ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013  (läst 3694 gånger)

2011-01-14, 18:23
läst 3694 gånger

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Jag har en anfader i Bjudby, Blacksta, Oppunda härad i Södermanland som heter Himberg, Lars. Han förekommer i den allra första inskannade husförhörslängden 1735-1749, utan förnamn men med titel Befallningsman. Enligt Family search är han född 1710-02-28, i Bjudby. Gift med Marit Olofsdotter, också född 1710 i Blacksta. -Problemet är att jag inte kan hitta vare sig honom eller henne i Födelse/Dopboken för aktuellt år. Jag kan heller inte finna namnet Himberg i några andra handlingar från socknen före denna tid. Jag hittar dem inte heller som Brudfolk i sin socken. Däremot parets äldsta dotter Anna-Stina som föds 1742 och då har anmärkningsvärt prominenta dopvittnen; bl.a Högvälborne Baron Carl Magnus von Friesendorf, Högvälborna ...... Anna Stina Fittinghof etc. Var dessa personer kan ha hört hemma har jag inte lyckats utröna. I pastor Lars Hallmans bok Blacksta och Wassbro soknar 1748 och 1759 finns de inte med i personregistret. Himberg själv är dock med i ett avsnitt, då benämnd för detta frälsefogden. Avsnittet handlar om att Lars Himberg i samband med jordförbättring hittar bitar av en gammal urna, liksom ett stycke av ett rostigt svärd.  
-Har sökt med ljus och lykta efter fler Himberg i landet vid denna tid och har då hittat en Olof Olofsson Himmberg(!)som 1723 vigs med Elisabeth Westman vid Svea Livgardes Grenadbataljon i Stockholm. Men namnet är inte stavat på samma sätt så där finns kanske ingen samhörighet. Jag har även hittat en Trädgårdsmästare Olof Himberg som år 1733 gifter sig i Järfälla med Anna Maria Johansdotter. Familjen är därefter bosatt vid Edsberg i Sollentuna fram till 1763 och därefter bortflyttad. År 1752 står i Husförhörslängden att Olof Himberg är 56 år, så han bör vara född 1696. Paret får åtminstone nio barn, så efter denna tid är det ingen brist på personer med släktnamnet Himberg. Frågan är om min anfader Frälsefogden/Befallningsmannen Himberg och Trädgårdsmästaren Himberg är släkt och hur man i så fall ska gå vidare i sökningen kring detta.  -Min släkt med efternamnet Himberg dör snart ut. Döttrarna Anna-Stina och Märta heter båda Himberg-Larsdotter, sonen Olof heter Himberg-Larsson, hans dotter i sin tur Märta Olofsdotter-Himberg,- men därefter är namnet borta ur familjehistorian.  Man kan , tror jag, utgå från att familjen var hyfsat välutbildad. Läskunnigheten var mycket god och sonen Olof Himberg-Larsson tycks ha haft rikligt med förtroendeuppdrag som nämndeman och bouppteckningsman. Prosten Gustaf Langborg skriver i sin Krönikebok för Blacksta och Vadsbro att Olof Himberg-Larssons sonson Erik Andersson - tidigt föräldralös - fostrades av sin morfar och mormor och särdeles om morfadern  alltid talade med värme  ty det var denne upplyste och med en mängd allmänna förtroenden hedrade man, som gaf honom kunskaper, sällsynta och ovärderliga gåfvor, på en tid, då redan det att kunna läsa i bok, räkna och skrifva var något stort. Den gamle hedersmannen ingöt i den unge dottersonen den redbarhet i sinnet, som är första villkoret för allmänt förtroende}. Erik Andersson (som alltså inte hette Himberg) var född 1802 och blev redan som 22-åring insatt som medlem i Oppunda Häradsrätt och sedan som 41-åring Häradsdomare.  - Ja, det här blev en lång harang, men får ursäkta mig med att det är mitt allra första inlägg.

2011-01-15, 19:13
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag härstammar från en Olof Himberg i Floda. Namnet taget av byn Himlinge.
Det kan vara värt att kolla om det är där din Lars är född. Family search-uppgiften
har du ju konstaterat var felaktig.
 
Jag visste att jag stött på namnet nån annanstans innan jag fick reda på denna ana
tack vare ett domboksmål. Tack vare ditt inlägg inser jag nu att det måste ha
varit i Blacksta.
Ulf Berggren

2011-01-15, 21:22
Svar #2

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Från vilket år/dokument har du uppgifter rörande din Olof Himberg, Floda?

2011-01-17, 00:31
Svar #3

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Olof Himbergs hustru Catharina Hallstensdotter 1751 - 1822  var dotter till min anmoder Lisken Olofsdotter i Näsby Blacksta
i hennes första äktenskap.
Du vet väl redan att häradsdommare Erik Anderssons son Claes August Eriksson studerade till präst och dog som kyrkoherde i
Lillkyrka socken och dog redan 1888. Därefter såldes den pampiga gården i Bjudby.
 
Hälsningar
Torbjörn (Skogsgläntan)

2011-01-18, 20:59
Svar #4

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Hej Torbjörn! Vad kul att ha en anknytning!- Min farmors farfar Johan Erik Pettersson med familj flyttade till Bjudby ca 1878 där han blev arrendator efter häradsdomarens död . Hans mor Maria Ersdotter var dotterdotter till Olof Himbergs äldre syster Märta Himberg. Johan Erik Pettersson och kyrkoherden Claes August var alltså bryllingar. Såvitt jag förstår gick gården vidare till häradshövdingens hustrus släktingar från Lilla Mellösa (enligt Svenska Gods och Gårdar från 1938). Jag har inte följt gårdens öde efter detta, men planerar att följa upp det så småningom. Jag har i alla fall lokaliserat Claes August Erikssons änka och åtta av barnen till Häl N:o 3 i Uppsala där de var bosatta efter 1896. Äldste sonen titulerades då student. Äldsta dottern som utbildat sig till sjuksköterska bodde också i Uppsala på adress Bleket, enligt uppgift jag har från 1900.
Det vore roligt att veta något om vad det senare blev av barnen. Vet du något?
För övrigt har jag hittat en Anders Larsson Himberg, född 1751 som från omkring 1784 arbetade som dräng på en av gårdarna i Himlinge. Han avlider redan 1793 och verkar inte ha haft någon egen familj. Om jag tyder texten i Husförhörslängden rätt hade han inflyttat från Stora Mellösa. -Dock hittar jag inget från Stora Mellösa som kan stödja vare sig att han, eller någon annan Himberg, har varit bosatta där innan dess. - Det är ju märkligt att han har tillnamnet Himberg, trots att han inte verkar komma från Himlinge ursprungligen. -Var har du fått uppgiften ifrån att Himberg och Himlinge har anknytning med varandra? Kanske nåt som jag har missat?  Jag är fortfarande rätt så insnöad på uppgifterna om Olofs syster Anna Stinas förnäma faddrar, von Friesendorf och Fitinghof. Två adliga familjer som varken bodde i Vadsbro eller Blacksta vid denna tid. -Hur kan de ha fått kontakt med varandra? Min teori är än så länge att Lars Himberg, antingen han själv, eller hans far, måste ha haft något slags befattning vid ett gods där von Frisendorff´s eller Fitinghof´s bodde. Dvs under förra delen av 1700-talet. Anna Stina är ju född 1742. När de yngre barnen föds är faddrarnas börd av betydligt enklare slag, vilket väl kan tyda på att de tidigare kontakterna avklingat.
 
Hälsningar
Birgitta (ursprungligen från Lista - nu boende i Mälarbaden utanför Torshälla)

2011-01-19, 22:45
Svar #5

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hej Birgitta! Hoppas du och Rutger trivs i Mälarbaden! Du har ju dina rötter i Lista.
 
Ja det var inte jag som gav dig uppgiften att Lars Himberg skulle ha anknytning till Himlinge i Floda. Min anmoder Lisken
Olofsdotter blev föräldralös 1743 och kom till Bjudby och Frälsefogden Lars Himberg. Jag trodde att det fanns ett släktskap
men har inte funnit det, Himbergs hustru hette Marit Olofsdotter och sägs vara född 1710. I gården bodde också Marits mor
Stina Ericksdotter född 1676 och död i Bjudby 1753.  Lars Himberg hade alltså varit befallningsman på någon eller några herr-
gårdar och jag är säker på att de adelsmän du nämner har ägt gårdar där han arbetat. Men frågan är var. Det går säkert att
lösa. Namnet Himberg kan vara taget efter någon gård i andra landskap än från Sörmland. Det finns en socken Himmeta i Västmanland. Så är frågan varför bosatte han sig i Bjudby. Kan det vara hustruns föräldrahem?
 
Kyrkoherde Claes Erikssons äldsta son Torsten Eriksson var en känd folklivsforskare som bl.a ägnade sig åt dialektforskning.
 
Häradsdomare Erik Andersson dog 1877 och hans änka Anna Sofia Pehrsdotter dog 1884. Hon var dotter till en nämndeman i
Remna i Lilla Mellösa. Bjudby köptes av Anna Sofias brorsdotter och hennes man. Deras son Canutus Gustafsson ägde senare
gården. Han sålde senare gården och flyttade till sin syster Karin Gustafsson som hade ärvt gården Stora Remna.
Canutus kom till sist till ålderdomshemmet i Mellösa. Karin var ogift och Canutus som hade varit gift hade inga barn.
 
Hälsningar  
Torbjörn

2011-01-20, 23:04
Svar #6

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Vill bara korrigera något i föregående påståenden.År 1889 har Remnabonden Anders Gustaf Larsson köpt Bjuddby. Hans dotter och
måg blir sedan ägare av gården. Men det var troligen A G Larssons hustru Stina Lotta Persdotter 1800 - 1891 som var syster  
till häradsdomarns hustru   Anna Sofia Persdotter.
 
Vänligen
Torbjörn

2011-01-22, 18:20
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Birgitta!
 
Min Olof Himberg levde i slutet av 1600-talet, och han framgick som sagt av ett mål i
domboken. Exakt när har jag inte tillgängligt nu, men det var inte han som var min poäng
mer än som exempel på en som bodde i Himlinge, och alltså har tagit namnet av den byn. Vilket fler kan ha gjort, t ex din ana.
 
Den Anders Larsson Himberg du hittat kom troligen bara senast in från Stora Mellösa.
Eftersom han är dräng är det troligt att han bar namnet för att han är från Himlinge.
Andra alternativ är mer långsökta.
 
Har du kollat efter Lars Himberg i Flodas födelsebok? Efter Anders Larsson Himberg?
Ulf Berggren

2011-01-28, 23:34
Svar #8

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Hej!
-Vem är Torbjörn(Skogsgläntan) ?- lite som att lösa gåtan Himberg...Träffade gemensam kontakt häromdagen, -Marita Larsson. -Tror nog att jag har hittat rätt svar därvidlag.
Lars Himberg däremot har varit (och är) en svårare nöt att knäcka. Jag har gått igenom bl.a dop-och vigselbok för Västerlövsta i Västmanland, där Högvälborne herr baron Carl Magnus von Friesendorf hörde hemma. Han var ju en av vittnena vid Anna-Stina Himbergs födelse/dop 1742 i Bjudby, Blacksta. Hans hustru var f.ö Christina Hammarskjöld, anmoder till Dag Hammarskjöld. I dopboken för Västerlövsta förekommer namnet von Friesendorf och Fitinghof ganska regelbundet, men i stort sett enbart i samband med gemensamma familjeangelägenheter. -Anna Christina Fitinghof, som var dopvittne samtidigt med Carl Magnus von Friesendorf, visar sig vara hans svägerska. Gift med brodern Johan Fredrik von Friesendorf. Anna Christinas far hetter Erik Fitinghof och ägde bl.a Broby i Bettna, Djulö och Dufvholm i Stora Malm. Systern Magdalena gifte sig med Gustaf Duwall (Dufweholm) och Anna Christina själv hade varit gift med Gustaf Johan Stormcrantz i första äktenskapet och senare med Johan Fredrik von Friesendorf-Jag har utan framgång sökt i såväl dop-och vigselböcker, som mantalslängder, för Floda, efter tips att Lars Himberg har en anknytning till Him(b)linge - vilket han måhända har, utan att jag har funnit den. Jag har även sökt i såväl Blacksta som Bettna utan att ha fått napp på tiden före Himbergs inträde i husförhörslängd för Blacksta.
-Men ÄNTLIGEN har jag hittat ett samband, dock utan att hinna utreda det vidare just nu: Lars Himberg var anställd som dräng hos Fru Friherinnan Anna Christina Fitinghof, på, som jag kan utröna det: Stora Djulö, åtminstone åren 1739-1740. } (se SVAR/Mantalslängd för Stora Malm 1739: sid 98, 1740: sid 116).}Anna Christina (Anna Stina) Fitinghof var dopvittne vid sin namne Anna Stina Himbergs födelse 1742. -Jag har inte kontrollerat uppgiften att Anna Christina Fitinghof avled samma år. Det andra dopvittnet, Carl Magnus von Friesendorf tycks ha levt fram till 1760, boendes i Västerlövsta (Starfors herrgård?) och blev far till (minst) åtta barn med sin hustru Anna Christina Hammarskjöld.  
Vad avser familjen von Friesendorf skall enligt Carl von Linnés Nemesis Divina två systrar von Frisendorf (fastrar till Johan Fredrik och Carl Magnus?) : jungfru Elisabeth och jungfru Margareta ha levt i sådan osämja att den ena uttryckt att hon vid systerns bortgång skulle sörja i rött! Hon lär dock ha ha dött( år 1727)  blott fyra dagar efter systerns död.
/syster Birgitta

2011-01-29, 10:32
Svar #9

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Snabb korrigering av ovanstående text. Christina Hammarskjöld är av samma släkt som Dag Hammarskjöld - men inte hans anmoder. Där slank tangenttryckningarna iväg snabbare än tanken.
/Birgitta Hannfors

2011-01-29, 15:35
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Då var troligen Anna Stina Himberg uppkallad efter sitt prominenta dopvittne.
För övriga barn hade väl bara ett förnamn?
Meddela gärna alla barn till Lars Himberg, det kan ge ledtrådar.
Ulf Berggren

2011-01-29, 16:02
Svar #11

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Hej.
Anna Stina föddes 1742, Märta (som är min anmoder) 1745, Olof 1747 och Lars 1751. Den sistnämnde blev dock bara 11 år gammal. Lars Himbergs hustru Marit (Margreta) Olofsdotter gifte efter makens död 1752 om sig med trädgårdsmästaren vid Hedenlunda, Lars Flodin. Vid Bjudby bodde också svärmodern Stina (Kerstin) Ersdotter, född 1676, död 1753. Jag förmodar att hon var Lars Himbergs svärmor - inte Marits. Min gissning är att hon var gift med Bonden Olof Olofsson i Bjudby, född omkring 1675, död 1716, och att hans far i sin tur var Olof Jonsson född omkring 1650 i Bjudby, bonde och kyrkvärd.Han var kyrkvärd under åren 1681-1706.
Tyvärr har jag inte kunnat belägga släktskapen mellan Kerstin och Olof Olofsson, utan det är en gissning pga Marits efternamn Olofsdotter.  
Hälsningar,
Birgitta Hannfors

2011-02-02, 23:01
Svar #12

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Hej Torbjörn.
Jag har hittat uppgiften om Lisken (Elisabeth) Olofsdotters födelse 24/9 1727. Fadern hette ju Olof från Hovby. Men kan du se vad som står efter Elisabeths namn? (dopboken 1721-1769, sid 8) När man sen tittar i husförhörslängden för Hovby förstår jag inte heller vad som menas. Liskens pappa bör väl vara mågen Olof Jonsson. Det ser ut som han är gift med Anna. Under står Dotter Christina? som är markerad död 1736. Under detta dotterdotter Elisabeth 8 år (Lisken) och dotter Cajsa 9 år. Jag får inte ihop det hela.
I påföljande husförhörslängd, dvs 1744-1749 har Olof Jonsson och Anna Andersdotter flyttat till Bjudby. Olof har födelseår 1699 och Anna är lika gammal. Där finns också änkan Maria Jonsdotter, 35 år. Vid det här laget är Lisken 16 år och flyttar i september 1744 till familjen Himberg, Lars och Marit, som piga. -Är det i stället änkan som är Liskens mor? Hade även hon en man som hette Olof? Och varför står det dotterdotter i tidigare husförhörslängd, men inga uppgifter om änkan Maria, vad jag kan se.
Jag har letat i dödboken för 1736 efter Christina, men inte hittat något.
Har du lösningen på ovanstående gåtfulla släktförhållande?
När det gäller familjeband mellan Lisken och Himberg´s har jag ingen direkt koppling som jag kan peka på. Men som dopvittne till Lisken finns dels Oloff i Bjudby, dels en dräng Johan i Bullersta, Vadsbro. Jag har ju tidigare skrivit att Lars Himberg var dräng 1739-1740 hos Anna Christina Fitinghoff på Stora Djulö. Jag har nu även funnit uppgift om att två år innan detta var Anna Christina Fitinghoff innehavare av Bullersta, och att där fanns en dräng Lars(Himberg?) och en dräng Johan. År 1742 är Anna Christina Fitinghoff och svågern Carl Magnus von Friesendorf dopvittnen vid Johans dotters Maria födelse i Bullersta. Dvs samma konstellation som vid Anna Stina Himbergs dop i Blacksta samma år.
När jag senare letar efter Lars Himberg och Marit Himberg(Olofsdotter) i egenskap av dopvittnen är min hittills första uppgift om detta från 1740 då Lars H är dopvittne just vid Bullersta. Både han och Marit är sedan återigen dopvittnen 1748 vid Bullersta. . Vid födelse av sonen Jonas i Bullersta 1748 är både Marit Himberg och Lisken Olofsdotter med som vittnen.Så nog verkar såväl Himbergs, som Lisken vara förknippade med Bullersta på något sätt. Byarna kanske ligger nära. Jag har inte kollat. Men det är trots allt två olika socknar.
Ett annat av Lars Himbergs ganska fåtaliga åtaganden som dopvittne är 1751 vid Lisken Olfsdotter och Halsten Olofssons dotter Catharinas födelse.  
Är det någon som har kompletterande uppgifter vore det kul att få ta del av dem.
/Birgitta Hannfors}

2011-02-04, 21:25
Svar #13

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Hälsa Marita när hon kommer åter. Jag trodde du förstod!
Jag kämpade för många år sedan med min Lisken och sedan fick det vara tills för några år sedan. Gården Hofby hade genom arvs-
skiften delats mellan några ättlingar till Riksdagsmannen Måns Pärsson som lär ha avlidit år 1655.
På en gård fanns så Änkan Elisabet Jonsdotter som avled i januari år 1742. Hon var sedan år 1715 änka för andra gången efter
Gästgivaren Jonas Melin, som omkom genom drunkning vid Ålspånga bro i Bettna.
I gården finns också Mågen Olof Pärsson som är född år 1704 i Näsby i Blacksta och som avlider 12 juli år 1743.
Hans hustru är Änkan Elisabets dotter Anna Jonsdotter som avled 6 juli år 1743.
Änkan Elisabets dotter Christina hade avlidit år 1736.
Och så var Elisabet eller Lisken ensam i gården och flyttar således till Himbergs i Bjuddby .När så Lisken gifter sig med
Halsten Olofsson från Näsby så blir de först bönder i Bjudby och flyttar sedan till Näsby.
 
Jag kan inte placera ditt Bullersta i Vadsbro. Jag vet bara av gården Bullersta i Helgona socken.
 
Senare har jag funnit att din trädgårdsmästare Lars Flodin kommer från Floda och är bror till min anfader nämndemannen
Olof Larsson i Österby i Näshulta.    Troligtvis. Det är väldigt svårt att forska i socknar där husförhörslängerna har
försvunnit.
Hälsningar
Torbjörn

2011-02-04, 22:54
Svar #14

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Om jag förstår dig rätt är Lisken dotter till Olof Pärsson och Anna Jonsdotter. Bullersta ligger i Vadsbro- .  Märta Himberg, syster till Anna Stina och Olof gifter sig med Anders Pärsson från Bullersta.Gårdens namn försvinner rätt snart ur husförhörslängderna. Jag kommer att att kolla upp det så fort jag hinner -Det verkar ha funnits ett samband mellan Himlinge (Floda),Vegersberg(Floda), Bullersta (Vadsbro), Stora Djulö (Stora Malm)- Troligen ägdes gårdar ur dessa byar av Fitinghoffs på Broby,Bettna. Familjen bodde antagligen på Broby, men hade ett antal fogdar/befallningsmän som skötte sina frälsegårdar. En av dessa var troligen Lars Himberg. -Har varit på biblioteket idag och läst Elgenstierna. Jag har skrivit ner lite om släkten Fitinghoff om du är intresserad. Se släkter/adel/Fitinghoff.
M v h  
Birgitta ( som idag spisat lunch med  bl.a Thorne W = hälsar!)

2011-02-06, 15:22
Svar #15

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Jah har hittat en rote som heter Himmer, Askers socken, örebro län. År 1849 inflyttar en Husar vid namn Pehr Himberg till soldattorp n:o 93. Han kommer från Helgesta gård i Stora Mellösa och är född 1829-12-23. Fadern heter Nils Andersson född 1798-06-08. Modern Anna Cathrina Larsdotter, född 1798-04-07 i Lännäs. Faddrar är bl.a Sergeanten Schmidt, Fältväbeln Montan och Furir Montan. Troligen har man någon militär anknytning, det har jag inte kollat upp. Sonen antar dock inte namnet Himberg förrän han tillträder som Husar på roten i Himmer.
Nästa exempel som jag hittat är Anders Gustaf Andersson som även han flyttar till soldattorpet på Himmers rote och blir husar. Han har tilläggsnamnet Himberg till sitt tidigare namn.
Jag hade ju redan tidigare funnit en man vid namn Anders Larsson Himberg född 1751 som uppgivits inflyttad från Stora Mellösa 1784 till byn Himlinge i Floda, Södermanland. Jag har förgäves letat efter honom i Stora Mellösa, men inser nu att han kan ha haft anknytning till någon soldat med namnet Himberg.
Det regemente som är aktuellt är Livregementets Husarer, Östra Närkes sqvadron.
Det som gör det hela lite mer intressant är min anfader Lars Himberg anknytning till familjen Fitinghoff, eller åtminstone Anna Christina Fitinghoff, och vars far Johan von Vietinghoff (Fitinghoff) var Häradshövding för socknarna Sköllersta, Kumla och Asker från 1669 och framåt (källa: Elgenstiernas ättartavlor). Det skulle ju kunna vara via denna anknytning som släkterna kommer i kontakt med varandra? Men det är förstås bara en hypotes.
Sen finns det ju andra trådar att nysta i, som Olof Himberg i Floda, slutet 1600-tal, som Ulf Berggren har uppgifter om och som jag gärna skulle vilja ha lite mer detaljer kring. Jag vore hemskt tacksam om du ville dela med dig av den information du har! Nästa tråd är trädgårdsmästare Himberg i Edsberg, Sollentuna som jag kanske inte följt upp tillräckligt väl ännu.
M v h
Birgitta Hannfors

2011-02-07, 20:39
Svar #16

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Hej Torbjörn. Blev ikväll uppringd av en dam från Nyköping som har läst här på forumet inläggen om Himberg och också om Bullersta. Hon forskar själv om Himberg-släkten och har liksom jag Märta Himberg som anmoder. Vi får säkert gädjen, hoppas jag, att snart få ta del av hennes egna inlägg. Men jag vill gärna redan nu vidarebefordra den information hon gav mig om Bullersta; och det är att Bullersta bytte namn till Katrineberg. -Jag har ju själv konstaterat att Bullersta plötsligt upphörde att existera i Husförhörslängderna och kunde inte förstå hur det hängde ihop.
M v h
Birgitta Hannfors

2011-02-26, 17:15
Svar #17

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Rubriken på den här diskussionen är som bekant Himberg, men som man snart ser så går vissa släkttrådar parallellt och i det här fallet rör det Trädgårdsmästare Flodin som efter Lars Himbergs död gifte sig med hans änka Marit Himberg (Olofsdotter).  
Jag har hittat uppgifter i Mantalslängderna rörande Lars Flodin från år 1731. Om det är rätt Lars Flodin så stavas namnet då Lars Flodyn och han är Trädgårdsmästare vid Dufweholm i Stora Malm. Vad gäller åtminstone det året brukas Dufweholm och Stora Djulö av samma folk. Ägare är Erik Göran (Jöran) Wittinghof (Fittinghoff) som även innehar bl.a Broby i Bettna. Det verkar som om han bor ömsom vid Stora Djulö/Dufweholm, ömsom vid Broby, för ibland finns lakejer upptagna bland hans folk vid det ena stället men inte vid det andra - för att sen skifta. Från 1732 återfinns sedan Trädgårdsmästare Lars vid Hedenlunda i Vadsbro, åren därpå nämns han bara med efternamnet Flodin för att åren 1739-1740 stå med både för-och efternamn. Ägare är baron Hamilton.
Vad beträffar Lars Himberg är han 1738 Befalln.man (?) (det är lite otydligt så jag är inte säker på hans titel) vid Bullersta i Vadsbro,  och utgör en av friherinnan Anna Christina Fittinghofs folk. Åren därefter står han som dräng vid Stora Djulö och tillhör även då Anna Christina Fittinghofs folk. Brodern Erik Göran avled 1736 och systern Anna Christina blev en av arvtagarna till Stora Djulö.
Om Lars Himbergs tidigare tjänstgöring är det mera osäkert. År 1736 finns Skaffaren Lars med bland folket vid Stora Djulö och under åren 1733-1735 finns där en dräng vid namn Lars. Det första av dessa år (1733) åtföljs namnet Lars av  ett slags signatur som börjar med siffran 3 och sedan ngn form av bokstavskombination. Jag har ingen aning om vad det kan står för men trädgårdsmästaren Flodin vid Hedenlunda har samma år en identisk signatur efter sitt efternamn.
-Är det någon som har en förklaring -eller förslag till förklaring?
Vad beträffar Himbergs eventuella anknytning till Floda kan jag inte hitta några uppgifter som styrker det. Jag har letat i såväl mantalslängder, som dop och vigselböcker från sent 1600-tal och framåt och inte hittat vare sig namnet Himberg eller någon Lars som stämmer med födelseåret 1710.
Det är också underligt -tycker jag - att trots att Lars Himberg finns med i mantalslängderna för Stora Malm 1739 och 1740 så kan jag inte hitta honom i husförhörslängderna, trots att jag gått igenom hela socknen. -Kan det vara så att det folk som tillhörde frälset inte alltid var stationära på orten utan följde frälset runt mellan deras olika gods och säterier?  
Om så är fallet bör jag kanske försöka följa Anna Christina Fittinghofs olika boställen, för att kunna spåra var Himberg egentligen kom ifrån?
/Birgitta Hannfors

2011-02-26, 22:10
Svar #18

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det står nog inte Flodyn i mantalslängden, utan Flodijn. Det är väldigt lätt att läsa fel
på det, men är det prickar över är det inte y utan ij.
 
Det kan nog vara så att vissa anställda återfinns i husförhörslängden på samma ställe som
frälsefamiljen, fast de står i en annan mantalslängd. Men först borde du kanske kolla hur det är med de andra anställda. Är det fler som bara finns i mtl samma år, eller är Lars ett undantag?
 
Jag har inte heller nu uppgifterna om min Olof Himberg tillgängliga.
Däremot är jag nyfiken på de signaturer du pratar om, där siffran 3 ingår. Det vore intressant
att se en bild.
 
(Meddelandet ändrat av ulfb 2011-02-26 22:11)
Ulf Berggren

2011-02-27, 14:19
Svar #19

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Du har helt rätt- det står Flodijn. Det var lite otydligt i mantalslängden - men i husförhörslängden 1731 för Stora Malm är det stavat som vanligt -Flodin.
Jag tror att jag funnit svar på vad siffran 3 åtföljt av signatur el. förkostning har för betydelse - nämligen 3 personer till antalet. Flodin har hustru och en dotter då han kommer till Vadsbro. Det framgår av hudförhörslängden för Stora Djulö 1731 då hans hustru står med vid namn, liksom dottern. Denna förklaring exkluderar att Lars Himberg var rättare år 1733 vid Dufweholm.
Jag tyckte ditt tips att kolla övrigt folk enligt mantalslängd vid Stora Djulö de aktuella åren och jämföra med husförhörslängderna för perioden, verkade vara klokt. Det var så jag fann Lars Flodin med familj. -Det finns mycket riktigt fler personer än Lars Himberg som står med i mantalslängd, men inte i husförhörslängd. (Då har jag ändå kollat hela Stora Malm eftersom jag tänkte att de kanske var bosatta på annan plats än Stora Djulö. -Osannolikt, men ändå...)
Vid Stora Djulö saknas bl.a Befallningsman Olof Sandmark (under Duwall), en rättare Olof (under Jägmästaren Anders  ....bergs folk) samt Lars Himberg (under A-C Fittinghofs folk).
Samma förhållande råder däremot inte vid Dufweholm där rättaren Malmqvist både finns med i mantalslängd och i husförhörslängd. Att han är på platsen framgår också av att han både 1739(31/3) samt 1740 (13/6) finns med i kyrkböckerna som dopvittne.
Vid St. Djulö ovan nämnde Befallningsman Sandmark (ev. står han nu som bokhållare) är dopvittne vid ett tillfälle 1739(22/12).  
Även en man vid namn Nils Larsson som står som rättare vid Stora Djulö då han är dopvittne 1739(4/6).  - Men han finns å andra sidan inte med i mantalslängden under folk. Däremot pigan Stina som 1739(22/4) är dopvittne och då står som Fittinghofs piga och hon finns också med i mantalslängden under A-C Fitinghofs folk. Oklart hur det är med husförhörslängden. Det finns många Stinor...
Baronen Duwall var gift med Magdalena Catharina Fittinghof, död 1735, syster till Anna-Christina Fittinghof. De ärvde alltså båda två delar i Stora Djulö efter Erik Göran Fittinghofs död 1736 och hade båda sina folk vid gården. Det verkar som om Baronen Duwall, åtminstone tidvis, bodde på Dufweholm, vilket förklarar att hans folk där finns med såväl i mantalslängd som husförhörslängd. Hans folk vid Stora Djulö däremot tjänstgjorde förmodligen även vid någon av hans andra gårdar, vilket kanske är anledningen till att de inte finns med i husförhörslängden. Jag har inte kollat namnen mot folk i Floda. -Han hade, tror jag, även Wegersberg.
Anna-Christina tror jag däremot inte bodde alls på platsen. Anledningen till denna förmodan är att
Baronen Duwall finns med som dopvittne vid ett flertal tillfällen under åren 1736-1741, men inte Anna Christina Fittinghof. -Var hon i så fall bodde återstår att se. Min förhoppning är att jag ska hitta namnet Himberg på samma plats.,}

2011-09-17, 19:38
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lars Himberg i Bjudby är nämnd i Oppunda härads renoverade dombok 1745 11/10. Han är en av många som stäms in för att de 11:e och 13/9 försummat att inställa sig vid Vreta gästgivaregård i Kila sn för att skjutsa Kgl Majt åt Nyköping.
Ulf Berggren

2011-09-18, 18:49
Svar #21

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Hej och tack för den informationen!  
Lite lustigt....
-Stötte händelsevis på en notering;  Solna LI :2 1695-1709, bild 93, om en Olof Himberg, som 1777 inte heller inställde sig på kallelse, dock av annat slag. Jag har inte trängt närmare in i textens sammanhang, men han verkar ha varit förmyndare för någon person. Jag är osäker på vilken av de nämnda som avses.  
Denne Olof Himberg bör vara den som är född 1740 vid Edsberg Sollentuna, trädgårdsmästare liksom sin far Olof som är född omkring 1697. Verksam i alla fall 1768 vid Frössunda (som nog ligger i Solna?) Han är gift med Eva Lena Ternström.
-Jag fortsätter att arbeta utifrån teorin att Olof Himberg i Sollentuna och Lars Himberg i Blacksta är släktingar. Har ännu inte hittat något samband som styrker min hypotes. -Men man vet ju aldrig..?

2012-11-17, 15:16
Svar #22

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lars Himberg är även nämnd i den renoverade domboken 1748 21/6, tillsammans med hustrun Marit
Olofsdotter. Han står då som fd frälsefogde och de stämdes för olovlig brännvinsförsäljning.
Han nekade dock, och framhöll att han inte heller skulle haft råd eftersom han allenast
bebodde 1/4 i Bjudby. Han hade också förbjudit hustrun att sälja brännvin, men hon hade
alltså ändå gjort det.
Domen sköts dock upp till ett senare ting, så jag lär få anledning att återkomma.
Ulf Berggren

2012-11-18, 11:38
Svar #23

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Tack så jättemycket. Jag har fortsatt att söka med ljus och lykta efter spår av Lars Himberg men inte hittat några tidigare uppgifter än 1739 vid Stora Djulö. -En okunnig fråga måhända, - men var finns domböckerna att tillgå?

2012-11-24, 18:46
Svar #24

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Sörmlands renoverade domböcker finns på Riksarkivet. De lär också gå att beställa från SVAR
på mikrokort, men är än så länge inte tillgängliga på något annat sätt.
Ulf Berggren

2013-03-30, 01:56
Svar #25

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ännu en gång är Lars Himberg nämnd i den renoverade domboken, närmare bestämt 1749 17/11 då han
tillsammans med övriga jordägare och åbor till Bjudby Mellangård och Västergård klagade över att
innehavaren till Östergården, komministern Johan Brosundius i Björkvik, låtit inhägna en del där.
Ulf Berggren

2013-06-04, 16:08
Svar #26

Utloggad Inger Lundvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 09:43
    • Visa profil
Hej. Letar efter Nils Magnus Himberg f 1842 enl Rotemansarkivet, f 1852 enl Sveriges befolkning 1890. Född i Adolf Fredriks församling, Stockholm. Kan inte hitta honom i födelseboken. Enl Rotemansarkivet var han fånge i Vaxholm 1882, var kan man hitta fångar någonstans, vad jag förstår så måste det vara fästningen han satt på. Är det någon som kan ge mig tips om detta. Med vänlig hälsning Inger

2013-06-04, 17:24
Svar #27

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Inger!
Du hittar Nils Magnus född 17/6 1852 i
Adolf Fredrik CIb:3 (1827-1857) bild 4520
Mvh Annalena

2013-06-04, 18:13
Svar #28

Utloggad Inger Lundvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 09:43
    • Visa profil
Hej Annalena. Tack snälla för hjälpen. Kan du se vad det står efter okänd? I nästa fält står det inkom med knekten Eric Ersson och hustru Anna Andersdotter tror du det är dom som är föräldrarna?
Med vänlig hälsning
Inger

2013-06-04, 19:00
Svar #29

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Inger!
Det står Janzon (trol. prästen som döpte barnen)
Kneckten Eric Ersson och hans hustru
Anna Andersdotter och Bm (Barnmorskan) Söderman
Mvh Annalena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna