ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2005  (läst 3412 gånger)

2001-06-03, 09:43
läst 3412 gånger

Malena Hofverberg

När och var föddes Johan Hofverberg och vem var hans föräldrar? Han var gift med Botila Paradis och bodde i Simrishamn 1725 och 1725 men inte 1727. De fick en son, Carl Gustaf 17/7 1724 i Simrishamn som levde ett år. Jag söker också mer information om Johan Hofverberg född ca 1722, smed, boende i Gladsax 1743 och ryttare i Södra skånska kavalleriregementet. Han gifte sig med Johanna Rahmberg 1745.

2001-06-03, 11:20
Svar #1

Essan Gradhman

Som du kanske vet finns en ort i Jämtland som heter Hoverberg. I trakten av Oviken. Stora chanser är att han tagit sitt namn efter födelseorten, men det finns kanske fler Hoverberg i Sverige!?

2001-06-03, 22:23
Svar #2

Ingrid Wikberg

Hoverberg ligger vid södra ändan av Storsjön i Jämtland, närmsta tätort är Svenstavik och kommunen heter Berg. Anfadern till släkten Hofverberg hette Jöns Sjulsson men som präst latiniserade han sitt efternamn till Sigvardi. Han var gift med Christina Berg. Jöns Sigvardi var kyrkoherde i Berg socken. Han dog 1676.
Jöns Sigvardi & Christina Berg fick många barn och de tog sig efternamnet Hovferberg efter byn Hoverberg där de bodde. Släkten blev sedan utspridd över hela Sverige. Det borde finnas en släktutredning på dem.

2001-06-05, 23:21
Svar #3

Per Ahlenius (Pera)

Hej Malena!
 
Dina uppgifter kan vara intressanta. Jag har tillgång till den Hofverbergska släktboken som publicerades av Ellen Hofverberg 1920. Efter ett kortare studium av denna kan jag inte hitta några relevanta förbindelser till de uppgifter som Du lämnar. Vad jag vet så finns bara en enda Hofverbergssläkt.
 
Janus Sigvardi, kyrkoherde i Berg (Z) och död 1676 i hög ålder, hade fem barn som tog sig namnet Hofverberg, varav två av sönerna bildade var sin gren. Sonen Johannes, f1652 och död 1728 som kyrkoherde i Malmö, bildade en Skåne-gren. Han hade i sin tur en son Johannes som blev kyrkoherde i Barsebäck före 1720. Han blev gift 1714 i Barsebäck med Margareta Holst.
 
Hur Simrishamn och hustrun Botila Paradis kommer in, kan jag inte identifiera. Det gäller också smeden och ryttaren som gifter sig med Johanna Ramberg,
 
Varifrån har Du dina uppgifter? Du bär själv namnet Hofverberg, känner Du inte Ellen H:s släktbok? Själv är jag ättling till kyrkoherden i Sankt Petri, Malmö, Johannes Hofverberg. Det har sagts mig att denna Skånegren är utdöd på svärdssidan. I sydöstra Sverige finns idag en del Hofverbergare som kom dit på 1800-talet och tillhör Norrlandsgrenen.
 
Kanske har Du uppgifter att tillföra släktbeskrivningen. Det vore intressant att få veta dina källor.
 
Besök gärna Olle Rosenius hemsida http://home6.swipnet.se/~w-66508/morfar.htm för att få veta Hofverbergska anor.
 
Med vänliga hälsningar
Per Ahlenius, Vänersborg

2001-06-06, 19:55
Svar #4

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Det finns faktiskt en Botilda Paradis som gifte sig den 9 september 1788 i Karlskrona, Blekinge. Maken hette Johan RINDGREN!!!  
Så årtal och make är skillnaden...........
 
Det finns även en Johanna Rahmberg, som gifte sig i SLUTET av 1700-talet i Stockholm. Även där heter maken något helt annat.

2001-06-06, 21:50
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har en kompletterande uppgift om den eftersökte Johan Hofverberg. Han är tydligen identisk med kornetten Hofverberg som tillsammans med hustrun Botilla Paradis får ett barn i Södra Åsum 1726 22/9. Detta enligt de rättelser till Lewenhaupt, Karl XII:s officerare, som Barbro Edlund publicerade i SoH 1991 nr 1 s. 290. Edlund anger inte barnets kön eller namn.
 
Frågan är då vem denne kornett är. I Lewenhaupt finns endast en Anders Hofwerberg och en Carl Hofwerberg, samt en Johan Hofwerberg som tydligen egentligen heter Johan Hafwerberg. Ingen av dessa verkar passa vidare bra in.
 
Förutom Johannes Hofverberg (1652-1728), kh i Sankt Petri, så hamnade faktiskt ytterligare en i släkten i Skåne. Johannes bror Christian Hofverberg var regementspräst och dog 1690 i Vä. Enligt Lunds stifts herdaminne är hans barn ofullständigt utredda. Möjligen är Johan Hofverberg i Simrishamn en son till honom.
 
Släkten Paradis är också intressant. Jag har tro't eller ej uppgifter om ytterligare en Botilla Paradis, som levde i Finja (Skåne) på 1790-talet, men det kan vi ta i en annan diskussion!

2001-06-07, 05:09
Svar #6

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Enligt Familysearch, vid sökning på efternamnet Paradis: så finns närmare 30 stycken! Bara som ett tillägg.

2001-06-07, 05:13
Svar #7

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Släkten Hofverberg finns registrerad 194 gånger vid sökning på efternamnet i Familysearch. Dock verkar några vara dubbelregistreringar.Så där kanske den sökte Johan finns med?

2001-06-07, 18:33
Svar #8

Eva Leksell

Och här i Anbytarforum finns en del om släkten Hofverberg under Landskap: Gästrikland: Efterlysningar: Holmqvist (Hofverberg) Lina, och hennes far i Gävle. Den eftersökte Johan finns visserligen inte med där, men upplysningen kan kanske vara till nytta för någon ändå.

2001-06-07, 23:26
Svar #9

Malena Hofverberg

Janus Sigvardi hade en son,Christian Hofverberg som gifte sig med Ingrid Swedina 26/3 1682 i Ytterhogdal. Han blev regementspräst och dog i Vää, begravd där 1690. Han hade då enl. C.G. von Platen Kungl. Skånska Dragonregementets historia  del 4 tre små barn, Anna som gifte sig med Follin, Andreas och det tredje saknar vi uppgifter om. Vi har försökt se vart barnen tog vägen men inte kunna spåra dem hos modern i husförhörslängder. Kanske är något av barnen far till Johan H. Vem är i så fall Sven Hofverberg född i Skåne ca 1695 (född efter Christians död)? Enl. rullor var han ryttare i Norra skånska Kavalleriregementet 1724 till sin död 1752. Vår äldsta kända anfader är Lars Hofverberg född ca 1725. Gifte sig i Karlaby 1754. Hans syster Anna Stina gifte sig samma år i Karlaby där både sedan bodde till sin död.

2005-04-21, 12:25
Svar #10

Utloggad Rolf Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 15:42
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/rolfrasmusson
Genom att snoka under rubrikerna Bouppteckningar och Vigslar i digiarkiv.se har jag kommit fram till att min morfars farfars farfar, skräddaren Fredrik Sjöholm i Gladsax 1754 gifte sig med Anna Christina Hofverberg. Anna Christina (Anna Stina)hade också en bror, Lars, som var murare och som också gifte sig 1754.
Men!...Vilka är föräldrarna till Anna Stina och Lars!?
Jag har förgäves försökt att få tag i Ellen Hofverbergs bok som möjligen kan lämna uppgifter.

2005-04-22, 07:49
Svar #11

Susann Westin

Hej Rolf.
 
Ellen Hofverbergs bok finns bl a på Jämtlands Läns bibliotek. Man kan låna den på fjärrlån via biblioteket i din egen kommun.  
 
Jag har själv tagit kopior på några sidor ur boken, men jag vet inte om Anna Stina och Lars med föräldrar finns med. Jag kan kolla upp saken när jag kommer hem ikväll.

2005-04-24, 16:14
Svar #12

Susann Westin

Hej igen Rolf.
 
Tyvärr har jag inte lyckats hitta varken Anna Stina eller Lars på de sidor ur Ellen Hofverbergs skrift som jag hade kopierat. Kanske någon annan vet mera. Malena Hofverberg i inlägget ovanför ditt verkar ha samma anor som du. Lycka till!

2005-04-24, 19:45
Svar #13

Utloggad Rolf Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 15:42
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/rolfrasmusson
Hej Susann?,
 
Tack för att Du gjorde dej besvär för att försöka hjälpa mej.
Jag beställde Ellen Hofverbergs bok som fjärrlån på stadsbiblioteket i Malmö och fick efter några dagar beskedet att boken inte lånades ut, men att kopior kunde skickas för 60 Kr/st.
Man krävde att jag i så fall skulle då tala om numret på den sida som skulle kopieras, vilket naturigtvis var omöjligt, eftersom jag ju inte sett boken.
Jag lämnade tyvärr en felaktig uppgift i mitt förra inlägg. Lars var skomakare och inte murare som jag felaktigt påstod.

2005-05-07, 15:13
Svar #14

Olof Rosenius (Oller)

Hej Rolf!
 
Du behöver inte köpa någon kopia från Ellen Hofverbergs skrift. Anna Christina och Lars finns inte där. Inom parentes är jag förvånad över prisuppgiften; när jag beställer fjärrkopior via Jämtlands läns bibliotek får jag betala fjärrlåneavgift 5 kr och därefter 2 kr per kopiesida. Det var i alla fall priset i höstas.
 
Jag har själv den jämtländska prästsläkten Hofverberg bland mina förfäder men jag har konstaterat att det finns ytterligare minst två Hofverbergssläkter.  
 
En är liksom prästsläkten från Bergs socken i Jämtland. Här har man liksom denna troligen tagit namnet från berget, men  i detta fall antagligen som ett soldatnamn.
 
En släkt har jag år 2001 funnit på Disbyt. Denna släkt har anknytning till Gladsax och har bland annat en Lars Hofverberg, född 1746 i Södra Åsum, gift med Christina Olofsdotter.
 
Olof Rosenius

2005-05-09, 17:07
Svar #15

Utloggad Rolf Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 15:42
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/rolfrasmusson
Tack Olof!
Jag har också nu funnit att Lars och Anna Stina
inte finns i Ellen H:s bok och jag har också fått bekräftat att Lars och Anna Stina enl kyrkobokföring är barn till cornetten Johan Hofverberg och Botilla Paradis i S Åsum.
På digiarkiv.se har jag sett att Lars (från Gladsax) och Kirstina Olsdotter från Karlaby vigdes 1754.
Det födelseår,1746,Du anger för Lars verkar förbryllande. Det måste vara en annan Lars.

2005-05-10, 20:55
Svar #16

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2017-12-26, 00:24
    • Visa profil
Angående Smeden och Ryttaren Johan Hofverberg som gifte sig med Johanna Ramberg i Gladsax 1745.
 
1746, föddes i Gladsax Smeden Johan Hofverbergs son, Anders som är min ana.
 
1748 08 14, Döptes Smides Mästaren Johannes Hofverbergs och hustrun Johanna Rambergs dotter Mätta Chatharina i Tunbyholm, Smedstorp.
 
1749 05 26, Begrofs Smedens, Mäster Johannes Hofverbergs hustru Johanna Ramberg i Smedstorp.
 
Här finns en innehållsrik dödsnotis som jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite läshjälp med, GID.1700.42.15900
Är inte så teknisk så jag klarar inte att lägga in någon bild på detta!
 
I notisen efter Johannas död nämns en Soldat Mårten Ramberg med hustru Boel N. Denne Mårten finns även med bland faddrarna då Johan Hofverbergs och Johanna Rambergs dotter döps 1748.Bland faddrarna finns även Jungfrun Anna Christina Hofverberg uti Gladsax. Troligen samma Anna Christina som gifter sig med Skräddaren Fredrik Sjöholm i Gladsax.
 
Kan detta vara en syster till Johan Hofverberg?
Är  i så fall Johan son till Cornetten Johan Hofverberg o.h.h. Botilla Paradis?
 
1749 10 22, Lystes första gången för Smeden och Ryttaren Johan Hofverberg af Smedstorps förs. och Jungfru Sophia Gröndal af Spjutstorps sn. och Apeltorp by.
1749 12 29, Vigdes Ryttaren från Tunbyholm, Johan Hofverberg och Sophia Elisabet Gröndal af Apeltorp by.
 
Detta är vad jag funnit hittills, jakten går vidare!
 
Tacksam för hjälp att knyta ihop det hela.
 
Vänliga hälsningar
Karin

2005-05-11, 17:38
Svar #17

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Karin.
 
I dödsnotisen efter smeden mäster Johannes Hofverbergs hustru Johanna Ramberg, står att hon var född uti Vemmerlövs socken och Stora Ramnakulla mölla år 1706. Hennes far var inspektoren Rasmus Bertilsson och moderns namn Metta. Johanna var 38 år gammal vid giftermålet med Hofverberg. Hon dog d. 18 maj.
 
Notisen som följer efter Johannas dödsnotis gäller soldaten Bertil Rambergs och hustru Boels son Rasmus, som dog d.5 jan. lite mer än 5 år gammal.
 
I Simrishamns rådhusrätt pågår en arvstvist, som sträcker sig från d. 17 okt. 1720 och d.21 sept. 1722, där smeden Per Persson i Tommarp, på sin hustrus Catharina Swartz vägnar, kräver en arvslott i en gård i Simrishamn, som nu Hans Månsson bebor, efter hennes förra salig man Bertil Larsson i Ramnakulla. Gården har i någon tid stått i Metta Paradis disposition.
 
d. 26 nov. 1720, får man veta att Metta Paradis varit gift med avlidna borgaren i Simrishamn Anders Paradis ( Metta bör väl kalla sig Paradis efter maken? ). Likaså omnämns att Bertil Larsson hade ärvt halvdelen av gården i Simrishamn efter sin bror avlidna tullnären Nils Larsson.
 
Målet pågår som sagt i två års tid, på följande datum, 1721 d.15 febr., 22 maj, 21 juni, 1722 d.26 maj, 9 juni, 16 juni, 7 juli, 3 sept, 15 sept och 21 sept, och man får veta att Bertil Larsson på Stora Ramnakulla dog 1705 i juli månad. De barn till honom som omnämns är följande.
1) Metta Paradis
2) Anna Ramberg gift med regementskommissarien vid baron Carl Örnstedts regemente, hr. Hans Wickenberg,
3) Två namnlösa döttrar, som är ogifta före d.15 febr. 1721.
4)Löjtnanten Johan Ramberg, som lever d.4 apr. 1706, men är avliden före d.15 febr. 1721. Hans namnlösa änka är omgift med löjtnant Ekenström.
5) Christen Bertilsson Ramberg, lever d. 7 juli 1722 i Måsalycke, S:t. Olofs socken.
6)Rasmus Ramberg, som lever d.4 april 1706 och dog i Ramnakulla före d.9 juni 1722. Han bör vara Johanna Rambergs far )
7?)En avliden löjtnant Håkan Ramberg omnämns d.16 juni 1722. Kanske ännu en son?  
 
Catharina Swartz var barnens styvmor. Hon hade efter Bertil Larssons död först varit gift med klockaren Oluf Hellenstedt i Valleberga och därefter med smeden Per Persson. Catharina Swartz nämns den 26 maj 1722, nu vara avliden. Den 9 juni samma år nämns avlidna Malte Welamsson i Vemmerlövs torp ha varit hennes styvson (i ett fjärde gifte för Catharina??)
Det nämns också att Catharina Swartz har en syster gift med Börje Mickelsson i Karlskrona.
 
Vänliga hälsningar  
Birte
Birte Boström

2005-05-11, 22:52
Svar #18

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2017-12-26, 00:24
    • Visa profil
Hej Birte!
Tack för läshjälpen och alla andra uppgifter. Jag är otroligt imponerad och detta tar en stund att smälta för en glad amatör.
Det väcker också nya frågor!
T.ex. Fanns det verkligen två Johan Hofverberg??
Varifrån kommer uppgiften att Johan H., gift med Johanna Ramberg var född 1722?
Johanna Ramberg var ju född 1706.
Om man spånar lite.... Kan det vara samma Johan Hofverberg som först är gift med Botilla Paradis,sedan med Johanna Ramberg och tredje gången med Sophia Gröndal??
Då Cornett Hofverbergs och Botilla Paradis barn, ev. Lars, (problem med läsningen igen!) föds i S. Åsum 1726 09 22(GID.1382.41.46100)står som gudmor Wichenbergs hustru Anna i Sjöbo.
Detta måste vara Anna Ramberg gift med Regementskommissarien Hans Wickenberg som du nämner.
Kan det vara så att Botilla Paradis är dotter till Metta och Anders Paradis och att Johan först gifter sig med Botilla och kanske därefter med hennes eventuella kusin Johanna?
Som sagt, jag spånar lite och tar tacksamt emot synpunkter och givetvis, gärna fakta!  
Själv söker jag vidare efter bästa förmåga.
En annan fråga som kanske inte hör hemma här!
Då jag letade i Födelseboken i S. Åsum fann jag vid två tillfällen en Gudmor som omnämndes;
-Gästgifvarens Paradis hustru. Finns det någon som vet om denne Gästgivare har samband med vår Botilla Paradis? Har googglat lite och fann att Sjöbo Gästis har anor från 1720 talet. Den förste Gästgivaren,Nils Mattsson skall ha tillsatts av Övedskloster 1723.
 
Vänliga hälsningar  
Karin

2005-05-12, 02:26
Svar #19

Utloggad Rolf Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 15:42
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/rolfrasmusson
Mycket märkligt!
Om jag har fattat det hela rätt så gifter sig den 27-årige smed/ryttaren Johan Hofverberg med den 43-åriga Johanna Ranberg, som dör kort efter sitt barns födsel.
Enligt digiarkiv.se under rubriken Vigde kan man läsa att Johan Hofverberg och Sophia Gröndahl vigs i Ingelstad 1749.
Under rubriken Bouppteckningar dör Johan Hofverberg 1772. Han är då !!!pastor i  Ingelstad!!! Har smeden och ryttaren gått och blivit religiös på gamla dar?  
Om han är född 1722 så är han ju bara 50 år när han dör. Det verkar finnas många Johannar.

2005-05-12, 08:19
Svar #20

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2017-12-26, 00:24
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Visst är detta märkligt, men Pastorn Johan Hofverberg som dör i Ingelstad kan vi nog avskriva för tillfället.  
I Digiarkivs Bouppteckningsregister står Avliden 1772:10, Vemmenhög. Det finns ju två Ingelstad, V.Ingelstad i Vellinge kommun och Ö. Ingelstad i Smedstorps pastorat.
 
Återkommer, här finns många frågetecken!
 
Vänliga hälsningar  
 
Karin

2005-05-12, 15:48
Svar #21

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hejsan Karin och Rolf.
 
Jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp när det gäller Hofverberg. Är inte uppkopplad på Genline och uppgifterna jag lämnat kommer från kan vara bra att ha anteckningar jag gjort tidigare.
 
Några kommentarer.
 
Stora Ramnakulla ligger i Ö. Vemmerlöv socken och Järrestad härad.
 
Kyrkoherden i Västra Ingelstad, Oxie kontrakt, Johannes Hofverberg var född 1715 i Barsebäck och son till prosten Johannes Hofverberg i Barsebäck, Harjagers kontrakt, född 1686 i Landskrona, som i sin tur var son till kyrkoherden i Malmö S:t. Petri, Oxie kontrakt, Johannes Hofverberg, född 1652 i Berg, Jämtland.
Uppgifterna kommer från Lunds stifts herdaminne.
 
Är det inte lite väl osannolikt med en bakvänd karriär för ryttaren och smeden Johannes Hofverberg? Jag menar den att han först skulle vara kornett och senare ryttare. Borde inte detta tala för att det rör sig om två olika personer?
Det är förstås en märklig omständighet att Wickenbergs hustru Anna i Sjöbo står gudmor åt kornettens barn. Visserligen kan det vara tillfälligheter, men släktskap dem emellan kan inte heller uteslutas.
 
Malena Hofverberg uppger i inlägg här ovan, att smeden Johan Hofverberg var född cirka 1722. Beräknat utifrån vadå? Kanske en åldersuppgift i någon generalmönsterrulla för Södra skånska kavalleriregementet som han tydligen tjänstgjorde i?
 
Jag hoppas ni får ordning på Hofverbergröran )
Birte Boström

2005-05-12, 19:26
Svar #22

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej alla Hofverbergsforskare!
Har följt med stort intresse de olika inläggen om Hofverbergs. En del känner jag igen från mina noteringar men mycket är nytt och helt okänt. Mina anor går tillbaka till kyrkoherden Johannes Sigvardi född omkring 1605, Tand, Aspås sn (Z) och död 1676-07 i Berg sn (Z). Han var gift med Kristina Hansdotter Berg. Hon var dotter till en dansk präst vid namn Hans Nielsen Berg som verkade bl a i Ragunda sn (Z).
 
Dom fick sex barn varav,
Johannes Hofverberg Jönsson född 1652-10-21 i Ragunda sn (Z)och död 1728-03-28 som kyrkoherde i Malmö
Enligt mina noteringar gifte sig Johannes med Rachel Petraeus Angemannus 1681-03-16 i Sunne sn (Z). Jag har noteringar om en son vid namn Johannes Hofverberg, född före 1700 i Malmö (M) och gift omkring 1714 med en Margareta Holst. Ytterligar uppgifter saknas om henne.
 
samt,
Kristian Hofverberg född 1657-11-14 i Lit sn (Z) och död 1690 i Wä,Kristiansstad (L). Han hade bl a varit regementspastor vid generalmajors Gyllenpistols regemente i Skåne samt kyrkoherde i Malmö. Kristian gifte sig med en Ingrid Swedina 1682-03-26 i Ytterhogdal (Z). Jag har inga noteringar om barn dem mellan.
Blev det hela ännu mera rörigt?
Mvh Martin B

2005-05-13, 08:39
Svar #23

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Regementsprästen Christiern Hofwerberg upptas i Lunds Stifts Herdaminne II: 14, de obefordrade prästerna, sid.500.
 
Enligt herdaminnet är Christiern Hofverberg son till kyrkoherden i Berg, Jämtlands län, Janus Sigvardi och Christina Hansdotter Berg.
Christiern var bror till kyrkoherden i Malmö S:t Petri, Johannes Hofverberg.
 
Christiern Hofverberg var gift 1682 med Ingrid Svedin, död i V. Alstad 1753 i en ålder av 88 år. Hon var dotter till kyrkoherden i Ytterhogdal, Härnösands stift, Andreas Olai Arbroensis.
Ingrid Svedin blev omgift efter 1690 med regementspredikanten, senare kyrkoherden i V. Alstad Sven Karström. Namnet Ingrid Svedina/ Igrid Andersdotter Svedina är belagt i kyrkoböcker från Tolånga 1696 ff och från V. Alstad från 1701 ff.
 
Det finns barn i båda Igrid Svedins äktenskap. Enda säkert kände i äktenskapet med Hofverberg är sonen Anders, döpt i Vä 1689 27/1, senare ej påträffad.
 
Möjligen kan något av de barn till Igrid Svedin som kallade sig Karström vara Hoverbergs. Dessa var Sofia, Annika och Martha.
 
Det finns fler uppgifter att inhämta här, dock ej mer om barnen till Christiern.
Birte Boström

2005-05-14, 21:24
Svar #24

Utloggad Rolf Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 15:42
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/rolfrasmusson
Tack Birte och Karin!
 
Lite klarare har det blivit tack vare Era insatser..
Kan man sammanfatta såhär? :
1. Pastor Johan i V Ingelstad är sonson till Malmö-s:t Petri-Johannes dvs son till Barsebäcks-Johannes och är alltså inte någon Gladsaxare.
2. Det finns ingen anledning att tro att cornetten blir menig ryttare. Cornett-Johan och smed/ryttar-Johan är sannolikt olika personer.
3. Smed/ryttare-Johan som gifter sig med Johanna Ramberg är sannolikt densamme som gifter sig med Sophia Gröndahl efter Mätta Hofverbergs födelse och året efter Johanna Rambergs död.
4. Gyllenpistols-Christiern gifter sig med den 17-åriga Ingrid Swedina i Ytterhogdal. De flyttar till Skåne 1685 då Christiern blir regementspräst vid 28 års ålder. I Vä föder Ingrid vid 24 års ålder gossen Anders (Andreas). Christiern (Christian, Kristian) dör i Vä vid 33 års ålder.
Ingrids svägerska Rakel Petraea födde 16 barn!
Nog är det väl sannolikt att Ingrid fött flera barn under de sex första åren i sitt äktenskap innan hon fick Anders i 24 -årsåldern.
Kanske bland andra en liten blivande cornett.
Man kanske då har att söka efter de barn hon födde mellan 1682 och 1686 i Ytterhogdals kyrkböcker.

2005-05-15, 18:34
Svar #25

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Några kompletterande uppgifter.
 
I notförteckningen till biografin i herdaminnet om Christiern Hofverberg så nämns et brev från Gyllenpistol till domkapitlet i Lund, där Christiern uppges ha flera barn, men som sagt endast sonen Anders är känd.
 
Det uppges inget år för när Christiern Hofverberg prästvigdes, men hans första tjänst var som komminister i Hede, Härnösands stift. Vilket han lämnade på hösten 1684 för Skåne. Regementspräst blev han mycket riktigt 1685.
Birte Boström

2005-05-16, 00:27
Svar #26

Utloggad Rolf Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 15:42
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/rolfrasmusson
Korrigering:  
Hede i stället för Ytterhogdal!
Man bör nog söka Ingrid Swedinas barn i Hede eftersom Christiern blev komminister i Hede 1680 (enl Ellen H)samma år som han gifte sig med Ingrid. Nu finns det minst ett femtiotal Hede i Sverige, men förhoppningsvis finns bara ett i Härnösands stift. Hur gör man?

2005-05-16, 17:14
Svar #27

Olof Rosenius (Oller)

Mera komplettering:
 
Christian Hofverberg blev inskriven såsom student i Uppsala universitet den 16 jan 1676 och utnämnd till kommunister i Hede (Z) år 1680. (Hernösands stifts herdaminne I:328)
 
Bröllopet med Ingrid Svedin ägde rum den 26 mars 1682 i Ytterhogdal (Z) där Ingrids far var kyrkoherde. (Hernösands stifts herdaminne I:328)
 
Hedes bevarade kyrkobokföring börjar först 1738 med husförhörslängder och 1777 med födelse- och dopböcker. Så där kan man inte hitta några fler barn.
 
Jag har en notering att dottern Anna föddes år 1682 och kallades Karström. Men hon bör väl med det födelseåret vara Christians dotter? Jag har en hänvisning till Lunds stifts herdaminne band 2:2 s 182 och band 14 s 500. Tyvärr har jag inte tillgång till det herdaminnet och kan inte kontrollera uppgiften nu. Jag har också noterat att Lunds stifts herdaminne anger att flera av barnen Karström skulle vara Christian Hofverbergs. Sofia, Anna (Annika), Martha och Christian anges. Samtliga dessa skulle vara födda i Tolånga. Ingrid Svedin fick ytterligare fem barn med Sven Karström, samtliga födda 1696-1713.
 
Olof Rosenius

2005-05-19, 12:22
Svar #28

Utloggad Rolf Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2012-01-18, 15:42
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/rolfrasmusson
Förlåt jag skrev fel. Christiern hade tydligen varit komminister i Hede ca två år innan han gifte sig med Ingrid. Detta innebär att man endast hade ca sju år på sig att få Anna, Sophia, Martha och Cristian innan Anders kom till världen om det nu förhåller sig så att de fyra förstnämnda är Christierns barn. Rent teoretiskt, hänsynslöst är det möjligt att få minst elva barn även om det inte är tvillingar eller trillingar under den tid  Ingrid och Christiern hann vara gifta. Det finns alltså ett korn av utrymme för en liten kornett.
Å andra sidan -, varför skulle denne kalla sig Hofverberg då de andra barnen av Hofverbergs-kullen kallar sig Karström?
Hur skall vi finna en annan tänkbar pappa till Kornett-Johan? Länsräkenskaper? Domböcker?

2005-06-09, 21:36
Svar #29

Malena Hofverberg

Tack för upplysningarna om Wichenberg i S. Åsum. Det var nytt för mig hur han kunde knytas till Hofverberg. Christian Hofverberg i Vä hade ytterligare ett väldokumenterat barn, nämligen Anna född 1682 som gifte sig med kyrkoherden Follin. Vad gäller Johan Hofverberg som var smed i Karlaby/Gladsax har jag uppgiften om hans ålder från generalmönsterrulla för Södra skånska kavalleriregementet. Han var vargeringskarl året före. För de som vill hitta fler Hofverberg finns det ett otal som tog sig namnet när de blev militärer. Det går att finns i Skånes knektregister där man kan göra sökningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna