ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Key  (läst 4649 gånger)

2001-12-14, 08:21
läst 4649 gånger

andreas

Jag vill veta lite mer om släkten Key. Finns det fler släkter med namnet Key? Jag vet att det finns en adligt släkt med namn Key som ursprungligen kommer från Skottland..
Jag söker en Johan Arvid Severin Key född 26/10 1882 i vad jag tror ska vara Uddevalla.  
Jag söker även information om hans hustru  
Thyra Isabella Olena Norberg född 28/8 1885 (förmodligen i Uddevalla).  
Finns det någon som kan hjälpa mig hitta något om dessa personer..och kanske berätta lite mer om släkten Key.

2001-12-14, 11:53
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den skotska släkten Key finns i Karl K:son Leijonhufvuds Ny svensk släktbok från 1906, som finns på större bibliotek.
 
Någon Johan Arvid Severin hittades inte i denna artikel.
 
En titt i mikrokorten för Uddevalla kanske rätar ut en del frågetecken för dig.

2001-12-14, 14:39
Svar #2

andreas

Hej Elisabeth!
Jag har ännu inte haft möjlighet att införskaffa mikrokorten från Uddevalla än, men jag måste nog göra det. Jag undrade bara om det är möjligt att det finns flera släkter som heter Key. Om inte så kan jag vara relativt säker på att dessa personer tillhör den skotska släkten...eller?
/Andreas

2001-12-14, 14:42
Svar #3

andreas

Hej igen...
Fanns det några med namnet Key som var från Uddevalla (eller i närheten) i Karl K:son Leijonhufvuds bok?

2001-12-15, 00:19
Svar #4

Göran Johnson

Ingen Key från Uddevalla i Leijonhufvids bok, tyvärr.

2001-12-16, 20:08
Svar #5

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
I min hemsocken Edshult i Jönköpings län fanns det en släkt Key som ägde huvudgården i socknen, Edshults säteri, under senare delen av 1800-talet. Vet inte släkten kom till bygden. En kapten Key omnämns i förbigående på min hemsida  
http://w1.866.telia.com/~u86622908/Edshultframe.htm
/Karl-Henrik

2001-12-17, 07:49
Svar #6

andreas

Om jag inte misstar mig så finns det ett samhälle som heter Uddevalla i Jönköpingslän också..eller?
/Andreas

2002-01-07, 11:24
Svar #7

andreas

Jag vill veta lite mer om släkten Key. Finns det fler släkter med namnet Key? Jag vet att det finns en adligt släkt med namn Key som ursprungligen kommer från Skottland..  
Jag söker en Johan Arvid Severin Key född 26/10 1882 i vad jag tror ska vara Uddevalla.  
Jag söker även information om hans hustru  
Thyra Isabella Olena Norberg född 28/8 1885 (förmodligen i Uddevalla).  
Finns det någon som kan hjälpa mig hitta något om dessa personer..och kanske berätta lite mer om släkten Key.

2002-01-07, 12:18
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att bara upprepa sitt inlägg från den 14/12 tror jag inte är det bästa sättet att få något svar; bättre då att du försöker bidra med någon ev. ny information och hänvisar till din tidigare fråga..
-Det är dessutom bra om du skriver in hela ditt namn i rutan för användarnamn.
Mvh//Peter

2002-07-18, 18:08
Svar #9

Sven Lindberg

Är Du intresserad av släkten Key titta då på www.slaktenkey.nu.
Sven Lindberg

2002-09-24, 16:05
Svar #10

Anette Rosberg

Känner någon till Leonard Ramsault Key, enligt uppgift född 26 nov 1890 i Nässjö? Han skall ha haft en syster vid namn Dagmar, som var gift Godden och som 1916 bodde på White College, Claygale, Surrey, England.
Leonard utvandrade till Kanada och lät värva sig till 223rd Scandinavian Battalion, Canadian Expeditionary Force. Han uppgav då (1916)att han bodde i Nokomie, Sask. och var bonde.
Enligt värvningspappren var han 5 fot 7 3/4 inch lång, hade ljus hy, blå ögon och mellanbrunt hår.

2002-09-25, 15:58
Svar #11

Johan R:son Sjöberg

Nej, han saknas i Ny svensk släktbok. Undersök Nässjös födelsebok och husförhörslängd från 1890. Det kanske kan hjälpa.

2002-09-25, 16:00
Svar #12

Johan R:son Sjöberg

Andreas,
 
Key är inte en adlig släkt. Det påstås ibland att Key utgör en gren av den skottska klanen Mackay, men det har, såvitt jag förstått, inte kunnat bevisas.
 
Däremot har medlemmar av släkten Key ofta ingått adliga giften och i övrigt haft framträdande positioner.

2002-10-28, 21:00
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anette, besvarar din fråga både här och under Nässjö där du också ställt den. Jag kollade födelseboken för Nässjö 1890 (SCB-utdraget). Han finns inte där, varken på datumet eller under året. Det finns inte heller några förnamn som kan passa in i en mer svensk form.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2005-11-12, 15:44
Svar #14

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Andreas
Det finns ättlingar i Uddevalla till Jakob Key,
en skotsk handlare som ligger begravd i Halmstad.
Enligt gravstenen inne i kyrkan dog Jakob under 1650-talet.  
Han fick 1610 danske kungens tillåtelse att öppna en vinkällare i Halmstad.
 
Sonen Sander Key som är min ana var bosatt i Marstrand och en annan son kom till Uddevalla.
Inget samband finns med den svenska släkten Key som härstammar från legoknektar till Gustav II.

2009-07-29, 21:09
Svar #15

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Ang. släkten Keys eventuellt skotska ursprung.
 
http://209.85.135.132/search?q=cache:Mu_FfLuZ1RUJ:slaktenkey.se/Documents/PDFs/S laktenKey.pdf+sl%C3%A4kten+mac+key&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se
 
Läs gärna detta och bilda er en egen uppfattning. Vänligast/ Christer Lilja
M v h, C.C.L.

2011-01-21, 22:59
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tillägg till släkten Key:
Halmstad RR 1694-11-19 Göta hovrätt, Advokatfiskalens arkiv EVIIbaa:2597:


 
En syskonskara:
NN g.m. kyrkoherden Per Mosaelius i Hishult
Jacob Key d.ä., handelsman i Uddevalla död senast 1694
Jacob Key d.y., studios 1694
halvbroder: Fredrich Lorentzon
 
Namnen Jacob och Fredrik i Uddevallasläkten - samma namn finns i Kalmarsläkten. Slump eller samma släkt?  
 
Vad är mer känt om kh Per Mosaelius i Hishult familj ?
 
Meddelandet ändrat av Niclas 2011-01-21 22:59
 
Meddelandet ändrat av Niclas 2011-01-22 16:10

2011-01-22, 01:06
Svar #17

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Niclas
 
I Gamla Halmstads Årsbok från 1951 (sid 88), står det skrivet om familjen van den Enden.  
 
Lorentz Fridrichsen gifte sig troligen år 1654 med Elna Arfwedsdotter Griim, som året dessförinnan blivit änka efter Jacob Jacobsen Key (kallad Jacob Skotte). Elna och Lorentz hade sonen Fredrich Lorentzon van den Enden, som uppges vistas i Holland 1684 och var gesäll i Hamburg 1688.
 
I min forskning har jag uppgiften att Gundel Jacobsdotter Key skulle ha varit gift med Jöns Börgeson Halmstadius, som var kyrkoherde i Halmstad. Möjligen har denna Gundel gift om sig med Mosaelius.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2011-02-26, 12:27
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ur Göteborgs stifts historia och herdaminne del 2 (1835) av S.P. Bexell & J.G. Bexell, s 284-285:
[Pastorer i Hishult]
Jöns Halmstadius, som äfwen kallade sig Börjesön, har undertecknat hand-
lingar i archifvet från 1664 och till 1679. efter denna tid saknas alla upplys-
ningar om honom.
Peder Mozelius war född i Småland, och hade warit Bataillons-Predi-
kant wid Kronobergs Regemente. Han blef af ägaren till Sjöboholm 1680 hit-
kallad att conservera huset, och gifte sig med Halmstadii Enka Gunnil. Afträdde
Pastoratet 1705 och afled 1708.
Anders Mörk, gift med Halmstadii dotter Boël, afled 1715.
Börje Fagerström, Halmstadii son, war förut Comminister i Surteby,
blef Pastor 1716 här och afled 1731.
Lars Hjerner war gift med Fagerströms dotter Helena. Han war Ad-
junct och Comminister i Hasslöf, blef Pastor här 1732, och afled 1744.

2018-02-25, 10:23
Svar #19

Utloggad Karin Lönnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 16:06
    • Visa profil
Jag söker Johan Key, delägare till Fredriksbergs gruva (även Lindefors bruk) i Fröderyd, Småland. Den aktuella tiden är 1768-1776.

2018-02-25, 12:57
Svar #20

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Johan Key, född 1718 21/2 i Faggemåla, Lönneberga sn, död 1789 7/2 på Kvänsås, Eksjö landsförsamling, häradshövding i Norra och Södra Vedbo. Släkten Key redovisas i Leijonhufvud, Ny svensk släktbok, s. 32ff.

2018-02-25, 15:12
Svar #21

Utloggad Karin Lönnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 16:06
    • Visa profil
Tack Bo!
Då ska jag se om jag kan få tag i den boken, och den sidan 32. Johan Keys porträtt vore också intressant. Har han koppling till andra bruk förutom Fredriksbergs gruva i Småland? Om han har någon roll i Bergskollegium vore också intressant.

2021-04-10, 23:15
Svar #22

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil

Carl Fredrik Key (1772-1817) och hans oäkta barn

Om man läser på om Carl Fredrik Key så nämns det ibland i förbifarten att han ska ha haft ett ”förhållande som resulterade i den sidogren som teaterdirektören och teaterförfattaren Gustav Key tillhörde”. Jag påstår nu att det finns minst två oäkta söner till, och ska förklara hur jag kommit fram till det. Sönerna är:
  • Roland Melin (f. 20 dec 1803, Nyköping Östra, d. 2 jul 1871, Helsingfors). Moder är Johanna Margareta Sundewall (f. ca 1778, Östergötland, okänd ort).
  • Carl Gustaf Engvall (f. 26 dec 1808, Vij, Källa, Öland, d. 27 sep 1866, Ölvingstorp, Ljungby, Kalmar). Moder är Johanna Catarina Wernström (f. 12 feb 1785, Vij, Källa, Öland, d. 6 feb 1847, Kalmar Stadsförsamling)

Båda barnen föds som oäkta och tar senare efternamnet efter deras respektive styvfader.

Bakgrund
I mitt eget stora detaljerade släktträd sticker en retsamt kort gren ut på den raka faderssidan. Redan vid sjätte generationen dyker en fader okänd upp. Den här delen av släkten har det forskats en hel del i. Dels gjordes en utförlig släktutredning av genealogen Ella Heckscher någon gång på 50-talet, senare har min Pappas kusin Ulla har varit en flitig släktforskare, och själv har jag ägnat en rätt stor del av min fritid de senaste 10 åren att försöka pussla ihop generationerna tillbaka i tiden. Det jag kommit fram till är att Tunnbindarmästardottern ”Jungfrun” Johanna Catarina Wernström den 7 jan 1807 flyttar in till Horns Kungsgård, Högby, Öland för att arbeta som tjänsteflicka. Där återfinns hon under tjänstefolk på samma sida som godsets arrendator Carl Fredrik Key med familj. Den 29/30 sep 1808 flyttar hon tillbaka till sin hemort Vij, Källa och den 26 dec föds sonen Carl Gustaf där, noterad som oäkta utan uppgifter om fadern.
Än så länge är det ju en ren spekulation att Carl Fredrik Key ska vara fadern. Misstanken bygger på att det aldrig avslöjas vem han är vilket jag gissar beror på att han är gift, att han är i lämplig ålder (han 36, hon 23) och i samma hushåll. Namnet Carl skulle kunna vara en ledtråd men är ju vanligt förekommande.

Y-DNA tester
När DNA-testerna började bli populära gjorde jag först en autosomal test via Ancestry och sedan Y-DNA tester (inklusive Big Y) på FamilyTreeDNA. Vad det gäller just den här biten gav det till att börja med inte så mycket. Visserligen hittade jag en autosomal träff med en släkting till Jakob Key (1686-1735) men matchningen var som väntat rätt liten (41 cM, längsta machning 13 cM) för en matchning åtta generationer upp, och kan mycket väl vara från något annat okänt släktskap.
Men så i sep 2019 dök det upp en matchning för Y-DNA delen som jag först ignorerade i och med att ”genetic distance” stod som två och jag tyckte mig ha haft både 0 och 1 där som heller inte verkade intressanta. Dock var den här mannens test gjort med betydligt mer markörer än de övriga (67 gentemot 12) och på den mängden visade det sig att en genetic distance på två faktiskt kan innebära rätt nära släkt. Det finns ett verktyg som kallas TiP (Time Predictor) för att beräkna ungefär hur stor sannolikhet det är att släktskapet är en man inom X generationer tillbaka. Den är ibland kritiserad som opålitlig, men i det här fallet indikerade den en rätt hög sannolikhet (ca 58%-71%) att släktskapet fanns redan från och med den sjätte generationen.

Släktforskning på någon annans träd
Jag började se vad han hade för uppgifter om sin fadersgren och det visade sig att det fanns rätt många likheter med min. Han är ungefär jämngammal med mig och har en okänd far på den rakt manliga sidan exakt sex generationer upp. Roland föds den 20 dec 1803 i Nyköping Östra och varken modern eller fadern är uppgivna i födelseuppgifterna, i en kort text kan det stå ”en resande person”. I och med att åren är rätt nära varandra tänker jag att det skulle kunna vara samma okända fader i båda fallen, dock så är ju Nyköping en bit ifrån Öland. Men jag går i alla fall igenom husförhören och hittar till slut modern tillsammans med sonen i ett par husförhör. Hon heter alltså Johanna Margareta Sundewall, benämns mademoiselle, och ska vara född 1778 i Östergötland. Namnet varierar i hf:en mellan Sundvall och Sundewall men kan vara intressant i och med att Carl Fredriks Keys hustru heter Beata Maria Sundewall och ska vara född samma år. Jag hittar dock inget som kopplar Carl Fredrik Key till Nyköping eller ens i närheten, men tar i all fall kontakt med anan till Roland och meddelar vad jag hittat.
Så här om dagen föll andan på igen och jag tänkte jag skulle försöka spåra ett dopvittne som var nedtecknad vid Rolands födelse. Efter några hundra sidors bläddrande är jag på väg att ge upp då en mademois. Joh. Marg. Sundewall f. 1778 dyker upp igen, den här gången utan sonen nedtecknad, men till skillnad från tidigare finns det här en uppgift om var hon flyttat in ifrån, Frödinge. Det klingar bekant och jag kontrollerar uppgifterna om familjen Key och det visar sig att de bor på Stjärnviks Säteri i Frödinge under perioden 1798-1804, och där föds hans enda legitima barn, sonen Emile. Familjen flyttar sedan till Horns Kungsgård på Öland.

Slutsats och några återstående frågor
Det gör att jag känner mig rätt säker på att Carl Fredrik Key är far till båda dessa oäkta söner. Jag är nyfiken på vem Rolands moder, Johanna Margareta Sundevall, är. Hon skulle kunna t.ex. varit en kusin till hustrun som kommit att arbeta för familjen på Stjärnvik, men jag hittar inga uppgifter om henne i den adliga familjen Sundewall hustrun ska tillhöra. Tipps tas tacksamt emot. Jag har letat i hf:en i Frödinge under perioden men inte hittat henne där ännu.
Så i väntan på att någon av Keys rakt manliga ättlingar bestämmer sig för att göra en Y-DNA test så räknar jag nu släkten Key till mina anor.
Är någon intresserad av referenser till uppgifterna lägger jag gärna till det i ett separat inlägg.
-
Anders Mars-Engvall

2021-04-11, 18:14
Svar #23

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil

Och så för att knyta ihop ovanstående har jag nu hittat Johanna Margareta Sundewall, och här börjar det bli lite väl tv-såpa-aktigt. Johanna Margareta Sundewall är alltså tvillingsyster till Beata Catarina. Hon är inte nämnd i någon av de släktsammanställningar som finns på Sundewall, men födslarna sker i Åtvid, Östergötland den 19 respektive 20 april 1778.
Så Johanna Margareta kommer och bor med sin syster och familj i Frödinge och där blir hon med barn med svågern Carl Fredrik Key, och får man misstänka ivägskickad till Nyköping för att föda barnet (möjligtvis hos andra släktingar) för att undvika en skandal.




2021-05-15, 23:23
Svar #24

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 08:08
    • Visa profil
Hej!


Är också släkt med Carl Fredrik Key, eller rättare sagt med hans syster Lovisa Christina. Överallt står att Carl Fredrik Key dog 1817 på Vindö, Eds Kapell. Där hittar jag dock inte honom. Någon som vet mer?


Caroline

2021-05-28, 09:19
Svar #25

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Hej!

Är också släkt med Carl Fredrik Key, eller rättare sagt med hans syster Lovisa Christina. Överallt står att Carl Fredrik Key dog 1817 på Vindö, Eds Kapell. Där hittar jag dock inte honom. Någon som vet mer?

Caroline



Hittade den här under inflyttningsuppgifterna i Högby, Kalmar (Öland) (HII:4, bild 30) som verkar bekräfta att Carl Fredrik Key dog på Vindö Säteri den 5 december 1817.
Dock lite egendomligt att när hans mor dör två år senare så uppges samtliga tre barn vara i livet. Komministern som undertecknat meddelandet verkar höra hemma i Västra Ed, men där hittar jag inte heller några dödsuppgifter.




2021-05-28, 16:09
Svar #26

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 08:08
    • Visa profil
Kul att du hittade ett dokument om när han dog! Var såg du något om att han skulle varit vid liv vid moderns död? Ser bara döttrarna och sonsonen.

I bouppteckningen efter modern står "År 1819 den 13 december och följande dagar förrättades av undertecknad laga bouppteckning efter Enkefru Häradshövdingskan Key, född Christina Lovisa Ellertz som med döden avgick på Säteriet Windö den 7de föregående november, efter sig lämnandes dess med första giftet avlade dotter Enkan Nystrand född Maria Christina Nordenflycht och dess senare gifte dottern Lovisa Christina Key gift med Löjtnanten Högvälborne Herr Baron Fredrik Fleetwood, samt sonsonen Herr Cornetten Emil Key, 20 år gammal. För Enkan Nystrand var dess måg Herr Ryttmästaren Pehr Halldorph tillstädes och jemte Herr Cornetten Emil Key dess förmyndare Kaptenen Riddaren av Kongl Svärdsorden Högvälborne Herr Baron Otto Lybecker"

Borde ju finnas en bouppteckning efter Carl Fredrik Key och rimligen i Ölands norra mots häradsrätt men där har jag inte hittat den.


2021-05-29, 09:55
Svar #27

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Var såg du något om att han skulle varit vid liv vid moderns död? Ser bara döttrarna och sonsonen.


Det står som avslutning i dödsuppgifterna för modern (Östra Ed, CI:2, bild 194): "aflat 3 barn, som alla lefva".

2021-05-29, 11:14
Svar #28

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 08:08
    • Visa profil
Aha, då har nog prästen skrivit fel. Hon har fött 5 barn varav 2 dött i späd ålder. Kan prästen haft sonsonen Emile i tanken? I bouppteckningen är man nog mer noggrann och där är det sonsonen Emile och inte pappan som är arvinge.

2021-06-15, 11:12
Svar #29

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil

Teaterdirektör Gustaf Leonard Keys anor


I Ellen Keys biografi om sin far ”Minnen av och om Emil Key” finns det i ett avsnitt om de tidigare anorna en notering om Carl Fredrik Key (f. 1772, d. 1817) som säger: ”Om det var då eller senare han hade det förhållande som gav upphov till den sidogren som teaterdirektören och teaterförfattaren Gustaf Key tillhörde är ovisst”.
Jag har nu försökt kartlägga teaterdirektör Gustaf Leonard Keys eventuella släktskap med Carl Fredrik Key och den mellanliggande fadern skulle då vara:


Gustaf Johansson Key
född 28 april 1813, enligt de tidiga uppgifterna (1803 enligt senare), inga uppgifter om var.
död 2 april 1858, Maria, Stockholm


Första gången jag hittar honom är som lärling ca 1827 i kvarteret Kanin minsta, Maria Stockholm (AIA:14, bild 180). Där enbart som Gustaf Johansson, men redan i nästa HF 1828-1829 så används Key (”Kaj”), AIA:23, bild 196. Senare används i regel namnet Gustaf Johansson Key, men senare i livet enbart Johansson. Han gifter sig två gånger och får sju barn, varav några använder Key. Frågan är alltså om man kan spåra hans födelse. Jag har letat igenom samtliga Ölands-socknar där den förmodade fadern vistas under tiden men inte hittat någonting där. Jag har lyckats hittat Gustaf i stort sett i alla HF, vigslar, inflyttningsuppgifter och barnens födelseuppgifter i Stockholm men ingenstans uppges var han ska vara född. Nedan följer uppgifter om hans familj:


Hustru nummer ett:
Sofia Albertina Åberg (f. 11 jun 1812, Maria, Stockholm, d. 11 dec 1842 Maria)


Barn:
Adolf Mauritz Johansson Key (f. 8 apr 1839, Maria, d. 7 jul 1902, Klara)
Nanny Sofia Charlotta Johansson Key (f. 1 feb 1841, hittas inte, d. 6 nov 1934, Johannes)


Hustru nummer två:
Henrietta Charlotta Rosengren (f. jan 1816 Jakob och Johannes, d. 27 apr 1875, Klara)


Barn:
Gustaf Leonard Key (f. 14 okt 1844, Katarina, d. ?, Teaterdirektören)
Maria Gustava Johansson Key (f. 12 mar 1846, Katarina, d. ?)
Gustaf Alfred Johansson Key (f. 15 jun 1850, Katarina, d. ?)
Fridolf Emil Johansson Key (f. 3 nov 1853, Katarina, d. 23 jul 1854, Katarina)
Wilhelm Fredrik Knut Johansson Key (8 okt Maria, d.?) Senare antecknas Fridolf i stället för Fredrik.


Tacksam för alla eventuella uppslag.


2021-06-19, 16:33
Svar #30

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Du nämner att du i stort sett hittat alla vigslar, men anger inte vigslarna, dvs. när och var skedde dessa? Det har betydelse för ev. tips.
Ulf Berggren

2021-06-20, 17:52
Svar #31

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Du nämner att du i stort sett hittat alla vigslar, men anger inte vigslarna, dvs. när och var skedde dessa? Det har betydelse för ev. tips.



Ja det kan du har rätt i. Här kommer källreferenserna. Allt i Stockholm.


Gustaf Johansson Key
f. 28 apr 1813, enligt uppgifterna i de tidiga HF. Oklart var.
v. (se hustrur nedan)
d. 2 apr 1858, Maria, Gid: 2700.71.23900, bild 529 


Husförhör:
182?-1827, Kanin minsta, Maria, AIA:14, bild 180
1828-1820, Kanin minsta, Maria, AIA:23, bild 196
1830-1831, Kanin minsta, Maria, AIA:26, bild 206
1832-1833, Kanin minsta, Maria, AIA:31, bild 217
1834-1835, Skinnarviken yttersta, Maria, AIA:35, bild 105
(glapp, har inte hittat)
1849-1850, Tjärhovsgatan, Katarina AI:99, bild 201
1851-1852, Tjärhovsgatan, Katarina AI:101, bild 238
1853, Tjärhovsgatan, Katarina AI:103, bild 223
(glapp, har inte hittat)
1855-1856, Ormen större, Maria, AIA:70, bild 279
1857-1858, Ormen större, Maria, AIA:74, bild 270


Inflytt:
1844, Katarina, BI:8, bild 339


Hustrur:


Sofia Albertina Åberg
f. 11 jun 1812, Maria CIA:11, bild 242
v. 26 dec 1834, Maria EI:5, bild 212 
d. 11 dec 1842, Maria, FI:6, bild 166


Henrietta Charlotta Rogsengren
f. jan 1816, Jakob och Johannes, ?
v. 26 dec 1844, Katarina EI:6 bild 163
d. 27 apr 1875, Klara, Gid: 100002.62.46900, bild 8


Barn:


Adolf Mauritz Johansson Key
f. 8 apr 1839, Maria, Gid:2700.8.10900, bild 109   
d. 7 jul 1902, Klara, Gid:2698.430.15100, bild 151


Nanny Sofia Charlotta Johansson Key
f. 1 feb 1841, hittas inte,
d. 6 nov 1934, Johannes, Gid:100002.255.26100, bild 30


Gustaf Leonard Key
f. 14 okt 1844, Katarina, CIII:7, bild 110


Maria Gustava Johansson Key
f. 12 mar 1846, Katarina, CII:10, bild 105
 
Gustaf Alfred Johansson Key
f. 15 jun 1850, Katarina, CII:10, bild 245


Fridolf Emil Johansson Key
f. 3 nov 1853, Katarina, CII:11, bild 80
d. 23 jul 1854, Katarina, FI:11, bild 251


Wilhelm Fredrik (Fridolf) Knut Johansson Key 
f. 8 okt 1856, Maria, CIA:14, bild 105 

2021-06-20, 23:09
Svar #32

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 08:08
    • Visa profil
Hej!


Citatet från Ellen Key ”Om det var då eller senare han hade det förhållande som gav upphov till den sidogren som teaterdirektören och teaterförfattaren Gustaf Key tillhörde är ovisst” är skrivet i sammanhanget om en resa till Stockholm ca 1793, så det finns möjlighet att leta efter en tidigare son också.

Med en sökning på Arkiv Digitals " Sveriges befolkning 1820-1947" finns en Gustaf Key född 1813 04 28 som ser ut att vara son till en Jan Key född 1782.
Flisby (F) AI:3 (1818-1828) Bild 113 / sid 99 (AID: v19823.b113.s99, NAD: SE/VALA/00079), Flisby (F) AI:3 (1818-1828) Bild 192 / sid 178 (AID: v19823.b192.s178, NAD: SE/VALA/00079). Han ska ha varit född i Backaryd i Blekinge, men vid en snabb titt hittar jag honom inte där.

2021-06-21, 08:03
Svar #33

Utloggad Anders Mars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 19:18
    • Visa profil
Hej!


Citatet från Ellen Key ”Om det var då eller senare han hade det förhållande som gav upphov till den sidogren som teaterdirektören och teaterförfattaren Gustaf Key tillhörde är ovisst” är skrivet i sammanhanget om en resa till Stockholm ca 1793, så det finns möjlighet att leta efter en tidigare son också.

Med en sökning på Arkiv Digitals " Sveriges befolkning 1820-1947" finns en Gustaf Key född 1813 04 28 som ser ut att vara son till en Jan Key född 1782.
Flisby (F) AI:3 (1818-1828) Bild 113 / sid 99 (AID: v19823.b113.s99, NAD: SE/VALA/00079), Flisby (F) AI:3 (1818-1828) Bild 192 / sid 178 (AID: v19823.b192.s178, NAD: SE/VALA/00079). Han ska ha varit född i Backaryd i Blekinge, men vid en snabb titt hittar jag honom inte där.


Stort tack Caroline,


Det verkar vara Barkeryd (Jönköping) som han är född, och där hittar jag också honom (C:4, sid 62). I HF:et står det ju också att han flyttar till Stockholm 1825.


Det här innebär ju också att det inte verkar finnas något underlag för att tro att han (liksom hans son teaterdirektören Gustaf Leonard Key) skulle härstamma från Carl Fredrik Key.
-
Anders


 



2021-06-21, 11:37
Svar #34

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 08:08
    • Visa profil
Hej!


Ja det verkar inte vara så att Carl Fredrik Key är far till Gustaf Johansson Key vidare till Gustaf Leornard Key. Barkeryd var det förstås! Undrar just vad Ellen Key hade för uppgifter om det hela?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna