ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hoffberg  (läst 1397 gånger)

2012-01-31, 21:13
läst 1397 gånger

Utloggad Helena Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2012-08-02, 07:31
    • Visa profil
Styrman och Skeppare Magnus (Måns) Hoffberg, född 1734-06-29, död 1810-09-06, levde i Edenryd, Ivetofta (nuvarande Bromölla) med sin Fru Magdalena Neuman (gift 1769 i Carlshamn, som var Magdalenas fars, också styrman, hemort) i det hus hon verkar ha ärvt av sina morföräldrar. Jag har inte lyckats knyta honom till någon familj Hoffberg, trots att många samtida finns.
 
Har någon mer information om var han skulle ha varit född?
 
Bara födelsedatum står i husförhörslängderna, inget om födelseort.

2012-03-24, 22:33
Svar #1

Utloggad Yngve Göransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 22:43
    • Visa profil
Hej,
 
Jag är nästan säker på att den Magnus du efterlyser är identisk  
med Magnus Pettersson, född 21 Dec 1734 i Karlshamn.
gift med Jungfru Magdalena, Elisabeth Neuman i Karlshamn, 5 Apr 1769
 
Jag har inte hört efternamnet Hoffberg tidigare, han kanske tog sig det vid något tillfälle?
 
Magnus var iallafall son till Tullkammarskrivaren Petter Biörkman och Caisa Frost, vilka straxt efter
Magnus födelse flyttade till Lyckeby och fick flera barn där.
Stannade Magnus kvar i Karlshamn ? Kan man undra...
 
Yngve

2012-03-25, 13:23
Svar #2

Utloggad Helena Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2012-08-02, 07:31
    • Visa profil
Hej - jättetack! Jo, det är den som gifte sig med Magdalena, och efter det flyttade han till Edenryd i Ivetofta socken, där Malena hade två ogifta mostrar som ägde ett hus. Deras första dotter Anna Beata hann dock födas i Karlshamn, och hon har faddrar som heter Hoffberg. Magnus var ju dock styrman, så han fortsatte säkert utgå från Karlshamn. Jag har trott att han kanske varit släkt med tunnbindarfamiljen Hoffberg, men kan inte visa det.
 
Men jag är lite förvirrad över detta att han skulle ha föräldrar med annat efternamn - hur har du knutit ihop detta? Har du referenser till kyrkböcker? Vore kanonsnällt!
 
(Meddelandet ändrat av HelenaLind 2012-03-25 13:25)

2017-03-29, 21:20
Svar #3

Utloggad Torbjörn Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-08-25, 20:35
    • Visa profil
Hej!
Jag letar också efter Magnus Hoffbergs föräldrar. Tycker inte riktigt att det stämmer med Petter Björkmann och Catharina Frost, då Magnus förstfödda dotter Anna Beatha har faddrar som heter Christina Hoffberg och Jöns Hoffberg. Någon som vet hur det hänger ihop?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna