ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Killberg  (läst 914 gånger)

2005-12-24, 10:49
läst 914 gånger

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Den som är intresserad av bokhandlarsläkten Killberg i Skåne kan göra fina fynd på denna sida.

2012-09-10, 15:59
Svar #1

Utloggad Heléne Fritz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2020-07-22, 10:48
    • Visa profil
Hej.
Precis som många andra är jag i många led släkt med familjen Killberg. Min närmaste släkting är Anna Kristina Killberg född 1814, dotter till Carl Peter Killberg. Anna Kristina var min farmors mormor. Anna Kristina fick bl a dottern Stina med maken Bengt Johansson Holm. Stina gifte sig sedan med Sven Svensson, son till Sven Simonsson. Sven och Stina blev sen föräldrar till min farmor Gerda Antonsson. Men Sven Svensson hade flera syskon, bl a Nils Peter Svensson och det är barnen i hans äktenskap med Johanna Olsdotter som jag har funderingar på. Dessa barn var ju min farmors kusiner så jag har mött många av dem irl så att säga. Men i kyrkböckerna står t ex att de hette Svensson, jag är tämligen säker på att de hette Nilsson. Får inte fram dödsdatum på varken Nils Peter eller Johanna eller något av barnen förutom den yngste, Arnold Nilsson. Vi har t ex Oskar Adolf Nilsson (eller Svensson) född  3 april 1886. Jag vet att han emigrerade 3 december 1906 till Nordamerika, trol. Chicago och kom tillbaka på 40-talet. Han bodde sedan i ett litet hus i Kåphult, Knäred och levde tills han var runt 90 vilket innebär att han dog nån gång på 70-talet. Hittar ingen info på gravar.se vare sig i Hishult eller Knäred. Kan ju vara så att graven är raderad eftersom han inte hade någon familj förutom syskonen. Nån som har mer matnyttigt om denna familj, om syskonen Amalia (Mali), Cecilia (Celi) etc......???

2012-09-26, 11:57
Svar #2

Utloggad Heléne Fritz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2020-07-22, 10:48
    • Visa profil
Har hittat uppgifter om Oskar Amerikanaren, han kallade sig Nelson när han återvände till Sverige, därav svårigheterna att hitta honom. Amalia har jag fortfarande problem med, stämmer det att hon var gift med en Elov Viktor Nilsson född 5 oktober 1885? Hittar en Amalia Nilsson f 16 juli 1888 d 25 mars 1950 som ligger begravd i Skånes Fagerhult. Hittar dock ingen make eller någon annan i den graven. Är det rätt Amalia? Ska i såfall haft två söner, Egon Artur och Nils Erik... Hittar heller ingenting om Oskars, Amalias m fl bror Vilhelm Svensson (eller Nilsson), enligt Knäreds forskarring heter barnen Svensson men de av dem jag kände hette alla Nilsson efter fadern Nils Peter Svensson.  
 
En annan klurighet:
Min farmors moster Pernilla Bengtsdotter (moster Palla) gifte sig 30 december 1897 med Per Simonsson f 26 juli 1840 i Göteryd eller Vittsjö, d 8 november 1905 Högaholma, Hishult. Denne Per Simonsson hade tidigare varit gift med en Matilda (Tilda) Svensdotter f 17 juni 1855. De fick sönerna Svante Alexius (Alex) f 9 december 1880 och Robert född 1885 som dog vid födseln. Matilda skilde sig från Per (Pelle på Lämmen) och emigrerade tillsammans med sonen Alex till Amerika 28 april 1888. Enligt ett gammalt brev från Alex till fadern Per daterat 1902 gifte Matilda om sig (eller levde i alla fall ihop) med en Wennblom (tydligen också svensk från början). Men sen slutar alla uppgifter. Vet ej vem denne Wennblom var, ej heller när Matilda dog, eller när Alex dog och om han dog i Amerika eller återvände till Sverige. Saknar också dödsuppgifter om Pernilla och uppgifter om var hon och Per ligger begravda.

2023-02-07, 09:29
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har också nyligen varit inne och tittat lite på klockarsläkten Killberg från Hishult och ställer mig lite frågande till uppgifter om de äldsta leden som förekommer på ett flertal ställen på nätet.
Först och främst så påstås att Karl Killberg (ca 1721-1805) skulle vara son till klockaren med samma namn som omnämns i Hishult redan 1695.
Vidare menas att den handlande Anders Andersson Killberg från Borås som gifter sig i skånska Össjö 1745 skulle vara en bror till Karl. Så kan det naturligtvis vara men i så fall är ju inte fadern den äldre Karl Killberg.
Är det någon som vet varifrån dessa uppgifter kommer eller kan bekräfta/dementera?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna