ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ichsell  (läst 787 gånger)

2010-09-05, 20:03
läst 787 gånger

Utloggad Linda Algodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-09-06, 16:22
    • Visa profil
Hej!
Detta blir mitt första inlägg på detta forum. Och jag är lite osäker på om jag gör rätt. Men jag kör på ändå.
 
Jag skulle vilja ha lite mera information om Olof Ichsell.
 
Detta vet jag:
Olof Ichsell: Borgmästare i Kristianstad åren 1716- 1742, var född den 30 april 1685 och  var bördig ifrån Lindköpings området där hans far var präst.
Gift med Ebba Maria Lönn, har sonen Ichsell Mathias som blir stadsnotarie.  
Var även med i det sekreta utskottet (1719, vet inte riktigt om det varade längre) och delaktig där med i riksdagsarbetet.  
 
Jag är lite osäker på om det fanns flera barn än så?  
 
Jag är intresserad av all information. Tack på förhand.

2010-09-06, 16:05
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Linda!
 
I min forskning kring landshövdingarna i Kristianstad har jag flera gånger stött på borgmästaren Olof Ichsell och hans familj. När det gäller uppgifter om honom rekommenderar jag två böcker av historikern Karl Enghoff, Kristianstads historia 1614-1948 : översiktlig framställning (1949) och Personhistoriska anteckningar rörande Kristianstads magistrat och andra statens tjänstemän under åren 1700-1800 (1910). Åtminstone den första av dem innehåller en del intressanta uppgifter om Olof Ichsell.
 
Angående Olof Ichsells verksamhet vid riksdagarna vet jag att samtliga av de fyra ståndens riksdagsprotokoll finns publicerade i bokform, och bör finnas på de flesta bibliotek. Du kan testa att söka efter Olof (det finns utmärkta personregister) i Sveriges ridderskaps och adels riksdagsprotokoll, Prästeståndets riksdagsprotokoll och Bondeståndets riksdagsprotokoll, men han finns nog utan tvekan med i Borgarståndets riksdagsprotokoll från frihetstidens början, delarna 1-8 (innehåller tiden 1719-1742).
 
När det gäller Olof Ichsells barn hittar jag tre stycken i litteraturen, Adolf, Jacob och Margareta Charlotta. I Carl Sjöströms bok Blekingska nationen i Lund (Lund, 1901) finner man uppgifter på sidorna 98-99. Båda sönerna Adolf och Jacob hade blivit inskrivna som studenter under Blekingska nationen vid Lunds universitet 1736:
 
404. Adolf Ichsell, son af borgmästaren Olof I. ([död] 1742) och Ebba Maria Lönn ([död] 1744); f. i Christianstad 1719; gick i Christianstads skola; var 1742 e. o. kanslist. Broder till 405. - Föräldrarna hade bröllop i Skarhult 1717. - Fadren, som blef borgmästare i Christianstad 28/11 1716, hade brodren Matthias (f. 1721), hvilken dog 1744 som stadsnotarie i samma stad.
 
405. Jacob Ichsell, broder till 404; f. i Christianstad 1722; gick i skolan der; var 1744 auskultant vid Stockholms rådsturätt och sökte stadsnotariesysslan i Christianstad efter farbrodern; blef sedan pagernas hofmästare i Stockholm; höll på drottningens födelsedag 24/7 1755 ett tal, deri han skulle klandrat mångrådigheten och förordat enväldet; blef härför af rikets ständers kommission dömd till landsflykt för lifstiden, hvilken dom af rikets ständer mildrades till 4 års landsflykt; flyttade derpå till Hamburg, der han af konungen 1765 förordnades till svensk agent; återkom 1669; [död] ogift i Stockholm 30 mars 1788.
Se Biogr. lexikon, ny följd, 5. 306. - Under sitt vistande i Köpenhamn afskref han en ansenlig samling af Skånska Handlingar, som meddelades honom ur kongl. danska arkivet samt författade Skånes Höfdinga Minne (ur Sommelii samlingar). - Syster: Margareta Charlotta (vistades 1788 i Malmö som enka efter löjtnanten Brun).
 
Notera att födelseåret för borgmästaren Olof Ichsells bror Matthias måste ha blivit fel i boken; han kan inte ha varit född 1721. Du skriver att han ska ha varit en son till borgmästaren, men enligt Sjöström ska han istället ha varit en bror? Om jag inte minns helt fel står det dock om detta i Karl Enghoffs böcker. Enligt ett personregister till Stockholms veckoblad avled för övrigt Adolf Ichsell 1746 i Stockholm.
 
En intressant detalj är förresten att enligt Gröna stubbens förteckning över ofrälse släktvapen ska Olof Ichsell ha fört en vapensköld, då han anges vara någon landstatstjänsteman i Kristianstad, 1719-20. Skölden anges innehålla en (bjälkvis lagd) krans och därunder en stam, och sköldens hjälmprydnad består av tre fjädrar. Denna vapensköld ska återfinnas i eder till kungliga majestät, volymerna 157 och 158, som förvaras på Riksarkivet i Stockholm.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-06, 16:22
Svar #2

Utloggad Linda Algodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-09-06, 16:22
    • Visa profil
Tack så mycket för den nyttiga informationen. De både böckerna (Enghoffs) visste jag sen tidigare om. Och äger även en av dem.  
 
Men de övriga visste jag inte om. Och ska leta upp dem.
 
Orsaken att jag antog att Matthias var en sån för att jag hittade han i bodelningsregistret och det stod inget om de övriga barnen därefter vad jag kunde se. Samt att jag kände igen namnet sen tidigare med men jag måste ha kopplat det fel.  
 
Tack igen!

2010-09-07, 13:33
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Diskussionen har i samråd med Moderator Skåne flyttats hit från Landskap: Skåne: Allmänt: Olof Ichsell info sökes.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna