ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2009  (läst 3292 gånger)

2009-03-29, 12:23
läst 3292 gånger

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Byarum AI:1 är en defekt husförhörslängd, stora delar av den är borta.
 
1727 är sista året hammarsmeden Christopher med hustru finns vid Eckersholm.
1728 och 1729 finns annan Christopher vid bruket, denne är kolgosse och bör därmed vara 13-14 år gammal.  
Med all sannolikhet var det denne som avled i januari 1729, mantalslängderna upprättades vanligtvis okt-dec året innan och då levde han. I 1730 års mtl är han ersatt av kolgossarna Jan och Jacob.
 
Tyvärr finns inte mtl för Kronobergs län 1728 skannat, något av de andra två mtl-upplagorna för 1728 kan ju existera - men finns inte skannat. 1746 är det första året som hjälper oss.
Där återfinns Christopher vid Orrefors, antecknad som änkling. 1748 är han gift igen. Därför kan jag säga att äktenskapet med Ingeborg Yggesdotter ägde rum först 1747.
I mantalslängden finns barnen Johan, Salomon, och Brita. Däremot inte dottern Elisabeth (Lisken), förmodligen beroende på att hon redan gift sig med mjölnaren Anders Reinholt. Hon finns ju senare i husförhörslängderna.
Sannolikheten för att det skulle existera en till Christopher Hempel, med samma namn och födelseår på barnen, ser jag som obefintlig. Vi känner ju bara till en Salomon Hempel i den generationen, det är inte något vanligt namn.
 
(Meddelandet ändrat av brattis den 29 mars, 2009)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-03-29, 12:51
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Stort Tack för informationen Sven-Ove.
 
Jag blev förvirrad av att det bara fanns en person med namnet Christopher på Eckersholm, när man följde mantalslängderna.
 
Jag brukar ge upp när kyrkböckerna tar slut och är inte så van att jobba med andra källor.

2009-03-29, 14:25
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ett tillägg angående kolgossen Christopher. Undre åldersgränsen var 15 år i mantalslängden, så han kan ha varit 15 år 1728. Men ibland förekommer även yngre i längderna.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-03-29, 15:51
Svar #3

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Får jag fråga de som är insatta i Hempel:
 
1. Kan jag på goda grunder nu anta att jag har ana bakåt via min ff fm ff fm Maria Christoffersdotter Hempel till hennes far Christoffer Hansson Hempel och hennes farfar Hans Hempel som arbetade vid Åkers bruk med start 1641? Det är säkert att det var just hon som var gift med Eric Månsson, uppsättare på Huseby bruk död 1752-10-06 så jag inte hamnar på fel släkt..för jag hade ju inte tillägget Hempel i mammas släktpapper på henne utan fick det av någon här.
2. Kan jag anta att jag ska leta efter en Hans Hempel i Tyskland eller tysktalande land? Min bror och jag har båda gjort DNAtest tidigare mest på skoj och för att stödja National Geographics i deras kartläggning av människans vandring från en hydda i Afrika. Nu kanske dessa kommer till pass!!
3. Kan jag på goda grunder anta att Maria Christoffersdotter är dotter till X Persdotter Turse, dotter till mjölnare Peder Jonsson Turle i Hörle, död senast 31 september 1657 och hans far Jon Turse?

2009-03-29, 16:41
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Angående giftermålet mellan Lisken Christophersdotter Hempel och Anders Renhult, så skedde det 1756-03-28 i Hälleberga (H).
 
Anders var hammarsmedsmästare, att han skulle vara mjölnare är nog en missuppfattning.
 
(Meddelandet ändrat av Janj den 29 mars, 2009)

2009-03-29, 18:10
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Kanske det, men jag har inte sett honom som det. Bilden är från Hälleberga AI:1 sid 406.
Upstigit til mölnarewärdigheten 1762 :

 
Han finns vid Orrefors i mtl första gången 1756, är då rostvändare. 1757 som hyttedräng. Han står som lärdräng hos hammarsmederna mellan 1758 och 1762. Mjölnare och dammvaktare 1763. 1770 står han som dammvaktare.
 
Helt korrekt om vigseln, och fel av mig tidigare, de vigdes 1756-03-28.
Anders Reinholt på Orrefors och Lösqw. Lisken Christophers dotter ibidem
 
(Meddelandet ändrat av brattis den 29 mars, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av brattis den 29 mars, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av brattis den 29 mars, 2009)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-03-29, 22:25
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2009-03-30, 00:21
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, men det var han ju aldrig. Lustigt att både hans och hustruns födelseår är ändrade också.
Känner du möjligen till om han hade bror som hette Jonas Reinholt/Renhult?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-03-30, 01:32
Svar #8

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
The distribution of silver specimens from the Kongsberg SilverMines, Norway, 17th and 18th centuriesB.I. Berg & F.S. NordrumBerg, B.I. & Nordrum, F.S.
 
It is not surprising to find top officials among the buyers. More surprising is per-
haps that some of the subordinate mining officers, who had low salaries, also bought
a number of specimens. A couple of them may be regarded as collectors of profession-
al or scientific interest. Among the most eager collectors are two assayers, who
analysed silver ore, smelting products and coins. The assayer Hans Hempel was the
responsible for the appraisal and sales administration of the silver specimens. He and
the smelting director also had educational tasks and they may be viewed as predeces-
sors of the later professors at the mining academies
Name
Profession
Number of  
Silver content  
specimens
kg pure Ag  
Mining professionals:
Hans Hempel
assayer (Probierer) 1630- (and teacher 1633-)
49+
1.0  
 
 
 
 
http://74.125.77.132/search?q=cache:jkHx9imuVvQJ:www.repository.naturalis.nl/doc ument/43754+%22hans+hempel%22&cd=34&hl=sv&ct=clnk&gl=se

2009-03-30, 02:24
Svar #9

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
) Kongen havde 3. Januar befalet Hannibal Sehested at give  
Hans Hempel, Proberer i Kongsberg, Ordre til at rejse til  
Kjøbenhavn, da Kongen ønskede at faa ham til at overtage  
Bestillingen som Møntmester der (Norske Rigsregistranter  
VIII, 306). Dog blev det ikke ham, der blev udnævnt, men  
derimod Henrik Kohler, der fik Bestalling 27. Marts 1644  
(Sjæll. Eeg. XXI, 289). Den tidligere Møntmester i Kjøben-  
havn Peter Griiner var i Aaret 1643 bleven forflyttet til Chri-  
stiania (Brevene 1632 35 8. 287).  
 
'-) Jvfr. Jens Lauritznn Wolf, Diarium s. Oalendavium e'-cles.,  
polit. et oecon. pei'])et.uum, Kbh. 1648, S. 624 f  
 
 
 
(år) 1644.  
 
http://www.archive.org/stream/kongchristianden05chriuoft/kongchristianden05chriu oft_djvu.txt

2009-03-30, 07:40
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sven-Ove,
 
Jag har inte hittat hans födelsenotis ännu, så jag har inga syskon eller föräldrar.
Smedskivan har också de flesta, men vet inte heller var han föddes. Jag har dock för mig att ha sett namnet i Värmland, men inte kunnat koppla det till Anders.

2009-03-30, 09:41
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2009-03-31, 13:47
Svar #12

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
The origin of the Surname HEMP is the old German person-name HAMPE, a shortform of HAMPRECHT a variant of HAGENBRECHT. Hagen = place with a fence or a hedge around it, brecht = beraht = bright. Other forms are Hampel, Hempel, Hampelmann and Hempelmann  
are corresponding patronyms since late 14 th and early 15 th century. (Source: Hans Bahlow, Deutsches Namenlexikon, Ffm 1972, p. 203)

2009-03-31, 13:50
Svar #13

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Detta står om de män som kom till Kongberg silvergruva i Norge i början av 1600talet. Så man kan anta att Hans Hempel var född i Tyskland.
 
As there was little expertise in mining
in Norway at the time, miners and
mining officers were summoned from
Germany.

2009-04-01, 01:37
Svar #14

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
När jag är ute och letar hittar jag lite Hempel överallt. Jag vet inte vad som är brukligt men jag lägger in det jag hittar här även om det inte berör mig personligen.
 
Ur Centrala Soldatregistret
 
Aktnummer: KR-04-0425-1792
Hempel, Johan  [Håkansson]  
 
  Född:  1770  
  Död:  1802-09-19  
Regemente:  Kronobergs regemente  
  Kompani:  NORRVIDINGE KOMPANI  
  Socken:  Söraby  
  Rote:  Södra Rottne  
 
 
 
 
-------------------
 
 Aktnummer: KR-MUSIKEN-
Hempel, Jonas  [Nilsson]  
 
  Född:  1767  
  Död:  1807-01-26  
   
  Hustru:  Petersdotter. Ekendahl Cathari  
  Född:  1758  
 
   
  Regemente:  Kronobergs regemente  
  Kompani:  EJ ANGIVET  
  Socken:  Ej Känd  
  Rote:  Hede Boställe  
----------------------------
 
 
Aktnummer: KR-07-0851-1759
Hempel, Jöns  [Persson]  
 
  Född:  1730  
   
  Regemente:  Kronobergs regemente  
  Kompani:  ALLBO KOMPANI  
  Socken:  Viresta  
  Rote:  Värpeshult (25)  
---------------------
 
 
Aktnummer: KR-01-0113-
Hempel, Peter  [Nilsson]  
 
  Född:  1771  
   
  Hustru:  Nilsdotter Catharina  
  Född:  1770  
 
   
  Regemente:  Kronobergs regemente  
  Kompani:  LIV KOMPANIET  
  Socken:  Väckelsång  
  Rote:  Bredahult  
--------------------------
 
Aktnummer: KR-01-0032-1798
Hempel, Peter  [Nilsson]  
 
  Född:  1773  
   
  Hustru:  Nilsdotter Catharina  
  Född:  1770  
 
   
  Regemente:  Kronobergs regemente  
  Kompani:  LIV KOMPANIET  
  Socken:  Furuby  
  Rote:  Kåresta

2009-04-02, 01:43
Svar #15

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
leider läßt sich im Register zu den Universitätsmatrikeln
der Universität T?bingen f?r die Jahre 1477-1600 der Name
Hempel nicht nachweisen.
Im Jahr 1662 hat sich ein Gustavus Hempel aus Stade (liegt
im heutigen Niedersachsen) immatrikuliert (Matrikelnummer
25505). Dann taucht der Name Hempel erst wieder auf im Jahr
1795/96 bei den illiteratis mit Carl August Hempel aus
Leipzig geb?rtig in der Cottaischen Buchhandlung - also
ein Buchhändler bzw. Verleger - mit der Matrikelnummer
39680.

2009-04-02, 01:50
Svar #16

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Weimarianerna [väj-], under Trettioåriga krigets
senare skede den vanliga benämningen på de trupper,
som i Elsass stått under hertig Bernhards af
Sachsen-Weimar befäl, men som efter dennes död (1639)
nära nog till krigets slut förde till en viss grad
en själfständig tillvaro som en särskild kår
 
i de mot kejsaren fientliga arméerna.
---------
 
Af de upproriska trupperna, som på eget
bevåg gått tillbaka öfver Rhen in i Baden, uppnådde
2,000, under ledning af en f. d. student Wilhelm
Hempel, Königsmarcks armé, med hvilken de förenades
genom kapitulationen i Boden-burg (23 aug. 1647),
enligt hvilken de förbehöllo sig att aldrig vidare
användas i Frankrikes tjänst, men f. ö. icke yrkade
att utgöra en egen kår.
http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=nfck&page=0540

2009-04-03, 13:25
Svar #17

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Nu har jag suttit och läst igenom en del material igen från alla inlägg. På det inskannade bladet om familjen Hempel ur boken Huseby Bruk-ett bruk och en tid av Anders Svensson, finns att hitta en Maria Hempel född 1771-1727 står det. Måste vara fel. Hon kan ju inte vara född efter hon är död! Om man sätter 1671 istället så stämmer det med de syskon som beskrivs bredvid henne. Ett av syskonen heter Christofferson fast fadern heter Christiern Hempel. Då kan ju Maria också kallas Maria Christofferdotter Hempel, eller ?(men ej utskrivet där) Då stämmer det med min data på min ff fm ff fm.
Sedan rör sig hennes liv runt Huseby verkar det som. Hon dör där, hennes man Eric Månsson arbetar på Huseby Bruk och dör i Huseby. Alla hennes barn föds där. Är det inte troligt att hon är dotter till denne Christiern Hempel istället för Christoffer Hansson Hempelsom aldrig arbetade på Huseby, eller?

2009-04-03, 18:41
Svar #18

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Om du tittar på den inskannade bilden så ser du att det står frågetecken vid alla de förmodade barnen.
De flesta av de uppräknade barnen är inte Christians, utan är sannolikt syskon till Christian Christophersson Hempel.  
Marias äldste son döptes till Christopher, vilket också var hennes patronymikon.  
Jonas är son till Christian och Elin. Hur det är med Brita vet jag inte.  
Ingegerd Hempel är sannolikt identisk med den Ingegerd som var gift med hammarsmedsmästaren Jacob Göransson Schult. De gifte sig 1688 i Hovmantorp, där förste sonen föddes - masmästaren Christopher Schult. De flyttade 1702 till Husaby bruk i Skatelöv.
 
Ett tillägg:  
Christian var masmästare en period i Skatelöv, han kom dit någon gång mellan 1690 och 1691 från Lessebo bruk i Hovmantorp - där han varit mellan 1685 och 1690. Han flyttade vidare från Skatelöv troligen före 1699.
Ett par tips:
Att använda karta är ett viktigt hjälpmedel för oss. Ingen av de orter vi diskuterar, förutom Hjorted (H) och Åker (D), ligger långt ifrån varandra. Smeder och masmästare flyttade ofta betydligt längre sträckor. Ibland beroende på bruksägarens intressen i andra bruk, ibland för att få bättre villkor.  
Ägarna var beroende av duktiga specialarbetare, de var en viktig ekonomisk faktor. Det var nästan alltid mästarna som anställde den personal som de hade under sig, mästersvenner, kolgossar etc. Jag har t.o.m. sett ett exempel där mästarens hustru drev verksamheten vidare genom att själv anställa en ny mästare efter sin avlidne make, men hon var arbetsgivaren för denne och svarade själv mot bruksägaren såsom ansvarig för hammaren. Det gällde dock inte Hempel.
 
 
(Meddelandet ändrat av brattis den 03 april, 2009)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-04-04, 01:59
Svar #19

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Tack Hm..såg inte frågetecknen, lustigt..jag får återgå till den ursprungliga planen där jag satt Hans Hempel som den äldste och CHH till. Marias far.
 Kan det vara Hans Hempel(Åkers bruk) som var i Norge från 1630 och framåt( se mina inlägg ovan) och som efter det snörpiga besöket hos kung Christian 1644 kanske begavs sig till Sverige 1644 efter att en annan fick anställningen som myntmästare i mars.?? Eftersom det stod att Norge kallade till sig expertisen från Tyskland och att Norge låg före Sverige i utvecklingen, skulle man då kunna tolka det som att Hans Hempel fick sina tre söner Christopher Hansson + Christian Hempel+Lorenz Hempel i Tyskland för att sedan bege sig till Norge och sedan Sverige? För deras födelseplats och år finns inte någonstans i Sverige, Eller? Vet du vad det finns för bruk i Tyskland han skulle kunna ha kommit ifrån och lärt upp sig vid.?
Fråga: Du som har en sådan överblick..Kan inte du sammanställa en möjlig översiktsbar släkttavla från Hans Hempel och neråt. Jag läser alla inlägg och ritar men till slut blir det rena röran..

2009-04-04, 16:58
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Med tanke på att det i roterings- och utskrivningslängden för Åker 1644
står att Hans Hempel har arbetat där i 3 år verkar han inte vara identisk
med sin namne i Norge.
Alldeles oavsett skillnaderna i yrke.
 
Och åtminstone på fråga 2 av dina tre från 29/3 är svaret ja.
Men i vilket land sönerna är födda är i dagsläget svårt att veta.
Ulf Berggren

2009-04-04, 18:04
Svar #21

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
ok, jag har anmält mig till www.ancestry.de men det är svårt att komma så långt bak i tiden märker jag, men namn som  Johanna Hero finns i tyskland, kanske gifte Christian generation 2 sig med en tyska(och då kanske i Tyskland..) Jag har skrivit en del brev till en del privata Hempelsläktträd som inte är officiella men inte fått svar än. Jag tror jag ska fördjupa mig runt tyska bruk eller detta Baakiska hus i Amsterdam, men hittar inget rakt av på google om det sistnämnda.Tips emottages tacksamt!

2009-04-04, 19:04
Svar #22

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Gottfrid Hintze har en egen avdelning kan man läsa på Genealogiska Föreningen. http://www.genealogi.net/sf_arkiv/hintze/hintze.htm
 
Hans främsta intresse var invandrade släkter från Tyskland från 1500- till och med 1800-talet. Han gjorde noggranna excerpter om alla personer tillhörande sådana släkter som han träffade på i litteratur och arkivalier, och förde upp dem på registerkort.
 
Jag hittar inget om Hempel i registret över olika släkten. Borde finnas om det är en tysk släkt. Kanske hann han inte med det.

2009-04-05, 09:44
Svar #23

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej Ingvor!
 
Det finns en del svårigheter med att släktforska i Tyskland, många kyrkoarkiv har brunnit upp och gränserna har flyttats i flera omgångar. Och vet man inte var man ska leta blir det verkligen en nål i en höstack. Det verkar funnits en hel del med efternamnet Hempel i de tysktalande rikena vid den här tiden, så det är nog inte en Hempel-släkt vi talar om, snarare flera. För att man verkligen skulle kunna komma bakåt på Hempel, måste det nog säkerställas varifrån han kom. Att leta upp alla tyskfödda Hans Hempel under lämplig period och sedan följa dessa framåt skulle vara ett otroligt tidskrävande och frustrerande arbete. Likaså att leta i alla tänkbara bruksarkiv där han skulle kunna finnas med. Jag vill inte låta alltför negativ. Ifall det kan fastställas vilket område han kom ifrån går det säkert att spåra honom bakåt. En gissning är att han kom från Erzgebirge/Sächsische Schweiz, det område som idag ligger i Sachsen i sydöstra Tyskland. I detta område fanns det gott om bruk på medeltiden, och det är också här som efternamnet Hempel är vanligast förekommande idag. Men det är som sagt bara en gissning. Mitt tips är att kontakta de släktforskare som forskat på Hempel i det här området så får du kanske napp. Om du googlar på t ex genealogie + Hempel, hittar du nog en del mail-adresser du kan pröva.
 
Mvh
Erika

2009-04-05, 11:04
Svar #24

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Hej Erika,
 
tack för ditt inlägg och din omtanke. Jag är en glad amatör och började sätta mig in det hela via anbytarforums startsida om Tyskland.
Det börjar nog gå upp för mig hur svårt det är.. så jag får inte sätta ribban så högt..och så förstår jag varför ingen annan jobbat vidare hitintills med frågan..
Kanske dax att ta påsk..!

2009-04-05, 14:49
Svar #25

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej igen Ingvor
 
Jag ville verkligen inte ta ifrån dig din forskarlust, tänkte bara att det skulle vara synd om du springer in i väggen med ett sådant vitt område.  
 
Många tyska kyrkoarkiv har lagts in på mormonernas sida familysearch.org. Den är ofullständig och innehåller med säkerhet många fel. Men ibland kan den vara ett bra verktyg. Efter en sökning där får man många träffar på Hans Hempel, men kanske ett par av dem tål att tittas närmare på? T ex föds en Johannes Hempel 1601 i Brand-Erbisdorf, Sachsen, fader Hans Hempel. Det tycks ha funnits en större Hempel-släkt/familj där vid andra halvan av 1500-talet. I Brand-Erbisdorf fanns vid den här tiden en silvergruva (Himmelsf?rst). Med tanke på att han kom till Sverige som vaskare gissar jag att han haft tidigare erfarenhet av ädel-metall, kanske vid en silvergruva. Det här området var centrum för 30-åriga krigets slutskede, och de svenska trupparna huserade därikring 1639-41. Så det var nog inte helt omöjligt för en saxisk vaskare att knyta svenska kontakter. Bara lösa spekulationer från min sida förstås.
 
Mvh
Erika

2009-04-05, 16:08
Svar #26

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Jättesnällt av dig att förbarma dig lite över mig! just nu har jag hamnat i nybörjarens insikt om det överväldigande materialet och kaos och uppgivenhet som följd! Lite färdriktning emottages tacksamt! jag har på¨Facebook hittat några Hempelgrupper som är ute och söker sitt, har slängt ut lite trevare där..
 
På tal om sivergruva; jag hittade en Hans Hempel (se tidigare inlägg)vid Kongsberg Silvergruva i Norge men om han ska stämma med Hans Hempel vid Åkers bruk så måste nog årtalen ändras..eller att man hittar en klar länk till vem som är Christopher Hansson Hempels far, det är väl inte helt säkert att det är Hans Hempel,Åkers bruk 1641 eller? Sedan kanske jag måste veta mer om olika yrkesgrupper, som någon skrev att yrkesuppgiften inte stämde.
 
Mycket konkret tänk det du skrev om Brand-Erbisdorf. jag ska fokusera där till att börja med!!

2009-04-06, 00:00
Svar #27

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Jag har surfat lite på familysearch.com och det finns ju mängder av Hans Hempel och Christopher Hempel som du säger från 1500 och framåt.  
En som passar i tiden är Christopher Hempel döpt 31 mars 1616 från Brand-Erbisdorf men han är son till en Lorenz Hempel..Kanske är det far och son som dyker upp hos Hans Hempel 1647 i Åkers Bruk!!! Kanske stannade Christopher i Sverige och fadern åker hem och Hans Hempel får liksom överta sonen därav Hansson..bara en kreativ tanke!! I dagens invandrarsamhälle händer ju detta.
 
Den ende Hans Hempel som skulle vara far till något av mina namn fick en son Christophorus  Hempel men så tidigt som dopdag 25 augusti 1565 också i B-E.
 
(Annars hittade jag en Christoffer Hempel född ca 1728 i Växjö, gift 27/1 1747 med Maria Catharine Berg, död 21/6 1758, någon annan kanske har användning för honom.
samt en Christopher Hempel 09-1714 Hassle, Skatelöv (G)

2009-04-07, 19:15
Svar #28

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Genom Google Maps ser man tydligt av alla Hemplare som verkar uppfylla jorden, så är det runt Dresden de flesta bor.!!
 
http://maps.google.se/maps?sourceid=navclient&hl=sv&rlz=1T4SKPB_svSE321SE321&um= 1&ie=UTF-8&q=hempel%2Bbrand-erbisdorf&fb=1&split=1&gl=se&ei=wojbSey7JsTB-Aagu5XL CA&sa=X&oi=local_group&resnum=1&ct=image

2009-04-08, 01:22
Svar #29

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:47
    • Visa profil
    • Thoughts for life
I Tyskland levde på 1400- och fram till 1600-talet en borgarsläkt Hempel. En Sebastian Hempel vinner på 1600-talet svenskt adelskap, han lämnar ättlingar i Sverige men ätten dör ut på svärdsidan 1752. Kanske har denna tyska borgarsläkt gemensamt ursprung med smedsläkten Hempel.
Ättlingarna till släkten Hempel idag, härstammar till största delen från smederna på Orrefors järnbruk där en hammarsmed Christopher Hempel lever under förra delen av 1700-talet.
Ur Huseby - ett bruk och en tid  av Anders Karlsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna