ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kafvelström  (läst 1706 gånger)

2001-01-27, 22:15
läst 1706 gånger

Tommy Nejdmo

Hej.
Är det någon som vet nogot om denna släkt?

2001-03-29, 10:06
Svar #1

Camilla Eriksson

Hej Tommy!
 
Jo, jag har forskat en del i en slaktarsläkt Kafvelström som finns i Nyköping under tidigt 1700-tal och som förekommer i periferin i min forskning.
 
Mvh
Camilla Eriksson

2001-03-30, 09:48
Svar #2

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
Borgaren Carl Kafwelström dog 1729 i Nyköping Västra (D). En son hade dött 1706 17/4 och hans hustru hade dött 21/3 1718. Carl Kafwelströms bouppteckning från 1729 3/5 finns liksom bodelningen från 1729 22/11 bevarad (Nyköpings rådhusrätt och magistrat, FIa:1). Enligt denna ägde han fast egendom i 1:a kvarteret, 3:dje stocken, no 13 och hade följande arvingar:
 
dotter, gift med sämskmakaren Mathias Friberg i Nyköping.
sonen Johan, slaktare i Nyköping Västra. Gift 1720 8/6 i Tuna (D) med Annika Persdotter Stare, dotter till Per Persson och Ingrid Eriksdotter i Hjärmesta, Tuna (Stare kommer från hennes styvfar, kornetten Jonas Svensson Stare).
sonen Carl, sämskmakargesäll i Nyköping.
sonen Olof, som vistades i främmande land.
sonen Anders, som likaledes vistades i främmande land.
dottern Catharina, vid bodelningen förlovad med skomakarmästaren Nicolas Norman i Nyköping.
 
Det finns relativt goda mantalslängder bevarade från Nyköpings stad, och superba kyrkoräkenskaper för Nyköping Västra från 1600-talets mitt(födelseboken börjar 1725 och dödboken 1707), varför det borde gå att hitta fler uppgifter om familjen.
 
Min anknytning till familjen går via Annika Persdotter Stare, som är syster till en av mina anmödrar (och även via styvfadern, som är halvbror till en annan anmoder).
 
Mvh
Camilla Eriksson

2001-04-23, 19:50
Svar #3

Tommy Nejdmo

Hej Camilla.
 
Tack för din information.
Jag har en hel del i trakterna kring Vänersborg/Trollhättan.
Det vore intressant om jag kunde få din mail-adress så att jag kunde skicka dig lite om mina Kafvelstömare så att vi kan jämnföra om de är släkt.

2004-01-06, 19:16
Svar #4

Utloggad Helena Gimfjord

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag söker också Kafvelströmfamiljen i samma trakter som Tommy. Min mm mf mm mor heter Kjerstin Kafvelström gift med Olof Lundgren i Trollhättan. jag vet inte mycket om henne, bara hennes namn. Och att de fick tvillingflickor 1798.
Helena och Brita. Är det nån som känner igen henne är jag tacksam.
 
Tack på förhand Helena.

2004-08-09, 08:52
Svar #5

Utloggad Anna Jarbe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-02-15, 20:29
    • Visa profil
Min morfars farmors morfars far heter Carl Kafvelström, han var gift med Elin Winbo och dom fick en son, Andreas Carlsson(?)f 1769.
Sonen föddes i Väne -Åsaka,Trollhättan, så jag antar att det var där dom bodde.
Är det någon som vet nåt om dessa personer?
 
 
Tack på förhand // Anna

2007-03-25, 22:53
Svar #6

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag har följt upp ett tillfällighetsfynd från i somras, då jag träffade på en vigselnotis för huspigan Catharina Elisabeth Kafvelström, som 1806 16/11 gifte sig i Sorunda (AB) med sonen Anders Olsson i Näset.  
En titt i hfl visade att Catharina Elisabeth Kafvelström skulle vara född 1784 i Södertälje. Hon visade sig dock vara född 1785 12/2 och dotter till sämskmakaren Daniel Kafvelström och Maria Magdalena Ekroth. Enligt hfl var Daniel Kafvelström född 1759 21/5. Han blev så småningom rådman i Södertälje och dog 1804 2/2. Han gifte sig 1784 28/12 i Torsåker (D) med prästdottern Maria Magdalena Ekroth, född 1761 6/10 i Södertälje.  
Daniel Kafvelström förefaller inte vara född i Södertälje, vars födelsebok dock har en lucka under delar av 1760. Han bör vara son till rådmannen Kafvelström, född ca 1705, som dog 1768 10/6. Varken i dödboken eller något av de dryga dubbla dussinet tillfällen jag påträffade honom som dopvittne nämns något förnamn. Daniel bor hur som helst tillsammans med dennes änka Ingeborg Glanstedt, född 1723 2/6, död 1795 9/4 i Södertälje. Troligen är han angiven som son innan sämskmakarmästare, men hfl är minst sagt kladdig.
 
Med tanke på att Carl Kafvelström i Nyköping hade en son Carl som 1729 var sämskmakargesäll, förefaller det troligt att denne Carl är identisk med den förnamnslöse rådmannen i Södertälje och att yrket och verkstaden gick i arv till sonen Daniel.

2009-06-26, 15:59
Svar #7

Camilla Eriksson

Sent om sider så har jag bläddrat igenom hfl för Södertälje, och visst hette den förnamnslöse sämskmakaren och rådmannen Carl! Rimligen bör han vara identisk med den ovannämnde sonen Carl, som 1729 var sämskmakargesäll i Nyköping.

2012-03-14, 03:29
Svar #8

Camilla Eriksson

Slaktarmästaren Carl Kafvelström från Nyköping gifte sig 1695 29/9 i Sköldinge (D) med Maria Wahlbergh, enligt vigselnotis i Sköldinge AI:1. Eftersom hon tituleras hustru torde hon ha varit gift tidigare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna