andra. Jag har blivit lite fundersam när jag läst ovanstående inlägg.
 
Kellgren kommer in i släkten genom Hedvig Eleonora född i Floby i Västergötland 1746. Hon gifte sig med Erland Göthberg, född 1745-02-08 i Hangelösa i Västergötland. Han var kyrkoherde i Källby och dog där 1798-07-16. Hedvig Eleonora dog 1793-07-17. De fick sju barn.
 
Hedvig Eleonoras far var Jonas Kellgren kyrkoherde och prost i Floby. Han dog 1771-02-23 och skall vara född 1701-08-23 men det har jag inte lyckats verifiera. Han skall ha varit gift med Christina Elisabeth Aminoff men det har jag inte fått riktigt grepp på heller. Förutom Hedvig Eleonora hade de dottern Eva Maria född 1747-09-27 och sonen Johan Henrik, den berömde skalden, född 1751-12-01 och detta har jag kunnat hitta i födelselängden för Floby. Enligt lexica dog han 1795-04-20 och ligger begravd på Jacobs kyrkogård.
 
Jonas tycks ha varit den som tagit sig namnet Kellgren och han skall ha härstammat från en bonde på Källtorp i Källby sn som levde kring sekelskiftet 1700. Han skall ha hetat Sven Jonsson och hans hustru Ingeborg Jakobsdotter. Dessa uppgifter är dock skakiga.
 
Hälsningar
Kjell Nilsson

2010-01-26, 15:55
Svar #18

Utloggad Bjorn Lamborn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 21:19
    • Visa profil
I am interested in the background of Alma Regina Shelgram. She married John Cleveland Osgood of Redstone Colorado about 1900. He was a wealthy mining industrialist. They were divorced 19/2/1920. Information from the historical center in Redstone state that she was a countess and very educated. They had no children. After that she may have lived part of the time in France and sailed regularly between ports in France and New York and Baltimore. According to U.S. census she and her parents were born in Sweden. Several of her passports indicate that she was born 16/3/1873 in Ulricehamn or Stockholm.

2010-02-02, 10:45
Svar #19

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Svar till Kjell..jaa det du skriver stämmer..men jag trodde tills för ett halvår sen att detta var min Kellgren släkt..men som du ser har jag fått hjälp och vet nu att jag härstammar från en helt annan Kellgrensläkt..
 
Jag har varit vid gamla kyrkan i skatelöv..där ligger dom alla begravda under (inte skalden dock..hans grav hittar du i sthlm som du skriver) en stor liggande gravsten..mycket pampigt..rekommenderar du besöker kyrkogården nån gång
 
Anders

2010-02-02, 11:46
Svar #20

Utloggad Kjell Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2017-04-16, 16:46
    • Visa profil
Tack anders för ditt svar. Trevligt att mina uppgifter tycks stämma. Skalden Kellgrens grav har jag sett och den är verkligen pampig.
mvh
Kjell

2010-02-16, 19:55
Svar #21

Utloggad Bjorn Lamborn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 21:19
    • Visa profil
John Henry Shelgren gifte sig med Alma Johnson i Chicago den 29/8/1891 och står som far till Edna född 21/6/1896. Hennes mor var Barbara Schranz. John var född i Sverige men jag vet inget mer om honom. Kunde han vara släkt med Jonas Henrik Kellgren?

2011-05-30, 11:28
Svar #22

Utloggad Andreas Friberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-05-31, 12:16
    • Visa profil
Skulle vilja veta mer Carl Andersson Kjellgren i Norra Åsum,f. 1866 i Träne ev syskon , föräldrar, yrke?

2012-11-14, 18:59
Svar #23

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Hej
Jag söker information om en fotograf, gärna bild på, Emma Kjellgren i Skara. Hon ska vara född i Skövde 9 maj 1859. Dotter till Stina Cajsa Håkansdotter och Erik Gustav Kjellgren. Död i Ytterlännäs 1892. Gift Edwall.

2014-03-01, 18:25
Svar #24

Utloggad Amie Videfors Kihlmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-03-11, 08:01
    • Visa profil
Hej. Jag söker information om Anna Charlotta Kjellgren, född Kahn. Hon var gift med August Kjellgren. De var föräldrar till min morfar, Erik Kjellgren, som var född 1891. Jag har inget om deras förfäder ännu.
Tack!
Amie

2014-03-01, 18:35
Svar #25

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Folkräkningen 1900:
Hemförsamling:   Bromma m. Sundbybergs köping
Hemort:   Stenvällan Sundbybergs köping
August Kjellgren, f. 1852 i Tengene Skaraborgs län, disponent
Anna Charlotta Kahn, f. 1868 i Klara Stockholms stad, hustru
Nils Axel August, f. 1889 i Bromma Stockholms län, son
Erik Viktor Kahn Kjellgren, f. 1891 i Bromma Stockholms län, son
Anna Greta Birgitta, f. 1892 i Bromma Stockholms län, dotter
Jonas Olof Helge, f. 1896 i Bromma Stockholms län, son
--
Hilda Kristina Gustafsson, f. 1875 i Lerdala Skaraborgs län, piga
Gustaf Edvard, f. 1899 i Allmänna Barnbördshuset Kungsholm Stockholms stad, Hilda Kristina Gustafsson oä son
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-01, 18:53
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Forts:
Enligt församlingsboken - Bromma AIIa:7 (1903-1908) uppslag 267 - var Anna Charlotta Kahn född 4/3 1868 i Klara, vilket stämmer med födelsebokens uppgifter. Föräldrarna var grosshandlare Axel Theodor Kahn och hans hustru Laura Augusta Christina Westman.
 
Faderns mantalsuppgift för 1870, från Stockholms stadsarkivs webbsida:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M70 06020866_150dpi.pdf
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-01, 19:05
Svar #27

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Forts.
Axel Theodor Kahn f. 16/8 1839 i Storkyrkoförsamlingen, Stockholm. Son till handlanden Mauritz Kahn och Hedvig Charlotta Wallerström.
Storkyrkoförsamlingen CIa1:16 (1830-1844) uppslag 147
 
Mauritz Kahns mantalsuppgift för 1845:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M45 14011370_150dpi.pdf
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-01, 19:18
Svar #28

Utloggad Amie Videfors Kihlmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-03-11, 08:01
    • Visa profil
Åh tack! Vet du lika mycket om Augusts förfäder?

2014-03-01, 19:27
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Jag vet ingenting om hans förfäder heller, men jag kan ta reda på dem också.
Återkommer.
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-01, 20:22
Svar #30

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Men först Axel Theodor Kahns hustru:
 
Laura Augusta Christina Westman var född 11/5 och döpt 14/11 i Jakob och Johannes i Stockholm. Föräldrar okända. Av någon anledning blev födelsenotisen inte införd i födelseboken, vilket upptäcktes 1856 när modern Anna Christina Norman ville erkänna barnet. Detta finns redogjort för i ett dokument inlagt i födelseboken, med moderns + en Fredrika Bergströms underskrift.
Jakob och Johannes CIa:21 (1828-1844) uppslag 637a
 
Vaktmästaränkan Fredrika Ulrika Bergström f. 11/5 1798 i Klara var fostermor till Laura, enligt mantalsregistret 1855 - se www.ssa.stockholm.se.
 
Anna Christina Norman finns i samma register. Född 23/9 1814.  Hushållerska i Klara åt två studerande pojkar Westman, Lorentz Abraham Fredric f. 22/3 1834 och Carl Oscar Theodor f. 2/4 1836. Hennes söner? De här familjeförhållandena får utredas närmare.
 
Kjellgrens-anorna kommer så småningom.
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-01, 21:01
Svar #31

Utloggad Amie Videfors Kihlmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-03-11, 08:01
    • Visa profil
Oj vad härligt! Tack!

2014-03-01, 22:24
Svar #32

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
August f. 3/4 1852 i Kjellstorp (Källstorp), Tengene, son till bonden Nils Jonasson och Brita Nilsdotter. (Augusts senare antagna namn Kjellgren bildat av gårdsnamnet, kan man förmoda.)
Tengene C:6 uppslag 37
Tengene AI:7 (1844-1858) sid 44
Tengene AI:8 (1858-1862) uppslag 47  
 
Både Nils Jonassons och Brita Nilsdotters födelseuppgifter är felnoterade i bland annat Tengene AI:7 och AI:8 - han har fel födelseort och hon fel födelsedatum. Genom att följa dem bakåt i husförhörslängderna har jag funnit att Nils Jonasson var född 5/2 1814 i Stommen, Bäreberg, son till Jonas Andersson och Annicka Carlsdotter. Brita Nilsdotter var född 22/12 1812 i Kjellstorp, Tengene, dotter till rusthållare Nils Andersson och Gunnila Andersdotter.
Främmestad C:4 AD-bild 43
Tengene C:4 sid 8
 
Nils Jonasson och Brita Nilsdotter vigda 14/7 1837 i Tengene.
Längnum C:2 sid 140
 
Om du vill veta mer om dina anor rekommenderar jag ett abonnemang på de skannade kyrkböckerna hos Arkiv Digital eller Svar/Riksarkivet. Det finns många uppgifter om familjerna som jag inte redovisat - flera barn, flyttningar, död etc etc.
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-01, 22:49
Svar #33

Utloggad Amie Videfors Kihlmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-03-11, 08:01
    • Visa profil
Stort TACK för all din information, Maud!
Hälsningar Amie

2016-10-28, 20:26
Svar #34

Utloggad Aina Kjellgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-10-28, 20:28
    • Visa profil
Hej Evelina, googlade just på Emma Kjellgren och hamnade här. Hennes far, Erik Gustaf Kjellgren f 17/12 1829 i Husaby, var min ff ff. Om du har hittat nåt på Emma skulle det vara jätteroligt att ta del av, särskilt foto. Hälsn. Aina Kjellgren

2024-02-06, 16:11
Svar #35

Utloggad Marie Steinrud

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 13:02
    • Visa profil
Hej!
[/size]
[/size]Jag letar efter en Anders (Andreas?) Kjällgren (Kiäll-/Kiell-/Kjell-) som ska 1789 /11/10) flyttat från Degerby i Finland till Ramnäs socken i Västmanland i Sverige. Han ska vara född 1770 och gifte sig 1806 i Ramnäs socken. Jag är helt ny på att leta efter folk i Finland, kanske har någon här stött på honom? Stort tack på förhand!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna