ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hatzig  (läst 1516 gånger)

2004-12-02, 15:50
läst 1516 gånger

Rolf Larsson

Hej! Jag undrar om någon vet var ifrån efternamnet Hatzig härstammar...
Har märkt att efternamnet har kretsat kring Hällefors
MVH Rolf

2009-03-01, 19:14
Svar #1

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Jag har också stött på efternamnet Hatzig i Hällefors.
Jag har en silversmältare Hans Hanfild Hatzig. Han var gift med Helena Olofsdotter och dom hade bla en dotter Karin född 1647 död 13/3 1730 i Baggå bruk Skinnskattebnerg.
Finns det någon som vet något om denna Hatzig.

2009-03-02, 14:06
Svar #2

Utloggad Carin Widén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2017-12-03, 18:01
    • Visa profil
Hej Marianne
Hans/Hanfil Hatzig, silversmätare vid Gruvan i Hällefors är min mf mf mf fm mf. Tyvärr vet inte jag heller varifrån namnet Hatzig kommer. Det låter som om det är av tysk härkomst, men man kan ju bara gissa. Jag har bara hittat honom bland häradstingets annaler några gånger. 1698 gör han 8 dagsverken och smältaren Hans Hatzigs (torp) beboos af Hans, Nills och deras moder, för många åboer, smältaren Hans nödig och nyttig, de öfrige böra afskaffas, såsom för skougen heel skadelige.
1699 har han 4 kor och en årslön av 216 daler.
Ting 1700 13/2: Samma dag bewilliades Jonas Andersson wid Hällefors som citeradt warit af Philipp Olsson wid Hällefors angående slagsmåhls dilation. Saken till nästa ting för det han sjuk ligger. Hvarom en attest ingafs ifrån Hans Hatzig Smältare, Olof Andersson Wässelbonde och Olof Jönsson hyttedräng.

2011-08-13, 12:23
Svar #3

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Hej alla besläktade till Silversmältaren vid Hällefors Silververk.
 
Jag håller på att kartlägga alla hans barn, och har än så länge, med ledning av detta, kommit fram till att karl´n hette HANSIL HATSIK eller HATSIG och i modern tappning MÄSTER HANS HANSSON. Hans Hustru hette HELENA OLOFSDOTTER och hon dör hemma hos sonen, Silversmältaren HANS HATSIG i Hällefors socken och blir begravd 23/4 1712, 82 år gammal. Hon var alltså född omkring 1630.
 
Återkommer med barnaskaran och dess detaljer när jag har letat klart.
 
Under tiden kanske det finns någon därute som har samma förfader och har information att dela med sig av.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna