ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonn  (läst 1889 gånger)

2005-02-06, 20:13
läst 1889 gånger

Utloggad Magnus Cedergren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-11-24, 09:58
    • Visa profil
    • www.historiskskogsexport.se
Jonn och Paul Johnson
 
Ett ovanligt namn, som dock många känner igen: Fotografen Lina Jonn i Lund.
 
Nu undrar jag om någon känner till mer om släkten, än källorna till, samt det som finns att läsa i boken Lina Jonn av hennes sonson Olof G Tandberg.
 
Där får man reda på att Lina var en av sju syskon Johnsson, där flertalet senare ändrade namnet till Jonn. Släkten har få levande ättlingar, så jag har redan haft kontakt med många av dem.
 
Som en parentes: Dessutom finns det en annan släkt Jonn från Helsingborg. I den släkten finns bl.a. en Assar Jonn som arbetade på fosfatfabriken samt en fotograf idag, som heter Sven-Olof Jonn (www.jonn.se).
 
Nu undrar jag: Är det någon som känner till något annat om medlemmar från familjen runt Lina Jonn, t.ex. om min farmors farfar Paul Johnson. Han var bergsingenjör och for omkring i Nord- och Sydamerika och byggde smältverk.
 
Jo, Paul Johnson, finns kortfattat nämnd i olika biografier för gruvingenjörer. Men någon som vet något annat? T.ex. från hans politiska engagemang i Tullfrågan, från prospekteringsarbeten i Norska Sulitelma, från ett kopparverk i Helsingborg, från ett gruväventyr i Argentina, från åtskilliga gruvor i USA och Kanada, eller från Åtvidaberg och Bersbo gruvor i Östergötland?

2005-09-10, 15:31
Svar #1

Utloggad Marie-Louise Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-03-18, 15:07
    • Visa profil
Min farfars morfar hette Johan(Jan )Månson JONN född 1797-06-02, hans hustru Greta Jonsdotter JONN född 1812-02-19 Råttbo, Östervåla. Vet ej om någon släktskap med fotograferna Lina eller Maria JONN men om det är så skulle det vara kul att veta.
Hälsningar Marie-Louise Hägglund

2009-06-11, 14:45
Svar #2

Utloggad Annica Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2009-06-15, 22:15
    • Visa profil
Jag har precis börjat släktforska på min sons farmor. Har funnit en Johan Jonn, född i stockholm 2/6 1797. Han flyttade till Östervåla från Stockholm 1828. Han dog 29/11 1885 av ålderdom.
Vad jag förstår är det samma Johan som Marie-Louise Hägglund har. Vore roligt om jag kan få kontakt med någon som forskar på denna Johan Jonn.

2009-10-14, 10:28
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
One message has been moved to .

2009-10-25, 23:06
Svar #4

Utloggad Marie-Louise Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-03-18, 15:07
    • Visa profil
Hej Annica
Jag har inte varit inne på anbytarforum på jättelänge. Skulle vara väldigt intressant att höra vad du har för uppgifter om Johan Jonn!Jag såg i din profil om att du forskade på Östervåla så vi har säkert fler anknytningar.

2016-01-02, 11:58
Svar #5

Utloggad Leif Björkström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:30
    • Visa profil
Hej! Behöver hjälp med att spåra en Jonas Jonsson som flyttade ifrån Säfsen till Gåsborn i Värmland den 7:e sept 1827 enligt inflyttningsboken Gåsborn B:1 bild 5 och kom till Örlingen. Han gifte sig 17:e febr 1828 med en Chatrina Larsdotter och fick en son Carl Johan den 19:e april 1828. Är intresserad av att spåra Jonas Jonssons föräldra i Säfsen, har inte kunnat hitta honom där. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.
Leif Björkström

2016-01-02, 12:33
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Denna fråga passar väl bättre under Landskap > Dalarna > Säfsnäs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna