ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Keskitalo  (läst 2572 gånger)

2002-07-15, 00:50
läst 2572 gånger

Jenny alven borgström

Hej.söker någon som vet något om Johan Helmer Isasson Keskitalo gift med Johanna Hannu Persson
i början av 1900-talet, en av barnen var min mormor och hette Sylvia Mellangård .

2002-07-15, 10:27
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Högst troligt är det väl Johan Helmers föräldrar och syskon som du kan se här i folkräkningen 1890:
http://www.foark.umu.se/folk/bd/person.asp?lannr=25&forsnr=16&pnr=1307 i Kurajärvi, Övertorneå församling.
 
Sedan skulle detta kunna vara din Johanna Hannu: http://www.foark.umu.se/folk/bd/person.asp?lannr=25&forsnr=19&pnr=287 i Kainulasjärvi, Tärendö (Pajala) församling. (Tärendö egen församling först från 1882)
Kan du få fram om deras födelseår stämmer så kan nog detta bekräftas..
-Allt detta gäller i så fall landskapet Norrbotten, men de platser du här nämner ligger mycket riktigt i Lappland. Många som befolkade malmfälten kom ju från Tornedalen från början.. (Så även min släkt)
Mvh/Peter

2002-07-16, 01:01
Svar #2

Jenny alven borgström

Tusen tack Peter, var kan jag se deras familj och barn.
 
Du verkar ju kunna detta kan du hitta min morfars släkt också han heter Harry Karlsson född 1903 ?
kommer från stora boda utanför stockholm tror jag. Harry har en dotter som heter Birgitta född 1939 som födde två barn Mikael och Johan som blev bortadopterade som små, det är mina kusiner, som jag aldrig har träffat. jag tror birgitta heter stenbäck idag, hennes mor min mormor hette sylvia
mellangård keskitalo som ogift. tack till er alla andra som skickat meil till mig. MVH Jenny

2002-07-16, 17:44
Svar #3

jenny

finns det någon släkt till johan helmer isakson keskitalo
gift med johanna hannu persson koskuskulle.
f.1873

2002-07-16, 21:40
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

De tre första inläggen här har jag flyttat hit från Anbytarforum: Landskap: Lappland: Efterlysningar: Keskitalo - Juccasjärvi, Koskoskulle Malmberget -Att släktnamnet Keskitalo kommer här under avdelningen Släkter är nog att föredra..
(Ställer man frågor om sådant man redan fått en del information om så är det alltid bra att hänvisa till var den informationen finns - men det behövs ju inte efter denna flyttning.. :-)

2002-07-16, 22:01
Svar #5

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Det är i all forskning viktigt att ortnamn (och namn i övrigt också) stavas rätt, och orten som omnämns ovan heter Koskullskulle. Den har sitt namn efter en baron Koskull. I folkmun heter den ofta Kos eller Kullen. Orten ligger 5-8 km utanför Malmberget, och den fick tidigt en järnväg för malmfrakten. Lite mer om malmen och malmbrytningen och om Koskullskulle läser man i Gösta Forsström, Malmberget, ingår som del 1 i boken om Gällivare kommun (1973).
Irma Ridbäck

2003-12-15, 02:06
Svar #6

Utloggad Anne Grip

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 00:16
    • Visa profil
    • www.hem-sidan.nu
Jenny, om du nu ett år senare tittar in här ..så vill jag meddela att jag kanske är släkt med dig..Tillbaka i släkten har jag en Oskar Keskitalo..Han skulle kunna vara bror med din Helmer..!
 
Anne

2005-12-30, 14:17
Svar #7

Andreas Almqvist

Hej Jenny. Om du nu skulle kolla in detta så här många år efteråt så vill jag bara säga att vi med största sannorlikhet är släkt. Min mormor hette som barn Britta Keskitalo. Hennes mamma hette Johanna och kom från Kainulasjärvi. Hennes pappa hette Johan Helmer och kom från Tornedalen. Detta betyder att min och din mormor är systrar.
 
Mvh Andreas

2005-12-30, 18:15
Svar #8

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Anders, Jenny!
Sylvia och Brita. Fanns det fler systrar? Jag har en bild på en ung dam framför en husvägg där en postlåda är uppsatt.
Text 1 på baksidan:
Ett litet minne utav Hilja Johansson den 3/4 1931
Text 2 på baksidan:
Ett minne från Kulles av en känd jänta Hilja Keskitalo Koskullskulle, Otto Johansson...
Bilden finns i Otto Johanssons bildsamling.
Kan det va nåt?
Undrar
JK

2005-12-30, 19:27
Svar #9

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Här är
Hilja Johansson Keskitalo, Koskullskulle 1931:
 

2005-12-30, 19:29
Svar #10

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Här är
Hilja Johansson Keskitalo, Koskullskulle 1931:
 

2007-09-17, 19:59
Svar #11

Utloggad Anita Eklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-02-09, 17:14
    • Visa profil
Jag heter Anita och min mamma är Britta Keskitalo.
Sylvia var min moster, det fanns en moster till vid namn Maria (Maja). Andreas Almquist är min systerson. Mina morbröder hette Oskar, John, Harald, Artur.
Johan Helmer och Johanna Keskitalo var således min mormor och morfar.

2009-06-16, 22:54
Svar #12

Utloggad Tony Fischer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-07-26, 08:51
    • Visa profil
Hej!
Släktforskar åt min hustru.
Söker anfäder till hennes mormors mor Maria Johanna Keskitalo född 2/2 1889.
Vet detta enbart av dop-födelse protokoll ur Svar, Pajala 1917.
Hanna Ingeborg är där min hustrus mormor född 14/1 1917.
Maria dog 16/2 1924 Kardis Pajala enligt SVAR. (Där står inget om hennes ursprung)
Kan inte hitta någon Maria Johanna Keskitalo född i Norrbotten 1889 i SVAR eller folkräkning.
 
Maria gifte sig 4/4 1912 med Johan Albert Johansson Auoja enligt SVAR dop-födelseprotokoll.
Johan född 4/3 1890 dog 21/8 1963 (omgift) i Muonionalusta 3:4 Pajala. Kan inte finna att Maria o Johan
gift sig i Norrbotten heller!  
 
Kanske någon vet något om Maria ursprung?
 
Tack på förhand Tony

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna