ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kierchner  (läst 1326 gånger)

2002-04-17, 13:33
läst 1326 gånger

Birgitta Bauhn

Efterlyser skomakare Johan Gotfridrich Kierchners  (född 1743 sept.månad Henrikstorps glasbruk, Perstorp sn. Skåne) ev. barn i det 1:a äktenskapet med Anna Larsdotter (född c. 1734).  
 
Söker även efter hans bror Johan Christopher Kirchner (född 1745 9 sept.Henrikstorps glasbruk, Perstorp sn. Skåne).
De båda bröderna försvinner från orten efter glasbrukets nedläggning på 1760- talet.De följer ej med moderns släkt till de glasbruk dessa förekommer vid. Vart flyttar de? Finns det någon som sett namnet Kierchner någon annanstans?
MVH
Birgitta Bauhn

2002-04-17, 20:16
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Birgitta! Kronoskattehemmansåbon Isak Otto Kierchner gifter sig 1818 3/1 i Billinge med pigan Johanna Andersdotter. Kolla upp honom, han kan mycket väl vara son till någon av bröderna du nämner. Lycka till.

2002-04-18, 13:02
Svar #2

Birgitta Bauhn

Hej Anders! Tack för tipset, det var snällt av dig. Jag har tidigare undersökt honom som en hypotes men den höll inte.
 
Isak Otto Kierkner (född 17 jan 1785) kommer från Skarhult och är son till muraremästare Gustav Andreas Kierkner (Född 27 dec 1757 i Örsjö, Söder Villie) och Elna Christina ...(Född 8 sept 1755 Vittskövle)  
Gustav Andreas var son till Ludwig Kertner och Boel Gustafsson (gifta den 3 juni 1754 S. Villie). Troligtvis har namnet förvrängts på vägen.  
 
Namnet Kierchner( betyder kyrkovärd enligt uppgift) är idag vanligt förekommande namn i Tyskland, men bland de glasblåsare som inkom hit under 1700-talet har jag hittills inte påträffat namnet mer än på Henrikstorps glasbruk.  
Kända med namnet Kierchner är t.ex skulptören Johann Christian som levde mellan 1691 -1732 och hans yngre bror Johann Gottlieb.  
Det finns en baron i Hannover född 1726.Förnamn okänt.  
I Stockholm har jag hittat en mäklare Christ. Fredr. död c.1765 , 51 år. m.fl.  
Men de jag söker förblir borta...
 
MVH  
Birgitta

2004-04-06, 22:13
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen, Birgitta! Det finns också en besökare i Simrishamn som heter Ludvig Kierkner. Hans namn verkar först skrivas Kiertner, men även här förvanskas det till Kierkner. Han och hans familj är dopvittnen synnerligen frekvent till en Samuel Malmström (1734-1799) och hans svärson Sven Runströms (1773-1820) barn mellan 1775 och 1809.
 
Har du utforskat dessa Simrishamn-Kierkner? Känner du till någon relation till Samuel Malmström med familj?

2004-04-07, 08:18
Svar #4

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Det finns även Kierkner i Ystad.  
1692 i St Petri Ystad vigselannons mellan Wilhelm Kirkner och hustru Karin Larsdotter. Willhelm Kirkener född i Lünborger land, 6mijhl ifrå Brehmen, Fadren Ludvig Kirkener under officerare, hustrun kommen ifrå Christianstadh. Willhelm Kirkenär berättar sig wara utan hinder och med ingen tillförende förlofwad, mindre wijgd och som han een obekant Person är så wittnar med honom H-r Handelsmannen undertechnad. Laurss Christiansson Frijs  
 
Jag är osäker på om det rör sig om samma Kirkner eller en eventuell son(eller annnan släkting) som i slutet av 1720-talet är svarvare i Ystad. Mäster Kirkners hustru Dorotea ? avled 1729 i St Petri, Ystad. Paret hade inga barn och Kirkner var hos magistraten för att få en sedel som bekräftade detta när han 1730 planerade att gifta om sig. Kirkner tycks ha gift om sig med en Elisabeth  Zeppeliew (osäker på efternamnet).  1731 köpte ladufogden på Testrup Jonas Bengtsson Vilhelm Arendt Kirchners fädernegård i Ystad. (detta tyder väl på att det inte rör sig om samma person).

2004-04-16, 16:41
Svar #5

Birgitta Bauhn

Hej Anders och Linda!
Tack för era råd och tips! Området är  
intressant.  
Ägarna till  glasbruket fanns här och därför är  
det inte helt orimligt att de kan ha vistas där  
tidvis. Jag tror inte det rör sig om samma  
familjer men jag ska titta på dem. Det tycks ha  
kommit in fler familjer med namnet Kierchner  
(oavsett stavning) från Tyskland och någon av  
dessa som ni beskriver kan kanske ha  
anknytning  
till Isak Otto Kierkners familj. Jag känner  
däremot inte  till någon Samuel Malmström.
 
 De ( Johan Gotfridrich och hans bror Johan  
Christopher) jag söker är söner till  
glasblåsare  
Johan Christopher Kierchner född c.1716  
(troligen Tyskland) död 1747. Fadern dyker  
upp i  
början av 1740-talet på glasbruket. Han är  
gesäll  
hos sin blivande svärfar och det föranleder  
mig  
att tro att de kommer från samma plats.
Johan Gotfridrich är borta i lite mer än 15 år  
medan hans bror Johan Christopher  
försvinner helt  
ur bilden när glasbruket läggs ned. Men vart?

2011-06-10, 19:42
Svar #6

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej!
Här har ni en släkting som är intresserad av Kjerkner.
Jag har Janne Sjöberg Kjerkner f. 6 juni 1862, Färingtofta som gifte sig med min morfars mormors syster Johanna Christensdotter.
Isak Otto Kjerkner finns med i Jannes mors dopnotis.
Nyfiken på koppling.
 
Mvh
/Lars-Göran
 
(Meddelandet ändrat av larsg 2011-06-10 19:45)
 
(Meddelandet ändrat av larsg 2011-06-10 20:32)

2011-06-11, 10:02
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
När jag läser Birgitta Bauhns gamla inlägg med två generationer Johan Christopher Kierchner så måste jag nämna att det också finns en äldre med detta namn, som möjligen kan vara av samma släkt? I Lund gifter sig nämligen en Johan Christopher Kärkner 1719 18/10 med Marina Ottesdotter Carlöf, enligt Arkiv Digitals vigselregister.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna