ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hörner  (läst 1408 gånger)

2007-04-10, 18:24
läst 1408 gånger

Utloggad Ingrid Jorarv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 116
  • Senast inloggad: 2008-12-04, 11:02
    • Visa profil
Hej
Söker uppgifter om Axel Hörner, stdstjänare i Nyköping  gift med Anna Elisabet Åhrman. De får dottern Anna Margareta f 3/5 1770. Anna Elisabet sedan omgift med Anders Larsson Öberg i hans 3:e gifte. Hans anor är kända men jag undrar om någon känner till Axel Hörner och hans hustru Anna Elisabet Åhrman.
Hälsningar
Ingrid Jorarv

2013-05-26, 03:31
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vågmästaren Peder Hörn i Gävle
 
Per Hörners far var vägaren, senare vågmästaren i Gävle Peder Nilsson Hörn. Han var gift med en dotter till Hans Jacobsson Reinbott och Margreta Krus. Om Peder Hörn och Reinbott finns en del omnämnt i en handskrift i (Gävle länsmuseum) Gävle stadsbibliotek som heter Gefle och dess slägter. Den verkar bygga på domböckerna och är skriven c:a 1895.
 
(Lisse-Lottes kommentarer: dotterns FÖRnamn som vågmästaren var gift med är utsuddat hos Sehlbergs, troligen i samband med trolldomsrannsakningarna vilket var vanligt i liknande fall.)
 
(Lisse-Lottes kompletterande länkar:
 
Se Sehlgrens släktkrönika för Hörn/Hörner http://www.gavledraget.se/photogallery/Lisselottes_Forskning/501_Peder%20Nilsson _Horn_Halling_Horner_Nagel.jpg och Reinbott/Reinboth http://www.gavledraget.se/photogallery/Lisselottes_Forskning/236_Reinbott_Reinbo th_Krus.jpg.
 
Kompl länkar ang Horn: Sid 92 http://www.gavledraget.se/photogallery/Lisselottes_Forskning/92_Per_Nilsson_Horn .jpg och Sid 93 http://www.gavledraget.se/photogallery/Lisselottes_Forskning/93_Horn_Larsson_Kab b.jpg)
 
 Peder Nilsson Hörn. (En vid namn Peter Nilsson nämns som Vägare 1633.) Blef borgare d. 26 Augusti 1652. Var svåger med Anders Reinbott. Blef ordinarie Vågmästare vald 1664. Hade även förut varit vald till bisittare i KämnärsRätten 2 Maij 1662. Slog en vid namn Östen Andersson i Vågen, feck därföre plickta d. 5 Julij 1655 tveböter xx 12 D smt emedan det var på ett priviligierat rum, samt förmanades att vara foglig och beskedlig, så kärt det är för honom att behålla sitt ämbete. Hade äfven slagits med Hans Kröger 1667. Blef befald att afstå med den näring som han jämte sitt ämbete brukar, 1672 d. 17 Aug, neml. att brygga till salu, emedan han vägrar gifva Herredagspenningar.
 
 Hade en son Erik som under Trollransakningarna bekände 1675 den 17 Mars sig föras till Blåkulla af Pastor Fonthelii hustru 4 nätter å rad samt 8 gånger hvar natt och ridit dit på Borgmäst. Falk, hade äfven blifvit piskad gatulopp i Blåkulla för det han bekänt.
 
 Äfven hade han en son Petter som sade sig föras till Blåkulla af Barbro Månsdtr, Krögers piga samt att han varit gift der 2ne gånger i Blåkulla. Brudarna hetat Vee och Fantadig. Har äfven sett kyrkoherden döpa barn i Blåkulla.
 
 Peder Hörn var äfven Corpral i Stadsgarnisonen 1676. Hörn feck en sedel sig tillskrifven af Pastor Fonthelius af det innehåll, att Pastor excommunicerar honom såsom en uppstudsig och ond Församlingens lem, för det hans son har berycktadt hans hustru och honom om Blåkullafärder, och han sjelf har förhållit honom hans rättighet och illa utfört hans predikningar. Denna sedel uppviste Hörn för Rätten d. 3 Apr. 1676 och frågade huru han sig förhålla skulle, svarades att de voro flera af Borgerskapet och Stadens innevånare som ordsak hafver att på lika sätt sig besvära. Med dem skulle han förena sig och ingifva sina besvär skrifteligt så ville Rätten vara omtänkt hvad den ville gjöra.
 
 Hörn nämndes som sjuk d. 18 Decemb. 1686. Då lät Borgm. Salin undersöka detta årets fallne vägarepenningar, men befants allenast halfparten så att han trodde honom blifva skyldig minst 1000 dr kont, sedan dess lön är afdragen, hvarföre Staden till försäkran för dessa penningar som så förfarits, lät intäckna i hans lösa och fasta egendom.
 
 År 1686 i slutet af året skref Borgm. och Råd till Gouverneuren att som Hörn nu emot 70 år var gammal och sjuk, ej mera kunde förestå sin syssla, ity begärde de att en annan dugelig person dertill skulle förordnas t.ex. Mätaren Johan Bullerman.
 
 Efter Hörns död utböds dess stadsxxet till Chirurg. Strömberg d. 4 Apr 1687. Staden måtte hafva sålt någon del af dess gård till Handelsm: Jacob van der Hagen, emedan han förfrågade sig d. 5 Nov. 1687 om han ej kunne få hela gården i possession, ty han kunde ej tåla barnskola i sitt hus, ej heller kunde han umbära den ena kammaren, sagandes sig villja gjerna bestå Hörns son kammarhyra äfven vintern hos någon annan. Då uppkallades Hörns son Petter och förehölls detta, och befaltes se sig om efter annat husrum och låta nöja sig med detta tillbud.
 
 Denna Hörns son Petter Hörn blef Stud: 1685. Prest 1698. Sedan någon tid varit Predikant vid Uplands Regemente blef han Pastor i Edebo i Roslagen der han dog 1720. (Gest. Hels. Matrickel).
 
 Vägaren Peder Nilss: Hörn var gift med ... Hansdtr Reinbott  
 
Källa: http://leissners.se/ludwig/dorothea/utskrift/Gefle.htm
 
Källa: http://www.gavledraget.se/Peder_Horn_Gavle.htm
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-11-09, 12:11
Svar #2

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Hm, jag härstammar i rakt nedstigande led ifrån en Per P Hörner, student 1685, prästvigd 1698. Inte Petter Hörner. Hur som helst så är det ju helt klart samma person.
 
Men var Hörner en prästsläkt? I rakt nedstigande led har jag tre kyrkoherdar, en godsägare och en inspektör. Men tittar man på syskon till mina anfäder så är det i alla fall en ytterligare kyrkoherde. Fyra i samma släkt, minst. Men var detta för få för att den skall räknas som en prästsläkt? Om Peder Hörn gjorde släkten till en borgerlig släkt 1652 så kanske den kvarstod som sådan?
 
Min anfader Erik (kyrkoherde på Wahlö), son till Per P Hörner är broder till en Catharina Elisabeth Hörner som gifte sig med kornett Carl Magnus Forbes af Lundby. Det är visserligen den enda adliga kopplingen jag har sett, men hur kunde hon som borgerlig kvinna gifta sig med en adelsman?
 
 
Är Peder Hörn/Per P Hörner på något sätt besläktade med http://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Hoerner_%28H%C3%B6rner%29 ?
 
Och vad betyder egentligen namnet Hörner ?
 
(Meddelandet ändrat av Indocxstriatio 2013-11-09 12:42)

2014-09-08, 22:21
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Kyrkoherden i Valö Johan Jacob Hörner, född 1742 gifter sig 1799-12-28 i Norrsunda med änkan Katarina Helena Hagström.
 
Hon heter egentligen Gottling och är dotter till arrendatorn Johan Gotting och hans hustru Anna Sofia Lindberg i Fogdsätra, Sollentuna socken. Hon har även en bror traktören Erik Gottling i Edsberg.
 
Källa: Sollentuna häradsrätt FII:4 (1800-1805) Bild 2490 / sid 245 (AID: v161222.b2490.s245, NAD: SE/SSA/1476)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-01-29, 21:23
Svar #4

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Jag undrar om Katarina Helena Hagström var dotter till Johan Gottberg. I moders bouppteckning står hon som dotter till modern. Gottling dog 1803 och jag har inte hittat någon bouppteckning efter honom. Redan i Sollentuna AI:4 (1761-1769) s. 15 mf.l. heter hon Hagström. Dejan Anna Sofia Lindberg (född 1734 i Alsike) var då inte gift med rättaren Jan Gottling (född 1733 i Gottröra). Jag misstänker att Anna Sofia fått Katarina Helena i ett föregående äktenskap eller som ogift, men jag har inte hittat några belägg för det.  
Jag vet inte heller var Katarina Helena Hagström är gift.
Finns det någon som vet bättre?
 
Bosse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna