ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herdenberg  (läst 1166 gånger)

2015-04-09, 12:46
läst 1166 gånger

Utloggad Agneta Brisfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2016-10-11, 13:39
    • Visa profil
Var kommer namnet ifrån? Min farfars far hette Johennes Persson född 1852 i Konga. C 1880 lägger han till namnet Herdenberg och heter sedan Person Herdenberg. Min farfar släpper namnet Persson och nu heter släkten bara Herdenberg. Namnet förekommer före 1880 så jag är mycket nyfiken på hur allt hänger ihop.
Vänliga hälsningar
Agneta

2015-04-09, 17:12
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Fram till den första namnlagen 1901 kunde man utan minsta byråkratiskt krångel anta vilket namn som helst, även redan 'upptagna' namn med undantag endast för de adliga. Det finns förmodligen flera släkter Herdenberg. Men om du forskar vidare i din farfars fars anor ser du ju om där funnits någon tidigare bärare av namnet.
 
Läs gärna om svenskt namnskick här: www.algonet.se/~hogman/namnskick_sv.htm
Hälsar vänligen
Maud

2015-04-09, 17:44
Svar #2

Utloggad Agneta Brisfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2016-10-11, 13:39
    • Visa profil
Tack för svaret. Jag har forskat vidare i min farfars fars anor och det finns ingen tidigare bärare av namnet. Så mysteriet kvarstår.
Vänliga hälsningar
Agneta

2015-04-09, 17:52
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Vilket mysterium? Det var mycket vanligt vid denna tid att man skaffade sig ett släktnamn och det var - som sagt - ofta ett namn som andra, icke-besläktade personer redan bar.
Hälsar vänligen
Maud

2015-04-10, 11:33
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Agneta!
 
Du ställde häromdagen samma fråga under , och där nämnde du även att du sett en Maria Elisabeth Herdenberg, f. Neess 1831, i Landskrona. Jag undersökte denna kvinna, och fick då fram att hon var gift med kassören vid Fortifikationsstaten i Landskrona, Sven Clarence Herdenberg (1824-1887), som i Landskronas husförhörslängder sägs vara född 1824 20/9 i Hurva. I Hurva föds detta datum mycket riktigt en Sven, son till husmannen Per Svensson och hans hustru Elsa i Hurva by (Hurva CI:1 (1796-1857), sid. 98).  
 
Även Sven Clarence tycks alltså ha tagit namnet Herdenberg (och även lagt till Clarence som mellannamn), men frågan är varifrån han hämtade inspiration till namnet? När det gäller din farfars far så är det i varje fall - som Maud säger - inte helt osannolikt att han lånat släktnamnet från någon annan person - kanske från kassör Herdenberg? Halmstads socken ligger ju inte så långt från Landskrona.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna