ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Juhlin / Julin  (läst 5903 gånger)

2008-02-13, 13:21
läst 5903 gånger

Utloggad Bertil Alving

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-11-08, 01:18
    • Visa profil
Oj, jag kom på att jag skrev fel: Det var David Juhlins morfar som var organist (inte farfar). Hans farfar Petter (Pehr) Juhlin var inspector (dvs förvaltare). Och hans farfars far Anders Julin var befallningsman (också förvaltare). Det verkar vara genom Gadd-släkten som den musikaliska genen kom in i Juhlin-släkten...
 
Och ett förtydligande: vissa källor anger felaktigt att Britta Ulrica Gadd föddes i Annerstad, rätt plats är Angelstad där hennes far var organist och klockare.
 
/Bertil

2008-02-15, 05:09
Svar #1

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej igen Bertil!
 
Tack for klargorandet om hur Britta Ulrica Gadd ar relaterad till de andra och tack for all annan information!
Da ar du alltsa attling till Carl Magnus som ar barnbarn till min MF MF MF mors syster,Anna Christina Stina Melin, ratt!?
 
Jag har precis sant dig ett e-mail med lite om mina Melin-anor!
 
Mvh,
Anne-Lee.

2008-02-15, 23:45
Svar #2

Utloggad Bertil Alving

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-11-08, 01:18
    • Visa profil
Hej igen Anne-Lee!
 
Om allt skall redas ut helt korrekt så är det min MF FF Carl Magnus Juhlin's hustru Catharina Fogelberg (alltså min MF FM) som är barnbarn till din MF MF MF mors syster Anna Christina Stina Melin. Det är ibland ganska komplicerat med släktrelationer, ibland vet man knappt vad man själv heter...  
 
Jag skickade ett e-mail till dig tidigare idag med mer info.
 
Mvh
Bertil

2008-02-16, 13:22
Svar #3

Utloggad Tore Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2020-02-19, 12:26
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-140658091/juhlin
I de Juhlinska släktleden finns många kusinäktenskap.
Carl Magnus 1815-1894 son Magnus Alfred 1843-1902 var gift med sin kusin Albertina Hilma Johansson 1856-1912 vars mor var Maria Catharina Juhlin 1817-1905.
Ett barnbarn till dessa båda som fortfarande lever har berättat att Magnus Alfred och och Albertina var dubbelkusiner.
Vad innebär detta?  
Kan det vara att bland deras föräldrar förekommer även kusinäktenskap.
Tore

2008-02-16, 14:00
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Förekommer födelseuppgifter för stamfadern Pehr Julin? Kan han vara identisk med min släkting Petter Julin, född 1742 13/12 i Köping? Sista av mig ouppföljda anteckningen om honom i Köping är att han flyttar 1777 till Sveaborg.
 
Hans bror Jacob ska ha varit pastor någonstans i Småland, och jag har ofta stött på Juhlinare uppenbarligen av den släkt ni talar om här när jag letat efter spår av honom i Småland. Har bara ett fåtal sådana.
 
Två barn till systern Christina Catharina Julin gift med rektor Axel Neikter, Gustaf och Christina, omnämns i Västerås stifts herdaminne ha flyttat till sin morbror pastor Julin i Småland. I Neiktern-diskussionen här på Anbytarforum nämndes uppgift från KGF-skivan att en pastor Julin utan ortsangivelse är dopvittne när ett av barnen till ett tredje Neikter-syskon döps. Men ingångar till var sjutton denne pastor Jacob Julin bodde saknas. Och han finns inte i några smålandsstifts herdaminnen.
 
En tredje bror till dessa Petter och Jacob hette Magnus... Så det är stor namnlikhet mellan mina julinare och den här småländska Juhlinsläkten. Kan det vara så att de är samma släkt? Bertil skrev i tråden om den Julin-släkten innan han startade denna, det är tråden Julin här under Släkter J-L.

2008-02-16, 14:06
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jaha. Nu läste jag tråden en gång till lite bättre och såg att Petter/Pehr har en far som heter Anders. Kanske det är samma släkt, men släkt lite längre bak då. Men någonstans måste ju alla Julinbröder från Köping ha tagit vägen, och inte minst Jacob någonstans i Småland...

2008-02-16, 15:23
Svar #6

Utloggad Bertil Alving

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-11-08, 01:18
    • Visa profil
Tack vare min forskarkompis Madeleine Juhlins storartade insats i sökandet efter Juhlins rötter vet vi nu att Petter/Pehr Juhlin var född i Regna (Östergötlands län) 1750-07-04, och död i Ås (Skaraborgs län) 1825-08-16.
 
Hans far Anders Julin (observera stavningen av Julin utan h) och hans mor är jättesvårt att komma vidare med (dåliga kyrkböcker).

2008-02-16, 15:34
Svar #7

Utloggad Bertil Alving

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-11-08, 01:18
    • Visa profil
Tore,
apropå kusingifte i Juhlinsläkten så var min morfar och min mormor kusiner! Deras mödrar var syskonen Matilda Gustafva Bjers respektive Ida Kristina Bjers (båda två var döttrar till soldaten Anders Bjers född 1824-06-06 i Moheda).

2009-04-04, 06:19
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Snart sex år sedan Anders Nilssons premiärinlägg och fyra år sedan du skrev sist. Snälla...?
 
Skulle bara vilja veta om härstamningen är via Christina Catharina gift Neikter eller någon av sönerna.
 
Och är det någon av sönerna gärna en ledtråd om var i landet vederbörande kom att hamna.
 
Mer än så behöver du inte släppa ifrån dig om det gör för ont att delge andra din forskning...
 
Ärligt talat en väldigt egoistisk stil på Anbytarforum att skriva så anonymt och utan kontaktmöjligheter för forskare med intresse av samma släkter och personer att kunna få kontakt.
 
Jag har för övrigt själv även vid ett enerverande stort antal andra tillfällen - åtminstone fyra-fem gånger tror jag - varit med om att Pemer-ättlingar hittat mig på nätet och hört av sig med frågor om någon filiation eller några data på några av sina Pemer-ättade anor men sedan bara hållit tvärt tyst när jag i gengäld nyfiket har frågat var de själva kommer in i bilden och dristat mig fråga om deras linje från de anor de ställt frågor till mig om.
 
Så det verkar som en ganska vanligt förekommande attityd bland antavleforskande släktforskare att bara se forskare som försöker kartlägga alla ättlingar till en viss stamfar som en resurs att själv fråga till råds, men att väl han får lov att hitta alla ättlingar själv. Det kanske man skulle starta en tråd om, ta en debatt för att rensa luften lite. Jag tycker det är förj.....
 
(Meddelandet ändrat av pemer den 04 april, 2009)

2009-04-04, 11:44
Svar #9

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Åtgärder från moderatorn:
 
1. Ett inlägg från 6 aug 2007 som innehöll uppgifter om en nu levande person har tagits bort.
 
2. Rubrikerna Juhlin och Julin har slagits ihop och sorterats kronologiskt. Diskussion om olika släkter med stavningsvarianter av samma namn sker under en rubrik.
 
3. En kommentar till Anders Pemers senast inlägg. Din frustration är förståelig, och du har en poäng i det du framför, men det kan finnas många skäl att inte få svar. Många som skrev på Anbytarforum för länge sedan har inte längre ett användarkonto, och följer av olika skäl inte diskussionerna här. Därför bör man inte uttrycka sig för dömande i sina kommentarer. För övrigt ska en eventuell debatt om detta inte föras här under en släktrubrik utan i så fall på annan plats.

2010-08-15, 17:15
Svar #10

Utloggad Jeppe Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 19:35
    • Visa profil
Guldsmeden Petter Julins föräldrar var tullskrivaren i Nyköping Johan Julin, död 1725-10-16, och Catharina Berg, död 1739-01-28. Johans föräldrar var inspektorn på Gimmersta gård i Julita Petter Andersson Julin och Barbro Jonsdotter. Hans far var 1629 rektorn i Nyköping (och 1640 präst? i Nyköping) Anders Julinus, född 1598, död 1674. Anders far var bonden Magnus i Wadsbro.
 
Guldsmeden Petter Julins kusin och namne (barnbarn till nämnde Petter Andersson Julin) adlades Julinsköld.
 
Guldsmedens syster var Catharina Julin, född på 1690-talet, död 1740-08-12, och gift med Petter Söderberg.
 
Dessa uppgifter kommer från Abraham Hülphers nedtecknade genealogier från 1700-talet.

2011-02-07, 21:58
Svar #11

Utloggad Sten Odenwald

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-02-09, 21:58
    • Visa profil
    • www.astronomycafe.net
Hej Alla!
 
Sa roligt att fa traffa er sa har! Jag ar son til Rosa Juhlin (f. 1909, Goteborg) och min MFFF ar David Juhlin (f.1807). Jag har andvandt de Svensk Kyrkobok Arkiv som ar nu pa Internet genom Ancestry.com. Det ar spannande att fa upfinna monga av minna slakt och deras data ,som min familj har saknat for manga ar.
 
Jag har inte kommit fram langre en Pehr Juhlins foraldras namn i min slaktupfoskning...det fins sa manga stad och torpar att leta genom...tusentals blad... det later som ni ar ocksa intreserade av denna historian.
Jag har undrat om Julin och Juhlin...Minna slakt har sagit att Julin ar en aldeles annorlunda familj. Jag tankte att kanske kyrkobokerna har stavat fel 'Juhlin' men det stammer inte nog. Kan man komma pa nagon i kyrkobokerna som brukade vara Juhlin men da blev 'Julin' genom mistag anteckning?  Jag bara undrar!!
 
Manga fragar kvar, men for nu ar jag bara nyfiken om dette trad ar fotfarande aktiv!
 
Hej!!

2011-02-08, 21:42
Svar #12

Utloggad Tore Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2020-02-19, 12:26
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-140658091/juhlin
Hej Sten,
Min mmff Karl Magnus 1815 är bror till David 1807.
Jag håller på att lägga upp bl a min Juhlinforskning på MyHeritage.com, siten heter 'Juhlin Web Site'. I boken 'Annerstad förr och nu' har din mor skrivit ett kapitel som heter 'Min fars berättelser samt egna minnen'. Jag har också försökt lägga in den gren som leder till dig. Kanske finns det ett och annat fel, alla uppgifter är inte bekräftade.  
En del av uppgifterna jag lagt upp på MyHeritage har jag fått från andra Juhlinsläktingar och flera av dom är medlemmar på siten. Du är välkommen att bli medlem om intresse finns.
Mvh
Tore Persson

2011-02-09, 21:58
Svar #13

Utloggad Sten Odenwald

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-02-09, 21:58
    • Visa profil
    • www.astronomycafe.net
Hej Tore!
 
Sa roligt att fa traffa er sa har!  Jag har ganska mycket data om Juhlin's 'gren' och andvander 'Family Tree maker' for att bygga min slaktforskning. Arne Juhlin och min mamma Rosa Juhlin Odenwald var mycke aktiva mellan 1970-1980 att uppfinna olika spar til Juhlinerna. Boken var ett mycket intressant fonster mot hur de gamla slakt brukade leva pa landet omkring Annerstad.
Manga ar gick forbi innan jag atervande till denna stora undersokningen. De Svenska Kyrkoarkiven med 15 million bladar av foddelse, dod, vigsel osv har varit en stor upplysning for mig!   Dar fins flera grenar som jag saknar data. Jag ar osksa forvanad att jag kan inte uppfinna var min mormor Josefina Fagerman dog i 1913. De bodde i Karl Johans forsamling i Goteborg, jag tror, men det fins sa manga blad att lasa genom i Goteborgs omradet att jag har inte lust at borja undersokningen just nu.
 
Jag skall besoka din MyHeritage blad och se om vara slaktforskningar ar det samma...mycket spannande!
MVH Sten

2011-02-10, 18:55
Svar #14

Utloggad Tore Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2020-02-19, 12:26
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-140658091/juhlin
Hej Sten,
I Sveriges DB 1901-2009 finns en Juhlin f. Fagerman, Josefina död 1913 27 mars i Västra Frölunda, född 16 aug 1870 i Lerdala (Skaraborg).
Jag skickar en kopia av utdraget till din emailadress.
Mvh
Tore

2011-02-12, 13:43
Svar #15

Niklas Kant

Hej!
 
Möjligen tillägg till släkten.
 
Catharina Julin död 1798 24/3 Landsberg, Gamleby (H) gift med skomakare Samuel Holmström. Vid hennes död angavs ålder 81.
 
mvh Niklas

2012-08-19, 14:29
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu skingras mystiken kring ättlingarna efter guldsmeden Peter Julin och Brita Stina Pemers barn....
 
Ett av deras barn var dotter Christina Catharina Julin, gift med rektor Axel Neikter i Köping och Lindesberg. I Västerås stifts herdaminne från 1990 uppges att två av deras barn, syskonen Gustaf och Christina Neikter, flyttade till morbror pastor Julin i Småland. I närmare 20 år har jag förletts av denna uppgift och sökt spår efter honom i Småland. Han var även fadder vid dopet av ett syskonbarn till Gustaf och Christina i Bergs socken 1804, utan angiven hemort. Även det lurade mig neråt Småland.
 
I går googlade jag på pastor Jacob Julin och då dök en sida från Inrikes Tidningar 29 juni 1804 upp, via KB:s sajt med inscannade gamla tidnigar, där pastor Jacob Julin undertecknade en platsannons om tjänsten som klockare och organist. I Grythyttan. Åh, 1804 fanns han i Grythyttan tänkte jag, och letade upp honom i Grythytte hfl 1798-1808. Jodå, det var rätt Jacob Julin. Och i nästa bok för 1809-1812 fanns han kvar. Där fick jag se något mycket mystiskt. Först att han har gått och blivit kyrkoherde. Sedan anteckningen Dog 1809.
 
I dödboken bekräftades det. Han har således aldrig alls varit i Småland. Han kom 1776 till Grythyttan från Hjulsjö, och i Grythyttan blev han kvar till sin död, ogift 1809. I personalierna i dödboken är modern gräsligt missuppfattad/felstavad Brita C. Zimmer och vid blixtresa in till stan och koll av Munktells herdaminne från 1880 på KB kan konstateras att kyrkoherde Jacob Julin i Grythyttans föräldrar anges precis som i dödbokspersonalierna.
 
Jag hoppades innerligt att det skulle finnas en bouppteckning. Eftersom han var ogift och torde ha varit barnlös borde det ge spännande rön om var hans många bröder fanns 1809, och om brodern Anders i så fall kunde bekräftas vara identisk med manufakturverksgrundaren i Nätra eller icke. (Se denna diskussion)
 
I Grythytte och Hällefors bergslags häradsrätt, volym FII:8, fanns det jag hoppades på, med start på sida 257. Dessväre hade det inte gått hans bröder väl alls fram till 1809. Hans arvingar var brodern avlidne sjötullsvaktmästaren i Varberg Magnus Julins dotter Sophia Elisabeth, och systern Christina Catharina. Bröderna Johan, Peter och Anders var alla borta utan bröstarvingar. Eftersom systern var i livet och uppgav boet känns det säkert att förmoda att Anders inte i själva verket var i livet och bodde uppe i Nätra, så därmed kan den hypotesen rimligen strykas.
 
Brodern Magnus är belagd i Varberg i dess första husförhörslängd, liksom hans vigsel 1792, bortgång 14/4 1809 och födseln av sammanlagt fyra barn, inklusive Sophia Elisabeth (1797 1/6) är belagda i födelse-, vigsel och dödbok. Av de tre övriga hittas bara två döda före 1809, så änkan har antagligen flyttat ut med döttrarna före augusti samma år, då Jacobs bouppteckning förrättades, och den andra dottern (Helena Christina, *1795 10/1) bör ha dött under den tiden. I husförhörslängderna 1801-07 eller 1808-13 är familjen däremot inte påträffad, så det är väl någon grannförsamling som gäller. Eller om jag har varit blind.
 
Stora frågan nu således att få upp spår efter i vart fall Sophia Elisabeth. Blev hon vuxen? Familj? Ättlingar än idag? Kanske någon som skrivit här i tråden...?

2013-03-24, 19:21
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Peter Julins och Brita Stina Pemers dotter Christina Catharina Julin, gift med rektor Axel Neikter, har äntligen följts ända in i mål. Hon blev 105 år!!! Född 1754 4/1 i Köping, död 1859 21/6 i Stora Kopparberg!
 
(Meddelandet ändrat av Pemer 2013-03-24 19:22)

2014-02-27, 16:39
Svar #18

Utloggad Ingvar Pahlm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 00:04
    • Visa profil
Hej.
Av en ren slump när jag letade efter en ana i Finland hittade jag en Johan Julin född 26.09.1752 i Wästerås, Sverige död 29.05.1820 i Åbo Finland. Som vart min ana.    
Gift 24.06.1783 i Uleåborg Finland med Albertina Jakobsdotter Karberg,född 10.03.1765 i Uleåborg Finland.
Dom får en son Johan (John) Jakob von Julin, född 05.08.1787 i Uleåborg, Apotekare död 11.03.1853 i Helsingfors.  
Han vart Adlad till von Julin, Adlig ätt nr 214, valspråk: idoghet, sanning och hopp.
Släkten sägs härstamma från Säby i Österåkers sn. Södermanland och att namnet Julin kommer från grann ns. Julita ligger det någon sanning i det jag hittade.
Johan Julins Far Erik Julin ( Apotekare) f: ? d: 1820-05-29 Åbo Finland hh Anna Maria Törngren f: ? d: ? Var.
Är det någon som kan hjälpa mig.
Med vänlig hälsning
Ingvar

2014-11-04, 18:25
Svar #19

Utloggad Inga-Lill Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 22:24
    • Visa profil
Hej!
 Jag har en släkting Magdalena Julin troligen född i Julita 1754. Hon gifter sig trol. 1779 med inspektorn på Fågelsta säteri i Julita Nils Ekengren f. 1742 i Östra Vingåker.  Jag har följt familjen  via Julita, Gillberga , Munktorp till Katarina församling.i Stockholm Trolig inflyttning 1789 eller 1790. Det finns ju varken in eller utflyttning förrän 1805 i Katarina Maken Nils dör 1795 efter flera års sjukdom utfattig, som vaktmästare på Tanto Kronobränneri. I mantalslängd från år 1800 har jag hittat henne i Maria inre  sid.296 som sjukvakterska och städerska. Därefter tar allt slut.
Anledningen att jag skriver troligen är att jag inte är helt säker på födelse mer än att det är 1754. Jag har kollat alla födelsenotiser och funnit en ev. som kan vara rätt, men är mycket osäker, 1754-10-05 eftersom jag inte heller har funnit någon vigselnotis för Magdalena och Nils, men 1779 i nov  står de som faddrar för trädgårdmästaren på Fågelsta som man och hustru. 1780 föds deras gemensamma första son  Nils Otto Ekengren 18 sept.
Nils har jag jagat i 20 år innan jag hittade födelse och död för honom, men så länge vill jag inte hålla på med Magdalena.
De får 4 gemensamma barn som blir vuxna.
Nils Otto f. 1780-09 18, tvillingarna Carl Petter och Gustav Olof f 1784-09-16, i Julita församling samt Ulrik  f 1790-11-20 i Katarina församling i Stockholm . Fadern är då lakej. Det har också föds en son Johan Casimir 1783 i Julita, men han dör som spädbarn, likaså dör en Bengt Fredrik född i Munktorp, Västmanland 1788-04-03. När fadern dör finns han ej upptagen i bouppteckningen, så han har dött före 1795
Tacksam om någon har ngt tips i någon riktning så att mina frågettecken kan rätas ut.
Hälsningar Inga-Lil persson

2015-01-01, 22:57
Svar #20

Utloggad Christina Juhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 16:52
    • Visa profil
Min förfader August Julin f. 1834-11-28, Rytterne är en oäkta barn av Stina Lotta Husberg f. 1809-06-22, Julita. Stina Lotta Husberg fick en till barn Augusta Julin f. 1842-12-04, Munktorp med Anders Julin.  
 
Jag undrar vem Anders Julin är, var han kommer ifrån och om den är fader till August Julin? Kan någon hjälpa mig med det? Tack!

2015-01-02, 16:29
Svar #21

Utloggad Christina Juhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 16:52
    • Visa profil
Jag har nu hittat Anders Julin, f. 1819-07-20 Rättvik, Dalarna. Barn till Hans Olsson och Cherstin Olsdotter.  
 
Jag undrar var namnet Julin kommer ifrån? Det ser ut som att Anders adopterad namnet Julin senare i livet.

2015-01-03, 18:01
Svar #22

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Eftersom Anders Julin bara var 15 år när August föddes är det ju inte troligt att han är barnets far.
Ulf Berggren

2015-02-19, 12:14
Svar #23

Utloggad Sven Borg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 880
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:20
    • Visa profil
    • www.borgfamilien.com
Kommer tilbake til Visiteuren i Varberg, Magnus Julin, d. 14.4.1809 i Varberg, 69 år gammel.
Varbergs stadsförsamling CI:3 (1774-1825) Bild 294 / sid 601
 
Gift med Maria Magdalena (Lena) Borg, f. 24.11.1767 i Alfshög.
Alfshög CI:2 (1750-1806) Bild 31 / sid 47
 
Julin finnes i Varberg hfl frem til 1807 sammen med hustruen og 2 døtre.
De 2 døtrene er Helena Christina, f. 10.1.1795 i Varberg og Sophia Elisabeth, f. 1.6.1797 i Varberg.
2 sønner er døde før 1807 (Peter Wilhelm, f. 26.12.1792 - d. 29.12.1792 og Martin Wilhelm, f. 12.10.1800 - d. 28.1.1801, begge i Varberg.)
 
Kan altså ikke finne Maria Magdalena (Lena) Borg og døtrene i Varberg etter 1807.
Frågan er hvor ble de av?
Kan heller ikke finne noen bpt etter Magnus Julin i Varberg.
 
Om noen vet hvor de ble av, er jeg takknemmelig for hjelp.
 
mvh
Sven

2015-02-20, 01:10
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Helena Christina dör också tidigt, 12.4.1808, samma bok som faderns död, alltså CI:3, uppslaget innan, bild 293 / sid 599.
 
Husförhörslängden AI:3 är ju en rad häften, två och två per år.
 
Man hittar:
Magnus, Maja Lena och Sophia Elisabet i tionde roten 1808 på bild 49 / sid 44.
 
Maja Lena och Sophia Elisabet i sjunde roten 1809 på bild 93 / sid 82.
 
Maja Lena och Sophia Elisabet i femte roten 1810 på bild 134 / sid 119.
 
Sedan verkar de inte ha varit alltför långt borta, för via Familysearch kan man även hitta att vaktmästaränkan Magdalena Julin dör i Varberg 14.12.1822 (CI:3 bild 303 / sid 619), och just husförhörslängden 1820-1822 AI:7 börjar med ett maskinskrivet personregister, som visar att Magdalena, som enda Julin, fanns i staden då, och på sid 139 i den boken (bild 176 / sid 139). Det är rote 7, nr 187, och där finns hon också i föregående bok (AI:6, bild 130 / sid 252).
 
Så frågan är egentligen bara vad det blir av Sophia Elisabet.
 
Jag hittade din sida borgfamilien.com och ser att du kommit en bit med barn till två systrar till Maria Lena. Kanske Sophia Elisabet kan ha varit dopvittne vid någon kusins barndop... Ser via Familysearch att Johan Lorentz Boije gifter sig och får barn i Stockholm, men som vanligt då utan uppgift om vilken församling... Men det kanske kan vara en väg att gå... Ah, Hovförsamlingen... börjar kolla...!
 
Jag vill ju hitta henne också, eftersom Magnus Julins mor var född Pemer...

2015-02-20, 02:25
Svar #25

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mnja... jag hittade Johan Lorentz' barndop i Hovförsamlingen, och Johanna Sophia Swenssons barndop i Fjärås, och ingen Sophia Elisabet Julin där. Konstaterade också att Anders Gerhard Swensson blir inspector i Jonsered i Partille och får en son 1840. (Systern Johanna Sophia och brodern Nils Philip var dopvittnen då.)
 
Antar dock att Maja Lena Borg aldrig var särskilt långt bort från Varbergs stadsförsamling. Kanske Sofia Elisabet t o m finns med, utan någon hänvisning om någonting, i någon av Varbergs husförhörslängder mellan 1813 och 1819. Men man får väl ge sig i kast med grannförsamlingarna med tiden...

2015-11-24, 11:53
Svar #26

Utloggad Katja Lindeberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2023-04-02, 11:18
    • Visa profil
Har en släkting som hette Carl Peter f. 1826-02-06 i Haraker.
 
Han mamma heter Johanna Lovisa Engman, fader okänd.
 
Han är fosterson hos Per Anderson i Stora Juskebo, Haraker. i HF Haraker 1839 s. 263 Stora Juskebo heter han plötsligt Carl Peter Julin.
 
Han är 15 år när han flyttar från fosterfamiljen. Kunde han bara ta ett efternamn (Julin) så där vid den åldern?
 
mvh
Katja

2015-11-24, 15:04
Svar #27

Utloggad Sven Borg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 880
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:20
    • Visa profil
    • www.borgfamilien.com
Nu var det lenge siden jeg har sjekket slekten og da det dukket opp en melding fra Katja har jeg sett litt mer på Julin fra Varberg.
Når det gjelder din Carl Peter Julin så kan det være en Anders Pemer kjenner til.
 
Anders,
 
På tide å få takke deg for ditt engasjement i saken om Julin og hva som skjedde med Maria Lena (Magdalena) Borg og at du fant henne død i Varberg.
Har lett litt i Hfl for Varberg etter 1810, og datteren Sophia Elisabeth finner jeg ikke igjen.
Moren Maria finnes i Hfl 1816 - 17 AI:4 s. 306 og AI:7 s 139.
Begge steder står hun alene.
Har også lett i Hfl i årene i mellom uten resultat.
Som du nevner kan hun ha tatt datteren med seg til noen av familien og etterlatt henne der.
Hele hennes nærmeste familie bodde i Halland og Malmö, så mulig hun dukker opp der etterhvert.
Jeg har fortsatt en del forskning igjen på Maria´s søstre også.
Severina så jeg dukket opp i Hfl for Varberg, så da får jeg lete litt mer der på slekten Boije.
 
Interessant det du nevner med Anders Gerhard Swensson - det får jeg se litt nærmere på.
Det begynner å bli tid for å sitte med litt forskning igjen med mørke og kalde dager.
 
Siden Magnus Julin er i din slekt da hans mamma het Pemer vil jeg spørre deg om du har fødselsdata på Magnus og hans pappa og mamma´s data.
Jeg behøver ikke slekten forøvrig, men liker å ha ektefellene på plass.
 
mvh
Sven

2015-11-24, 19:39
Svar #28

Utloggad Britt Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 13:37
    • Visa profil
Katja, visst kunde han göra det. Det var till och med mycket vanligt. Många Julin tycks komma från Julita i Södermanland och tagit sitt namn därav.

2015-11-25, 00:47
Svar #29

Utloggad Katja Lindeberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2023-04-02, 11:18
    • Visa profil

2017-02-05, 13:55
Svar #30

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil

Frälseinspektör Per Julin f.1750-07-04 i Regna C:3 sid 293
g. 1780-01-01 i Mularp
Maria Catharina Jakobsdotter Holm fr. Österplana
dr. till Jacob Holm och Christina Svensdotter Kart.


Pers far Anders Julin  Född 1729-04-19 i Spiktorpet(Regna C:3 sid 488)d. i Grafdalen Länna 1792-06-03 Länna C:1 sid 293.
g1 med Brita Andersdotter
g2 Stina Jansdotter f. 1725 i Dunker och Mora kvarn Länna C:1 sid 294
Enligt Anders db. skulle han vara född i Regna
av Heming Andersson och Maria(Larsdotter?).


1729 i December dör en Hemming, drunknad i Regnasjön från Spiktorpet, han?
1733 gifter sig en Maria Larsdotter med en Pär Andersson i Suntorp, hon?.
vänligen
Kenneth






2018-04-28, 15:36
Svar #31

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Christina Norén-Svensson och andra intresserade av guldsmedens Petter Julins anor!

Fadern, tullskrivaren Johan Julin, är rimligtvis identisk med den Johan Persson Julin som gifte sig 1697/1698 i Nyköping Västra. Källan är kyrkoräkenskaperna, som vid denna tid tyvärr inte är så exakta att man säkert kan avgöra vilket av de båda åren som gäller.
Notisen tyder med andra ord på att Petters födelseort är Nyköping och inte Norrköping, kanske handlar det om en felläsning.
Ulf Berggren

2018-08-25, 15:48
Svar #32

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
Har lite uppgifter om juhlinarna
se bifogad fil.
Kenneth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna