ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kaati  (läst 1244 gånger)

2003-01-21, 18:30
läst 1244 gånger

anders

Hejsan,
 
LEtar ifnormation om familjen Kaati namnets ursprung?
 
/ Anders
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-01-22, 01:10
Svar #1

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei Anders [Efternamn???]
 
En byfogd (stadsfogd) i Skien (Stad i Telemark i Norge) på slutten av 1500-tallet het Christen Kotij. Hva er din forbindelse til denne slekten? Referanse (med årstall) til eldste person med hensyn til bosted og øvrige familiesammenheng og yrke.
 
mvh Are

2003-01-22, 17:20
Svar #2

Andes Hansson

Hej Are,
 
Ursaekta att jag gloemde skriva mitt efternamn. Mitt fullstaendiga namn aer Anders Hansson.
 
Det enda jag vet e att namnet kommer fraan Norrland?
 
MVH Anders Hansson

2003-01-22, 20:30
Svar #3

Utloggad Jack Sture Muotka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2017-06-27, 10:34
    • Visa profil
Hei !
Er ganske sikker på at det er en samisk slekt fra Gällivare området. Kaati har også vært brukt av en samisk slekt i Tornedalen, iflg. Tornedalens historie bd. II.
Prøver selv å finne forbindelsen mellom reindriftslekten Kerto (Kerttu)(må ikke forveksles med Kerttu i Övertorneå området) i Saarivuoma/Lainiovuoma og Kaati. De av Kerto slekten som flyttet til Balsfjord med reinen ble ofte kalt Gade. Teorien er at Gade kommer av Kaati som sannsynligvis var reindriftslekten Kerto\s opprinnelige navn.
Hadde vært spennende om noen vet noe mer om dette navnet.
mvh
Jack Sture

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna