ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hellstadius  (läst 3300 gånger)

2008-02-12, 17:57
läst 3300 gånger

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Söker med ljus och lykta för att bringa klarhet i min makes fm mm mm Johanna Petronella Hellstadius härkomst.
 
Johanna Petronella Hellstadius var född 1796-05-31 enligt de husförhör som jag funnit henne i men någon födelseort är inte uppgiven.
 
Hon var gift med Artilleristen Mathias Nohr född 1799-12-25 och de hade följande barn:
Anna Catharina Nohr f. 1822-12-14 Varberg och d. 1832-01-28 i Karlsborgs garnisonsförsamling (Skaraborg)
Carl Nohr f. 1827 i Varberg och död före 1830-10-20 i Varberg.
 Anna Sofia Nohr f. 1832-11-08 i Karlsborgs garnisons församling
Josefina Wilhelmina Nohr f. 1836-05-27 i Frillesås(Hallandslän, Halland) (min makes fm mm m)
 
Genom en av min makes äldre släktingar har jag fått uppgift om att Johanna Petronella Hellstadius skulle vara dotter till Carl Anders Hellstadius född 1772-10-22 i Skara stadsförsamling och som dog 1815-11-09 då inskriven i Göteborgs Kristine.  Som moder uppgavs en Karin Ek.
Denne släktings uppgifter har förövrigt visat sig stämma överens med vad jag själv hade funnit i min forskning även om hans uppgifter till viss del varit lite ”luddiga” angående årtal och platser. Så att han skulle tagit de här uppgifterna ur tomma luften låter märkligt. Men som sagt jag lyckas inte hitta bevis för att binda honom som far.
 
Alldeles fram till helt nyligen hade jag inte själv hittat henne med efternamnet Hellstadius utan hon stod antingen skriven utan efternamn eller namngiven med makens efternamn Nohr. Men när jag nu funnit belägg för att hon verkligen hette Hellstadius så har min nyfikenhet på henne vaknat igen.  
 
Efter att ha funnit C A Hellstadius i Soldatregistret så beställde jag hans soldatakt för några år sedan, i hopp om att finna Johanna Petronella bland hans barn, men icke.  
Fick däremot uppgift om 4 andra barn samt hustrun Catharina Ek född 1782 men att hon skulle kunna vara mor till J P född 1796 låter ju otroligt då hon bara var 14 år i så fall, eller??
 
Har följt Carl Anders från det att han föddes 1772 i Skara, vet enligt Skara utflyttningslängd att han flyttar till Grolanda (Skaraborg) 1795 men återfinner honom inte där, utan nästa gång jag får upp spåret på honom är när han gifter sig med Catharina Ek år 1802 i Larv.
Således har jag en lucka för de för mig mest intressanta åren, 1795-1802 då ju Johanna Petronella föddes någonstans 1796.
 
Har som sagt sökt med ljus och lykta för att bringa klarhet i allt detta men känns nu som jag har gått bet. Finns det någon där ute bland alla er duktiga släktforskare som kan tipsa om hur jag gå vidare? Eller kanske det rent av finns någon som känner till denna Johanna Petronella Hellstadius??
 
Tar tacksamt emot all hjälp, tips och råd som jag kan få.
 
Tack på förhand Tina Gidlöv

2008-02-13, 19:57
Svar #1

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:29
    • Visa profil
En undran; hur har du det med Carl Anders´ föräldrar? Var fadern präst och står det i så fall ngt i Skara stifts herdaminnen? När dör föräldarna? Finns det bouppteckningar?

2008-03-02, 11:05
Svar #2

Utloggad Lillulla Österman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2008-03-02, 11:52
    • Visa profil
Hej Tina.
Den Hellstadius som jag har är följande
Jonas Hellstdius, son Anders Hellstdius född 1779-01-19, gruvarbetare Kopparberg, Falu Kristine }fs, dotter Eva hellstdius född 1803-12-23 Falu Kristine
om det kan vara till hjälp,

2008-03-02, 14:06
Svar #3

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Hej Lena.
Carl Anders föräldrar var Anders Hellstadius 1733-1793 och Cajsa Udd 1747-1814.  
Blev för en tid sen kontaktad av en ättling till en av Carl Anders Hellstadius söner som funnit på min hemsida att jag hade Johanna Petronella Hellstadius i min forskning och undrade då över eventuellt släktskap.
Eftersom jag så att säja kört fast på Johanna Petronellas ursprung så hade jag ju av naturliga skäl inte forskat längre bakåt i tiden men har genom denne släkting fått vetskap om att C A Hellstadius har anor ända tillbaka till Biskop Paulus Pauli (död 1617) och hans far Paulus Pauli den äldre (död 1568)  
 
Har eftersökt bouppteckning på Landsarkivet men de har inte kunnat hitta någon. Där om någonstans så skulle jag ju kunnat få besked om J P var en dotter eller inte.
 
Du skriver om Herdaminnen, vad är det och kan det tänkas framgå något om C A Hellstadius och hans barn där? Han kom ju uppenbarligen från en prästsläkt men var själv soldat, först korpral vid Västgöta kavalleri, sedan kvartermästare, innan han slutligen blev stallmästare i Göteborg där han vid en olycka till häst drunknar i Göta Älv den 9 november 1815.
 
Jag har även kommit i kontakt med en annan Hellstadius forskare som dock inte kände till något om min Hellstadius men jag passade på att fråga om hon visste om man kunde utgå från att alla Hellstadius var släkt och hon svarade följande:
 
Helstadius, Hellstadius ska vara en och samma släkt. Namnet är taget
från orten där prästsläktet verkade, Hällstad.  
Hellstadius betyder Den heliga platsen (där prästerna bor).  
 
Så någonstans i detta ”Hellstadius pussel” bör hon ju då passa in. Gäller bara att hitta den saknade pusselbiten.
Första gången jag hittar Johanna Petronella är i GBG garnision församling AIA:4 1817-1831 där hon står tillsammans med maken samt dottern Anna Catharina född 1822. Hittar henne inte tidigare i detta hfl, eller om/när hon inflyttade, var de gifte sig eller var hon föddes.
 
Mvh Tina

2008-03-04, 19:23
Svar #4

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Hurra vad jag är glad, mitt sökande har burit frukt.
Kikade runt på måfå i Göteborgs garnisionförsamling och hajade till då jag såg namnen Josephina Wilhelmina och Hellstadius i samma rader. Denna flicka var född 1831 och hade dött 1838, hennes far hette Joseph Hellstadius och var född 1802.
 
Tänkte hmm, Johanna Petronella Hellstadius hade ju också en dotter med samma namn!!  (min makes fm mm m) Joseph 1802 var ju inte aktuell som far, men kanske en bror? Ett spår värt att kolla upp.
 
Hittade Joseph i inflyttningslängden för GBG Garnision där det framkom att han närmast kom ifrån Byarum och att han var född i Borås. Sökte därefter upp honom i födelseboken där, hans far var Andreas Hellstadius och modern Johanna Sara Strömbom.  Gick så tillbaka till födda 1796 och jojomänsan visst står Johanna Petronella där!!!!!  Föräldrar Andreas Hellstadius och Johanna Sara Strömbom.
 
Underbart!! Äntligen!! Känslan går inte att beskriva o ord! Visar att man ska följa sina intuitioner.
 
Min makes äldre släktings uppgifter var således tagna ur tomma luften, vilket faktiskt förbryllar mig.  Det visar att man verkligen inte bara ska ”godkänna” andrahands uppgifter som ju just uppgiften om Johanna Petronellas far var, utan att först kritiskt uppskatta troligheten och framförallt kontrollera i källorna.  
 
Jag har funnit namn på ett par generationer tillbaka på modern Johanna Sara Strömboms anor, men dessa Hellstadius verkar vara mer svårfunna.
Andreas Hellstadius ska enligt Hfl i Borås vara född 1766 i Ulricehamn, men jag hittar honom inte i födelseboken där.
 
 Hos Andreas i Borås bor en period en Anna Caisa Hellstadius född 1777 i Ulricehamn vilket får en att misstänka att hon kan vara hans syster.
Hittar i Ulricehamn födelsebok en Anna ”Catrina” född 25 juni 1777 med föräldrarna Bengt Hellstadius och Maria Håkansdotter.  
 
(Andreas förstfödda son hette just Bengt Carl, kanske då efter sin farfar??)
 
Så jag undrar nu istället om någon känner till dessa personer eller några andra Hellstadius i Ulricehamn som kan hjälpa mig att spåra Andreas ursprung?
 
Återigen tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.
Också tack till Lillulla Österman för ditt inlägg.
 
Mvh Tina

2009-10-31, 10:37
Svar #5

Utloggad Per Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 14:07
    • Visa profil
Hej !!
 
Jag har också problem med släkten Hellstadius. Charlotta Albertina Hellstadius skall vara född i Borås 1815 12 07 men jag kan inte finna henne i någon födelsebok i Borås. Hon gifte sig 1868 i Sexdrega med Lars Gabriel Bergendahl.
Finns det någon som har uppgifter så hör av Er.
 
Per Larson}

2010-01-02, 13:33
Svar #6

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
SLÄKTEN HELLSTADIUS
Hej, jag hamnade på denna sida av en ren slump. Min morbror, Siffer Hellstadius, död sedan många år åkte omkring och forskade i kyrkböckerna runt om i Sverige i mitten på 1900-talet. Alltså långt före datorernas inträde. Min mamma (hans syster) fick ta emot samtliga anteckningar som jag skrev rent efter bästa förmåga på 1990-talet och har sedan haft dem liggande i en låda. Eftersom jag nu är webbmaster och har tillgång till server bestämde jag mig för att lägga ut mina anteckningar. De första är tydligen från 1300-talet. Jag gjorde några sökningar på vissa namn som jag länkade resultatet till och blev förvånad över att jag hittade igen så pass många. Självklart finns mycket som jag inte alls hittar också. Jag kan inte intyga tillförlitligheten av informationen men kanske någon av er har glädje av den efter egna kontroller.
 
Länken till min dokumentation är
http://www.gavledraget.se/Slakten_Hellstadius_fran_Hellsta..htm
 
 
Hoppas detta kan vara till nytta.
Lisse-Lotte Danielson  lisse-lotte@danielson.be

2010-01-23, 16:07
Svar #7

Utloggad Per Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 14:07
    • Visa profil
Hej Lise-Lotte !!
 
Hjärtligt tack för Dina uppgifter som jag kommer att använda i mitt sökande efter Charlotta Albertinas anor.
 
Hälsn
 
Per L.

2010-02-16, 17:02
Svar #8

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Jag har tidigare lagt ut en länk om min morbrors material ang släkten Hellstadius. Nu har jag blivit kontaktad av en amerikan som bor i Tyskland och som själv har rötter från denna släkt. Han har sänt mig mycket material och eftersom jag vill att alla skall ha chans att ta del av det har jag lagt allt på min server.
 
http://www.gavledraget.se/Slakten_Hellstadius_del2.htm
http://www.gavledraget.se/Anders_Hellstadius.htm
http://www.gavledraget.se/Bengt_Hellstadius.htm
 
Det var mycket nyheter för min del, håll till godo!

2010-07-24, 12:49
Svar #9

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 16:40
    • Visa profil
Per Larsson! Jag anser att jag funnit den Charlotta Albertina Hellstadius som du frågar efter. Det står på flera ställen att hon var född i Borås, men där hittas hon ju inte som du mycket riktigt anger. Jag hade nyss lokaliserat en Charlotta Carolina Hellstadius, född i Göteborgs Kristine 7/12 1815, när jag i ett annat spår hittade makan till Lars Gabriel Bergedahl(1815-1907), som kallade sig Charlotta Albertina H. och mindes att födelsedatumet var detsamma som för Charlotta Carolina. Pappan, stallmästaren Carl Anders Hellstadius(1872-1815), dog i Göteborg bara några dagar innan dottern föddes, varpå modern Christina Catharina Ek, 1816 flyttade tillbaka till gården Lunnatorp i Södra Lundby(R), där hon var född 1782 och där de äldre syskonen i familjen fötts innan sejouren i Göteborg.
Charlotta Carolina måste ha bytt sitt namn till Charlotta Carolina och sannolikt någon period vistats i Borås.

2010-07-26, 22:41
Svar #10

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 16:40
    • Visa profil
...bytt sitt namn till Charlotta Albertina skall det naturligtvis vara.

2010-08-02, 10:20
Svar #11

Utloggad Per Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 14:07
    • Visa profil
Hej Peter !!
 
Hjärtligt tack för Din information som kommer att vara till stor nytta för min forskning.
 
Hälsn.
 
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna