ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herdinius  (läst 751 gånger)

2012-02-19, 19:32
läst 751 gånger

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon vet något om en släkt Herdinius på 1500-1600-talen eller var man kan gå vidare? Den muntliga traditionen i min släkt säger att förfäderna bar detta namn innan de kom till Sverige. I min släktforskning har jag kommit ned till Skåne i mitten av 1700-talet, sedan har jag inte lyckats komma längre då flyttingslängderna ej är bevarade.
 
Vänligen
Carl Johan H. Ljungquist

2012-02-21, 20:40
Svar #1

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej Carl Johan!
 
Herdinius låter inte speciellt tyskt. Om dina anfäder invandrade från Tyskland bar de gissingsvis ett annat namn som de ändrade sedan. Namn-slutet ius tyder på något akedemiskt, ofta ändrade man namn efter att man studerat. Finns det något traditionellt yrke i din släkt som kan vara anledningen till invandringen och/eller en namnändring? Då skulle jag börja i den änden och kolla upp vilka arkiv som finns för universitet, prästlärlingar el dyl.
 
vänligen,
Erika

2012-02-23, 11:33
Svar #2

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hej Erika!
 
Att namnet kan vara tysk har jag fått av myndigheten för språk och folkminnesforskning. Ingen släkt Herdinius verkar ha funnits i Sverige (första gången namnet dyker upp i min släktforskning är 1880 då ett kusinbarn till min släkt får namnet som andranamn, sedan förekommer namnet i samtliga förgreningar av släkten) och då namnet ej kan härledas från en geografisk plats, kan det förslagsvis vara en latinisering från åren 1450 till 1750 av det tyska namnet Herdegen eller en sammandragning av tyska förledet Her- och det litauiska släktnamnet Dinius, som är en variant av nordtyska Dinies, som i sin tur är en variant av Antonius.  
 
Vad släkten arbetar med under 1700-tales första hälft har jag ingen vetskap om, men under dess andra hälft är släkten verksam på godset Häckeberga utanför Lund, där min äldsta kända anfader heter Petter Svensson Lundberg (c:a 1743-1801) och han tituleras som fjerdingsman, ladufogde och betjent och är gift med kvinna av borgerlig släkt där bl.a. präster och klockare figurerar. I hans familjekrets återfinns en farbror som även han tituleras ladufogde och lakej samt en kusin är kammarjungfru och gift med en tysk man invandrad från Svenska Pommern. Så de är uppenbart verksamma som tjänstefolk åt adeln men om de är akademiskt utbildade vet jag inte, men av husförhörslängderna vet jag att de var läs- och skrivkunniga.  
 
Mvh Carl Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna