ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Imberg  (läst 1106 gånger)

2001-11-23, 12:46
läst 1106 gånger

Ulla Jacobsson

Hejsan,detta är första gången som jag skriver ett inlägg.Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mej.Det är så att jag har stött på efternamnet Imberg i min släktforskning nu undrar jag om det finns någon som vet något om namnet.Var det kommer ifrån osv.Har själv haft mina undringar om det har någon koppling till Salzburg då det där finns en gata som heter Imbergsstrasse.Vad tror ni?

2001-11-23, 15:18
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ulla Jacobsson,
Sökte på Imberg på nätet och fann ett flertal Imberg i en miljö med valloninslag.  Om Din Imberg finns i en sådan miljö, kanske det finns invandrarinslag i bakgrunden. Det kan Du dock bara finna genom att gå bakåt. I mina öron kan namnet likaväl vara ett vanligt taget namn, sammansatt av efterleden berg och förleden Im, som kan vara förleden i ett namn på ett ställe, en sjö eller t o m till ordet imma.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-26, 14:35
Svar #2

Ulla Jacobsson

Olle Elm(Olle),
De personer som jag har med namnet Imberg är:
Anders Imberg f.1722 från Karlskoga (kolare)
Hu.Anna Persdr. Grufman f.1734 d.27/7 1811.
Barn: Stina Imberg f.25/4 1770 Voxna Norrgården.
G.25/4 1790 med:mästare Olof Tornberg f.2/3 1769 Voxna Broberg.Tyvärr så har jag inte lyckats komma vidare bakåt.Vet inte om denne Anders är född i Karlskoga.Så om det finns någon som vet mer om honom och hans föräldrar så vore jag tacksam.


2011-08-19, 18:59
Svar #4

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Hej!
Anders Imberg skall vara född 1722 i Karlskoga alt. i Bjuråker. Men jag kan inte hitta honom där i någon födelsebok. Jag har sett uppgifter på Anarkiv/smeder att han skall ha en far som heter Nils Eriksson f. 1697 i Arvika. Men jag kan inte verifiera detta. Är det någon som vet något om denna släkt. Anders Imberg var för övrigt gift med Anna Persdotter Gruvman f. 1734.
 
MVH
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna