ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hertzell  (läst 1449 gånger)

2000-01-18, 14:12
läst 1449 gånger

Terese Magnusson

Namnet Hertzell togs av en släkting till mig vars far var båtsman under 1800-talet. Familjen kommer från Häradshammars socken i Östergötland. Namnet har omtalats som ett båtsmansnamn i släkten, men när jag började släktforska såg jag att det var hans far som varit båtsman och att båtsmansnamnet var Satterbom. Nu undrar jag var namnet Hertzell kommer ifrån och om det inte var tillåtet att behålla namnet Satterbom. Finns det fler släkter med det namnet som jag ej känner till?

2000-01-18, 19:03
Svar #1

Bernt Bergkvist

Hej Terese!
 
Med stor sannolikhet kommer dina Hertzell från Hertsö i Bälinge (D) socken. Det ligger mellan Nyköping och Trosa. Där finns många människor med sjöknutna yrken, bland annat lotsar, båtsmän och fiskare. Det är heller inte så långt ifrån dina trakter, så jag tror att det finns ett samband. Har du några persondata kanske man kan ta och nysta lite?
 
Bernt Bergkvist

2000-01-18, 19:27
Svar #2

Marit Karlsson

Hej,
 
Jag slinker in i denna diskussion för att jag har anfäder från Södermanland som har tagit namnet Hartzell. Jag har noterat att det finns en ö med namnet Hartsön mellan Trosa och Nyköping. Kan detta vara den ön som Bernt avser. Min anfader hette Gustafsson och tog namnet Hartzell runt 1880-talet. Har sökt efter samband med andra med namnet Hartzell utan framgång, känner någon till om det var fritt fram att anta vilket namn man ville även om någon annan redan hade tagit det.
Med vänlig hälsning
Marit

2000-01-18, 22:28
Svar #3

Bernt Bergkvist

Hej Marit
 
Naturligtvis är det Hartsö jag menar, jag satt på jobbet och där får man rannsaka sitt minne, varvid det blir fel på en eller annan vokal ibland. Jag är rätt säker på att det i din Gustavssons fall funnits någon Hartzell eller Hertzell tidigare.

2000-01-24, 14:11
Svar #4

Terese Magnusson

Tack för inlägg Bernt och Marit!
 
Paulus Hertzell (f. 1849 d. 1919) var vagnmakare och föddes och levde hela sitt liv i Häradshammars socken i Östergötland (Vikbolandet). Han var som ung dräng på närbelägna gårdar till den han föddes på. Namnet Hertzell tog han efter vigseln 1878.Den enda anknytningen han hade till Sörmland var att hans mormor föddes där. Intressant dock att namnet Hartzell togs vid samma tid!

2001-10-24, 00:16
Svar #5

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Det fanns en smed Hans Hertzell född 1756-08-20 i Herte, Bollnäs. Hans far hette Nils Andersson, och barnen verkar ha hetat Hansson, så i detta fall blev Hertzell visst ett kortlivat namn.

2005-03-06, 10:34
Svar #6

Utloggad Tommie Idebro

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2009-09-16, 08:11
    • Visa profil
Terese!
Du kanske redan vet att han gifte sig med Helena Augusta Persdotter född 1856-02-07 i Ö. Ny.
Hon flyttade till Hhmr 1871-11-28.
 
Tommie

2013-07-23, 15:27
Svar #7

Utloggad Izabella Strömberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-07-23, 15:27
    • Visa profil
Vet att det var ett par år sen du skrev i denna tråd, men jag hittade den för inte så länge sen. Kom fram till att Paulus är en gemensam släkting då hans dotter Selma är min gammelmorfars mamma.
 
Så det vore trevligt att få kontakt med dig!
 
Izabella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna