ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kajanus  (läst 1998 gånger)

2005-05-03, 21:09
läst 1998 gånger

Utloggad Marita Raatikainen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-11-06, 15:40
    • Visa profil
Birger Kajanus (f 1882) ättlingar
 
Jag forskar i min makes Pär-Håkan Appels släkt. Hans morfars syster, Thora Elisabeth Elsie, gifte sig med Birger Kajanus. De fick enligt hörsägen åtminstone två döttrar, Thais och Asra. Kan någon hjälpa mig att få reda på mer om familjen Kajanus, och möjliga ättlingar?

2005-05-04, 22:40
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Marita,
jag har mailat dig uppgifter om Asra och Thais, uppgifter om ev. barn kan du få via skatteverket i sverige.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-05-06, 22:41
Svar #2

Utloggad Sölve Kajanus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-08-04, 16:20
    • Visa profil
Kära Marita och Anna!
Av en underlig Herrens nyck gick jag för första gången på månader in på Rötter och sökte på namnet Kajanus!
Jag har tidigare varit inne på Anbytarforum och sökt släktingar till min morfar Birger Kajanus och även lyckats spåra hans mors familj i Wasa. Släkten på hans fars sida har jag lyckats kartlägga ganska bra eftersom den fanns rätt väl samlad i Skåne och jag har även fått kontakt med Birgers kusins släktingar i Australien. Nu ser jag fram emot att få veta mer om hur vi är släkt, för Per-Håkan Appel har jag inte stött på tidigare.
Jag är alltså son till Thais Kajanus och kan ge dig hela släktträdet från Birger och hans hustru Elsie.

2005-05-07, 09:31
Svar #3

Utloggad Marita Raatikainen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-11-06, 15:40
    • Visa profil
Hej Sølve!

Jag skriver från Færøarna, dær jag råkar befinna mig.

Hærligt att høra av dig. Jag har redan skickat dig per snigelpost en førfrågan, før jag har fått din adress via detta forum. Ser fram emot att få høra av dig. Du ska också få ættlingarna till din mormors syskon av mig.

Låt høra av dig per elpost!!

Marita

2008-12-04, 14:35
Svar #4

Louise Carlsson

Hej
 
Jag har via min dotter kommit in på släkten Kajanus genom Hilma Kajanus f 1909 i Vasa, Finland. Fadern heter Karl Kajanus f 1879 g m Hilda Elina Hiippala f 1885. Finns det någon koppling mellan dessa och era Kajanus
 
Mvh Louise

2008-12-12, 21:00
Svar #5

Utloggad Sölve Kajanus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-08-04, 16:20
    • Visa profil
Hej Louise!
Någon direkt koppling finns inte eftersom min morfar Birger Kajanus var född Nilson, men tog namnet Kajanus för att anknyta till sin mors finlandssvenska släkt från Vasa. Hon hette dock inte Kajanus utan var född Anna Maria Helena Dahlgren 1858-05-06, dotter till Expeditionsfogden Anders Edvard Dahlgren i Vasa, född 1806-07-14 i Munsala och hans andra hustru Maria Margareta Martin född som Maria Greta Jönsdotter 1818 i Mårtsön, Nederkalix.
Skälet till att han bytte namn var att han tillhörde den första generationen genetiker utbildade sedan Mendels lagar återupptäckts runt 1900 och slumpen gjorde att nästan alla kurskamraterna i Lund hette Nilsson (Nilsson-Ehle och Heribert-Nilsson är väl de mest kända, båda professorer).
Morfar blev också växtförädlare (förädlade bl a vete hos Weibulls i Landskrona och slutade sina dagar som bomullsförädlare i Egypten) och tog ett av de mest kända namnen inom det finlandssvenska kulturlivet, nämligen Kajanus efter dirigenten och kompositören Robert Kajanus, som du kan läsa åtskilligt om i varje uppslagsbok eller på nätet.  
Min morfar hade ingen son så när hans två döttrar gifte sig försvann namnet från vår släkt tills jag tog tillbaka min mors flicknamn omkring 1966. Efter mig finns tre barn och fem barnbarn som bär namnet liksom min f d hustru Margareta, men det är hela min Kajanus-släkt.  
Din Karl Kajanus kan naturligtvis vara släkt med mina förfäder i Vasa men namnet binder oss inte tillsammans. Mer sannolikt finns det en släktskap med Robert Kajanus eftersom han hade flera barn, bl a en son som lär ha varit musiker i Stockholm. Jag tror han hette Kaj och var violonist.
Söker man på Google så finner man även någon präst i St Petersburg med samma namn och en Eliza Kajanus, som tydligen ställer ut hundar. Slutligen har jag funnit en Georg Kajanus, popkompositör med norsk-finska rötter, barnbarnsbarn till Robert Kajanus, men alltså inte släkt med mig.
Hälsningar Sölve Kajanus

2008-12-13, 09:32
Svar #6

Louise Carlsson

Hej
 
Min Karl är född i Ähtäri och fadern hette Henrik Kajanus f 1843 och hans fader hette Erik Tomasson Kajanus f 1820.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna