ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hildebrand  (läst 1768 gånger)

2002-02-11, 22:25
läst 1768 gånger

Morgan Svensson

Jag har i min forskning i dödboken för Karlstad funnit en ingenjör Carl Fr. von Hildebrand, som blir änkeman den 8/7 1775 i Karlstad. Makan hette Christina Loffman. Makarna synes ha varit skrivna på Kroppkärrs gård i Karlstad, där ett antal av deras barn var födda på1750-1760-talet.
Svenska släktkalendern har vidare en hänvisning till band III:215,216 för Carl Fredric Hildebrand.
Jag undrar om någon som har tillgång till detta band kan ge mig en upplysningar om det är densamme Hildebrand och några fler uppgifter om denna fam. och framförallt hans maka.  
Tyvärrr är flera ex av detta verk på avvägar på det länsbibliotek jag har tillgång till.

2006-04-16, 17:27
Svar #1

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
någon som vet något om dr. och forskaren Bengt Hildebrands anor. Han var i Veddige socken när Kullagården skulle rivas och ville köpa släktens bibel och/samt bemålade detaljer på Kullagården. Han skulle på något vis tillhöra släkten. Då jag har ganska bra koll på den kan jag bara inte fatta hur. Är det någon som känner till om han eller hans fru har anor i Veddige eller i Halland?
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-04-16, 22:32
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den här släkten Hildebrand finns i Svenska Släktkalendern, senast i årgång 1963.
 
Bengt Hildebrand var son till Carl Hildemar Hildebrand och hans hustru friherrinnan Anna Elisabeth Thomine Gyllenkrok, och själv gift 2:o med Ingegerd Sigrid Louise Göthe.
 
Denna släkt Hildebrand är alltså en borgerlig släkt, varför frågan hamnat litet fel.

2006-04-17, 08:39
Svar #3

Jan-Åke Holmbring

Släkten Hildebrand finns utförligt beskriven i boken Hildebrands ättlingar av Peter Heimb?rger, utgiven i Stockholm 1988.

2006-04-17, 18:31
Svar #4

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen,
 
ja visst är det en borgerlig släkt. Jag citerar ur hembygdsskrift;
 
Bengt Olof Hildebrand, denne man som skrivit mycket om svensk historia. Han var född 1893 i Lund. År 1961 kom han till Tommesa för att finna den plats, där hans förfäder bott. Gården hade dock flyttats vid Laga Skiftet. Han fotograferade platsen. På kortet står Karl i Skattagård på platsen mellan två päronträd.
 
Bengt Hildebrands föräldrar var Carl Hildemar och Anna Elisabeth Thomine Gyllenkrok. Bengt Olofgifte sig den 15/9 1925 i Stockholm med Sigrid Erika Margareta Lilliesköld, som var född den 10/4 1900 i Växjö.
 
Nog borde det vara samma Hildebrand vi talar om.
På Kullagården bodde sedan släkten från Tommesa. De var länsmän och lantmätare, den senare gift med en flicka Nordblad från Alingsås. Släkten skall enligt tradition komma från Tyskland där den äldste kände medlemmen i trakten är Jörgen Skytte som var kronolänsman på 1670 -talet.
 
Detta var bakgrunden och jag tror det skall vara denna släkt. Personnotiserna i materialet kan vara fel på någon punkt men inte på allt. Uppenbarligen sökte han något här som hade med släkt att göra, men vad har jag inte kommit på ännu.
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2009-03-11, 10:37
Svar #5

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Observera att det finns både en adlig släkt Hildebrand och icke adliga (borgerliga) släkter .
 
Några inlägg har flyttats mellan dessa diskussioner.
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna