ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kaeselau  (läst 894 gånger)

2002-03-24, 09:35
läst 894 gånger

Eva K. Larsson

Vem känner till Charles Kaeselau och hans ursprung i Sverige? Han var född 26 juni 1889 (eller 1882?)i Stockholm som Karl Anton, död i USA som Charles A Kaeselau 1972
Var konstnär, bodde bl a i Princeton, Cape Cod.
Var gift med en Marguerite Benjamin.

2002-03-24, 11:31
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Eva,
 
Enligt Söderskivan
 
Albertina Azuelina Bergström f 13/10 1857 Johannes, Stockholms stad. Agenthustru men ensamstående mannen borta
barn
Jean Friedrich Gottfried Kaesealu f 25/2 1877 Johannes, Stockholms stad
Elisabeth Maria Kaeselau 28/1 1878 Johannes, Stockholms stad
Alma Aqvilina Kaeselau f 25/7 1880 Johannes, Stockholms stad
Karl Anton Kaeselau f 26/6 1882 Johannes, Stockholms stad
Olga Johanna Kaeselau f 5/10 1884 S:t Gertrud, Stockholms Domkyrko
Albert Gottfried Kaesealu f 24/4 1888 Johannes, Stockholms stad
Dom flyttar lite i olika omgångar till andra församlingar.
 
 
mvh
Lena

2002-03-25, 08:57
Svar #2

Ingrid Wikberg

Jag har haft kontakt med ättlingar till
(Karl Anton) Charles A Kaeselau i USA!
Två barnbarn är också konstnärer. Jag vet att de varit nyfikna på den svenska sidan.  
Vet någon om vart fadern tog vägen? Vet någon om hans ursprung och släkt?
Finns släktingar kvar?  
Vad hände alla barnen?
Vilka gifte sig här i Sverige och vilka utvandrade?
Alla uppgifter tas emot med glädje!
mvh, Ingrid Wikberg

2002-03-25, 22:01
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Ingrid,
 
Har sökt på en massa ställen för att eventuellt kunna hitta något men det finns ingenting. Det man kan göra är att gå till den församlingen som dom flyttade till för att se var dom tog vägen, för eventuella ättlingar. För att få fram vem fadern är måste man ju till barnens födelseförsamling och leta upp familjen där. Det bodde i alla fall ingen Kaeselau i Stockholm 1855, enligt mantalsregistret som finns på Stockholms stadsarkiv.
 
Sista utflyttningsförsamling
Albertina - 1899 till Nybroroten (nr 10)
Jean - 1890 till Storkyrko (nr 1)
Elisabeth - 1896 till Storkyrko (nr 1)
Alma - 27/10 1898 till Teknologroten (nr 18)
Olga - 30/6 1924 till Eriksbergsroten (nr 28) såg nu en notering om att hon gifte sig 17/5 1924 med L.L.A Falke Civ ing
Albert - 31/12 1892 Storkyrko (nr 1)
 
mvh
Lena

2002-03-26, 08:00
Svar #4

Ingrid Wikberg

Tack Lena, för denna information. Jag har redan varit i kontakt med två av barnbarnen till Karl Anton och de blev överförjusta: de visste inte att han hade så många syskon. De vet överhuvudtaget ingenting om farfaderns liv i Sverige och hans historia här.Eller vilket år han emigrerade. Farfar Charles A gifte sig med en Marguerite Anderson Benjamin -och hon ska också vara av svensk börd -men var adopterad så på henne har det inte kunnat hittas någonting. Familjen bor på Cape Cod, där farfadern bosatte sig.Han målade både marina motiv och natur, arbetande människor etc. Finns tydligen representerad på flera amerikanska konstmuse?r och bland samlare.
Charles A Kaesalau gjorde bl a en muralmålning till postkontoret i Concord, Massachussetts -som länge ingen visste vem som var upphovsmannen till. Det framkom av en slump häromåret när ett av barnbarnen läste en efterlysning om detta. Så nu den 19 april blir det ett jubileum i Concord med ättlingarna som hedersgäster och de är väl ännu ett intressant emigrantöde.
Barnbarnen kände det som om ödet hjälpte dem att få veta lite mer om farfars familj genom att jag mejlade över den information som jag hittade häromdagen. Ibland spelar slumpen en stor roll!
 
Kaeselau verkar inte vara ett svensk namn, lutar mer åt tyskt. Men Bergström låter i alla fall rejält svenskt.

2002-03-26, 08:18
Svar #5

Karin A Björkholm (Karin)

Hej Ingrid och Lena,
 
Roligt det här.Jag läser om Henri David Thoreau's Skogsliv vid Walden nu i påsk.
 
Första meningen griper alltid tag i mig:När jag skrev denna bok,eller i alla fall det mesta av den,levde jag ensam,i skogarna,en mil från närmaste granne,i ett hus jag själv byggt vid stranden av en skogstjärn,benämnd Walden Pond,i Concord,Massachusetts;Jag förskaffade mig under denna tid mina existensmöjligheter uteslutande genom mina händers arbete.

2002-03-26, 09:30
Svar #6

Ingrid Wikberg

Karin,Bingo!! Det var Thoreau som en gång i min undom väckte intresset för Concord, Cape Cod ja hela New England området! Jag läste Walden  första gången jag var 14 år, jag läser den alltid om och om igen: hittar alltid guldkorn, tänkvärdheter och den får mig att se på naturen med nyare ögon var gång jag läst om boken. Jag har slitit ur min första egna Walden  och köpte en ny när den kom för några år sedan. Så han är min husgud kan man säga. ( Det finns ett Thoreau-sällskap därborta också) Men han har skrivit mycket mer som är precis lika roligt och intressant samt lärorikt att läsa!
Och numera har jag fått flera trevliga internet-bekanta i Concord med  omnejd så Thoreau har orsakat mycken glädje i  mitt liv! Och min son som flyttade till Boston har varit i Concord flera gånger och tagit mängder med vackra kort av den vackra skogsjön -som numera är Boston-bornas utflyktsmål - så jag har fått en hel del foton.
Thoreau har även indirekt hjälpt till med släkt-forskningen och som sagt verkligen berikat mitt liv!
Detta blev en liten utflykt från ämnet... f'låt.

2002-03-27, 08:26
Svar #7

Eva K. Larsson

Om släkten Kaeselau: Tack för svar. Finns det någon som kan titta på uppgifter om modern och syskonen: giftermål och när de dog? Har själv ej tillgång till CD:n eller närhet till Stockholm.
Ytterst tacksam för all hjälp.
mvh,  
Eva K Larsson

2002-03-28, 19:12
Svar #8

Ingrid Wikberg

Lena eller Eva eller någon annan: Vad betyder roten i t ex Nybroroten samt t ex nr 10
Jag förstår inte detta med namnen fullt ut och numreringarna: är det verkligen  en form av församlingsnamn eller  är det gamla adresser?
Tacksam för svar eftersom jag är så okunnig.

2002-03-28, 20:20
Svar #9

John Sidén

Hej Ingrid!
Lite om Stockholms rotar har jag sammanställt på den här nätadressen: http://www.nog.nu/roteman.html
Med vänlig hälsning
John

2002-03-29, 00:48
Svar #10

Ingrid Wikberg

Tack John, det var fantastiskt: vilken bra sammanställning och lärorik! Nu kommer jag att förstå detta med rotar bättre. Alltid lär man sig något nytt, nyttigt och roligt!

2002-05-10, 13:42
Svar #11

Odin Smith

All about the Kaesealau family, that lived in Stockholm around 1900.... Can you help me?  
I'm very grateful for all information.
Odin Smith
Cape Cod, MA
USA

2002-05-10, 20:22
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

This name has been up a lot here recently.. -theese are the discussions where the name Kaeselau has been mentioned, some of them maybe has any info that's new for you..
 
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Falke, L.L.A
 
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Bergström, Albertina Azuelina f.1857
 
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Westling, Elisabeth Maria 1878-1975
 
Anbytarforum: Discussions in English: General questions: Searching Kaeselau-family story
 
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Dahlberg, Alma 1880-1977
 
Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges dödbok 1950-1999: Äldre inlägg (arkiv) till 8.5.2002

2002-06-15, 20:21
Svar #13

Ingrid Bergström

Barnen Kaeselau var födda i Tyska församlingen S:t Gertrud. Fadern hette Jean Friedrich Daniel Kaeselau och var född i L?beck 1844, kallas i kyrkboken grosshandlare. Familjen finns även på Gamla Stan skivan. Fadern finns en tid på egen adress, agent. 1889 flyttas han till bilagan över obefintliga. 1947 blir han avförd därifrån, då han är över 100 år. Moderns föräldrar var filhuggaren Anders Johan Bergström och Maria Sofia Olsson. Karl Anton och flera av hans syskon bor hos mormodern, han mellan 1892 och 1899.

2002-06-16, 08:26
Svar #14

Ingrid Wikberg

Hej Ingrid! Tack för informationen; Modern var alltså född i Stockholm? Du kan inte se mer om syskonen Kaeselau som blev kvar i Sverige? Giftermål,ev. barn, när de dog etc? De enda jag kunnat få kunskap om är sonen Karl Anton som utvandrade efter konststudier och dottern Olga som gifte in sig i samma släkt som Lars Forsell.
Det verkar som de flyttat runt.

2002-06-16, 13:19
Svar #15

Ingrid Wikberg

Kan berätta att Karl Anton: Charles A Kaesealu f. 1882 som en av sex i syskonskaran Kaeselau, i USA gifte sig med en svenskättad illustratör som hette Marguerite Anderson Benjamin och de fick två söner:
1. Charles Antone ChrisKaeselau jr som kom att arbeta i Hollywwod med film och TV-serier, bl a Colombo!  Han dog 1999 i en ålder av 72 år.
2. Jean Friedrich Kaeselau f.1928 och d.2000 Han hade ett byggföretag och var även en mycket fin arkitekt.

2002-11-22, 13:05
Svar #16

Ingrid Wikberg

STORT TACK och Jubel över Atlanten....  Kaeselau-ättlingar i Sverige är nu återfunna! Och kontakt tagen mellan familjen Kaeselau på Cape Cod, Ma i USA och dem i Sverige!  
Och TACK vare bl a Rötter och Internet så har denna kontakt kunnat skapas. Så glad man blir när man till slut hittar rätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna